جاباما
۲۹۵۶۳۸
۱۱ نظر
۵۰۰۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
پ

واردات ۷۰۰ پورشه به اسم یک زن روستایی!

مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک با تشریح دستاورهای این سازمان در امور گمرکی به وضعیت کارت بازرگانی یک بار مصرف اشاره کرد که به اسم یک زن ۷۰۰ دستگاه سواری پورشه وارد کرد.

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک با تشریح دستاورهای این سازمان در امور گمرکی به وضعیت کارت بازرگانی یک بار مصرف اشاره کرد که به اسم یک زن ۷۰۰ دستگاه سواری پورشه وارد کرد.

علی بعیدی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک در نشست خبری با تشریح دستاوردهای گمرک ایران طی چند سال اخیر در زمینه الکترونیکی کردن فرایندهای گمرکی و کاهش فساد و جعل اسناد اظهار داشت: جزو معدود کشورهایی هستیم که مانیفست کالا از کشور مبدا را در گمرک داریم، یکی از ویژگی‌های مانیفست و اهداف آن کنترل نامحسوس و مدرن و اثربخش در کنار سرعت بوده تا جایی که مسافر احساس کنند، هیچ کنترلی وجود نداشته، اما این کنترل‌ها عملا به شکل جدی و نامحسوس وجود دارد.

وی ادامه داد: در بخش کالا زمانی که واردات به بنادر می‌آمد، اطلاعات دقیقی از کالا وجود نداشت و گمرک فقط بر اساس اطلاعات خود می‌دانست که چه میزان کالا وارد شده که این موضوع با الکترونیکی شدن قبض انبار تحت پوشش بوده و به طور شفاف مشخص می‌شود و این اتفاق را تحت پوشش قرار داده است.

بعیدی از دیگر موضوعات مربوط به تخلفات و یا احتمال وقوع فساد را در بخش بدهی ماده ۷ دانست و گفت: اگر فردی بدهی داشته باشد، نمی‌تواند طبق مقررات کالا را از گمرک خارج کند و این عمل و فرایند قبلا به صورت دستی توسط عامل انسانی انجام می‌شد که احتمال خطا و بروز تخلف وجود داشت، اما اکنون در لحظه پس از اظهار کالا در یک مرحله بدهی گذشته این فرد به صورت سیستمی کنترل و در صورت عدم وجود بدهی او می‌تواند وارد مراحل بعد شود.

به گفته این مقام مسئول مجوزها در گمرک سه دوره تکاملی را طی کرده عمده موارد جعل اسناد و اوراق مربوط به مجوزهای دستی بوده، اکنون با راه‌اندازی پنجره واحد تجارت فرامرزی، گمرک مسئول اجرای این پنجره است و تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های همجوار موظف هستند، مجوزهای خود را به صورت الکترونیکی به گمرک ارائه دهند.

وی تاکید کرد: اکنون برخی دستگاه‌ها به این امکان نرسیده که اطلاعاتشان متمرکز باشد و اگر اطلاعات به صورت الکترونیکی به گمرک نرسد، فرایند واردات و صادرات پیش نخواهد رفت.

بعیدی یکی از اتفاقات خوب در حوزه گمرکی را اتصال بانک مرکزی، بیمه‌ها، بانک ملی به سامانه جامع گمرکی دانست و افزود: در برخی موارد ۵۰ تا ۶۰ درصد و در برخی بخش‌ها نیز به طور کامل اتصال برقرار است و هیچ ارتباط غیرالکترونیکی وجود ندارد. در گذشته بانک مرکزی نمی‌دانست کالایی که پروانه داشته و ارز آن واریز شده، چه میزان از کالا وارد شده زیرا احتمال داشت بخشی از آن به داخل آورده شود و مابقی منجر به قاچاق یا انحراف در استفاده از ارز وجود داشته باشد. اکنون اطلاعات کامل و دقیق در این زمینه وجود دارد از انحراف و تخلف ارز پرداختی توسط بانک مرکزی جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: با برقراری ارتباط گمرک با بانک مرکزی جلوی فرار ارز گرفته می‌شود، زیرا امکان داشت فردی ۱۰۰ تن کالا اظهار و ارز گرفته باشد، اما همه کالا را به داخل نیاورده و در این حالت مابه‌التفاوت کالا و ارز گرفته شده به بخش‌های دیگر سرازیر شود. اکنون با این ارتباط صد درصد کالا و میزان ارز آن پردازش و رهگیری می‌شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک یکی از اقدامات مهم و تاثیرگذار در گمرک را مربوط به کارشناسی متمرکز دانست و گفت: حوضچه متمرکز کارشناسان به شکل الکترونیک در گمرکات پیش‌بینی شده و تا پایان سال به صورت کامل اجرایی خواهد شد. کارکرد این اقدام این بوده که مثلا اظهار در گمرک شهید رجایی را کارشناسی در مشهد به صورت مجازی بررسی می‌کند بدون آنکه فرد از این موضوع مطلع باشد این اتفاق از چند ماه پیش شروع شده و هیچ ارتباطی میان اظهار کننده با کارشناس و بروز تخلفات احتمالی وجود ندارد.

بعیدی یکی از اقدامات مهم گمرک را در زمینه گواهی مبدا (سرتیفیکیت) باید به صورت الکترونیکی ارائه شود تا بدانیم از کشور مبدا چه کالایی به کشور وارد شده و آیا همخوانی با اظهارنامه فرد دارد یا خیر؟ با کشورهای عمده طرف تجارت خارجی رایزنی‌ها صورت گرفته و اگر بتوانیم اظهارنامه صادراتی آنها را بگیریم اقدامات در واردات سالم‌تر خواهد شد. تست‌های اولیه در این زمینه با کشورهای آذربایجان، ارمنستان، افغانستان انجام و تقریبا کار نهایی شده است.

وی به شکاف اطلاعاتی در بخش تعرفه کالا و مدل‌های آن اشاره کرد و یادآور شد: یکی از اهداف طرح شبنم و امسال آن که اجرا شد، به همین موضوع اختصاص داشت، اکنون بحث TSE کد مشخص تعرفه یک کد چهار رقمی به آخر تمامی کدهای هشت رقمی اضافه می‌شود، تمامی کالاهای وارداتی از این به بعد با این ویژگی وارد کشور می‌شود و می‌توان هر کالا با هر مدل را از طریق این کد ارزش‌گذاری، سیاست‌گذاری،‌آمارگیری کرد. بنابراین رصد گوشی تقلبی از طریق IMEI وجود دارد.

بعیدی نگاه گمرک را توسعه شفافیت و جلوگیری از فساد و تقلب در تجارت خارجی دانست تا بتوان از این طریق تسهیلات خوب برای فعالان مجاز اقتصادی فراهم کرد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک با بیان اینکه در حال حاضر از ۱۳۰ گمرک بر خط، دیتا جمع‌آوری شده و در سامانه پنجره واحد اطلاعات واردات صادرات و ترانزیت به صورت روزانه در سایت بارگذاری می‌شود.

وی از تلاش برای ایجاد هاب منطقه‌ای در بخش تجارت خارجی خبر داد و افزود: اگر بتوانیم کشورهای مجاور را به خودمان وابسته کنیم، امنیت ما برای آنها مهم می‌شود و پس از آن دومین اقدام ایجاد هاب منطقه بوده که رشد و وضعیت اقتصاد آن کشورها به ما وابسته می‌شود.

بعیدی یکی از مشکلات را مربوط به کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف دانست و اظهار داشت: در گزارش گمرک اطلاعات مربوط به چنین موضوعاتی وجود دارد که برخی اظهارکننده‌ها پشت کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف مخفی شده تا هویت اصلی آنها برای نپرداختن حقوق و عوارض گمرکی و تخلفات احتمالی آشکار نشود. اگر از ابتدا اظهارکننده و عرضه کننده کالا که بر اساس آن بیمه‌نامه صادر می‌شود، در گمرک وجود داشته باشد امکان قاچاق، فساد و تخلف وجود نخواهد داشت.

بعیدی ادامه داد: در حال حاضر ۵۷۰ شرکت حمل و نقل بین‌المللی (کریر) و فورواردر به سامانه جامع متصل شده و در مجموع اطلاعات ۶۰ درصد فورواردرها برای واردات کالا مشخص است.

آمارها نشان می‌دهد خانمی به اسم مریم دوسردهلیز که در روستای حسن آباد زندگی می کند و سرمایه زندگی‌اش کمتر از صد هزار تومان بوده که با ۲۵۶ فقره اظهارنامه بیش از ۷۰۰ خودروی سواری پورشه وارد کرده است.

در یکی دیگر از این گزارش‌ها مشخص شده است ۶۰ بازرگان که تاکنون هیچ‌گونه اظهارنامه مالیاتی نداشته‌اند حداقل بیش از ۳۰ نفر آنها کالاهایی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار وارد کردند که این نشان از خلاء در بخشی از فرایندهای گمرکی به دلیل نبود اطلاعات شفاف و درست از کشور مبدا و تطبیق آن با اظهارنامه‌های افراد در گمرک است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سينا

      گمرك هرچي سختگير تر شود اجناس گرانتر مي شود

    • بدون نام

      خوشا بحالت ای روستایی. که اینهمه تو پولداری. سر گذاشتند گلااه گشادی.

    • بدون نام

      گمرک برای تسهیل امور و رفاه مردم کار نمیکنه . مثلا برای همین هفتصد پورشه کی جوابگو بوده و چی شده ؟ ایا هیچ ثروتمندی جریمه شده ؟ حالا اگه یکی برای کارافرینی بخواد یک دستگاه صنعتی وارد کنه(فقط یکی نه هفتصد تا) باید کلی جریمه و گمرکی بده

    • بدون نام

      جانم جان....منم میخوام

    • بدون نام

      متاسفانه اين به خاطر إهمال وكو تاهى گمرك است كه به هر كسى نديده ونشناخته كارت بازرگانى مى دهد وعده اى سود جو با گول زدن ادمهاى ساده لوح وگرفتن كارت بازرگانى به نام انها براى فرار از دادن ماليات دست به اين اقدامات مى زنند

    • فرهاد

      سلام.دوستان تا وقتی کسی که به نامش هر کالایی بیاد داخل گمرک نباشه اون کالا نه ترخیص میشه و نه خارج میشه از گمرک پس بید ببینید کدوم کارمند یا کارمندا تخلف کردن و ...در ضمن هر کسی که از کارت بازرگانیش استفاده میشه به عنوان صاحب کالا شناخته میشه وتا نباشه نه فرایند ترخیص انجام میشه و نه کس دیگه میتونه اون کالارو از گمرک پس از ترخیص خارج کنه .راستی من شغلم ترخیص کالا و حمل و نقل بین المللی هستش...و اونطور که معلومه این خانم که از کارتش استفاده شده خبر نداشته .احتی نمیدونسته که به نامش کارت بازرگانی گرفتن و اینکه وقتی این خانم نبوده چطوری واسش کارت بازرگانی گرفتن....

    • هاشم

      بسمه تعالی
      یکی ازحواریون حضرت موسی علیه السلام بنام قارون هم بالطایف الحیل ثروت زیادی به جیب زدتاجاییکه مردم حسرتش رامیخوردندومیگفتندخوشابحالش .
      تااینکه خداوندمتعال حضرت موسی علیه السلام راماموردریافت زکات کردوانحضرت هم برای اجابت امرخداوندمتعال سوی قارون شتافت وبقارون گفت زکات مالت رابده قارون گفت یاموسی ازمن باجخواهی میکنی ؟
      انحضرت فرمودندنه این امرخداوندمتعال است .
      قارون بازهم امنتناع ورزید.
      حضرت موسی علیه السلام گفت پس اجازه بده تاپشم گوسفندان رابیابانها که به بته ها چسبیده جمع کنیم قارون لعنت الله علیه قبول کردیاران حضرت موسی علیه السلام هم رفتندوپشمهاراجمع اوری کردندتااینکه بصورت تپه ای درامدقارون امددیدعجب مقدارش زیاداست خلاصه جلوی انراهم گرفت ومانع بردن پشم هاشد.بطوری که مردم میگفتندخوشابحال قارون عجب ثروتی بهم زده حضرت موسی (علیه السلام) هم حریفش نمیشود.
      شب شدوازنیمه های شب هم گذشت خداوندمتعال بزمین امرکردقارون وثروتش رابلعید.
      صبح مردم ازخواب بیدارشدندودیدندنه ازقارون خبری است ونه ازثروتش .
      همگی گفتندچه خوب مانبودیم .
      قارون های امروز هم بدانندخداوندحی است وهمه رامیبیندوازستم ستمکاران اگاه بوده وانهاراه در رویی ندارندولی ستمشان عده ای رامحصورکرده وازراه خداوندمتعال بازداشته بدابحالشان .

      پاسخ ها

      • زهرا

        عالی بود. تشکر

    • ناشناس

      اگرخبر داشته باشید این کرمانج است آفرین بر زنان کرمانج ایران

    • علی

      آیا با خبری شدن این شگرد مکاران پیرزن تاکنون زنده است؟

    • بدون نام

      چقدرماها ساده ایم فکرمیکنید اونایی که این همه پول دارن ادمهای عادی هستن اینا همون اقازاده هستن که بایک تلفن همه کارانجام میدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج