۲۹۵۷۶۹
۳ نظر
۵۸۳۵
۳ نظر
۵۸۳۵
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۱۹)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ مسلمان شدن سونیتا ویلیامز، فضانورد هندی تبار!

احتمالا در روزهای اخیر با شایعه ای عجیب مبنی بر مسلمان شدن یک فضا نورد هندی در حال فضانوردی مواجه شده اید. متنی کاملاً ضعیف که بیشتر یک ضد تبلیغ برای اسلام و نذهب تشیع است تا یک تبلیغ! خودتان آن را بخوانید.


متن شایعه

"خانم سونیا ویلیامز فضانورد هندی الاصل آمریکایی تبار است. او پس از بازگشت از آخرین سفرخود در سال ۲۰۱۴ از ایستگاه فضایی ناسا به دین اسلام و مذهب برحق تشیع مشرف شد. دلیل این تصمیم را از این خانم سوال کردند. گفت: در مدت حضورم در ایستگاه ناسا ، زمین را در تاریکی مطلق می دیدم. ولی هشت نقطه از زمین همیشه نورانی بود و دیگر اینکه مدام در آسمان بدون وجود کوچکترین فرکانسی، صدای اذان می آمد. وقتی به زمین برگشتم. موقعیت جغرافیایی هشت نقطه نورانی را با دقیق ترین دستگاه های مکان یاب بررسی کردیم. وآن هشت نقطه نورانی عبارت بود از' مکه. مدینه. قبرستان بقیع. کربلا. سامرا. کاظمین. نجف. و مشهد. من هیچ راهی جز فرود آوردن سر تعظیم و تسلیم در مقابل اسلام و شیعه نداشتم..."

ستاد مبارزه با چرندیات (19)

پاسخ شایعه

سونیتا ویلیامز ، فضانورد آمریکایی هندی تبار، پیرو ادیان آسمانی نیست و الهه هندوی "گانشا" را می پرستد. هیچ گزارش یا مصاحبه معتبری از تغییر دین وی موجود نیست. او همواره بت گانشا را به همراه دارد!

ستاد مبارزه با چرندیات (19)

آخرین سفر فضایی او و استقرار چهار ماهه اش در ایستگاه فضایی در سال ۲۰۱۲ انجام شد. بر خلاف ادعای متن، شب های زمین از ایستگاه فضایی در تاریکی مطلق نیست و نقاط نورانی بسیاری روی زمین دیده می شود که مربوط به شهر های بزرگ دنیا است!

ستاد مبارزه با چرندیات (19)

در ایستگاه بین المللی فضایی، به دلیل قرار گرفتن در مافوق جو زمین و عدم وجود محیط انتشار صوت، مطلقا صدایی از بیرون بدنه ایستگاه شنیده نمی شود! مکتب اسلام با اعجاز های مستند و معارف مستدل و راستین، بی نیاز از تبلیغ حقانیت خود با چنین موارد سطحی و واهی است.


سوژه دوم؛ دستگیری ساندویچی آلوده به ایدز داعش در کرمانشاه!

شایعه ای عجیب که از نفوذ تروریست های داعش به غرب کشور، آن هم از طریق یک مغازه ساندویچی خبر میدهد، آن هم با سلاحی بسیار مضحک! شایعه ای که در این روز ها بسیار دست به دست می‌شد.

متن شایعه

"فاجعه مرگبار در ایران. مغازه ساندویچی که در کرمانشاه توسط داعش تاسیس شده بود دستگیر شد. این مغازه به غذاهای مردم خون یک زن ایدزی را تزریق میکرد روزانه 20 سی سی خون آلوده از این زن گرفته میشد و به غذای هر نفر چند قطره همراه سس تزریق میشد. روزانه حداقل بیش از 100 نفر ازین راه آلوده ایدز میشدند. چندین مغازه ساندویچی دیگر در سرارسر ایران مشغول این کار هستند. لطفا به دوستان خود و گروه های دیگر اطلاع رسانی کنید."

ستاد مبارزه با چرندیات (19)

پاسخ شایعه

هیچ منبع معتبر یا حتی دست چندمی چنین مطلبی را درج نکرده و این شایعه صحت ندارد. سرنگ درحال تزریق به ساندویچ، حاوی سس بوده و مربوط به تهیه عکسهای تبلیغاتی مک دونالد می باشد! تصویر دیگر یک اغذیه فروشی در خیابان نیلوفر تهران و دیگری برخورد نیروی انتظامی با روزه خواری را نشان می دهد!

ستاد مبارزه با چرندیات (19)

ویروس HIV یا همان عامل ایدز در خارج از بدن چند ثانیه تا چند دقیقه بیشتر زنده نمی ماند و از طریق خوردن و آشامیدن منتقل نمی شود. نویسنده توضیح نداده چگونه از موارد مشابه در کشور آگاه شده است؟! با فرض صحت ادعا، بهتر نبود به جای انتشار مطلب، آن را به مسئولان امنیتی اطلاع دهد؟!

در ماههای گذشته شایعات مختلفی با موضوع "انتشار ویروس ایدز در ایران توسط داعش" منتشر شده که همگی کذب محظ بوده و توسط نهاد های مربوط تکذیب شده است. این شایعات با هدف ایجاد نگرانی و القای ناامنی در جامعه تهیه و منتشر می شوند. با عدم انتشار این موارد، بدخواهان سلامت روانی جامعه را ناکام بگذاریم.


سوژه سوم؛ کشف کارگاه غیر بهداشتی تولید نوشابه در ایران!

یعید نیست این پست تلگرامی به دست شما هم رسیده باشد. تحت عنوان تصاویری از یک کارگاه تولید نوشابه در کشورمان. دروغی دیگر برای علاقه مندان به تخریب همه جانبه ی ایران و ایرانی:

متن شایعه

"کشف محل تولید و تهیه نوشابه تحت لیسانس [...] در ایران....نوش جان.... عکساشو ببین ... فاضلاب می خوریم.... "

ستاد مبارزه با چرندیات (19)

پاسخ شایعه

این تصاویر به ایران تعلق ندارد و چناچه از متن خبر در سایتهای مختلف و تصویر و یونیفورم مامورین حاضر در صحنه مشخص است، مربوط به پاکستان است. این کارگاه ساخت نوشابه های تقلبی در شهر Gujranwala در سپتامبر ۲۰۱۵ توسط پلیس و مامورین بهداشت کشف و پلمپ شده است.

"گوجرانواله"

یکی از شهرهای استان پنجاب در کشور پاکستان و مرکز ناحیه گجران واله است.


سوژه چهارم؛ نجات نوزاد سرراهی از مخروبه ای در جنوب کشور توسط یک سگ!

داستانی جذاب درباره نوزادی که توسط مادرش رها شده ولی بدست یک سگ وفادار و قهرمان نجات پیدا میکند. نکته جالب ماجرا اینجاست که تمامی این داستان های جذاب و حیرت انگیز در همین ایران خودمان اتفاق افتاده است!

متن شایعه

" داخل یه شهر جنوب کشور

این طفل رو مادرش بعد زایمان تو یه مخروبه رهاش میکنه

بعد سگی با وفا این طفل رو پیدا میکنه و به نزدیکترین خونه میرسونه در حالی که زنده بوده

اهل خونه هم این طفل رو بیمارستان‌ میبرن و در حال حاضر سالمه "

ستاد مبارزه با چرندیات (19)

پاسخ شایعه

موارد مختلفی از نجات نوزادان سرراهی، توسط سگها و گربه ها در جهان گزارش شده است: ۲۰۰۵ در کنیا ، ۲۰۰۸ در آرژانتین ، ۲۰۱۳ در تایلند و... این اخبار بر انتقال پلاستیک یا ساک حاوی نوزاد توسط حیوان یا مراقبت و گرم نگهداشتن او اشاره داشته اند و گزارشی از به دندان گرفته شدن این نوزادان توسط سگها در دست نیست.

تصویر و خبری که اخیرا در این خصوص منتشر شده را برخی سایتها متعلق به عربستان سعودی دانسته اند.

ستاد مبارزه با چرندیات (19)

تصاویر اخیر منبع معتبری ندارند و از حسابهای کاربری غیر ایرانی در شبکه های اجتماعی منتشر شده اند؛ لذا احتمال جعل تصاویر یا اینکه ماجرای دیگری داشته باشند نیز منتفی نیست! در صورت تعلق اراده الهی بر موردی، ولو حفاظت از نوزادی ناتوان، این اراده حتی توسط حیوانات محقق خواهد شد. این ماجرا ارتباطی با ایران ندارد و برخورد حیوانات با نوزادان نیز همیشه مهربانانه نبوده است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با سپاس . خسته نباشين

    • بدون نام

      ممنون از سایت خوبتون

    • منصورى

      طبيعتاً هر آدمى از شنيدن حقيقت خوشحال ميشه بخصوص كه اين روزا شايعه بسيار ماهرانه تهيه و پخش ميشه
      منشكرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج