۲۸۳۹۰۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

کشف محل برخورد موشک آپولو در ماه

ک فضاپیمای تیزچشم ناسا توانسته محل سقوط یکی از موشکهایی که فضانوردان را به ماه منتقل کرده بود، پس از ۴۳ سال شناسایی کند.

ایسنا: یک فضاپیمای تیزچشم ناسا توانسته محل سقوط یکی از موشکهایی که فضانوردان را به ماه منتقل کرده بود، پس از ۴۳ سال شناسایی کند.

کشف محل برخورد موشک آپولو در ماه

مدارگرد اکتشافی ماه سازمان ناسا بالاخره توانست دهانه‌ای را که در اثر برخورد مرحله موشک S-IVB ماموریت آپولو در ۱۶ آوریل ۱۹۷۲ ایجاد شده بود، کشف کند.

این دهانه برخوردی با عرض نزدیک به ۴۰ متر در دریای آبخوست‌ها (Mare Insularum) در ۲۴۰ کیلومتری جنوب غرب دهانه کوپرنیک قرار دارد که یکی از شناخته‌شده‌ترین و برجسته‌ترین ویژگیهای سطحی سمت قابل مشاهده ماه است.

این نقطه در جنوب دریای رگبارها (Mare Imbrium) قرار دارد که همان منطقه گرد تیره‌رنگ قابل مشاهده در هلال نیمه‌پر ماه است. دریا (Mare) یک دشت بازالتی تیره روی ماه است که با فوران‌های آتش‌فشانی بسیار قدیمی ایجاد شده است.

S-IVB در واقع مرحله سوم موشک بزرگ ساترن ۵ بود که فضانوردان ماموریت آپولو را به ماه رساند. مرحله‌ S-IVB نخستین بار با ماموریت آپولو ۱۳ در سال ۱۹۷۰ به ماه ارسال شد تا با سطح این قمر برخورد کند. ماموریت‌های اولیه آپولو به ارسال لرزه‌نگار به سطح ماه می‌پرداختند تا دانشمندان بتوانند ساختار داخلی آن را در زمان برخورد موشک با این قمر بررسی کنند.

مناطق برخورد S-IVBها از داده‌های قدیمی تخمین زده می‌شدند. مدارگرد اکتشافی ماه که از سال ۲۰۰۹ در حال گردش به دور این قمر است،‌پیش از این مناطقی را شناسایی کرده بود که مراحل تقویت‌کننده از آن‌ها در زمان فرود ماموریت‌های آپولو ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۷ استفاده کرده بودند.

اما هیچ کس در مورد محل سقوط مرحله S-IVB آپولو ۱۶ اطلاعاتی در دست نداشت زیرا ارتباط با آن برای مدت کوتاهی در زمان فرودش قطع شده بود. با این اتفاق، محل دقیق برخورد در حدود ۳۰ کیلومتر از محل پیش‌بینی شده توسط سیستم‌های پیگیری آن زمان دورتر شد.

دهانه ایجاد شده توسط این مراحل موشکی بسیار کوچکتر از چاله‌های ناشی از برخورد شهاب‌سنگ‌ها و سیارکها هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج