۲۹۵۹۳۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

زنده‌ باد اميد، زنده‌ باد اصلاحات

مرجان توحیدی در روزنامه شرق نوشت: با آنکه نتیجه بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای اصلاح‌طلب، امیدوارکننده نبود، اما دیروز روز همایش‌های اصلاح‌طلبانه بود. همایش‌هایی که در آن، هم گلایه بود، هم شکوه، هم امید و هم دعوت؛ دعوت به حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی.

مرجان توحیدی در روزنامه شرق نوشت: با آنکه نتیجه بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای اصلاح‌طلب، امیدوارکننده نبود، اما دیروز روز همایش‌های اصلاح‌طلبانه بود. همایش‌هایی که در آن، هم گلایه بود، هم شکوه، هم امید و هم دعوت؛ دعوت به حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی.

در شرق تهران، حزب «اعتماد ملی» میزبان بود و در مرکز «اراده ملت»، میهمانان هم تقریبا مشترک بودند. یکی تلاش کرد خود را از خیابان انقلاب به دماوند برساند و دیگری هم سعی می‌کرد از برنامه حزب اراده ملت به برنامه اعتماد ملی برسد. محمدرضا عارف و علی مطهری، میهمانان شاخص و مشترک هر دو برنامه بودند. هوای برفی دیروز، میهمانان و میزبانان را سر ذوق آورده بود تا هر سخنی را به شعری مزین کنند. آنجا که مصطفی کواکبیان در برنامه جوانان، انقلاب و انتخابات، با صدایی بلند و بغض‌آلود از قیصر می‌خواند: «سراپا اگر زرد و پژمرده‌ایم/ ولی دل به پاییز نسپرده‌ایم»، بعد یک دست را به سوی خودش نشانه گرفت و دست دیگر را رو به میهمانان مراسم حزب اراده ملت و ادامه داد:«اگر داغ دل بود، ما؛ دیده‌ایم/ اگر خون دل بود، ما؛ خورده‌ایم»؛ فضا در این سوی شهر آن‌قدر احساسی شده بود که با پخش هر کلیپی و سرودی، صدای دست و هق‌هق گریه بالا می‌گرفت.

گلایه و امیدواری بود که در کلام‌ها موج می‌زد و البته اتمام حجت عارف، رئیس شورای‌عالی ائتلاف سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، وقتی که تأکید کرد این اتفاقات مقبولیت اصلاح‌طلبان را دوچندان می‌کند. او درعین‌حال گفت اصلاح‌طلبان با نظام قهر نمی‌کنند و ما رقابت در فضای غیررقابتی و با امکانات حداقلی را پذیرفته‌ایم. علی مطهری هم مانند همیشه که در بهمن‌ماه حتما ‌گریزی به موضوع ارزیابی انقلاب می‌زند، در هر دو برنامه از آفت‌های نهضت‌های اسلامی سخن گفت. فرزند نظریه‌پرداز انقلاب، از تحقق‌نيافتن برخی آرمان‌های انقلاب سخن گفت و البته او هم به انتخابات گریزی زد و تأکید کرد با همه ردصلاحیت‌هایی که رخ داده، باید همه در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند تا مجلسی غیر از مجلس نهم تشکیل شود. مجلسی که به گفته علی مطهری بتوان در آن از فصل سوم قانون اساسی و حقوق شهروندی حرف زد، مجلسی که به اعتقاد مطهری در شرایط رد صلاحیت‌ها ایده‌آل نخواهد بود، اما می‌توان در آن اصلاحات بسیاری انجام داد.

مطهری گفت مجلس باید خانه‌تکانی شود. لابه‌لای این سخنان، جوانانی که طبقات سالن همایش‌های پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری را پر کرده بودند، سخنرانان را تشویق می‌کردند؛ جوانانی که حتی دقایقی زودتر از آغاز مراسم به پژوهشکده رسیده بودند و برای ورود به نشست، روی پله‌ها منتظر ایستاده بودند، اما اعتراضی نداشتند. حضور جوانان حاضر در این نشست هم سخنرانان را بر آن می‌داشت تا مدام آنها را مخاطب قرار دهند و بر استفاده از ظرفیت جوانان در تشویق و ترغیب جامعه و ایجاد موج بین مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی تأکید کنند.

همین سخنان را کواکبیان یکی از نمایندگان تأییدصلاحیت‌شده تهران، در آغاز برنامه حزب اراده ملت مطرح کرد و خطاب به جوانان گفت اگر می‌خواهیم مجلسی شکل بگیرد که کشور را روی ریل صحیح قرار دهد، شما جوانان باید موج ایجاد کنید، مانند همان موجی که سال ٩٢ ایجاد کردید، همان موج سال ٨٨ و همان موجی که سال ٧٦ به راه انداختید و این امکان‌پذیر است.

نگذاريد تا شب امتحان

محمدرضا عارف که از نشست اعتماد ملی بازگشته بود با شعرخوانی مجری برنامه به روی سن رفت. او هم سعی کرد سخنان خود را با ذائقه جوان جمع هماهنگ کند، به همین دلیل انتخابات هفتم اسفند را امتحان دیگری برای جوانان توصیف کرد و گفت شما در ٢٤ خرداد هم در پایان ترم امتحان بزرگی را پس دادید و الان هم یک آزمون بزرگ پیش‌رو دارید و از حالا باید خود را آماده کنید و نگذارید برای شب امتحان! او در همین زمینه به روند انتخابات ٩٢ و نقش جوانان در آن اشاره کرد و گفت سهم اصلی در انتخابات ٩٢ متعلق به جوانان است. او خطاب به جمع گفت شما بودید که به صحنه آمدید و پیش‌قدم شدید. بعد هم گفت جوانان بزرگ‌تر‌ها را به دنبال خود کشیدند و آنها را هل دادند، آن هم برای کشور و نظام.

او سپس به شرایط مجلسی که باید شکل بگیرد اشاره کرد و با گلایه از رد صلاحیت‌ها و حذف چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی، گفت البته ما چهره‌های جوان نیز داریم که باید این چهره‌ها توسط جوانان به جامعه معرفی شوند. ما دنبال مجلسی کارآمد هستیم که دغدغه آن حمایت از دولت و البته استفاده از ابزارهای نظارتی خود است. عارف با تأکید بر اینکه باید به آینده امید داشته باشیم و در گذشته متوقف نشویم و از آن درس بگیریم، ادامه داد نباید به دنبال حرکت‌های جهشی باشیم، بلکه باید گام‌به‌گام جلو برویم و در این مسیر از ظرفیت بزرگان هم استفاده کنیم. او همچنین با اشاره به اینکه نباید به دلیل شرایط موجود متوقف شویم، افزود: رد صلاحیت‌ها نباید در ما دلسردی ایجاد کند. ما باید به سمت چهره‌های جدید متعهد و نخبه برویم و این چهره‌ها را به مردم بشناسانیم، زیرا انتخابات دیگری در پیش داریم و برای اینکه برجام‌های دیگری ایجاد شود، مشکلات کشور را حل و روندی را که تاکنون داشته‌ایم تثبیت کنیم، باید با توان در صحنه باقی بمانیم.

عارف در ادامه تأکید کرد: ما به آرامش نیاز داریم و به‌هیچ‌وجه دنبال تخریب رقیب نیستیم و به دنبال رعایت اخلاق و اثبات خودمان هستیم. همین امروز یکی از خبرگزاری‌های مدعی به نقل از من گفت ما دنبال مجلس ششم نیستیم، در حالی که من چنین حرفی اصلا نزدم. این رسانه‌ها می‌خواهند جامعه را به کجا بکشانند؟ البته مردم خوب می‌فهمند و با این رفتارها مقبولیت اصلاح‌طلبان هم دوچندان می‌شود؛ ما دنبال چنین اقداماتی نیستیم. او در ادامه با اشاره به اینکه ما در غیاب چهره‌های شاخص خود چهره‌های جوان و ارزشمندی داریم گفت باید مردم این چهره‌ها را بشناسند و ما آنها را تشویق کنیم که به لیست کاملی رأی دهند. عارف انتخابات ٩٦ را هدف غایی اصلاح‌طلبان برشمرد و گفت باید از رهگذر انتخابات مجلس بتوانیم برای انتخابات ٩٦ هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

اصلاحات زنده است

عارف همچنین در همایش حزب اعتماد ملی که در مؤسسه الهادی برگزار شده بود، سخنان مهمی را درباره انتخابات هفتم اسفند مطرح کرد. او با اشاره به رد صلاحیت‌ها گفت: «بعضی از این مشکلات به‌وجود‌آمده و رد صلاحیت‌ها قابل پیش‌بینی بود». او با بیان اینکه اصلاح‌طلبان همیشه یار و یاور انقلاب بوده‌اند، چون جریان اصلاحات جریان اصیل انقلاب است، گفت: «تحت هر شرایطی باید حضور داشت».

او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان همیشه یار و یاور انقلاب بوده‌اند، چون جریان اصلاحلات جریان اصیل انقلاب است و هیچ‌گاه با نظامی که در تشکیل آن سهم اصلی را داشته درنیفتاده است چراکه این نگاه راهبردی اصلاحات است. بنابراین تحت هر شرایطی باید حضور داشت». او تأکید کرد: «باوجود اینکه فکر می‌کردند فاتحه جریان اصلاحات خوانده شده است اما اصلاحات همچنان سرپا و فعال است، اما ظاهرا بنا نیست تندروها درس بگیرند. در شرایطی که حضور حداکثری مردم الزام است، تحمل ندارند».

معاون‌اول دولت اصلاحات با بیان اینکه راهبردهای ما‌ روشن است؛ گفت: «ما بر مسائلی همچون ترجیح منافع ملی بر جزئی، پرهیز از پرداختن به حاشیه‌ها، حضوری جدی در همه صحنه‌ها و حضور در فضایی آرام و پر امید با تأثیرگذاری حداکثر تأکید می‌کنیم».

رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: «با وجود ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان، راهبرد ما هیچ تغییری نکرده است و آگاهانه این هزینه را برای اعتمادسازی در رویدادهای سیاسی پذیرفته‌ایم و این موضوع را قبول کرده‌ایم که در یک فضای غیررقابتی و با امکانات حداقلی فعالیت کنیم و منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح دهیم و در رویدادهای سیاسی حاضر باشیم و از حاشیه‌ها پرهیز کنیم و بگوییم اصلاحات زنده است و راه مسئولیت‌پذیری مردم هموار شود. ما باید حضوری جدی داشته باشیم تا اجازه ندهیم مجلسی شکل گیرد که نماینده‌اش شجاعت طرح مطالبات مردم را نداشته باشد؛ مجلسی که در رأس امور باشد».

او گفت: «ما نمی‌توانیم از چهره‌های شاخص استفاده کنیم، ولی می‌توانیم لیستی تهیه کنیم که در میان آنها نخبگان حضور داشته باشند. خوشبختانه در این شرایط خیلی از نخبگان ثبت‌نام کرده‌اند و الان در بسیاری از حوزه‌ها تعدادی از این افراد با پشتوانه اصلاح‌طلبی هستند، ولی آنها شهرت چهره‌های شاخص اصلاحات را ندارند به‌خصوص در حوزه‌های تک‌نماینده. این مشکلی است که چهره‌های شاخص اصلاحات باید جبران کنند». عارف افزود: «اتفاق‌های افتاده زحمت همه اصلاح‌طلبان- چه جوانان و چه نخبگانی که مرجعیت اجتماعی را برای مردم دارند- دوچندان کرده است. انتظار ما این است که با برنامه‌ای منسجم تا زمان تبلیغات این ضعف را جبران کنیم و از مردم بخواهیم به لیست ما به طور کامل رأی دهند، چون اگر براساس شناخت باشد ما با مشکل مواجهیم، اما بنا بر دینی که مردم بر ما دارند با وسواس لیستی خواهیم بست که لیست وزینی باشد».

رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: طرحی به نام «فام» (فرم ارزیابی کاندید‌اها) را براساس شاخص‌های علمی فرستاده‌ایم که به همه حوزه‌ها ارسال شده است. بررسی این فرم‌ها با وسواس انجام خواهد شد تا سعی کنیم بهترین‌ها را معرفی کنیم.‌ این وظیفه را با تمام وجود حس می‌کنیم. سهم‌خواهی را کنار گذاشته‌ایم و سعی می‌کنیم شایستگان را انتخاب کنیم». عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سعی می‌کنیم اطلاعات را در اختیار مردم بگذاریم، افزود: «از همه عزیزان چه ردشدگان چه تأییدشدگان خواهش می‌کنیم با تمام توان به میدان بیایند. راهبردمان این است که با حضور مستمر در صحنه بمانند و یقینا با این تصمیم ما پیروز انتخابات هستیم». عارف همچنین در جمع خبرنگاران نیز با اعلام این خبر که بیستم یا بیست‌و‌یکم بهمن لیست اصلاح‌طلبان منتشر می‌شود گفت ما هنوز منتظر این هستیم که تکلیف تعداد دیگری از داوطلبان اصلاح‌طلب مشخص شود. ما از رایزنی با شورای نگهبان راضی هستیم ولی انتظار داشتیم چهره‌های شاخص ما تأیید صلاحیت شود. وی افزود:‌ ما تاکنون هیچ نامی را در لیست خود قرار نداده‌ایم و هیچ اقدامی برای بستن لیست نداشته‌ایم.

آفت‌های انقلاب از زبان علی مطهری

علی مطهری دیگر میهمان مدعو در هر دو همایش بود. مطهری در همایش حزب اراده ملت اول به موضوع انقلاب پرداخت و در بیان میزان تحقق آرمان‌های انقلاب گفت استقلال سیاسی و اقتصادی از آرمان‌های انقلاب بود که تا محقق شده است. آزادی و آزادی بیان و عدالت اجتماعی از دیگر آرمان‌های انقلاب بود. مسئله آزادی بیان در دوره‌هایی خوب بود. در دولت اصلاحات در حد مطلوب آزادی بیان داشتیم و نیز در دولت نهم تا حدودی از این مسئله برخوردار بودیم اما در دولت دهم و بعد از انتخابات ٨٨ دراین‌زمینه دچار آسیب شدیم. او ادامه داد ترس از این مسئله اساسا ضرورتی ندارد. او همچنین به موضوع عدالت اجتماعی اشاره کرد و گفت فاصله طبقاتی بین شهر و روستا و نیز درون شهرها که دو طبقه محروم با عقده‌های روانی و طبقه ثروتمند و پرتوقع و لوس ایجاد کرده، نشان از عدم تحقق آرمان انقلاب دراین‌زمینه را دارد. او گفت همین موضوع پارتی‌بازی و رانت باعث شده تا به‌جای استفاده از استعدادها و تأکید بر تلاش، ادبیات شانس و بخت رواج پیدا کند. او ادامه داد از آفت‌های انقلاب این است که اصولگرایان تمام تلاش خود را بگذارند که یک دولت اصلاح‌طلب را بزنند و یا بالعکس. او ادامه داد از آفت‌های انقلاب، این است که اخلاص اولیه انقلابیون کم شده است و به دنبال تقسیم غنائم می‌افتند؛ یعنی انقلاب دچار رخنه فرصت‌طلب‌ها می‌شود و همین باعث ایجاد تفرقه می‌شود.

مجلس دهم از دید علی مطهری

مطهری در بخش دیگر سخنانش به موضوع انتخابات اشاره قرار کرد و گفت اولویت مجلس آینده اقتصاد و سیاست داخلی است. او ادامه داد همان‌طور که در سیاست خارجی پیش رفتیم در سیاست داخلی هم باید اقداماتی صورت بگیرد. او گفت برخی برنامه‌ها مثل همین رد صلاحیت یا برخورد با منتقدان و رسانه‌ها باید اصلاح شود. او گفت در ٩٢، گام بلندی برداشته شد که باید در اسفند ٩٤ تکمیل شود. مطهری با بیان اینکه با وجود رد صلاحیت‌هایی که رخ داده باید در انتخابات حضور پیدا کرد، گفت راهی غیر از این نیست. او ادامه داد افراد خوش‌فکری هستند که باید وارد شوند. در مجلس باید خانه‌تکانی شود. با یک مجلس قوی خیلی کارها می‌شود انجام داد. اگرچه وضعیت فعلی ایده‌آل نیست، اما در همین شرایط هم می‌توان بسیاری اصلاحات را انجام داد. باید نمایندگانی وارد شوند که حریت و آزادی داشته باشند و به حقوق مردم که در فصل سوم قانون اساسی تبلور یافته اهمیت بدهند.

او در همین زمینه گفت در مجلس هشتم و نهم اصلا گویی چنین موضوعی وجود ندارد و یکی هم مثل هم اگر بخواهد در این زمینه وارد شود، مدام به او می‌گویند این به مصلحت نظام نیست. او ادامه داد «در مسئله ستار بهشتی، اتفاقی افتاده بود که بالاخره باید به خاطر موضوعی که رخ داده بود عذرخواهی می‌شد. من به دنبال سؤال از وزیر کشور بودم، اما خیلی از نماینده‌ها نگران بودند که نظام در خطر است، اما من گفتم به جای اینکه شیرین عبادی در اروپا بخواهد این حرف را بزند، ما باید بزنیم». باز هم صدای دست حضار بلند شد. او گفت که از درون باید اصلاح شود. او سپس به ماجرای پیش‌آمده در بند ٣٥٠ اوین اشاره کرد و گفت سؤال من در آن موضوع بایگانی شد؛ چون که مربوط به قوه قضائیه بود. او گفت کسانی فکر می‌کنند با این کارها از انقلاب و ولایت دفاع می‌کنند، اما این کارها به نفع انقلاب و ولایت نیست. او تأکید کرد با مجلس قوی می‌توان این نقایص را برطرف کرد و بر همین اساس هم بر مشارکت در انتخابات هفتم اسفند تأکید مجدد داشت.

گروهی درصدد به‌حاشیه‌راندن انقلابیون اولیه هستند

علی مطهری همچنین در همایش اعتماد ملی، به موضوع آفت‌های انقلاب و دوران پس از انتخابات سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: «در سال‌های اخیر و بعد از حوادث سال ۸۸ به نظر می‌رسد گروهی پیدا شده‌اند که خود را صاحب اصلی انقلاب معرفی می‌کنند و درصدد هستند که انقلابیون اولیه را به حاشیه برانند و برای این کار تلاش مستمری هم انجام می‌دهند. به قول شهید مطهری این افراد که ممکن است با اصل آن حرکت اجتماعی هم موافق نباشند، بعد از پیروزی حرکت، خیلی پرشور‌تر و با شعارهای افراطی‌تر انقلابیون اصلی را به حاشیه می‌رانند. مانند آنچه در انقلاب مشروطه رخ داد، ستارخان‌ها و باقرخان‌ها به حاشیه رانده شدند و عین‌الدوله‌ها مناصب را به دست گرفتند». به گزارش ایلنا، نماینده مردم تهران یادآور شد: «اگر ما مراقبت نکنیم ممکن است چنین آفتی انقلاب ما را به بیراهه بکشاند. باید مقاومت شود و انقلابیون اصیل‌‌ همان‌طور که در سال‌های اخیر مقاومت کردند، مقاومت کنند. قرار شده بود خیلی از شخصیت‌ها حذف شوند، ولی این مقاومت‌ها جلوی آن را گرفت». او ظلم، فساد اخلاق، تفرق، تشتت و ترک امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را چهارعامل انقراض جوامع بشری از منظر قرآن دانست و افزود: «ما شاهد کم‌رنگ‌شدن نقش مردم در انقلاب هستیم. ما نباید با انتخابات قهر کنیم. در انتخابات مجلس نهم تحریم اصلاح‌طلبان یک اشتباه بود و باعث شد مجلسی مانند مجلس نهم تشکیل شود که به مراتب از مجلس هشتم ضعیف‌تر بود».

این نماینده مجلس با بیان اینکه در مجلس هشتم افراد خوش‌فکر و دردمند بودند که می‌شد با آنها درد دل کرد، ادامه داد: «در مجلس کنونی تعداد این افراد به ده نفر نمی‌رسد. اگر امروز هم مشارکت نداشته باشیم باز این حادثه تکرار می‌شود». در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی لوح تقدیری برای زحمات علی مطهری در مجلس نهم به وی اهدا کرد. مطهری گفت من خود را شایسته کلماتی که در این لوح به کار رفته نمی‌بینم، اما شاید چون دیگران در این عرصه کاری نمی‌کنند، کارهای من پررنگ می‌شود.رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی هم در همایش اعتماد ملی، گفت: «در دهه فجر جمله امام راحل را یادآور می‌شویم که نگذارید انقلاب به دست نامحرمان و دین به دست دنیافروشان بیفتد». به گزارش ایلنا، منتجب‌نیا ادامه داد: «اگر ردصلاحیت یاران و فرزندان امام و تأیید صلاحیت همه اصولگرایان را ببینیم، لزوم حضور اصلاح‌طلبان بسیار مهم‌تر می‌شود».

او با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی بر پایه قانون اساسی و شرع مقدس استوار است، افزود: «رؤسای قوای سه‌گانه نسبت به اجرای قانون اساسی سوگند خورده‌اند؛ این در حالی است که اکثر ردصلاحیت‌شدگان متهم به بی‌اعتقادی شده‌اند و این‌جانب از طرف خود و سایر ردصلاحیت‌شده‌ها از رؤسای قوا، به‌ویژه رئیس قوه قضائیه می‌خواهم چندین دادگاه برای احقاق حقوق داوطلبان تشکیل شود و آن را رسما اعلام کند تا برای همیشه روند هتک حیثیت افراد زبده و نخبگان خاتمه یابد». این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: «از رهبر انقلاب تقاضا دارم گروهی از افراد مورد وثوق و بی‌طرف برای دریافت شکایات و مستندات در خصوص روند تأیید و ردصلاحیت‌ها تعیین کنند».

قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی افزود: «با اینکه اکثریت چهره‌های اصلاح‌طلبان به نوعی رد شده و بسیاری از حوزه‌ها فاقد چهره رأی‌آور است و بیشتر افراد ضعیف تأیید صلاحیت شده‌اند؛ اما ما اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حضور فعال و تشویق و ترغیب مردم به حضور در انتخابات نداریم و باید چهره‌های شاخص خود را با رأی بالا به مجلس بفرستیم تا نشان دهیم ملت باوجود بی‌مهری‌ها با تمام قوا در میدان حاضر شده تا راهی را برای ورود نا‌اهلان و نامحرمان نگذارد». همچنین در این مراسم دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، حجت‌‌الاسلام هادی خامنه‌ای هم سخنرانی کرد.دوشنبه پرشوری برای اصلاح‌طلبان بود. باید دید این دوشنبه آیا مقدمه حضور و آینده مطلوب برای اصلاح‌طلبان خواهد بود یا خیر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج