۲۸۷۲۳۵
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

پراید در یک دهه چقدر گران شد؟

قیمت پراید ، خودرویی که بیش از ۵ سال است عنوان بی کیفیت ترین خودرو ایران را از آن خود می کند در یک دهه گذشته بیش از سه برابر شده است.

خبرآنلاین: قیمت پراید ، خودرویی که بیش از ۵ سال است عنوان بی کیفیت ترین خودرو ایران را از آن خود می کند در یک دهه گذشته بیش از سه برابر شده است.

قيمت پرايد در حالي اين روزها از ۲۰ ميليون تومان عبور كرده است كه يك دهه قبل اين خودرو با قيمتي در حدود ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان خريد و فروش مي شد . پرايد انواع مختلفي دارد و برخي انواع آن با قيمتي در محدوده ۱۹ تا ۲۰ ميليون تومان به فروش مي رسند اما متوسط قيمت پرايد مد نظر قرار گرفته است.

جامعه ايران همواره حساسيت خاصي بر موضوع خودرو دارد . موقعيت خاص بازار ايران يكي از مهمترين دلايل توجه ويژه افكار عمومي به صنعت خودروست . دولت با هدف حمايت از صنايع خودروسازي در سال هايي طولاني واردات خودرو به كشور را ممنوع اعلام كرد و در حال حاضر نيز ديوار بلند تعرفه در برابر ورود خودرو به كشور خودنمايي مي كند.

افزايش قيمت پرايد در سال هاي ابتدايي دهه نود دستمايه طنزهاي كلمي و شوخي هاي مجازي مردم در شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي شده بود . نگاهي به روند افزايش قيمت نيز نشان مي دهد افزايش قيمت اين خودرو از سال ۱۳۹۱ قابل توجه بوده است.

خودروي پرايد را روزگاري خودروي آرزوها لقب داده بودند . در حالي كه در نيمه دهه هفتاد متوسط دستمزد يك كارگر خودروسازي در ماه ۱۰ هزار تومان بود ، اين خودرو ۵ ميليون تومان قيمت داشت . در آن دوره پرايد سواري براي بسياري امري مهم تلقي مي شد . از ابتداي دهه هشتاد ، با تنوع سبد توليد خودرو در كشور ، قيمت ها افزايشي اندك يافتند طوري كه يك دستگاه پرايد در نيمه دهه هشتاد در حدود ۶ ميليون و پانصد هزار تومان قيمت داشت . اين روند اما در دهه بعد معكوس شد و در يك دهه ناگهان پرايد با رشد ۲۰۰ درصدي قيمت روبرو شد و هم اينكه با بهايي بيش از ۲۰ ميليون تومان خريد و فروش مي شود . افزايش ناگهاني قيمت پرايد در سال ۱۳۹۱ حتي سبب شد رييس دولت دهم با گفتن عبارت پرايد كيلويي چند ، وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف به كاهش قيمت كند، دستوري كه هيچ گاه به مرحله اجرا در نيامد.

بسياري ركود قابل توجه بازار خودرو را ناشي از جهش قيمتي رخ داده در اوايل دهه نود مي دانند.

بررسي ها نشان مي دهد سرعت تغييرات قيمتي از ابتداي سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۳ بسيار زياد بوده است . عده اي از كارشناسان ، افزايش قابل توجه قيمت خودرو در چهار سال اخير را ناشي از اجراي سياست هدفمندي يارانه ها و افزايش عمومي تورم مي دانند اما برخي ديگر مولفه تحريم را در اين حوزه تاثيرگذارتر ارزيابي مي كنند.

پراید در یک دهه چقدر گران شد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      از زمان طرح بی حساب وکتاب هدف مندی یارانه ،همه چیز سه برابر شد

    • صابر

      خلایق هر چه لایق

      تو کشورهای متمدن قیمت خودرو رو سعی میکنن به کمترین وجه ممکن بالا ببرن تا فروششون خوب باشه ایران بالعکس
      هر چی قیمت بره بالاتر مردم متمدن ایران بیشتر ترغیب میشن بخرن

      خلایق هر چه لایق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج