۲۸۸۲۲۷
۵۰۴۶
۵۰۴۶
پ

آیا باران‌های تهران اسیدی است؟

آیا ریزش باران اسیدی سلامت پوست و موی افراد را به خطر می‌اندازد؟ آیا قرار گرفتن زیر بارش این باران که قرار است همه آلودگی‌های شهر را با خود ببرد، عوارض و خطراتی را برای شهروندان به‌همراه خواهد داشت؟ آیا این باران اسیدی بلای جان‌مان خواهد شد؟

مجله سیب سبز: وقتی موضوعی مثل آلودگی هوا مطرح است ذهن همه درگیر این موضوع است که به هر طریقی میزان جذب آلودگی را کمتر و کمتر کند. انواع و اقسام راه‌حل‌ها مطرح می‌شود اما وقتی ماجرا به آلودگی هوا و بالا رفتن میزان ریزگردها و ذرات معلق در هوا تا مرز بحران رسیده است چه می‌توان کرد؟

حالا با تنفس هوای آلوده و عوارض ناشی از آن رو‌به‌رو هستیم. همه اینها را که کنار بگذارید دلواپسی‌های ریزش باران اسیدی برای خیلی‌ها مطرح می‌شود و سوال‌هایی که به‌دنبال آن برای‌شان طرح می‌شود. آیا ریزش باران اسیدی سلامت پوست و موی افراد را به خطر می‌اندازد؟ آیا قرار گرفتن زیر بارش این باران که قرار است همه آلودگی‌های شهر را با خود ببرد، عوارض و خطراتی را برای شهروندان به‌همراه خواهد داشت؟ آیا این باران اسیدی بلای جان‌مان خواهد شد؟

آیا باران‌های تهران اسیدی است؟

باران اسیدی چیست؟

باران اسیدی بارانی است که PH آن با باران معمولی متفاوت است. خیلی‌ها تصور می‌کنند وقتی صحبت از باران اسیدی می‌شود قرار است از آسمان اسید ببارد و لباس‌های آنها سوراخ سوراخ شود یا پوست سر و صورت‌شان دچار سوختگی شود درحالی که این دیدگاه اشتباه است. باران اسیدی به‌دلیل آلودگی هوا ایجاد می‌شود. درست وقتی اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای ازت ‌و دیگر ذرات معلق در هوا زیاد می‌شود قطرات باران در اصطلاح اسیدی می‌شوند.

آیا فقط در شهرهای آلوده باران می‌بارد؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند بارش باران اسیدی تنها در شهرهای آلوده و صنعتی امکان‌پذیر است درحالی که ممکن است یکی از پاک‌ترین و زیباترین شهرها هم قربانی باران اسیدی مثل یکی از شهرهای بزرگ و صنعتی شود. می‌پرسید چگونه؟

پاسخ این است که گاهی وزش باد ابرهای آلوده و مملو از ذرات معلق را با خود به نقاطی دور دست می‌برد، بنابراین به همان اندازه که احتمال ریزش باران اسیدی در شهرهای آلوده مطرح است به همان اندازه هم ممکن است در شهرهای دیگر شاهد ریزش این باران باشیم، لذا وقتی مسئله آلودگی هوا مطرح است همه افراد جامعه باید گوش به زنگ باشند.

قربانیان اصلی باران‌های اسیدی چه کسانی هستند؟

وقتی از باران اسیدی صحبت می‌کنیم از بارانی یاد می‌کنیم که ترکیبات اسیدی مثل نیترات‌ها و سولفورها را دارد. چنین ترکیباتی از آب باران یک مایع اسیدی به‌وجود می‌آورد که بیشترین اثر مخرب را روی گیاهان و آب منابع طبیعی دارد. به‌دنبال مصرف این آب، گیاهان و حیوانات به مرور با عوارضی رو‌به‌رو می‌شوند و سلامت‌شان به خطر می‌افتد. اما نکته مهم اینجاست که هر آلودگی با ریزش باران اسیدی همراه نیست و برای تشخیص باران اسیدی باید به نوع آلودگی و میزان آلودگی‌ها توجه داشت و با کمک تجهیزات آزمایشگاهی برای تشخیص اسیدی بودن یا نبودن باران اقدام کرد.

آیا باران‌های تهران اسیدی است؟

آیا باران‌های پایتخت اسیدی است!

احتمال بارش اسیدی به‌صورت نسبی همیشه وجود دارد اما در حال حاضر جای نگرانی نیست. اینها صحبت‌های احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی، است ‌که موضوع ریزش باران اسیدی در شبکه‌های مجازی را رد می‌کند. او معتقد است زمانی شاهد ریزش باران اسیدی خواهیم بود که ترکیبات اسیدی یعنی نیترات‌ها و سولفورها در جو موجود باشند و با مولکول آب مخلوط شوند، به‌دلیل قطبی بودن مولکول آب و اینکه ترکیبات نیتروژن و سولفور و یونی، به اصطلاح دو قطبی هستند، باران اسیدی شکل می‌گیرد ولی اینکه در فضای مجازی چنین شایعه‌ای پخش شده، اصلا چنین چیزی نیست.

وی درباره باران سربی نیز می‌گوید: در چند سال گذشته هم با حذف سرب از بنزین احتمال بارش سربی برای همیشه منتفی شده است و این شایعه و دروغی بیش نیست که احتمال بارش سربی در برخی سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج