۲۸۸۸۲۸
۱۱ نظر
۵۰۸۴
۱۱ نظر
۵۰۸۴
پ

«ناصر ملک مطیعی» و نقش‌های ماندگار کوچه و بازاری‌اش

برآیند کارنامه ناصر ملک مطیعی همان فیلم هایی است که به عنوان فیلمفارسی شناخته شده اند. با این حال نقش های قابل دفاع و تحسین شده ای هم دارد که اتفاقا برگ برنده کارنامه او همین ها است. البته نباید فراموش کرد بخشی از این موفقیت را مرهون دوبله نقش ها است که آن زمان مرسوم بوده.

روزنامه هفت صبح - آرش نصیری:

برآیند کارنامه ناصر ملک مطیعی همان فیلم هایی است که به عنوان فیلمفارسی شناخته شده اند. با این حال نقش های قابل دفاع و تحسین شده ای هم دارد که اتفاقا برگ برنده کارنامه او همین ها است. البته نباید فراموش کرد بخشی از این موفقیت را مرهون دوبله نقش ها است که آن زمان مرسوم بوده. در این بخش، پنج نقش موفق این بازیگر مرور شده است، می شد نقشش در «کاکو» و «بت» را هم به این جمع اضافه کرد. نکته جالب آن که بهترین نقش های ناصر ملک مطیعی در فیلم های علی حاتمی رقم خوردند.

قیصر

* کارگردان: مسعود کیمیایی
* سال ساخت: ۱۳۴۸
* نام نقش: فرمون

«ناصر ملک مطیعی» و نقش‌های ماندگار کوچه و بازاری‌اش

ناصر ملک مطیعی در فیلم «قیصر» حضوری پررنگ و طولانی ندارد؛ قهرمان فیلم نیست اما بازی اش تحسین شد و به چشم آمد. دلیل عمده اما به موفقیت خود فیلم برمی گردد که مورد تحسین خیلی ها قرار گرفت. عنوان موج نو به این فیلم مسعود کیمیایی در سرنوشت بازیگرش هم بی تاثیر نبود و باعث شد نگاه ها به ملک مطیعی تغییر کند. نقش فرمون برادر قیصر، به عنوان نماد ناموس پرستی تا مدت ها سر زبان بود.
طوقی

* کارگردان: علی حاتمی
* سال ساخت: 1349
* نام نقش: آسید مصطفی

«ناصر ملک مطیعی» و نقش‌های ماندگار کوچه و بازاری‌اش

هنوز بر سر فیلم «طوقی» علی حاتمی دو دیدگاه متضاد وجود دارد؛ نظر منفی می گوید حاتمی به سبک فیلم های فارسی «طوقی» را ساخته و از بازیگران همین طیف فیلم ها استفاده کرده. از همین معبر این همکاری برای ناصر ملک مطیعی فضیلت محسوب نمی شود. ظاهرا حضور ملک مطیعی در نقش یک دایی خیانتکار، تفاوت چندانی با نقش های قبلی ندارد اما واقعیت این است که حاتمی او را کنترل کرد و بازی معقول تری از ملک مطیعی گرفت.
پهلوان مفرد

* کارگردان: امان منطقی
* سال ساخت: ۱۳۵۰
* نام نقش: مرشد

«ناصر ملک مطیعی» و نقش‌های ماندگار کوچه و بازاری‌اش

امان منطقی کلا فیلمساز خوبی نیست و ساخته هایش رنگ و بوی فیلمفارسی داشتند. «پهلوان مفرد» از بقیه ساخته هایش بهتر است اما نمی توان آن را فیلمی تراز به حساب آورد. داستان این فیلم هم بر اساس الگوی فیلمفارسی گرفته شده؛ پهلوان دختری که شاگردش عاشق اوست را به عقد خود درمی آورد. شاگرد به گمان نامردی، علیه استاد می شود اما بعدا می فهمد آن دختر مورد تعرض بود و استاد در حقش لطف کرده! ملک مطیعی به خاطر بازی خویشتندارانه اش تا حدودی موفق شد.
قلندر

* کارگردان: علی حاتمی
* سال ساخت: 1351
* نام نقش: قلندر

«ناصر ملک مطیعی» و نقش‌های ماندگار کوچه و بازاری‌اش

ملک مطیعی در نقش قلندر تصویری تازه از منش این تیپ آدم ها نشان داد. او در موقعیت دوگانه ای قرار می گیرد؛ از یک سو مشهور است و پایبند مرام پهلوانی و از آن سو دل در گرو عشقی دارد که دیگران فکر می کنند خواهرش است. او باید از این خواهش بگذرد تا نامش لکه دار نشود اما حقیقت ماجرا در دلش او را ملتهب کرده. ملک مطیعی باید این احساس دوگانه را در بازی و چهره اش به تصویر بکشد.
سلطان صاحب قران

* کارگردان: علی حاتمی
* سال ساخت: ۱۳۵۴
* نام نقش: امیرکبیر

«ناصر ملک مطیعی» و نقش‌های ماندگار کوچه و بازاری‌اش

«سلطان صاحب قران» به زعم بسیاری از منتقدان یکی از بهترین آثار حاتمی است. ملک مطیعی نیز حضوری موفق در آن داشت و می توان گفت یکی از بهترین امیرکبیرها را بازی کرده. حاتمی موفق شده در این سریال تصویری که از امیرکبیر مد نظرش بوده (آدمی بزدل و ساده) را به خوبی خلق کند. از همین معبر بازی ملک مطیعی قابل قبول و تحسین برانگیز است به ویژه آن که سریال با فلش بک هایش فرصتی برای عرض اندام بیشتر بازیگرش فراهم می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای این بازیگر خوب و شایسته، طول عمر و سلامتی آرزومندم.

    • بدون نام

      برای این بازیگر خوب و شایسته، آرزوی طول عمر و سلامتی دارم.

    • ناصر

      تمام هنرمندان قدیمی از چمله فردین و بیک ایمانوردی و ظهوری ومیری و غیره ... همیشه در قلبمان جای دارند

    • مجید زراعتی

      از خداوند متعال خواهانم این قدرت را بما بدهد که قدر داشته های خوبمان را بدانیم . که در اثر گذشت زمان افسوس نخوریم . تاریخ ثابت کرده است که هیچ کس نمیتواند جای دیگری را پر کند . تاریخ یک ناصر خان را در دل خود جای داده وتکرار ندارد . تشکر جانانه ای از جناب ناصر خان دارم چون واقعا ایشان الگوی یک مرد تمام اعیار است . جاودانه وپاینده باشی عمو ناصر

    • محمد

      هنر با هنرمند زنده است با ارزوی طول عمر برای استادی که قلوب ایرانیان هنردوست جایگاه هنراوست

    • بدون نام

      الهی همیشه باشی اقا ناصر.درد دلم اینه که خیلی دلم میخاد برم ابر مردو ببینم و باهاش عکس یادگاری بگیرم ولی رفقام نا امیدم کردن میگن فک نکنم بتونی ببینیش یا بیاد عکس بندازی باهاش

    • هومن

      خیلی چاکریم ناصر خان ملک مطیعی........
      زنده باشی........
      ایشاالله سایه ی شما بر سر این سینما باشه..
      و ما همیشه شاهد هنر نمایی فوق استادمون باشیم...........
      حیلی دوست داریم ناصر خان

    • ابوالفضل

      سلام بر ابر مرد جهان.ابر مرد بخدا من عاشقتم و خیلی دوستت دارم چند باری میخاستم بیام تهران پیداتون کنم تا عکس یادگاری بگیرم ولی موقعیتم جور نشد انشاالله که تابستان نودو شیش قسمت بشه بیام البته اگه لیاقتشو داشته باشم.اینقد دوستت دارم حتی وقتی دارم عکسا و فیلماتون نگاه میکنم اشک تو چشمام جمع میشه حتی بعضی موقا مخصوصا سراغ عکسا و فیلماتون نمیرم چون گریه ام میگیره.خاک پاتم ابر مرد انشاالله همیشه باعث افتخار ایرانی باشی

    • سحر

      تو دوره ای که بازیگری سبک و سنگین نمیشد و کلاس و دانشگاه نداشت یکی از روش های بازیگریشون که مختص به خودشون بود مدل نگاه کردنشون تو نقش ها بود متین یا با قدرت یا نجیب یا ...
      عالی بودن حیف شدن واقعا

    • یاس

      خدا بیامرزتش مرد خوبی بود

    • soury

      فقط میتونم بگم مرد هم مردای قدیم..تو کل عمرم که یه دختره 22 ساله هستم،هیچ مردی رو به هیبت و شکوه آقای ملک مطیعی ندیدم..کاش بتونم با مردی ازدواج کنم که مثه ایشون ابهت داشته باشن..الهی من فدای اون ابهت مردونگیش بشم..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج