جاباما
۲۸۵۸۳۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

باز هم لابی؟ باز هم دست های پشت پرده؟

هر سال انتخاب فیلم ها برای بخش های اصلی جشنواره فیلم فجر حساسیت آفرین است و حاشیه هایی را به وجود می آورد. امسال هم از این قاعده مستثنی نبود و حضور یا عدم حضور برخی از فیلم ها میان ۲۴ فیلم نهایی بخش مسابقه ایران (سودای سیمرغ) حوزه رسانه را تحت تاثیر قرار داد.

هفته نامه تماشاگران امروز: هر سال انتخاب فیلم ها برای بخش های اصلی جشنواره فیلم فجر حساسیت آفرین است و حاشیه هایی را به وجود می آورد. امسال هم از این قاعده مستثنی نبود و حضور یا عدم حضور برخی از فیلم ها میان ۲۴ فیلم نهایی بخش مسابقه ایران (سودای سیمرغ) حوزه رسانه را تحت تاثیر قرار داد.

در این میان خیلی از نگاه ها به سمت غیبت فیلم «دراگولا» به کارگردانی رضا عطاران معطوف شد و بسیاری از عدم راهیابی فیلم علیرضا داودنژاد، «رگ خواب» به کراگردانی حمید نعمت الله و «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی متعجب بودند. با تهیه کننده یا کارگردان های بعضی از این فیلم ها که حاضر به گفتگو شدند گپ کوتاهی زده ایم و نظرشان را پرسیده ایم که می خوانید.

آه ای عبدالحلیم / احسان عبدی پور

باز هم لابی؟ باز هم دست های پشت پرده؟

«من واقعا جوابی برای این سوال ندارم که چرا فیلمم را انتخاب نکردند. شما اگر فهمیدید من را هم خبر کنید. فیلم در موعد مقرر به جشنواره رسید و نمی دانم چرا آن را در بخش مسابقه نپذیرفتند. هنوز معلوم نیست که فیلم را در بخش خارج از مسابقه نمایش بدهند یا خیر. قرار است که در این رابطه به یک جمع بندی برسیم ببینیم که چه تصمیمی درست است. من نمی دانم فیلم هایی که راه پیدا کرده اند چه فیلم هایی هستند و نمی خواهم قضاوت کنم اما پیش بینی ام این بود که فیلمم قابل دفاع است و می تواند در بخش مسابقه گلیمش را از آب بیرون بکشد.»


ربوده شده / بیژن میرباقری

باز هم لابی؟ باز هم دست های پشت پرده؟

«باید از هیات انتخاب و اداره نظارت پرسید که چرا فیلم من را در این بخش نپذیرفتند و نمی دانم دلیل این انتخاب نشدن چیست. حضور فیلم من در بخش خارج از مسابقه بستگی به نظر دبیر جشنواره دارد و فعلا در این باره تصمیمی گرفته نشده است.»


مشکل گیتی / بهرام کاظمی

باز هم لابی؟ باز هم دست های پشت پرده؟

«نمی دانم چه شد که «مشکل گیتی» را نپذیرفتند. من پیش بینی ام این بود که این فیلم در حد و اندازه هایی است که می تواند در بخش مسابقه حضور داشته باشد. این را می دانستم که فیل های امسال خوب هستند اما فکر نمی کردم که «مشکل گیتی» حذف شود. گویا امسال بخش خارج از مسابقه ای وجود ندارد؛ بنابراین احتمالا این فیلم به هیچ صورتی در این فستیوال به نمایش درنخواهد آمد. در حال حاضر فقط به اکران فیلمم فکر می کنم و به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنم.»


تمرین برای اجرا / محمدعلی سجادی

باز هم لابی؟ باز هم دست های پشت پرده؟

«من هیچ نظری درباره این اتفاق ندارم، فقط می گویم فیلم من در موعد خودش به دبیرخانه ارسال شده و احتمالش هست که در بخش هنر و تجربه به نمایش دربیاید. با این حال هیچ چیزی به صورت رسمی به ما اعلام نشده و من ترجیحم این است که اصلا در این باره هیچ اظهارنظری نکنم چون اصلا ارزشی ندارد که درباره جشنواره فجر حرف بزنیم. من هم اگر مجبور نبودم فیلمم را کلا نمی فرستادم. دوست داشتم فیلمم دیده شود ولی گویا نظر دوستان جور دیگری بوده است. در کل اصلا برایم مهم نیست و این را به بولتن جشنواره هم گفته ام.»


غیرمجاز به تهیه کنندگی حسن عامری پویا

باز هم لابی؟ باز هم دست های پشت پرده؟

«ما تصورمان این بود که حتما این فیلم به جشنواره راه پیدا می کند چون کارگردان ما دارای سابقه بین المللی است. دارای دوربین طلای کن و خرس طلای فستیوال سوییس است و بیست جایزه جهانی دارد. این فیلم، یک فیلم اجتماعی بسیار خوب است و دلیل عدم انتخاب «غیرمجاز» را درک نمی کنم چون الان هشت فیلم هنوز آماده نشده ولی اسم شان در میان فیلم های راه یافته هست اما فیلم ما که از اردیبهشت آماده شده بود و در تمام شاخه ها حرفی برای گفتن داشت را کنار گذاشته اند.

آقای حیدری تحت فشار بودن هیات انتخاب را تکذیب کرده اما من از ایشان می خواهم این فیلم را ببینند و خودشان قضاوت کنند که آیا واقعا «غیرمجاز» لایق حضور در مسابقه نبود؟! فکر نمی کنم فیلم در بخش های دیگر به نمایش دربیاید چون ما فرم مسابقه را پر کردیم و من به عنوان تهیه کننده انگیزه ای ندارم که فیلمم را در بخش های دیگر به نمایش بگذارم. من فکر می کنم حضور این فیلم ها بر اساس شایستگی نبوده و احتمالا لابی های دیگری این وسط است و این بهترین فیلم ها نیستند که در جشنواره نمایش داده می شوند بلکه بهترین ارتباطات است که کار خودش را می کند.»


سایه های موازی

باز هم لابی؟ باز هم دست های پشت پرده؟

اصغر نعیمی فعلا ترجیح می دهد درباره عدم انتخاب فیلمش سکوت کند اما بعضی از منتقدانی که این فیلم را دیده اند عدم حضور آن را جزو اتفاقات بد جشنواره سی و چهارم می دانند و همگی بر این عقیده اند که مصلحت اندیشی هیات انتخاب و نگاه حاکم بر آن باعث شد به واسطه فیلمنامه حساس و پیچیده «سایه های موازی» بازی درخشان ابوالفضل پورعرب هم نادیده گرفته شود و یکی از بخت های اصلی دریافت سیمرغ حالا در جشنواره حضور نداشته باشد.


نیم رخ ها / مرحوم ایرج کریمی

باز هم لابی؟ باز هم دست های پشت پرده؟

اغلب سینماگران و اهالی رسانه تصور می کردند آخرین ساخته مرحوم ایرج کریمی در بخش مسابقه حاضر باشد؛ فیلمی که به نوعی یادگاری مرحوم کریمی به شمار می آید و از آنجا که مدت ها از ساخت آن می گذرد و در زمان مقرر به دبیرخانه تحویل داده شده، قرار دادن آن در لیست فیلم های بخش مسابقه حتی در صورت عدم کیفیت احتمالی چیزی بوده که پیش بینی اش را می کردیم اما برخلاف انتظار «نیم رخ» به بخش سودای سیمرغ نرسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج