۲۸۸۰۲
۲ نظر
۵۰۱۹
۲ نظر
۵۰۱۹
پ

همه نتایج سرشماری سال ۹۰

گیلانی ها لقب پیرترین استان کشور را به خود اختصاص داده اند و از آن طرف سیستان و بلوچستانی ها جوان ترین استان کشور هستند.

همه نتایج سرشماری سال 90

هفت صبح: بررسی نتایج این سرشماری نشان می دهد، رشد جمعیت کاهش یافته و سن امید به زندگی در کشور به 72/1 سال رسیده است

«افزایش خودروهای شخصی خانوارها، افزایش مالکان منازل، کاهش شدید رشد جمعیت، افزایش کاربران اینترنت، افزایش میانگین سنی و ... جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سرشماری سال 90 هستند که رئیس مرکز آمار ایران آنها را شرح داده است. این سرشماری اطلاعات جالبی از وضعیت زندگی و معیشتی ایرانی ها نشان می دهد. اطلاعاتی که به ما می گوید جمعیت کشور رو به میانسالی در حال حرکت است و در سال 90 خانواده ها ترجیح دادند 1/5 فرزند داشته باشند. جزئیات کامل این اطلاعات را در ادامه گزارش بخوانید!

پیرترین و جوانترین استان ها

گیلانی ها لقب پیرترین استان کشور را به خود اختصاص داده اند و از آن طرف سیستان و بلوچستانی ها جوان ترین استان کشور هستند. عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه اگر سیاست های کنترل جمعیتی اجرا نمی شد، موج دوم افزایش جمعیت را با شدت بیشتری داشتیم، گفت: هر چند میزان موالید در حال افزایش است اما به شدت دهه 60 نیست و با کندی اتفاق می افتد.

با این حال ایران به سمت یک کشور توسعه یافته در ترکیب و بافت جمعیتی در حرکت است. وی با اعلام اینکه هم اکنون در روستاهای کشور نیز بعد خانوار به زیر چهار و به 3/73 نفر رسیده است، گفت: در شهرها هم اکنون در هر خانوار 3/5 ساکن هستند.

این خانواده های کوچک

جالب است بدانید در سال 85 میزان خانوارهای یک نفره کشور 5/2 درصد بود اما حالا به 7/1 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین خانوارهای دو نفره نیز از 15/3 سال 85 به 18/4 در سال 90 رسید. از طرف دیگر در سال 90 خانواده ها ترجیح دادند 1/5 فرزند داشته باشند. جنسیت و سرپرست خانوارها هم امری است که در این پنج ساله دستخوش تغییر شده، به طوری که سرپرست خانواری مردان در سال 85، 90 درصد بوده که در سال 90 به 87/9 درصد کاهش یافته است.

کاهش رشد جمعیت چقدر بوده؟

رشد جمعیتی کشور در سرشماری سال 90 به 1/29 درصد رسیده است در حالی که این رشد در سال 85 چیزی نزدیک به 1/62 درصد بوده است. کمترین رشد در بین استان ها نیز در اردبیل با 33 صدم درصد، ایلام با 43 صدم و سپس لرستان با 44 صدم درصد است. همچنین بوشهر با 3/11 درصد و البرز با 3/04 درصد رشد جمعیت هستند.

همچنین در حال حاضر هشت کلانشهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر در کشور داریم که کرج، تهران، اصفهان، اهواز، شیراز و قم از جمله آنها هستند. همچنین بزرگترین استان از لحاظ جمعیتی در سرشماری تهران با بیش از 12 میلیون نفر شناخته شد، کوچکترین استان نیز ایلام با 557 هزار نفر مشخص شد.

افزایش میانگین سنی به 30 سال

در سال 85 میانگین سنی مردان 27/97 سال بوده که در سال 90 به 29/86 رسید و زنان نیز از 27/95 سال در سال 85 به 30/03 سال افزایش یافته اند. در حال حاضر نسبت جمعیت زن به مرد از 106 نفر در سال 85 به 102 نفر در سال 90 رسیده، یعنی در سال 90 به ازای هر 102 مرد 100 زن داریم. همچنین ترکیب جمعیتی از نظر مذهبی هم به این صورت است که بیش از 72 میلیون نفر از جمعیت کشور معادل 99/4 درصد را مسلمان و مابقی را شامل 117 هزار نفر، مسیحیان و هشت هزار و 756 نفر نیز کلیمی برشمرد و گفت: به صورت کلی سه دهم درصد نیز جمعیت غیرمسلمان است.

افزایش خودرو و کاربران اینترنت

در سال 90 به میزان 42/6 درصد خانوارها دارای خودرو سبک بودند که این میزان در سال 85 به میزان 33/06 درصد بوده و نشان می دهد ترافیک خیابان ها بی دلیل نیست! یارانه و اینترنت پارامتر دیگری است که در این پنج ساله افزایش چشمگیری را به خود دیده است.

در سال گذشته، 33/4 درصد خانوارها دارای رایانه بودند که این میزان در سال 85، 22/31 درصد بوده و همچنین در حال حاضر 11 میلیون و 221 هزار کاربر اینترنت در کشورداریم. رئیس مرکز آمار ایران ضریب نفوذ اینترنت در جمعیت 15 تا 24 سال کشور را حدود 30 درصد اعلام کرده است.

زندگی در آپارتمان های رایگان!

رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه 11 میلیون خانوار در سال 85 مالک محسوب می شدند، گفت: یک میلیون و 585 هزار نفر در سال 90 در منازل رایگان زندگی می کردند.با این حال تعداد مالکان نیز به 11 میلیون و 875 هزار نفر افزایش یافت.

او با اعلام اینکه 99/5 درصد جمعیت کشور در واحدهای استاندارد و معمولی آپارتمانی ساکن هستند، جمعیت ساکن آپارتمان را 30 درصد اعلام کرد و گفت: در سال 90 حدود 95 درصد به صورت تک خانواری و حدود چهار درصد نیز به صورت دو خانواری زندگی می کردند که این موضوع نشان می دهد در ایران خانواده ها در حال تفکیک هستندد. طبق همین آمار 25 درصد واحدهای مسکونی کشور بعد از سال 85 ساخته شد که نشان می دهد یک چهارم واحدهای مسکونی کشور نوساز هستند.

افزایش امید به زندگی

امید به زندگی مردان در سال 90 به 72/1 سال رسیده در حالی که امید به زندگی در مردان در سال 85، 71/1 سال بوده است. همچنین امید به زندگی زنان در سال 85، 73/1 سال بود که در سال 90 به 74/6 سال افزایش یافت و به صورت کلی این موضوع نشان می دهد که 2/5 سال امید به زندگی زنان در کشور افزایش یافته است که از مردان اوضاع بهتری دارند.

امید به زندگی در کشورهای دیگر

طبق آخرین آمارها ژاپنی ها با امید به زندگی 82/6 سال پرامیدترین مردم جهان هستند. هنگ کنگ، ایلند، سوئیس، استرالیا، اسپانیا، سوئد، ماکائو و فرانسه رتبه های بعدی در زمینه امید به زندگی را به خود اختصاص داده اند که هنگ کنگ با 82/2 در رتبه دوم قرار دارد و فرانسه با 80 سال در رتبه دهم.

آخرین آمار سازمان ملل اما می گوید امید به زندگی در ایران برای زنان 72/6، برای مردان 69/4 و در کل 71 سال است که 5/5 درصد از میانگین جهانی بالاتر است و اندکی با آمار منتشر شده از سوی سازمان آمار متفاوت است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اميرح

      مجله در قسمت "این خانواده های کوچک" خط آخر، درصد سرپرستي خانواري مردان اصلاح شود.
      امكان نداره از 90 درصد بشه 9 درصد

    • فرهاد درزاده

      معنیش چیه نفوس مسکن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج