۲۸۵۷۰۵
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

در این زندگی بمانم؟

فكر كردن به طلاق و جدایی آن هم هنگام رویارویی با اولین مشكلات زناشویی چاره‌ کار نیست.

مجله زندگی ایده آل - زینب رئوفی: عده زیادی از زن و شوهرهایی كه تازه زندگی مشترك‌شان را شروع كرده‌اند، گمان می‌كنند تمام زندگی باید ماه عسل باشد و هیچ درگیری و اختلافی قرار نیست به وجود بیاید. بعضی از آنها به محض اینكه اولین اختلاف‌نظر و مشكل در زندگی‌شان رخ می‌دهد، همه‌چیز دل‌شان را می‌زند، احساس می‌كنند كه ادامه زندگی هیچ فایده‌ای ندارد، از همسر و زندگی مشترك‌شان ناامید می‌شوند، به طلاق و جدایی فكر می‌كنند و در آخر نسنجیده و عجولانه دست به اقدامات جبران‌ناپذیری می‌زنند. گاهی هم این طرز فکر در گذشته فرد ریشه دارد که مشکلات را دوچندان می‌کند. درست مثل کیمیا که بعد از رویارویی با اولین مشکل به فکر طلاق و جدایی افتاد. اما این چاره کار است؟ دكتر بهزاد تریوه، روانشناس و مشاور خانواده در‌ این ‌باره توضیحات و راهكارهای مفیدی را ارائه می‌دهد كه در ادامه می‌خوانید.

در این زندگی بمانم؟

طلاق همیشه بهترین راه‌حل نیست

یكی از مسائلی كه در حل مشكلات و بحران‌ها در روابط ـ كه زندگی زناشویی را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهدـ اهمیت بسیار زیادی دارد، این است كه طرفین هنگام عصبانیت هیچ اقدامی برای حل مشكل نكنند. اینكه زن و شوهرها به محض مواجهه با اولین مشكل در زندگی مشترك به جدایی و طلاق فكر كنند، نه‌تنها راهكار مناسبی نیست بلكه مشكلات پیش‌بینی نشده زیادی را هم به بار خواهد آورد. در چنین شرایطی افراد به جای فكر كردن زیاد به مشكل و پافشاری برای حل آن به هر قیمتی مثل طلاق گرفتن، بهتر است مدتی صبر كنند و به خود، طرف مقابل و رابطه‌شان فرصت دهند تا آتش خشم‌شان فروكش کند و سپس به مسائل جدی و مهمی از قبیل ادامه دادن رابطه یا ترك كردن، طلاق و جدایی فكر كنند.

چه افرادی سریعا به طلاق فكر می‌كنند؟

بسیاری از افراد به علت ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌‌ تربیتی‌شان ذهن راهكارمدار ندارند و هنگام مواجهه با مشكلات هیچ تلاشی برای حل مشكل‌شان نمی‌كنند و سعی در پاك كردن صورت مسأله دارند. ذهن راهكار‌مدار ذهنی است كه به جای اینكه بدون هیچ بررسی، تلاش و كوششی از كنار مشكلات رد شود واقع‌بینانه و شجاعانه با مشكل روبه‌رو ‌شود، جوانب را بررسی و برای حل آن تلاش ‌كند. داشتن یك ذهن راهكارمدار مهارتی است كه افراد از كودكی و در طول زندگی آن را یاد می‌گیرند. دسته‌ای از افراد به‌گونه‌ای تربیت می‌شوند که از كودكی یاد نمی‌گیرند با مشكلات بجنگند؛ از این رو در بزرگسالی هنگام مواجهه با مسائل زندگی به جای حل مشكل صورت مسأله را پاك می‌كنند.

اگر فردی از كودكی مهارت داشتن ذهن راهكارمدار را نیاموخته می‌تواند با مراجعه به روانشناس و با انجام تمرینات مناسب این مهارت را آموزش ببیند.

برای حل مشكلات پافشاری كنید

زن و شوهر نباید به این سادگی‌ها از پا بنشینند و باید برای حل مشكلات‌شان پافشاری كنند. در ابتدا باید این باور را در خود ایجاد كنید كه اگر راه صحیحی را پیش بگیرید، می‌توانید مشكل را از سر راه‌تان بردارید. سپس این راهکارها را دنبال کنید:

۱- صادقانه تصمیم به حل مشكل بگیرید.

۲- همواره شناخت‌تان را نسبت به یكدیگر افزایش دهید.

۳- با دقت به صحبت‌های یكدیگر گوش دهید.

۴- هنگام گفت‌وگو هیجانات‌تان را كنترل كنید.

۵- احساسات‌تان را كامل و صادقانه ابراز كنید.

۶- به نظرات یكدیگر احترام بگذارید.

۷- با كمك همسرتان علت مشكل را ریشه‌یابی كنید.

۸- راهكارهای لازم را برای حل مشكل شناسایی كنید.

۹- امیدتان را از دست ندهید و تلاش کنید.

چرا طلاق و جدایی؟

علاوه بر این، آستانه تحمل بعضی افراد هنگام رویارویی با مشكل و اختلاف‌نظر بسیار پایین است؛ بنابراین هنگامی كه به مشكلی برمی‌خورند، سریعا ناامید می‌شوند و گمان می‌كنند مشكلات پیش‌آمده حل‌نشدنی است و بهتر است همه‌چیز یك‌باره تمام شود و جدایی را مناسب‌ترین و بهترین راه می‌پندارند.

از طرفی این افراد باور دارند همه مشكلات و ناراحتی‌ها تقصیر طرف مقابل‌شان است و هنگامی كه مشكلی در رابطه‌شان ایجاد می‌شود گمان می‌كنند با ترك كردن طرف مقابل و جدایی تمام مشكلات‌شان برطرف می‌شود؛ از این رو سریعا به جدایی و طلاق فكر می‌كنند. در صورتی كه دو نفری كه با هم ازدواج كرده‌اند باید این باور را داشته باشند كه هر دو نفر به سهم خود در ایجاد مشكل پیش‌آمده سهیم هستند.

یكی از بدترین تفكرات و باورها در زندگی زناشویی این است كه یكی از زوجین هنگام رویارویی با مشكل این‌گونه بیندیشد كه «من از این زندگی خسته‌ام»، «او این مشكلات را ایجاد می‌كند» و «من در این رابطه حالم خوب نیست». اگر فرد باور داشته باشد كه مشكل از یك طرف نیست بلكه مشكل در ارتباط شكل گرفته و هر دوی آنها هستند كه این ارتباط را شكل داده‌اند، بنابراین خود را در ایجاد مشكل سهیم می‌داند و نسبت به حل آن هم احساس مسوولیت می‌كند.

در این زندگی بمانم؟

پیامدهای منفی تهدید به جدایی

۱. ایجاد ذهنیت منفی

افرادی كه هنگام رویارویی با مشكلات بدون هیچ تلاشی به جدایی فكر می‌كنند با این عملكرد نوعی بی‌ثباتی را در ارتباط‌شان ایجاد می‌كنند. در این مواقع طرف مقابل گمان می‌كند كه هر قدر هم انگیزه داشته باشد و هر قدر هم برای بهتر كردن رابطه تلاش كند و امید به بهبود اوضاع داشته باشد، گویی بی‌فایده است چون طرف مقابلش هیچ تلاشی برای این كار نمی‌كند و جدایی و طلاق را تنها راه‌حل می‌داند. این حالت یك ذهنیت منفی در او ایجاد می‌كند و نسبت به رابطه و طرف مقابل دچار و بی‌اعتمادی می‌‌شود.

۲. ایجاد حس بی‌اعتمادی

رابطه زناشویی یكی از مستحكم‌ترین روابط است و طولانی‌مدت‌ترین قراردادی است كه بین دو نفر بسته می‌شود؛ بنابراین اگر دو نفر در این رابطه احساس ضمانت و مسوولیت ملموس و شفافی را به یکدیگر ندهند، طبیعی است كه رابطه‌شان با مشكل مواجه شود. وقتی در یك ارتباط یكی از طرفین سر هر مشكلی حرف از جدایی و طلاق به میان می‌آورد، نوعی حس بی‌اعتمادی را در طرف مقابلش ایجاد می‌كند. طبیعی است كه طرف مقابل چنین فردی از این رفتار این برداشت را كند كه شاید آن‌قدر كه باید برای او جذاب نیست و به همین دلیل تمایلی به ادامه ارتباط با او ندارد. همین‌طور ممكن است فكر كند شاید او قصد دارد ارتباط جدیدی را با شخص دیگری شروع كند و به همین دلیل به جای حل مشكل فکر جدایی دارد.

نوشدارو بعد از مرگ سهراب

همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. بسیاری از دخترها و پسرهایی كه با هم ازدواج می‌كنند، هنگام رویارویی با اولین مشكلات زناشویی و تلاش برای حل آن تازه به این نتیجه می‌رسند كه برای ازدواج با یكدیگر مناسب نبوده‌اند؛ بنابراین مشاوره پیش از ازدواج را جدی بگیرید و قبل از ازدواج برای اینكه مطمئن شوید فردی را كه انتخاب كرده‌اید برای ازدواج با شما مناسب است با روانشناسان و مشاوران پیش از ازدواج مشورت کنید و طی جلسات مشاوره پیش از ازدواج مهارت‌های لازم را برای شروع یك زندگی مشترك موفق فرابگیرید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      تمام مطالب این صفحه خوب بود غیر از آخرین مطلب که واقعا مسخره بود و انتشار اون نشون دهنده بی عقلی نویسندس یعنی نوش دارو بعد از مرگ سهراب چون شما از اول تا آخر دارید به خواننده میگید که طلاق راه حل مشکل نیست بعد در پایان بهش میگید خوب حالا چاره ای نیست دیگه مردی و باید از قبل از ازدواج حواست رو جمع میکردی یعنی کلا نامیدش میکنید
      بی زحمت یه کم رو مطالبتون فکر کنید!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج