۲۹۳۳۵۳
۱ نظر
۵۰۴۶
۱ نظر
۵۰۴۶
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۱۸)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ کشف موجود افسانه ای تخت جمشید در سواحل امریکا!


شایعه ای عجیب که در این چند روز به کرات در شبکه های اجتماعی دست به دست شده است. تصاویری که کوچکترین ارجاع به «عقل» از دروغین بودن آن پرده برمی‌دارد، ولی گویا همین ارجاع هم این روز ها کار سختی شده است!

متن شایعه

"موجودی عجیب شبیه سر ستون های تخت جمشید

موجودی شبیه سر ستون های تخت جمشید در سواحل آمریكا پیدا كردند كه دانشمند ها را بسیار متعجب كرده.و آن ها هنوز پی تحقیقاتی در روی این جانور عجیب و قریب اند.اگر كمی به این جانور دقت كنید میبینید كه این جانور شباهت زیادی به سر ستون تخت جمشید دارد.پس میفهمیم در آن زمان در خلیج همیشه فارس این موجود زندگی میكرده كه پس از مرور زمان نسل وی منقرض شده.از دندان های این موجود عجیب و قریب معلوم است كه او هم میتواند یكی از سلطان های بزرگ دریا باشد ولی اندازه ی او بسیار كوچك تر از نهنگ و یا كوسه است.

ستاد مبارزه با چرندیات (18)

این موجود به احتمال ۹۹% در آب های خلیج فارس هم زندگی میكرده و حتما هم حیوانی درنده و قوی بوده. زیرا هخامنشیان در سنگ تراشی های خود همیشه نماد قدرت را كشیده اند مثل: شیر، حیوان خیالی ای كه از هر موجود قوی ای برداشت كرده اند، حال هم این موجود!!"

پاسخ شایعه

این شایعه صحت ندارد و تصویر آن هم جعلی و حاصل نرم افزار های ویرایش تصویر است! زمینه اصلی تصویر، متعلق به عکسی از آورده شدن جسد یک وال به ساحلی در شیلی می باشد که مردم را به دور خود جمع کرده است!

ستاد مبارزه با چرندیات (18)

تصویر هیولای مونتاژ شده در صحنه به شایعه ای قدیمی و پرطرفدار در کشور های خارجی، به نام " هیولای مونتاک " باز می گردد! پس از تحقیقات روشن شد این موجود فقط یک راکون است که چند هفته در آب بوده است!

ستاد مبارزه با چرندیات (18)
ستاد مبارزه با چرندیات (18)

موجودی که در سرستون های تخت جمشید دیده می شود و شایعه از آن یادکرده، " شیردال " نام دارد که ترکیبی اساطیری از شیر و عقاب است؛ حتی در افسانه ها نیز حرفی از آبزی بودن این موجود به میان نیامده است!

ستاد مبارزه با چرندیات (18)


سوژه دوم؛ دیدار رئیس جمهور با پاپ زیر عکس حوریان بهشتی!

این مووضع به یک رفتار و روال تبدیل شده است، یعنی با تصاویر فتوشاپی بخواهیم شخصی را که مورد علاقه ما نیست، تخریب کنیم و زیر سوال ببریم. این بار این رفتار گریبان رئیس جمهور و تیم همراه ایشان را گرفته و منجر به دستکاری ناشیانه عکسی شده است که مربوط به دیدار دکتر روحانی با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان است.

متن شایعه

"در دیدار امروز رئیس جمهور کشورمان با پاپ فرانسیس که تنی چند از اعضای مومن و متدین کابینه نیز ایشان را همراهی می کردند، فضایی معنوی و سرشار از روحانیت موج می زد ...
در این دیدار تمثال مبارک سه تن از حوریان بهشتی نیز زینت بخش محفل بود!!"

ستاد مبارزه با چرندیات (18)

پاسخ شایعه

این عکس جعلی و حاصل نرم افزارهای ویرایش تصویر است. در تصویر اصلی قاب عکس پشت سر پاپ و رئیس جمهور، تمثالی از حضرت مسیح (ع) را نشان می دهد و تصویرِ سه زنِ برهنه مربوط به نقاشیِ دیگری است که در کلیسای واتیکان وجود ندارد.

ستاد مبارزه با چرندیات (18)

سایر تصاویر این دیدار که از زوایای مختلف، قاب عکس اصلی را نشان می دهد هم موجود است. این تابلو به نام Three Graces اثر " پتر پل روبنس " است و در موزه "پرادو" در شهر مادرید اسپانیا نگهداری می شود!


سوژه سوم؛ توصیه های یک پرفسور چینی در هنگام سکته مغزی!

اگر شما هم با این توصیه های پزشکی که در ادامه مطلب آمده رو به رو شده اید، بدانید که متنی که خوانده اید چرندیاتی بیش نبوده و حاصل ذهن بیمار نویسنده آن است:

متن شایعه

" اگر کسی در حالت سکته قرار گرفت قبل از حمل به بیمارستان، با سوزنی تمیز سر 10 انگشت او را زخمی کنید تا دو قطره خون بیاید و از لخته در مغز جلوگیری شود .توصیه های یک پروفسور چینی: یک سرنگ یا سوزن در خانه نگه دارید : یک روش غیر قراردادی و شگفت انگیز برای بهبود سکته. این متن را بخوانید شاید روزی توانستید به کسی کمک کنید. متحیر کننده است. لطفا این متن را در دسترس بگذارید توصیه های بسیار خوبی هستند . چند دقیقه صرف مطالعه آن بکنید هرگز تصور نمی کنید که ممکن است زندگی یک نفر بستگی به شما داشته باشد. پدر من بر اثر سکته فلج شد و سپس مرد. کاش من چیزی در باره این نوع کمک های اولیه می دانستم . هنگامی که حمله صورت می گیرد مویرگها به تدریج در مغز پاره می شوند. هنگامی که سکته اتفاق می افتد، آرامش خود را حفظ کنید. مهم نیست قربانی کجاست . او را حرکت ندهید چون مویرگهایش پاره خواهند شد. برای جلوگیری از سقوط قربانی ، کمکش کنید تا بنشیند سپس می توانید. حجامت را شروع کنید. اگر در خانه یک سرنگ تزریقی داشته باشید خیلی عالی می شود. در غیر این صورت یک سوزن خیاطی یا یک سنجاق صاف هم خوب است. 1- سوزن یا سنجاق را روی آتش استریل کنید بعد با آن سر هر 10 انگشت مریض را خراش دهید. 2- این طب سوزنی نیست فقط یک خراش یک میلی متری است روی سر انگشتان. 3- خراش بدهید تا خون خارج شود. 4- اگر خون خارج نشد، با انگشت خودتان سر انگشت مریض را فشار دهید. 5- وقتی از هر 10 انگشت خون خارج شد چند دقیقه صبر کنید تا بیمار هشیاری خود را باز یابد. 6- اگر دهان قربانی کج شد لاله گوشهایش را آنقدر بکشید تا سرخ شوند. 7- بعد هر لاله گوش را دو بار بخراشید تا از هر کدام دو قطره خون خارج شود. بعد از چند دقیقه قربانی باید هشیاری خود را بدست بیاورد. منتظر بمانید تا بیمار دوباره وضعیت طبیعی خود را بدون هر گونه علامت غیر عادی به دست بیاورد. سپس او را به بیمارستان برسانید. حرکت سریع آمبولانس در راه بیمارستان و افتادن در دست اندازها با عث پارگی مویرگها می شود. من در باره نجات زندگی با حجامت از یک دکتر سنتی چینی به نام "ها بو تینگ" که در سون جیوک زندگی می کند آموختم. به علاوه من در این زمینه تجربه عملی دارم. پس می توانم بگویم که این روش صد در صد موثر است. در سال 1979 من در کالج "فور گاپ " در " تای چونگ" تدریس می کردم . یک روز بعد از ظهر مشغول تدریس بودم که ناگهان یک معلم دیگر نفس نفس زنان وارد کلاس شد و گفت : " خانم لیو عجله کن بیا ، سوپروایزر ما سکته کرده است." من فورا به طبقه سوم رفتم و دیدم آقای "چن فو تی ین" سوپروایزر ما همه علائم سکته را دارد: رنگ پریدگی، اختلال در تکلم و کج شدن دهان. فوراً ا ز یکی از دانشجویان خواستم تا از داروخانه بیرون مدرسه یک سرنگ بخرد تا با آن سر انگشتان آقای چن را خراش بدهم. وقتی ازهمه ده انگشتش قطرات خون ( اندازه یک نخود) خارج شد، رنگ به چهره آقای چن و روح به چشمانش بازگشت . ولی دهانش هنوز کج مانده بود. پس گوشهایش را کشیدم تا پر از خون شدند وقتی کاملا سرخ شدند، لاله گوش راستش را دو بارخراش دادم تا دو قطره خون خارج شود. وقتی از هرلاله گوشش دو قطره خون خارج شد ، یک معجزه رخ داد. در عرض 3-5 دقیقه شکل دهانش به حالت طبیعی خود برگشت و تکلمش هم روان و واضح شد. او را گذاشتیم تا یک مدت استراحت کند و یک فنجان چای داغ هم دادیم بعد کمکش کردیم تا از پله ها پایین برود. او را به بیمارستان "وی واه" رساندیم. یک شب در بیمارستان بستری شد و روز بعد برای تدریس به مدرسه بازگشت . همه چیز به حالت نرمال در آمد. "

ستاد مبارزه با چرندیات (18)

پاسخ شایعه

این متن فاقد هرگونه استناد علمی است و مطالب آن با مبانی پزشکی در تضاد است! ساعات اولیه سکته مغزی، خصوصا ۳ ساعت اول بسیار مهم و به زمان طلایی مشهور است! عوارض و ضایعات سکته تنها در این زمان قابل پیشگیری و درمان است. رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی و انجام بموقع اقدامات پزشکی،خصوصا تزریق داروی ضد لخته خون، می تواند موجب نجات بیمار شود.

طبق دستور العمل معتبرِ NINDS ، انجمن بین المللى بیماریهاى نورولوژى و سكته مغزى، وظیفه مهم شما در مواجهه با بیمار مشكوك به سكته مغزى در ٣ كلمه خلاصه می شود: "بلافاصله آمبولانس بخواهید"!

دو علت عمده سکته مغزی انسداد با لخته خون و یا پاره شدن و خونریزی مغزی است و حالت دوم کمتر شایع بوده و غالبا موجب مرگ میشود. پاره شدن تدریجی مویرگ های مغز در سکته مغزی در منابع مرتبط یافت نشد!

سکته مغزی علائم ظاهری عمومی دارد و تشخیص قطعی نوع آن، تنها با عکسبرداری از مغز ممکن است؛ لذا اقدامات ظاهرا درمانی ادعا شده در شایعه، بدون اطلاع از نوع سکته کارآیی ندارد! در سکته مغزی "ایسكمیك" که از انواع اصلی هم هست، باید از نشستن بیمار جلوگیری کرد تا موجب رسیدن خون کمتر و آسیب بیشتر به مغز نشود!

در موارد زیادی از سکته مغزی هوشیاری بیمار مختل نمی شود و انتظار برای هوشیار شدن بیمار غیر علمی و غیر منطقی است! سوزن زدن نوک انگشتان برای جلوگیری از عوارض سکته مغزی مطلبی علمی نیست! تاخیر در رساندن بیمار به مراکز درمانی موجب مشکل تر شدن و یا عدم امکان کمک به بیمار میشود.

انتشار پیامهای غیر مستند و مغایر با اصول پزشکی موجب بروز فاجعه و از دست رفتن جان انسانها می شود؛ از بازنشر این پیامها جدا خودداری کنیم.


سوژه چهارم؛ شکستن قولنج انگشتان باعث آرتروز میشود؟

بسته به این‌که از چه کسی می‌پرسید، صدای ترق و تروق ناشی از شکستن قولنج مفاصل یا صدای تسکین دلپذیر است. چرا خم کردن مفاصلتان در یک حالت به خصوص باعث تولید چنین صدایی می‌شود؟ دانشمندان چندین توضیح ارائه داده‌اند. از جمله کشش سریع رباط‌ها و در موارد شدیدتر، خود استخوان‌ها به هم ساییده می‌شوند. اما عمومی‌ترین توضیح برای این سوال که چرا مفاصل کشیده شده صدایی شبیه ترکیدن حباب می‌دهند این است که در واقع درونشان حباب است. شکستن قولنج مفاصل انگشتانتان از همه راحت‌تر است اما بسیاری افراد قولنج مفاصل بین مهره‌های کمر و گردن و حتی مفصل ران، مچ دست، کتف و ... را نیز می‌شکنند. همه این مفصل‌ها، مفاصل زلالی (یا مفاصل سینوویال) هستند که از بقیه‌ی مفاصل بدنتان انعطاف پذیرترند. فضای بین دو استخوان از یک ماده چسبناک به نام مایع مفصلی پر شده است. مایع مفصلی دارای مولکول‌های بلند و لغزنده‌ای مانند اسید هیالورونیک (هیالورونان) و پروتئین‌های گلیکوزیل شده است. ساختار مایع مفصلی کمابیش همان زرده تخم‌مرغ است و هدف اصلی آن این است که نقش ضربه‌گیر را برای استخوان‌ها بازی کند و کمک کند که استخوان‌ها راحت‌تر بر روی هم بلغزند.

شما را به دیدن این ویدیوی آموزنده با دوبله‌ی فارسی خوب دعوت می‌کنیم.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا مطالب خيلي خوبي هستن . مرسي از شما و خسته نباشين .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج