جاباما
۲۸۲۲۳
۳۹ نظر
۶۷۸۱
۳۹ نظر
۶۷۸۱
پ

BMW ۲۰۰۲ خودرو محبوب جوانان دهه ۶۰!

هیچ طرفدار خودروی اسپرتی نیست که یکی از محبوب ترین مدل های بی ام دبلیو را نشناسد یا حداقل در دوره ای از زندگی اش دوست نداشته باشد صاحب آن باشد. این خودروی جذاب تنها یک نام دارد و آن ۲۰۰۲BMW است.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!

هفت صبح: هیچ طرفدار خودروی اسپرتی نیست که یکی از محبوب ترین مدل های بی ام دبلیو را نشناسد یا حداقل در دوره ای از زندگی اش دوست نداشته باشد صاحب آن باشد. این خودروی جذاب تنها یک نام دارد و آن 2002BMW است.

این خودروی به نسبت کوچک و هیجان انگیز به حدی از سوی خریداران مورد توجه قرار گرفت که هنوز هم سران این کمپانی آلمانی به ساخت و طراحی اش افتخار می کنند. همین بس که بدانید از سال 68 که اولین بار به بازار عرضه شد تاکنون گذر زمان نتوانسته از محبوبیتش کم کند و زیر سایه قرارش دهد و هنوز هم می توان به راحتی و با کمی گشت و گذار قطعات یدکی و تزئینی مناسب آن را پیدا کرد.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!

البته شاید حضور و تردد بی ام دبلیو ۲۰۰۲ آنچنان در خیابان ها به چشم نیاید ولی با رفتن به پیست های اتومبیلرانی صدای هیجان انگیز موتور و اگزوزشان شما را به وجد خواهد آورد. البته این بدان معنی نیست که نمی توان با این خودرو در سطح شهر رانندگی کرد؛ چرا که با رسیدگی مطلوب و ارتقای وسایل رفاهی آن می توان با نشستن پشت رل آن در خیابان تک و منحصر به فرد بود که حتی راننده یک بی ام دبلیو سری ۷ هم توجهش به شما جلب شود.

این بار نگاهی داریم به داشته و نداشته های این کوچک محبوب جهانی در کشورمان به همراه بررسی قیمت مدل های مختلف و لوازم یدکی آن. در پایان باید گفت اگر توانستید مدلی سالم و خوب و تقویت شده ای از آن را پیدا کنید تا مدت ها می توانید از داشتن یک خودروی کلاسیک، کلکسیونی و البته اسپورت خوشحال باشید.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!

تاریخچه بی ام دبلیو ۲۰۰۲

این خودروی جذاب و محبوب برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ معرفی و در سال ۱۹۶۸ به بازار عرضه شد. ظاهری جذاب و دوست داشتنی به همراه سواری لذتبخش و اسپورت با قابلیت های حرکتی فوق العاده و شتاب بالا از نکاتی بود که باعث شد نام ۲۰۰۲ به اسطوره ای فراموش نشدنی در طول تاریخ اتومبیل و به خصوص مسابقات تبدیل شود.

البته از زمان آغاز تا پایان تولید سه بار شاهد تغییرات بود. ابتدا در یک تیپ تولید شد که جلوپنجره تمام استیل داشته و سپرهای کوتاه عقب و البته بدون زه های پایین بدنه؛ داشبورد هم تفاوت هایی با مدل های بالاتر داشته و استیل در آنها استفاده شده بود.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!

تیپ بعدی این خودرو اما کمی لوکس تر شده بود. این بار جلو پنجره دو رنگ، سپرهای بلندتر با لاستیک سپر و زه پایین بدنه به خودرو اضافه می شود؛ داشبورد هم دو تکه می شود و بعضی تغییرات داخلی دیگر مانند اضافه شدن پشت سری و کمربند را هم نسبت به مدل قبلی شاهد هستیم.

در نسل سوم اما چراغ های عقب از حالت دایره ای به مستطیلی شکل تغییر می کند و داشبورد هم یک تکه می شود؛ قالپاق ها هم جای خود را به رینگ های اسپورت آهنی می دهد. در نهایت تا پایان سال ۱۹۷۶ این خودرو تولید می شود.


مدل ویژه

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!

این خودرو جدا از تیپ ها و مدل های مختلف یک اسطوره هم داشت. افسانه ای به نام ۲۰۰۲ توربو که در سال ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ با ۱۷۰ کاسب بخار قدرت تولید شد که در زمان خود مدل شگفت انگیزی به حساب می آمد. صفر تا ۱۰۰ این مدل ۷/۱ ثانیه بوده که این شتاب و این قدرت موتور، مدل های توربو را به خودروهای سوپر اسپورت زمان خود نزدیک می کرد. مدل های کروک و تارگا هم از مدل های با ارزشی در این سری بود که به تعداد کم تولید شده است.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!


مدل های موجود در ایران

خوشبختانه در کشورمان مدل های بالایی از این خودروی قدیمی و کلاسیک پیدا می شود آن هم به این دلیل که در آن سال ها مدل ها به روزتر بوده و تعداد مدل های بیشتری در سال های آخر وارد ایران شده است. از طرف دیگر در گذشته گاهی وقتی مدل های بالاتر به بازار می آمده، مالکین خودروهای مدل پایین با تغییر در چراغ های جلو و عقب خودرو، آن را به مدل های باللاتر تبدیل می کردند.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!

به همین دلیل در حال حاضر مدل های بالا بیشتر در دسترس است. به علاوه قطعات مدل های پایین بسیار نایاب است و به همین دلیل خودروهای مدل بالاتر بیشتر دیده می شوند. البته به طور کلی این خودرو به تعداد زیاد وارد شده است؛ هم مدل های شرکتی و هم خودروهایی که اشخاص وارد کرده اند.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!


نکات قابل توجه هنگام خرید



پیشنهاد می شود در صورتی که از عاشقان این مدل بی ام دبلیو هستید و قصد خرید آن را دارید زیاد جو زده نشوید و به بعضی نکات کلیدی و اساسی توجه کنید. احتمال پوسیدگی در بعضی از بخش های بدنه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد ضمن اینکه سالم بودن جلو و عقب آن از نظر تصادف هم در مورد این خودروی اسپورت به مراتب مهم است.

مرحله بعدی در زمینه خرید 2002، تزئینات، اسپورت کردن و رسیدگی به آن است. شاید تا دو سال پیش بسیاری از تزئینات این خودرو در کشور پیدا می شد اما اکنون اینگونه نیست و در حال حاضر قیمت قطعات موجود در بازار و قطعات وارداتی بسیار بالا است. به همین دلیل باید قطعات لوکس خودرو چک شود و اگر لازم است در زمان خرید خودرو هزینه این قطعات پرداخت شود.

در زمینه بخش های فنی 2002 خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد و در صورت نیاز می توان قطعات فنی را با قطعات نو تعویض کرد. به طور کلی می توان گفت تمام زیبایی این خودرو جدا از ظاهر کلاسیک بیرونی، تزئینات خاص آنها است و بدون قطعات فابریک دیگر خودرو زیبایی روز اول را نخواهد داشت.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!


لوازم جانبی و تزئینی

خوشبختانه در صورت خرید این مدل به خاطر عاشقانی که دارد درصد زیادی از قصعات فنی این خودرو در ایران پیدا می شود ولی فراموش نکنید با اینکه قیمت ها در کشورمان نزدیک به قیمت جهانی شان است ولی در کل قطعاتی گران محسوب می شوند.

به عنوان نمونه یک دست پیستون بین 350 تا 400 هزار تومان قیمت دارد. یک دست کمک فنر کامل حدود 400 هزار تومان، میل لنگ تا 700 هزار تومان و سرسیلندر تا 700 هزار تومان با برندهای اصلی در بازار موجود است.

همچنین می توانید قطعاتی مثل چراغ عقب مستطیل را با 300 هزار تومان، چراغ جلو 450 هزار تومان، سپر عقب و جلو کامل نزدیک به 750 هزار تومان، داشبورد در حدود 600 هزار تومان، راهنمای جلو در حدود 150 هزار تومان، قالپاق های مدل پایین هر کدام 50 تا 70 هزار تومان و جلو پنجره مدل بالا در حدود 300 هزار تومان را از بازار خریداری کنید.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!


مناسب برای اسپورت کردن

مسلما کسی که سراغ این خودرو می رود آن را برای مسافرت های خانوادگی یا رفتن به محل کارش نمی خواهد. ذات و ویژگی های اسپورت این بی ام دبلیو دلیل اصلی انتخابشس به عنوان خودرو شخصی است.

این خودرو 960 کیلوگرم وزن دارد و با موتور 108اسب بخاری، نسبت قدرت به وزن خوبی را نشان می دهد. همچنین سیستم فنربندی مک فرسون در جلو و جناغی در عقب و عرض محور زیاد باعث شده این خودرو تعادل خوبی در پیچ ها داشته باشد.

به دلیل همین خصوصیات و طراحی ظاهری اش، سال ها در ایران، جوانان هر نسل به این خودرو به چشم یک خودرو اسپورت نگاه کرده اند. در واقع این خودرو توانایی این را دارد که به راحتی اسپورت شود.

موتور این خودرو به شکلی طراحی شده است که با تغییرات کمی می توان قدرت بالایی از آن گرفت، البته هزینه های این کار بالاست!


وضعیت فنی

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!

موتورهای مختلفی برای این خودرو تولید نیرو کرده اند، ضمن اینکه توجه خریداران به اصل تیونینگ و اسپورت کردن هم روی قوای محرکه آن تاثیر زیادی داشته است ولی به طور کلی باید گفت که موتور ۱۰۸ اسب بخاری آن ظرف ۱۳ ثانیه، ۲۰۰۲ را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند.

در مدل TI با ۲۰ اسب قدرت بیشتر روبرو هستیم که شتاب زیر ۱۰ ثانیه دارد. البته در سال ۱۹۷۱ مدل TII نیز با موتور انژکتوری و شتاب حدود هشت ثانیه هم ساخته شد. همچنین بد نیست بدانید بی ام دبلیو برای شرکت در مسابقات، گونه های تقویت شده این خودرو را با موتور ۲۷۵ اسب بخاری توربو ساخت. ۲۰۰۲ با این موتور در کمتر از هفت ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسید و تا حدود ۲۱۰ کیلومتر سرعت می گرفت که البته این مدل در ایران پیدا نمی شود.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!


وضعیت قیمتی

به طور کلی نمی توان وضعیت قیمتی ثابتی را برای این خودر در نظر گرفت. به چند دلیل؛ این خودرو به عنوان نمونه ای کلاسیک شناخته می شود که مدت ها از سال ساخت آن می گذرد.

خودروهای کلاسیک هم که وضعیت خاص خود را دارند و بعضا کلکسیونی شناخته می شوند تا مصرفی! نمونه های درجه یک که در پارکینگ خوابانده شده اند و قطعاتشان فابریک است به صورت توافقی فروخته می شوند اما مدل هایی که کیلومتر بیشتری کار کرده اند، بدنه آنها تجدید رنگ شده است ولی قطعاتشان فابریک است و حدود هشت تا 12 میلیون تومان قیمت دارند البته مدل هایی هم هستند که در طول و زمان استفاده شان مثل خودروهای دیگر با آنها برخورد شده و وضعیت معمولی و حتی پایین تر از انتظار دارند که می توان حتی با سه میلیون تومان هم آنها را خرید.

BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!

البته فراموش نکنید دوستانی هم هستند که با خرج های فراوان خودرویشان را به هیولایی تبدیل کرده اند و با وجود وضعیت تیونینگ و لوازم اضافی ۲۰ میلیون تومانی روی آن قیمت می گذارند.

به عنوان مثال نمونه ای با ۹۰ درصد قطعات فابریک به همراه رینگ و صندلی اسپورت ۱۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده؛ همچنین نمونه کوپه سال ۷۴ با گیربکس دستی این بی ام دبلیو چیزی حدود ۹ میلیون تومان می ارزد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهاب

      درود بر بي ام دبليوي هميشه سالاره تمام ماشينها

    • امیر جوان

      یکی از عاشقان 2002

    • آرمان

      لوازمش گیر نمیاد

    • بدون نام

      ارزومه یه 2002 داشته باشم

      پاسخ ها

      • مصطفی

        انشاال...یه خوبه شو می خری من ارزومه

    • مهدی

      من قسم خوردم غیراز بی ام و هیچ ماشینی نخرم
      الانم یه 518 دارم حرف نداره عاشقتم بی ام و

      پاسخ ها

      • مهدی

        لطفا جوابشو برام میل کن.منتظرم.
        تشکر

    • آرش

      از کوچکی عاشق بی ام وه بودم اونم 320 چون خیلی وحشیه در کل بی ام وه آخرشه

    • ddd

      تو خوابم نمیبینین

    • ali

      داداشم یکی داره عاشقشم خیال های بزرگی واسه اسپرت کردنش داره

    • vovo

      آقا اگه کسی BMW2002داره بگه من خریدارم به قیمت خوب!

    • بدون نام

      salam be hame agha age ye tamizesh bashe kharidarim

    • مهدی

      من عاشق این ماشینم

    • پوریا

      2002خدای همه ی ماشین ها

    • NIMA

      هرکی داره من میخرم

    • متفکر پیاده

      تیبا+بی ام و کوپه :

      https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/p370x247/10154952_660619953974811_999627358_n.png

    • حمید

      بی ام و سرطانه آقا

    • farid

      سلام برو بچ BMWسوار منم یکی از طرفداران 2002.318.320هستم از بچگی عاشقشون بود. بعد خدمت به ارزوم رسیدم یه 318 زرد قناری خریدم ساختمش حسابی حال میده وقتی میزی تو خیابون مردم میخت میشن. ..........وای این دیگه چیه

    • حيدري

      ماشين محشريه

    • سالار

      ماشین خیلی خوبی کسی داره برای فروش

    • عارف

      ضمن تشکر از توضیحات بسیار مختصر وکامل شما
      خواستم بدونم تعداد تولید 2002 از سال ورودش به ایران تا سال 1976 چند تا بوده؟

    • مجاهد

      وقتی بی ام و سوار میشی لذت واقعی رانندگی رو میفهمی ودرک میکنی فرق نمیکنه چه مدلی ازش باشه چون اکثر مدلهاشو روندم ووقتی سوار ماشینهای دیگه میشی دیگه هیچوقت ذره ای از اون لذت رو حس نمیکنی برات مثل یه رویا میشه.( امیدوارم با بی ام و هاتون همیشه خوش باشین).

    • hesam

      سلام.همه ی بی ام و ها سالارن ولی من با 2002یه حال دیگه ای میکنم .الانم یه قرمز دارم 2 تومن سیستم زدم سانروف برق میزنه .زنون زدم لاتی.هر جا میرم همه چششون رو ماشینه .تازه گلگیرارم پف دادم خابوندمش جیگریه واس خودش.اینایی که میگن سرطانه ماشین من 20ساله داره کار میکنه هنوز هیچ خرجه موتوری نزاشته رو دستم.ولی 3ماه 405داشتم واشر سر سیلندر سوزوند به lمردم تا ساختمش بعد فروختم یه بی ام و خریدم الان 2 ساله دارمش قصد فروشم ندارم.انشاالله یکی بخرید ببینید چه سالاریههههه

    • کامران

      سلام. پدرم دهه 60 دوتا 2002 داشت یکی مدل 70 و یکی 75 واقعا عاشقشون بودم لذت میبردم وقتی همراه پدرم سوار میشدیم بعد از اون همیشه آرزوی داشتنش داشتم تا سال 1382 یه مدل 74سفارش آمریکا خریدم زیاد نگهش نداشتم با یه 318 عوضش کردم و 318 تا سال 86 داشتم الانم به تازگی دوباره یه 2002 مدل 75 خریدم درجه یک دو سال دنبالش میگشتم تا این پیدا کردم نمیدونید سواریش چه لذتی دار تا خودتون یه سالمش نداشته باشید حرف ندار تو خیابون همه میخش میشن صدای ناز اگزوزش که دیگه نگو دیونشم به هیچ قیمتی این یکی رو دیگه نمیفروشم امیدوارم هر کی عاشق این ماشین بتون بخر.

    • Yaman

      من دنبال يه دونه تميز ش ميگردم با قيمت متناسب

    • حميد از كيش

      باسلام وادب درود برشما عاشقان 2002 كه انصافا عشق وكيفيت رابه اتومبيل هاى جديد ترجيح ميدهيد هميشه با عشق زنده وزندكى كنيد كه قطعا لايقش هستيد

    • کامیار

      با تمام وجودم این ماشینو میخام ایشالا هر کس عاشقشه یه خوبش گیرش بیاد.سلطان قلب ماشین بازا (2002)

    • بدون نام

      ماشین خوبی

    • پیمان

      دوستانی که این ماشین رو دارند نظر بدن
      آیا همش در حال خراب شدن نیست؟ همش خرج نمیندازه؟؟؟

    • محمود ج

      سلام حداقل 15 تا ب ام و از 2002. تا 518 و 320 و 316 داشتم چون دهه 70 ب ام و معامله میکردم خلاصه بگم اگه سالم و تمیز نباشه به قول دوستمون سرطانه لوازم گران و کمباب. الان یک ارم اصلی کاپوت 100 هزار تومان حالا قضاوت کنید

    • محمود ج

      سلام حداقل 15 تا ب ام و از 2002. تا 518 و 320 و 316 داشتم چون دهه 70 ب ام و معامله میکردم خلاصه بگم اگه سالم و تمیز نباشه به قول دوستمون سرطانه لوازم گران و کمباب. الان یک ارم اصلی کاپوت 100 هزار تومان حالا قضاوت کنید

    • بدون نام

      خیلی دوس دارم داشته باشم

    • کاوه

      سلطان فقط 2002 رنگ نارنجی!!!

    • علی

      از اطلاعاتتون ممنون.الان باید ی بی ام و2002بخرم بازارش کجاس تا یکی سالمشو بخرم.ممنون میشم جوابمو بدید. علی خزایی شمال. نوشهر

    • sinaabasi

      دوستان من لوازمشوبخواین دارم تمام مدل های قدیمشوبنزم دارم مدل های قدیمشو

    • امیر

      من از ارث یکیشا دارم تمیز تمیز تا حالا هشتاد میلیون هم مشت ی اومده ندادم دوستدارم ب کمپانی المان بگم یکی دیگشا واسم بسازه

    • داریوش

      تنها بی ام و تورینگ هاچ بگ
      بی ام دبلیو ۲۰۰۲ تورینگ 35 سال دست دوست پدرم بود تنها 2عدد در ایران موجود موتور تازه تعمیر تازه ابندی شده حجم موتور ٢٠٠٠ رینگ آفریقایی فابریک کارخانه بی ام چهل سال پیش تولید شده تمام قطعات فابریک لاستیک ها 90درصد

    • بدون نام

      چیه انگار لامبور گینی دیدین

    • ali akhgari

      من یه ۷۶ سپر امریکایی دارم قطعات فابریک لنگه نداره ، عشق منه با هیچی عوضش نمیکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج