جاباما
۲۹۷۰۰۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

اظهارات کری درباره آتش بس در سوریه

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از موافقت کشورهای حاضر در کنفرانس مونیخ برای برقراری آتش بس در سوریه خبر داد.

خبرگزاری مهر: «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، گفته‌است که کشورهای عضو گروه حمایت بین‌المللی از سوریه بر سر طرحی برای برقراری آتش بس و ارسال کمک‌های انساندوستانه به شهر‌ها و مناطق تحت محاصره در سوریه به توافق دست یافته‌اند.

نشست وزرای ۱۷ کشور عضو «حمایت بین المللی سوریه» شامگاه پنجشنبه در مونیخ آغاز شد و تا بامداد روز جمعه ادامه داشت.

جان کری، بامداد روز جمعه در کنفرانس خبری پس از نشست کشورهای عضو حمایت بین المللی از سوریه گفته است: نشست وزرای کشورهای عضو گروه حمایت بین المللی سوریه بر سر پایان دادن کامل به خصومت ها طی یک هفته به توافق رسیدند.

کری اضافه کرد، اعضای این گروه توافق کردند طی یک هفته آتش بس سراسری برقرار شود.

وی با این حال تصریح کرده است که آتش بس در سوریه شامل گروه داعش، و جبهه النصره نخواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است که کشورهای حاضر در این نشست همچنین با تسریع و گسترش فوری کمک های انساندوستانه به شهرها و مناطق این کشور جنگ زده در هفته جاری توافق کردند.

به گفته کری ابتدا این کمک به مناطقی که نیاز فوری به کمک های انسانی دارند، به ویژه ها شهر ها و مناطق تحت محاصره ارسال شده و سپس کمک های بشردوستانه در اختیار همه افراد نیازمند در سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفته است: ما به توافقی برای پایان دادن به بمباران‌های روسیه در سوریه دست نیافتیم، اما بر سر فرایندی توافق کردیم که در صورت اجرا می‌تواند شرایط را عوض کند.

یک دیپلمات غربی دیگر نیز به «سی ان ان» گفته است: ۱۷ کشور عضو گروه حمایت بین‌المللی از سوریه در نشست خود مونیخ بر سر ارسال کمک‌های انساندوستانه به شهر‌ها و مناطق تحت محاصره از روز شنبه و همچنین برقراری آتش بس در هفته آینده توافق کردند.

از سرگیری مذاکرات دولت سوریه و مخالفان

جان کری همچنین گفته است که مذاکرات بین نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان آن به زودی از سر گرفته خواهد شد.

این مذاکرات هفته گذشته در ژنو بدون پیشرفتی متوقف شد. توقف این مذاکرات با حملات تازه نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی نیروهای هوایی روسیه به حلب همزمان شد.

آمریکا پیشتر خواستار برقراری فوری آتش بس در سوریه شده بود. ​اما در مقابل، روسیه با ارائه طرحی خواستار برقراری آتش‌بس بین شورشیان سوری و حکومت بشار اسد از روز اول مارس- ۱۱ اسفند- است ولی واشنگتن معتقد است که فاصله سه هفته‌ای تا آن زمان به مسکو و حکومت سوریه فرصت کافی خواهد داد تا گروه‌های شورشی میانه‌رو را درهم بکوبند.

پیش از نشست کشورهای عضو حمایت بین المللی از سوریه، جان کری و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه در مونیخ برای کاهش اختلافات فیمابین درباره طرح مسکو به منظور برقراری آتش‌بس در سوریه گفتگو کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج