۲۹۵۲۰۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

محمد بنا: به هیچ‌کس قول المپیک نداده‌ام

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: اگر در المپیک لندن موفق بودیم نباید بدون فراهم کردن بهترین شرایط انتظار داشته باشند آن موفقیت‌ها تکرار شود.

آنا: با اعلام جدیدترین رده‌بندی کشتی‌گیران فرنگی جهان تنها قاسم رضایی با کسب عنوان دومی جهان در وزن ۹۸ کیلوگرم در میان برترین‌ها قرار دارد. این خبر باعث شد تا نگرانی‌های زیادی در خصوص وضعیت کشتی‌گیران کشور به وجود آید چرا که ورزش ایران در سال المپیک قرار دارد و نبود فرنگی‌کاران در میان برترین‌ها پیامدهای مناسبی ندارد. در همین رابطه و در خصوص دیگر مسائل کشتی فرنگی گفت‌وگویی با محمد بنا داشتیم تا وی نظرش را درباره مسائل مختلف بیان کند.

* نگرانی‌ها بی مورد است

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره سقوط آزاد شاگردان خود در رده‌بندی اتحادیه جهانی کشتی به خبرنگار آنا بیان داشت: «بالاخره هر کادر فنی دوست دارد که نفراتش در همه جا اولین و بهترین باشند. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و دوست داریم بچه‌ها جزو برترین‌ها باشند، ولی به خاطر مشکلاتی که کشتی فرنگی در دو سال اخیر داشته فرنگی‌کاران نتوانستند نتایج فوق‌العاده‌ای بگیرند و ماه به ماه رتبه‌های پایین‌تری را به دست آوردند. البته در شرایط فعلی رتبه‌بندی زیاد مهم نیست و آنچه در اولویت است آمادگی بچه‌هاست که مراحل اردویی را به خوبی طی می‌کنند و اردو به اردو آماده‌تر می‌شوند.»

وی ادامه داد: «ما با شرکت در مسابقات مختلف می‌توانیم رتبه بچه‌ها را ارتقا بخشیم اما آنچه برای ما اهمیت بیشتری دارد کسب سهمیه‌های باقیمانده و حضور پرقدرت در المپیک است. باید بچه‌ها را به گونه‌ای به تورنمنت‌های مختلف اعزام کنیم که در مسابقات کسب سهمیه مصدوم نباشند و بتوانند برای ایران افتخار بیافرینند. به نظرم نگرانی‌ها بی‌مورد است و ما به گونه‌ای شرایط را جلو خواهیم برد که در هر وزن سه کشتی گیر آماده داشته باشیم تا با مصدومیت احتمالی نفر اول، نفر دوم جایگزین شود.»

* سوریان به موقع خودش را می‌رساند

محمد بنا در خصوص دوری حمید سوریان از جایگاه همیشگی خود در رنکینگ جهانی نیز اظهار داشت: «حمید مدتی از مسابقات دور بوده و در آخرین رقابت خود در لاس‌وگاس هم نتوانست نتیجه خوبی بگیرد. نباید از یک نفر انتظار داشت که همیشه در بهترین روز خودش قرار داشته باشد. سوریان این روزها به خوبی تمرین می‌کند و با وجود رقبای خوبی که در تمرینات دارد به خوبی می تواند خود را به روزهای طلایی‌اش بازگرداند. حمید در تمامی مراحل اردویی حضور پررنگی داشته وبا توجه به انگیزه بالایی که دارد یقین دارم که به موقع خودش را به سطح اول می‌رساند. هرچند این روزها هم واقعا آماده است و فاصله چندانی با حمید ایده‌آل ندارد. بهتر است به او فرصت دهیم و این قدر یک موضوع پیش‌پا افتاده را بزرگ نکنیم.»

* حضور هیچ کس قطعی نیست

بنا در خصوص شرایط شرایط کشتی‌گیران سایر اوزان تیم ملی نیز عنوان کرد: «ما در ۶۶ کیلوگرم مهدی زیدوند، امید نوروزی و علی ارسلان را داریم که بسیار آماده هستند و باید دید در انتخابی کدامیک آماده‌تر هستند. در ۷۱ کیلو افشین بیابانگرد و محمد علی گرایی حضور دارند که شاهد رقابت آنها خواهیم بود. در ۷۵ کیلوگرم سعید عبدولی که کمی دیر به اردوها اضافه شد در شرایط عالی به سر می‌برد و با شکست پیام بویری نشان داد شانس زیادی برای حضور در المپیک دارد. هر چند هنوز حضورش قطعی نیست.»

وی افزود: «در ۸۰ کیلو یوسف قادریان و رامین طاهری تلاش زیادی می کنند تا خود را به شرایط مدنظر ما برسانند. در ۸۵ کیلوگرم حبیب الله اخلاقی، مجتبی کریم‌فر و داود عابدین زاده تمرینات بسیار خوبی را دنبال می‌کنند و تلاش دارند تا در المپیک دوبنده تیم ملی را بر تن کنند اما در وزن ۹۸ کیلوگرم نباید فقط به قاسم رضایی تکیه کنیم چرا که مهدی علیاری و مرتضی صالحی روزهای خوبی را سپری می‌کنند هرچند تجربه رضایی بیشتر است. در ۱۳۰ کیلو هم بهنام مهدی‌زاده و بشیر باباجان زاده تلاش می کنند تا جزو نفراتی باشند که تجربه حضور در المپیک را به کارنامه‌شان اضافه کنند. ما به هیچ کشتی‌گیری اعلام نکردیم که حضورش در برزیل قطعی نیست چرا که بهترین نفرات باید المپیکی شوند و همه برای حضور در المپیک باید بجنگند.»

* کمک کنند تا توقعات برآورده شود

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در واکنش به این موضوع که با ضعفی که در بسیاری رشته‌های المپیکی دیده می‌شود همه نگاه‌ها باز هم به کشتی فرنگی است، تصریح کرد: «چنین چیزی نیست. ما در تکواندو فرزان عاشورزاده را داریم، در تیراندازی بانوان خدمتی و احمدی هستند، در بوکس هم شانس داریم. اگر در ۶ ماه آینده وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به همه رشته‌های ورزشی نگاهی المپیکی داشته باشند آن‌وقت در خیلی رشته‌ها شانس داریم.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر به همه رشته‌ها درست برسند و فضایی فراهم کنند که بتوانند با قدرت راهی المپیک شوند، از کشتی فرنگی هم انتظار داشته باشند. ما اگر در المپیک لندن موفق بودیم نباید بدون فراهم کردن بهترین شرایط انتظار داشته باشیم آن موفقیت‌ها تکرار شود. شرایط ایده‌آل هیچ‌وقت فراهم نبوده و نباید هم انتظار داشت فراهم شود اما اگر حمایت کنند می‌توان توقع مردم را تا حدود زیادی برآورده کرد.»

* رفاقت میان آزادکاران و بچه‌های ما زیاد است

بنا با اشاره به صمیمیت میان بچه‌های فرنگی و‌ آزاد یادآور شد: «کشتی‌گیران از همدیگر جدا نیستند و موفقیت هر کدام از آنها نفرات دیگر را خوشحال می‌کند. ما تعامل خوبی با همدیگر داریم و من بچه‌های آزاد را همچون شاگردان خودم دوست دارم. خودم هم رفاقت زیادی با رسول خادم دارم و تلاش می‌کنم از نقطه نظرات یکدیگر برای پیشرفت کشتی ایران استفاده کنیم. معتقدم با وحدت و اتحادی که بین بچه‌های کشتی ایران وجود دارد به قول حمایت مدیران ورزش کشور شاهد موفقیت کشتی در المپیک ۲۰۱۶ ریو باشیم.»

* کشتی می‌گیریم، شطرنج که بازی نمی‌کنیم

سرمربی تیم ملی درخصوص فشار بالای تمرینات که بعضا باعث آسیب دیدگی‌های هم شده است، تصریح کرد: «نمی‌دانم یک عده چه انتظاری دارند. مگر قرار است برویم المپیک برای ورزش شطرنج. ما می‌خواهیم کشتی بگیریم و این ورزش سنگین است. رقبا به سختی تمرین می‌کنند و ما باید فشار زیادی روی بچه‌ها بیاوریم تا بتوانند بهترین عملکرد را روی تشک داشته باشند. مسلما هر کسی که نتواند زیر فشار تمرینات تحمل کند از دور کنار می‌رود. ضرب دیدگی و مصدومت‌های سطحی هم بخشی از تمرینات طاقت فرسایی است که برای بچه‌ها در نظر گرفتیم.»

وی ادامه داد: «در کشتی آزاد که رسول خادم نزدیک به چهار سال است همه تلاشش را کرده تا بهترین کشتی‌گیران را تحویل تیم ملی بدهد. در فرنگی هم من ۳۶ نفر را در اردو دارم که نمی‌توانم از الان به ۶ نفر بگویم شما انتخاب شدی و مابقی بیهوده تلاش کنند. حضور هیچ‌کس تضمین شده نیست و همه باید تلاش کنند تا بهترین هر وزن مشخص شود. من به همه نفراتم انگیزه می‌دهم و دیگر با خودشان است که بتوانند لیاقت اول بودن را ثابت کنند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج