۲۸۷۸۰۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ماسک‌های مناسب برای هوای آلوده كدامند؟

وقتی موضوع آلودگی هوا مطرح می‌شود اولین اقدامی که مردم انجام می‌دهند خرید ماسک است. برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که سراغ چه ماسکی را از مغازه‌دار بگیرند؟ اصلا کدام ماسک در این هوای آلوده اثربخش است؟

مجله سیب سبز: وقتی موضوع آلودگی هوا مطرح می‌شود اولین اقدامی که مردم انجام می‌دهند خرید ماسک برای پیشگیری از ورود ذرات معلق و آلودگی به ریه‌هاست و بی‌شک دومین اقدام، دل‌نگرانی از ریزش باران اسیدی! برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که سراغ چه ماسکی را از مغازه‌دار بگیرند؟ اصلا کدام ماسک در این هوای آلوده اثربخش است و می‌تواند بخش زیادی از ریزگردها و آلودگی‌ها را مهار کند؟

ازسوی دیگر برای برخی این سوال مطرح است که اصلا استفاده از ماسک تاثیری دارد یانه؟ اگر شما هم به این موضوعات فکر می‌کنید و این مسائل ازجمله دغدغه‌های ذهنی شماست خواندن این مطلب را به‌ شما توصیه می‌کنیم. در بخش اول این مقاله درباره انتخاب بهترین و موثرترین ماسک‌ها صحبت کرده و در ادامه خطرات قرار گرفتن در‌معرض باران اسیدی را مرور می‌کنیم.

ماسک‌های مناسب برای هوای آلوده كدامند؟

آیا استفاده از ماسک میزان آلودگی را کمتر می‌کند؟

این روزها شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که استفاده از ماسک هیچ تاثیری در کاهش میزان جذب آلودگی ندارد، بنابراین استفاده کردن و نکردن از ماسک تفاوتی نمی‌کند. اگر شما هم این شایعه را شنیدید، آن را نشنیده بگیرید.

به گفته متخصصان ریه، استفاده از ماسک قطعا میزان جذب آلودگی‌ها را کمتر می‌کند. آنها توصیه می‌کنند که اگر دسترسی به ماسک‌های فیلتردار ندارید از ماسک‌های معمولی استفاده کنید. استفاده از ماسک‌های معمولی در شرایطی که دو تا سه ماسک را روی هم قرار دهید، می‌تواند تاثیرگذاری ماسک را بیشتر کند. بنابراین این دیدگاه که استفاده از ماسک بی‌تاثیر است یک دروغ است. تا دیر نشده به اولین داروخانه سر بزنید و برای خود و اعضای خانواده‌تان ماسک تهیه کنید.

چه ماسکی بخریم؟

برای آنکه خیال‌تان را از بابت خرید ماسک راحت کنیم باید بگوییم بهتر است برای خرید سراغ داروخانه‌هایی بروید که ماسک ۹۵‌N را عرضه می‌کنند. این ماسک می‌تواند حدود ۹۵درصد ذرات معلق موجود در هوا را فیلتر کند و مانع از نفوذ آنها به دستگاه تنفسی شما شود. این ماسک‌ها موثر‌تر هستند.

ظاهر ماسک‌های‌‌۹۵‌N قالبا مخروطی شکل است و فیلتر دایره‌ای روی آن هم به تهویه مناسب آن کمک می‌کند. این نوع ماسک بسته به نوع و شرکت سازنده‌اش یا ایرانی و خارجی بودنش از ۳ تا ۱۵هزار تومان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. علاوه بر این ماسک، ماسک‌های آلفا و FSP۲ نیز از‌جمله ماسک‌هایی است که توسط وزارت بهداشت در داروخانه‌ها توزیع شده است.

این ماسک‌ها سردردتان را تشدید می‌کنند

استفاده از ماسکی که غیراستاندارد و نامناسب است اگرچه ذهن شما را آرام می‌کند اما واقعیت این است که هیچ تاثیری بر کاهش جذب آلودگی هوا و عوارض آن ندارد، بنابراین فراموش نکنید که استفاده از ماسک‌های پنبه‌ای یا ماسک‌های ساده یا ماسک‌هایی که سایز مناسبی ندارند و به‌خوبی قسمت دهان و بینی را پوشش نمی‌دهند، نمی‌تواند انتخاب خوبی برای مهار کردن آلودگی هوا باشد.

شاید تصور کنید استفاده از این ماسک‌ها از استفاده نکردن ماسک بهتر باشد اما سخت در اشتباهید چراکه استفاده از ماسک نامناسب ذهن شما را راحت می‌کند و شما به‌راحتی فعالیت‌های خود را در محیط‌های آلوده انجام می‌دهید و بیشتر درمعرض آلودگی قرار می‌گیرید و تمامی عوارض را برای خود دو برابر می‌کنید.

ماسک‌های مناسب برای هوای آلوده كدامند؟

بدون ماسک چه بر سرمان می‌آید؟

تنفس هوای آلوده اثرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدتی را با خود به‌همراه دارد. اختلال در تنفس، سوزش و خارش چشم، حالت تهوع و سردرد، تحریک بیماری‌های آلرژیک، ‌آسم و حتی عفونت‌های مجاری تنفسی از‌جمله عوارض تنفس هوای آلوده است. حالا در‌نظر بگیرید که شما هیچ تلاشی برای مهار این آلودگی نکنید.

در یک شهر آلوده و پر‌دود زندگی می‌کنید و برای گذراندن امور زندگی مجبور به تردد در این شهر هستید و خودتان با دست خودتان حداقل کاری که برای کنترل و کاهش میزان جذب آلودگی‌ها انجام می‌دهید را از خود دریغ می‌کنید. پس تا جایی که می‌توانید از حضور در هوای آلوده پرهیز کنید و اگر مجبورید در سطح شهر تردد کنید ماسک را فراموش نکنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج