۲۹۷۱۶۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

احوالجویی از فاتحان ماه

دگار میچل، فضانورد ماموریت آپولو ۱۴ ناسا که در سال ۱۹۷۱ روی ماه قدم گذاشته بود، در سن ۸۵ سالگی در گذشت؛ اما امروز، سایر فضانوردانی که روی ماه قدم گذاشته‌اند، کجا هستند؟

خبرگزاری ایسنا: ادگار میچل، فضانورد ماموریت آپولو ۱۴ ناسا که در سال ۱۹۷۱ روی ماه قدم گذاشته بود، در سن ۸۵ سالگی در گذشت؛ اما امروز، سایر فضانوردانی که روی ماه قدم گذاشته‌اند، کجا هستند؟

میچل در آستانه چهل و پنجمین سالگرد قدم نهادن روی ماه در سال ۱۹۷۱ در روز چهارم فوریه (۱۵ بهمن) از دنیا رفت. وی پنجمین فضانورد آپولو بود که از زمان پایان این ماموریت‌ها تا به امروز از دنیا رفته‌اند.

در کل ۱۲ نفر که همگی فضانوردان ناسا بودند، ‌در سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ روی ماه قدم گذاشته‌اند.

نیل آرمسترانگ، نخستین انسانی که روی ماه راه رفت، در ۲۵ اوت ۲۰۱۲ در سن ۸۲ سالگی درگذشت. این فضانورد ناسا و فارغ‌التحصیل دانشگاه پردو، زمانی که آن جهش بزرگ معروف را در ۲۱ ژوئیه ۱۹۶۹ انجام داد، ۳۸ سال داشت.

باز آلدرین پس از آرمسترانگ از ماژول ایگل در ماموریت آپولو ۱۱ روی ماه پیاده شد. این خلبان نیروی هوایی آمریکا پس از بازگشت به زمین در پست مدیریتی به خدمت مشغول شد، اما افسردگی و مصرف الکل این فضانورد سابق را به عزلت کشید. آلدرین در برنامه‌های تلویزیونی از سفر خود به ماه صحبت می‌کند. وی همچنین به راه‌اندازی یک برنامه در مطالعات فضایی در دانشگاه داکوتای شمالی کمک و در تولید یک بازی ویدیویی در سال ۱۹۹۳ به نام سفر باز آلدرین به فضا مشارکت کرد.

احوالجویی از فاتحان ماه

پیت کونارد، سومین مردی بود که در ۱۹ نوامبر ۱۹۶۹ در ماموریت آپولو ۱۲ روی ماه قدم گذاشت. وی در ژوئیه ۱۹۹۹ در سن ۶۹ سالگی در اثر آسیب‌های وارده در جریان یک سانحه موتورسواری درگذشت.

مقامات ناسا در زندگینامه رسمی وی در سایت این سازمان اظهار کرده‌اند: کونارد به عنوان فرمانده جمینی ۱۴ یک رکورد ارتفاع جهانی را ثبت کرد. وی در آن زمان به عنوان فرمانده ماموریت آپولو ۱۲ خدمت می‌کرد که دومین فرود روی ماه را انجام داد. در ماموریت پایانی کونارد، وی فرماندهی اسکای‌لب دو را که نخستین ایستگاه فضایی آمریکا بود، بر عهده داشت.

آلان بین در این ماموریت کونارد را همراه می‌کرد و سپس به عنوان فرمانده فضاپیمای ماموریت دوم اسکای‌لب از ژوئیه تا سپتامبر ۱۹۷۳ خدمت کرد. وی در سال ۱۹۸۱ از خدمت در ناسا بازنشسته شد و زندگی خود را وقف نقاشی کرد. وی اکنون ۸۳ سال دارد.

پس از پرتاب جنجال‌برانگیز آپولو ۱۳، آلان شپرد که نخستین آمریکایی در فضا بود،‌ پنجم فوریه ۱۹۷۱ به همراه میچل روی ماه فرود آمد. سفر به ماه دومین حضور وی در فضا بود. وی پس از بازگشت به زمین تا سال ۱۹۷۴ به خدمت در ناسا ادامه داد و در نهایت در ژوئیه ۱۹۹۸ در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

دیوید اسکات، نخستین فضانورد ماموریت آپولو ۱۵ بود که در ۳۱ ژوئیه ۱۹۷۱ روی ماه فرود آمد. وی یکی از سه فضانورد آپولو است که دور زمین گشته و به ماه نیز سفر کرد.

جیمز ایروین، اسکات را در این ماموریت همراهی می‌کرد. پس از این پرواز، ناسا دریافت که فضانوردان بدون اجازه تمبرهایی را با خود به درون پرواز برده بودند. برخی از این تمبرها به یک فروشنده تمبر آلمانی جهت تامین سرمایه کودکان فضانوردان فروخته شد. ناسا این فضانوردان را در موقعیت‌های غیرپروازی به کار گمارد. ایروین در سال ۱۹۹۱ پس از چند حمله قلبی درگذشت.

جان یانگ از ماموریت آپولو ۱۶ یکی از دو فضانوردی بود که نخستین ماموریت شاتل ناسا را به پرواز درآورد و مجددا تاریخ‌ساز شد.

چارلز دوگ که اکنون ۸۰ سال دارد،‌همراه یانگ در ماموریت آپولو ۱۶ حضور داشت. هر دو فضانورد که در آوریل ۱۹۷۲ روی ماه قدم گذاشته بودند هنوز زنده هستند.

آخرین پروازی که انسان را به ماه برد، آپولو ۱۷ بود که در دسامبر ۱۹۷۲ روی این قمر فرود آمد. یوجین سرنان و هریسون اشمیت، دانشمندانی که روی ماه قدم گذاشته بودند، اکنون زنده و بازنشسته هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج