۲۸۲۹۳۲
۴۱ نظر
۵۰۰۸
۴۱ نظر
۵۰۰۸
پ

چرا «کیمیا» خنده دار است؟

هوشنگ صدفی - منتقد - با ارزیابی سریال «کیمیا»، نگاهی به طولانی‌ترین مجموعه رسانه ملی داشته و انتقادهایی را در این زمینه مطرح کرده است.

خبرآنلاین: هوشنگ صدفی - منتقد - با ارزیابی سریال «کیمیا»، نگاهی به طولانی‌ترین مجموعه رسانه ملی داشته و انتقادهایی را در این زمینه مطرح کرده است.

در ابتدای مطلب این منتقد، آمده است:

«مجموعه تلویزیونی "کیمیا" به‌رغم تلاش دست اندرکاران تولید آن نتوانسته اقبال موثری در بین مخاطبان رسانه ملی داشته باشد هرچند که مسئولان مرکز سنجش افکار رسانه ملی با این ایده نگارنده موافق نباشند ولی به دلایل عدیده‌ای می توان گفت این فیلم توفیق چندانی در جذب مخاطبان نداشته خوشبختانه مجموعه تلویزیونی "نفس گرم" با کارگردانی مهدی عسگرپور، فیلم نامه و بازی خوب بازیگران توانست عیار خوبی برای ارزش گذاری مجموعه تاریخی "کیمیا" باشد.

به زبان ساده مسئولان نظر سنجی رسانه ملی می توانند با قیاس مخاطبان" کیمیا" و "نفس گرم" به این نگاه پی ببرند.»

صدفی در ادامه آورده است:

«مسعود بهبهانی نیا، نویسنده "کیمیا" در حوزه نگارش فیلمنامه‌های اجتماعی و خانواده توانایی خاصی دارد اما باید اذعان کرد در حوزه نگارش قصه‌های مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از قدرت پردازش محتوایی خوبی برخوردار نیست. فیلمنامه کیمیا می‌توانست با همکاری گروه نویسندگان آشنا به حوزه‌های انقلاب و جنگ تجربه خوبی از آب دربیاید اما اینگونه نشد. شاید "بهبهانی نیا" در خلق قصه‌های اصلی و فرعی "کیمیا" موفق باشد ولی ناتوانی در انتقال بصری صحنه‌های انقلاب و جنگ تحمیلی به شیوه کارگردانی و طراح صحنه برمی‌گردد. اغلب مخاطبان میان سال، آن چنان قرابتی با این مجموعه تلویزیونی ندارند چراکه در مقاطعی از انقلاب و جنگ تحمیلی، فضاسازی‌ها نه تنها موجب همذات‌پنداری مخاطبان نمی شود بلکه موجب شوخی و خنده مخاطبان شده که مواردی را در فضای شبکه‌های مجازی شاهد هستیم.»

نقص در خلق فضاهای بصری

این منتقد نوشته است:

«متاسفانه هر وقت به آثار کم محتوای تلویزیون انتقادی از سوی مسئولان نظارتی، منتقدان و هنرمندان انتقاد می‌شود، مدیران رسانه ملی، نبود بودجه و امکانات تلویزیونی را بهانه افت کیفیت مجموعه‌ها می‌دانند در حالی که اینطور نیست.

در طول ساخت برنامه «کیمیا» شاید مسئولان طراحی صحنه، دکور و لباس زحمات زیادی را متقبل شده‌اند اما پخش برنامه به خوبی ناتوانی فضاسازی بصری دست‌اندرکاران صحنه و دکور را نشان می‌دهد به هرحال طراح صحنه، نقش موثری در ارایه خلاقانه فضاهای انقلاب و جنگ تحمیلی دارد؛ چرا که طراح صحنه و لباس با خلاقیت داستان در سینما، نمایش یا هر اثر دراماتیکی برای باور مخاطبان خلق می‌کند؛ بنابراین روایت داستان بدون حضور خلاقانه طراح صحنه و لباس ارزش هنری آن چنانی ندارد. نیازی به طرح ضعف‌های این مجموعه نیست چرا که بارها مخاطبان در شبکه‌های مجازی به این موضوع پرداخته‌اند.

به نظر می‌رسد طراح فضاهای بصری می‌توانست با الگوگیری از فیلم‌های مستند انقلاب و جنگ به فضاهای مورد نظر نزدیک‌تر شود خلاقیتی که توسط جعفر جوزانی در مجموعه تاریخی "در چشم باد" اتفاق افتاد. شاید ساخت مجموعه تاریخی کیمیا با کارگردان متوسط خطای رسانه ملی بوده وگرنه برندهای هنری چون کیانوش عیاری، ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی و مسعود جعفری جوزانی می‌توانستند از این قصه، اثر به یاد ماندنی خلق کنند. اگر مدیران رسانه ملی در تکاپوی جهانی سازی مجموعه های تاریخی هستند باید برخی از انحصارطلبی‌ها در حوزه برنامه سازی را کنار بگذارند چرا که هر فیلم در حوزه های انقلاب و جنگ یک بیانیه هنری است و غفلت از آن جرمی نابخشودنی است.»

بازیگردانی و بازیگران

صدفی در ادامه مطلب خود آورده است:

«باید بپذیریم انتخاب بازیگران در مجموعه، در نقش کیمیا، مادرکیمیا، آرش، پیمان، شهرام و زن وی به تناسب نوع شخصیت و توان بازیگران انتخاب نشده‌اند؛ در حالی که در این مجموعه بازیگران توانمندی چون رضا کیانیان، نیکی کریمی، امیرحسین آرمان، پوریا پور سرخ و حسن پور شیرازی بازی می کنند اما در طول این مجموعه بازی درخشانی از خود به جای نمی گذارند.

بازی درخشان کیانیان در"مختارنامه" و "یک حبه قند"، بازی به یاد ماندنی نیکی کریمی در فیلم سینمایی "عروس و سارا"، درخشش حسن پورشیرازی در فیلم سینمایی "مهمان مامان" و سایر بازیگران توانمند نشان می‌دهد بازیگران همان افرادی هستند که آثار ماندگاری را تاکنون خلق کرده‌اند؛ حال چرا از توان بازیگری آنها استفاده نشده است به شیوه کارگردانی و بازیگردانی برمی‌گردد.»

دیالوگ و نقش مکمل

در ادامه این مطلب آمده است:

«پرداخت دیالوگ‌های "کیمیا" نیز به زمان و مکان خاصی مربوط نیست در حالی که کلید واژگان دوره انقلاب و جنگ تحمیلی با دوره قبل از انقلاب اسلامی تفاوت خاصی دارد؛ لذا لازم است نویسنده و کارگردان قبل از ثبت تصاویر، بار دیگر دیالوگ‌های مجموعه را با نویسندگان دیالوگ توانمند بازنگری کنند. تجربه مفید چنین پرداخت‌های دیالوگ را می‌توان در‌ آثار ماندگار "حسن فتحی" از جمله در مجموعه‌های "مدارصفر درجه"، "شهرزاد"، "شب دهم" و یا آثار زنده‌یاد "علی حاتمی" مشاهده کرد.

شاید برای مخاطبان تلویزیونی که ۴۰ دقیقه قرار است پای تلویزیون باشند تا قصه‌های روایتی نویسنده کیمیا را شاهد باشند نیازی به پردازش دیالوگ‌ها نیست ولی در هر صورت دیالوگ، نقش مکمل در قصه را دارد و عدم توجه به آن نشان‌دهنده ضعف کارگردانی و نویسنده است؛ البته همین جزئیات در نگارش فیلم نامه و پرداخت داستانی است که برنامه‌ای را در رسانه ملی ماندگار می‌کند. شنیدن واژه‌های امروزی از زبان بازیگران مجموعه کیمیا، نه تنها این کار را در شمار آثار سطحی درآورده بلکه مخاطبان را تا حدی دلزده می‌کند.

واقع گرایی در قصه‌گویی نقاط عطف جنگ تحمیلی می توانست این مجموعه را بخصوص در مقاومت مردم خرمشهر ماندگار کند شتابزدگی در تولید بخش جنگ و پردازش ناقص طراحی صحنه بدون توجه به تصاویر مستند دوره سقوط خرمشهر و قهرمان‌سازی غلط از "کیمیا"، لطمه زیادی به این مجموعه وارد کرده است. کجای کتاب "دا" وقایع نگار از تشییع جنازه رزمندگان سخن به زبان‌آورده که کارگردان با تعداد اندکی افراد حاضر در خرمشهر آن صحنه‌های خنده دار تشییع جنازه را خلق می کند. ای کاش در ساخت این برنامه طراح صحنه و کارگردان نیم نگاهی به فیلم‌های مستند مقاومت و سقوط خرمشهر داشتند تا ضمن بهره گیری از نمادهای آن، استفاده بهینه‌ای از آنان می شد؛ البته انتظار می رفت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به عنوان یکی از حامیان مجموعه تلویزیونی کیمیا، نظارت محتوایی و شکلی بر ساخت این مجموعه داشت.»


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وسط درگیری شدید جنگ یهو تشیع جنازه انجام میشه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من خیال کردم باز اون سه کله هه اظهار نظر کرده.

    • بدون نام

      دیالوگ های شب دهم و مدار صفردرجه واقعا عالی بود ، ولی شهرزاد معمولیه!

    • رضا

      مادر كيميا رو مخه .. خيلي مصنوعي بازي ميكنه

    • nazi

      اه اره نفس گرم واقعا عالی بود !!!!!!!!!!!!!
      چی بود اون فیلم رسما داشت چند همسری رو عادی جلوه میداد.کیمیا عالی نیست اما بهتر از نفس گرمه حاقل آسایش زندگی مردم رو بهم نمیریزه

    • بدون نام

      چی گفت ؟! نفس گرم عیاری برای ارزش گذاری کیمیا !!!!!!!!!

      نفس گرم کجا خوب بود کدوم بازیگری خوب بازی کرد ؟! حتما مرجانه گلچین اصلا کجا مخاطب و جذب کرد؟!...برو بابا اسم خودتو گذاشتی منتقد!

    • گاگول بلا

      خسته نشدید از این همه گیر الکی به سریال کیمیا دادید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      شما در فهمیدن اصل سریال مشکل دارید.......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تمام برنامه ها و سریال های صدا و سیما مسخره و سطح پایین است ولی مردم چاره ای جز تماشا کردن ندارند.

    • تاراک

      نویسنده داستان کیمیا خیلی به مغز خود فشار نیاورده هر تیکه از داستان رو از ی داستانی که خونده و دیده؛ کنده چسبونده به هم شده کیمیا. مثلا اینکه پدر کیمیا به خاطر وظیفه شناسی و سادگی گم و گور شد و بعد از 2 سال سرافراز اومد اما انگار برگشتنش برا همه معمولی بود ... دخترش با اونهمه عشق و علاقه به پدر و امیدوار بودن به برگشت پدر، بدون اجازه و حضور پدر ازدواج میکنه و پدر بعد از برگشت میبنه دخترش عروسی کرده و می خاد طلاق بگیره.... دسوت کیمیا در حین مرگز بچشا به کیمیا می سپاره و کیمیا و مادر هم یک لحظه از او غافل نمی شن .. ی دفعه بغل مادره ی دفعه بغل دختر.. حال که این خانواده ی بچه کوچیک به نام کامران دارن که مادر در پای چوبه دار هم اصلن به فکرش نبود... یا وقتی مریضه که دیگه نگو بیچاره فقط گریه میکنه، کیوان هم که بچع مظلومه داستانه و همه کاره کیمیایه، اصلن کسی محل به این دو تا بچه نمیده!!! و... دیگه از همسایه فضول و خوش بحال که نگو همه آتیشا رو اونا به پا میکنن بعد از پیروزی هم شیک ترین چاپخانه رو میزنن، در حالی که بدبختی ها مال فرخه و خانواده اش و.... البته من از بازی بازیگرها بدم نیومده ولی انگار در بروز احساسات کمی ناتوانند... ناگفته نماند صحنه های جنگ خرمشهر با وجود واقعی نبودن بسیار تاثر برانگیز بود و همراه با شهادت و اسارتها اشک ریختیم و کلی حسرت و آه به امروز کشور خوردیم... و به دیالگوگ های آرش در مورد انقلاب عمیقا فکر کردیم...

      پاسخ ها

      • حميد

        آفرين.چقد خوب نگاه كردي.همه فيلمو ديده بعد ميگه نويسنده به مغزش فشار نياورده.حوصلو برم بابا

    • سیدجواد

      ولی خیلیها دارن این سریال را میبینن، من به نوبه خود وقتی قسمت جنگ این سریال را دیدم فاجعه جنگ را کاملا لمس کردم، آدم تا این صحنه ها را نبینه ،فکر میکنه همه میتونن در جنگ شرکت کنن و یا بجنگند. درود بر روح شهیدان جنگ تحمیلی.

    • بدون نام

      خدارو شکر حتی یک قسمتش ندیدم

      پاسخ ها

      • ج

        خوب اين مطلبو پس چرا خوندي؟بيكاري؟

    • بهار

      نفس گرم ک خیلی عالی بود ماتم سرابود خانم همیشه کمدی شده بود ملا بالا منبره بمب خنده این چی انتخاب مرجانه گلچین درست وبجابود،فقط کیمیا اشکال داره؟صحنها جنگ ب اون خوبی اونهمه زحمت وتلاش نادیده

    • بدون نام

      سریال مزخرفیه فقط پیر مرد پیر زنا نیگاش میکنن
      من یک دقیقه هم نمیتونم تحملش کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک سریال بساز تاما هم ببینیم

    • بدون نام

      خیلی مزخرفه حیف وقت

    • مسعود

      شديدا بازيگراش حال بهم زنن داستان كه چرت و پرت

    • رضا

      صحنه جنگ شهریش خیلی خوب کار شده بود. واقعا قابل للمس بود . احسنت به کاگردان و بازیگران و سایر عوامل

    • Karim

      مگه كانال gem سريال كيميا را هم نشون ميده ؟! مردم اين سريال را كجا ديده اند . مگه كسي هم سيما را نگاه ميكند ؟!!!!!!

      پاسخ ها

      • الهه

        دقیقامشکل اینجاست که gemروچسبیدن.موندم این جم چیه که نگاش میکنن بااون دوبله ی مزخرفش

    • مهدی باقری

      فقط مناسب مراکز نگهداری از سالمندان است صدا سیما در حذب جوانان اصلا موفق نبوده من از صدا سیما فقط اخبار و ورزش میبینم ولاغیر

    • اهری

      زیاد جالب نیست. کیمیا و فرخ خیلی ساده هستند . فقط وقت بگذره نگاه میکنم از روی ناچاری تلویزیون چیزی نداره که .

    • ناشناس

      من با لباس خانم کیمیا مشکل داشتم. اول انقلاب مانتوهای گشاد مد بود و معمولا دخترها مقنعه می زدند، و مانتوهای مشکی می پوشیدند ، برام سواله که چرا همه جا روسری سرشه؟ رنگ مانتویش تیره نیست؟ اصلا برای چی مانتویی باشد؟ برای اینکه به آرش بیاد؟ به نظرم اگر چادری بود خیلی فیلم واقعی تر جلوه می کرد.

    • آریا

      من که خودم زمان جنگ را با تمام وجود لمس کردم این فیلم را برداشتی طنز گونه از آن دوران می دانم .

      پاسخ ها

      • گاگول بلا

        اگه سریال کیمیا طنزه پس اخراجیا چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ایرانی

      با کدوم دلیل داری میگی که مخاطب کم داشت والا. من چند شهر رو آمار گیری کردم از متوسط به بالا مخاطب داشت چرا الکی تجزیه تحلیل میکنی با کدامین امار

    • احد

      خرمشهر بعد از یک سال و نیم آزاد شد ولی بچه کیمیا 4 یا 5 سال بزرگ شد

    • صالحی

      سلام
      به نظر من آقای صدفی فامیل تهیه کننده یا کارگردان نفس گرمه
      شاید سریال کیمیا مشکل داشته با شه اما بهتره بجای نظر دادن اول ارزیابی میکردین که کدوم سریال بیننده بیشتری داره در ضمن دیکته نوشته نشده غلط نداره بهتره خودت وارد کار بشی ببینی با این امکانات و این منتقدان و .... میتونی کار کنی یا نه
      به نظر من منتقدان ایرانی یاد گرفتن فقط گیر بدن تا مطرح بشن همین

    • قرانک

      سلام
      هیچ جذابیتی برای من نداشت
      تمام زمان هارو تجربه کردم
      اما هیچ فضایی منو به هیچ کدوم از اون زمان ها نبرد
      که خاطره ای مرور بشه
      مرسی

    • دوستی

      فارغ از نقاط ضعف و قوتی که این سریال داره من می خوام بگم ما ایرانی ها استاد ایراد گرفتن و نقد بی رحمانه هستیم. ماشالله هممون یه پا کارشناس فرهنگی می شیم که تا بند کفش یارو هم نظر میدیم. اما دوستان عزیز یادمون باشه ساخت چنین سریال عظیمی قطعا ایرادات خودش رو هم داره.اما در عین حال خیلی هم پر مخاطبه. نیازی هم به تحقیق و بررسی و تحلیل محتوی هم نداره.یه پرس و جوی کوچولو از همسایه ها و فامیلاتون میزان مخاطبان این سریال و بهتون نشون می ده.شاید به قول دوستمون مردم از سر ناچاری به این سریال نگاه می کنند.اما هر چی که هست مخاطبین زیادی داره.

    • مهدی

      سریال کیمیا کم مخاطب نیست اما سریال خوبی هم نیست. به علت تعداد زیاد قسمتها و پخش در تمام ایام هفته و امتناع برخی خانواده ها از تماشای ماهواره مخاطب زیاد داره اما به دلیل اینکه فضای فکری و عقیدتی فیلم مربوط به زمان داستان فیلم نیست فیلم حس اون زمان رو القا نمیکنه به عنوان مثال طرز فکر حاکم بر فیلم طرز. فکر دهه پنجاه و اوایل شصت نیست مردم اون زمان به دلیل طرز فکر ساده تر اینجوری فکر نمی کردن حتی فضای مادی هم به درستی یاد آور اون روزا نیست و گاهی چیزایی دیده میشه که اون روزا نبود مثل صندوق پست درخانه ها و ...

    • فرشید

      از نظر کارشناسان ممکن است انتقادی باشد، اما در تخصص من نیست ونمی فهمم که آیا فیلم ضعف غیر قابل اغماض دارد یا خیر؟ اما آنچه که در این فیلم خوب کار شده ابن است که همه فهمیدیم در دوران انقلاب مردم چگونه بودند. و یا دیدیم و خیلی هم عالی کار شده بود که مردم خرمشهر چه دلیرانه و فداکارانه از شهر خودشان دفاع کرده بودند و صحنه های جنگ واقعا در حد بضاعت هزینه هایی که شده بود خیلی قابل تأمل بود.

    • الهه

      ازهمون اول که داشتم متن رومیخوندم فهمیدم منتقدش چه جورتفکری داره اخه سریال نفس گرم چیه که مقایسه ش میکنین باسریال کیمیا!!!!اگه یه روزکل تلوزیون برنامه نداشت حاضربودم بشینم مزخرف ترین برنامه روببینم ولی پای نفس گرم نشینم.ولی سریال کیمیاروباذوق تموم میبینم چون تااونجاکه وقت وبودجه وشرایط اجازه داده خوب تونسته حس سالهای جنگ رونشون بده.کسی که گفته ازیتاحاجیان تصنعی بازی کرده:واقعااینجوری فکرمیکنی؟چی بگم والا.درضمن ادمای به ظاهرمنتقدفقط یادگرفتن کاستی های فیلم روببینن توخودهمین برترین هاهیچوقت غیرازنقدبدکردن سریال کیمیاندیدم مطمعنم اگه سینماوتلوزیون داره سمت جاده خاکی میره این منتقدابی تقصیرنیستن

    • حسن

      به نظر بنده سريال خوبيه از تهيه‌كنندگان و نويسندگان و بازيگران و ديگر عوامل كمال تشكر و قدرداني را دارم.
      مردم عزيز! در سريالهاي ايراني ضعف و كمي و كاستي وجود داره اين يك واقعيت هست اما گاهي موقع‌ها بايد به پيام اصلي فيلم و سريال و جان مطلب نگاه كرد.

    • مهرنوش

      خسته نباشن.دست همشون درد نکنه

    • زینب

      سلام،من فقط یه سوال دارم، خرمشهر که زمان جنگ و الان پر از عرب زبان بود، چرا هیچکدوم تو فیلم بلد نبودن عربی صحبت کنند؟در ضمن چراتو ایران که دروغ گفتن مثل نقل و نبات تو فیلمهای ایرانی همه میگن ما که تا حالا دروغ نگفتیم،من این سریال وخیلی دوست داشتم دنبال کنم اما هر چه بیشتر پیش میره از جذابیتش کم میشه،به خاطر قهرمان تراشی زیاد ازحد.

    • بدون نام

      حیف بازیگری رضا کیانیان مقابل بازی مصنوعی وخام مهدی پاکدل

      پاسخ ها

      • امیر

        نه آقای پاکدل قشنگ بازی کرده. همیشه نقشهای منفی جلوه و تاثیرگذاری بیشتری دارند

    • آلفارو

      نمی تونم درک کنم که چطور دختر یک ژاندارم در اون روزگار می تونسته اتاق جداگانه داشته باشه و یا در اتاقش میز توالت و ...داشته باشه ...یا از همون دوران نوجوانی یه خروار ریمل به مژه هاش داشته باشه ..یا ادای ژست های هالیوودی به خودش بگیره ...اینه هدفه سریال؟؟؟؟ آقای کارگردان و تهیه کننده یه زحمت به خودت می دادی که بفهمی در اون زمان کسی میوه هاش و خریدهاشو در نایلون دستی نمی ریخت ...اصلا نایلونی در کار نبود ...یا زنبیل بود یا پاکت کاغذی ... خیلی چیزای دیگه ...فقط گفتی می سازم و مردم رو سرگرم می کنم ... فکر کردی یه سریال بلند درست کردی ...خیلی هنر کردی..هر آشغالی نمیشه هنر و سریال

    • سیامک

      والا به نظر من کیمیا نمونه یه دختر فضول و بی عقله در ضمن خنده داره کل رفتاراش از اینکه چرا کارگردان یا نویسنده فکر میکنه هرجا شد باید کیمیا بره و باید حضور داشته باشه اگه اینطور باید با این نظریه باید شخصیت اصلی فیلم همه جا بره و حضور داشته باشه و از این بعد که بگذریم مورد بعد در باره با این فیلم خیلی احمقانه کنترل کردن زمانه یهو دوسال یه بچه رشد نمیکنه بعد یهو بزرگ میشه مثلا دوسالی که فرخ گم شد بچش رشد نکرد یا پسر شهرام یهو از بچه فرخ که دوسال ازش بزرگتره کوچیکتره یا شعر ها و بازخورد های افتضاح بازیگر ها ولی خدایی سینمای ایران و تلویزیون شده رفتار های فمینیستی سریال ها مون شده قهرمانان زن اسکل و بی عرضه کیمیا با بالا و ستایش با رفتار خودسرانه و ...
      نباید بخواین چیزی رو تایید کنیم ولی این نیست که بخوایم دفاع کنیم ما حرفی میزنیم تا کارگردان بفهمه هر چیزی که میسازه ما میفهمیم نه به خیال خود فک کنه مخاطبان سریال احمقن و تحریف تاریخ بکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج