جاباما
۲۹۷۴۴۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

گزینه‌های مطلوب ائتلاف اصلاح‌ طلبان

«آنچه از شرایط اجتماعی قبل از انتخابات پیش‌بینی می‌شود این است که در انتخابات آینده شاهد موج گسترده اصلاح‌طلبی و پیروزی اصلاح‌طلبان خواهیم بود و احتمالا لیست اصلاح‌طلبان پیروزی قاطعی خواهد داشت.»

احمد شیرزاد - نماینده سابق مجلس - با این مقدمه در روزنامه آرمان نوشت: «آنچه از شرایط اجتماعی قبل از انتخابات پیش‌بینی می‌شود این است که در انتخابات آینده شاهد موج گسترده اصلاح‌طلبی و پیروزی اصلاح‌طلبان خواهیم بود و احتمالا لیست اصلاح‌طلبان پیروزی قاطعی خواهد داشت.»

«دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. مهم‌ترین دلیل دولت اصولگرایان در مدت هشت سال گذشته است که خاطره تلخی را برای مردم به جا گذاشته است و از سوی دیگر مردم در دو سال و نیمی که دولت آقای روحانی سر کار آمده‌اند طعم یک مدیریت عاقلانه و توام با آرامش را چشیده‌اند. البته مدیریتی که در دولت شاهد آن هستیم، مدیریت کاملی نیست و تنها یک مدیریت خوب و استاندارد است. در حالی که مدیریت دولت قبلی یک مدیریت غیر استاندارد بود. در واقع مردم یک بار با تمام وجود حس کردند زمانی که نیروهای اقتدارگرا و شعارزده بر مسند قدرت تکیه می‌زنند چه مشکلاتی بر سر کشور آوار و به چه شکل با مسائل ملی رفتار می‌شود. به همین دلیل مردم نگرانند که روند قبلی تکرار شود.

در مجموع به نظر می‌رسد مردم به عملکرد این دولت نمره قبولی می‌دهند و به مجلس نهم به خاطر برخی اقدامات که در مسیر دولت انجام داده است نمره منفی خواهند داد. از سوی دیگر صرف همراهی فعالان سیاسی با دولت موجب می‌شود که دولت از همراهی مردم برخوردار باشد. همچنین نکته‌ای که در این دوره لیست اصلاح‌طلبان را برجسته خواهد کرد و رای را به طور قاطع به طرف آنها می‌گرداند، رفتار نهادهای نظارتی است. به این ترتیب که رفتارهای اخیر بدون پاسخ باقی نخواهد ماند و مردم به افرادی رای خواهد داد که مطابق با دیدگاه‌هایشان است که یافتن آنها برای مردم دشوار نیست. درست است که قانون اختیارات را به نهاد نظارتی داده اما این مساله نباید دلیل سخت‌گیری باشد. البته این قانون از ابتدا مشکلاتی داشته است اما جامعه به خوبی می‌تواند با وجود سخت‌گیری‌ها پاسخ خوبی به بدسلیقگی‌ها بدهد. به نظر می‌رسد که اتفاقاً به رغم برخی رد صلاحیت‌ها رای بالایی در این دوره در صندوق اصلاح‌طلبان ریخته خواهد شد.

نکته دیگر آن است که اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست‌هایی که به مردم معرفی می‌کنند، معیار‌هایی را در نظر خواهند داشت. در هفته‌های گذشته که فضای ناامید‌کننده‌ای شکل گرفته بود و این تردید به وجود آمده بود که آیا اصولاً می‌توان کاندیدای اصلاح‌طلبی پیدا کرد و در لیست قرار داد، همچنین زمزمه‌های زیادی در جهت ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان حامی دولت مطرح بود، اما امروز بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی، اصلاح‌طلبانی را می‌توان یافت که لیست‌های انتخاباتی را به طور کامل با حضور آنها بست و به مردم معرفی کرد.

باید اذعان داشت که اصلاح‌طلبان باید در این دوره عاقلانه‌تر رفتار کنند. در همین راستا قرار دادن چهره‌هایی از اصولگرایان در لیست‌های اصلاح‌طلبان که دارای مقبولیت هستند و در جامعه به عنوان حامیان دولت شناخته می‌شوند، مطلوب است. اگر اصلاح‌طلبان این دسته از اصولگریان را در لیست خود قرار دهند و آنها هم این امر را بپذیرند، ترکیب بسیار منطقی‌تری را در مجلس آینده شاهد خواهیم بود. البته تعداد این چهرها ممکن است محدود باشد. به عنوان مثال شخصت‌هایی مانند آقای علی مطهری مطلوب هستند و اگر در لیست اصلاح‌طلبان قرار گیرند، در جذب رای مردم تاثیر خواهند داشت. تردیدی نیست که در نظر گرفتن چنین گزینه‌هایی در نهایت به نفع اصلاح‌طلبان است. حتی اگر برخی از این چهره‌ها بعد از اینکه در مجلس حاضر شدند با اصلاح‌طلبان همراه نباشند.

مساله دیگر اینکه به این دلیل که نگرانی‌هایی درباره ورود افراد بی‌تجربه به مجلس به وجود آمده است، باید حضور افرادی که در دوره‌های گذشته در مجلس حاضر بوده‌اند، به شرط اینکه همراه با دولت روحانی باشند، را مفید ارزیابی کرد. از همین روی حضور چهره‌های مانند حجت‌الاسلام ابوترابی و کاظم جلالی که تجربه کار در مجلس را دارند، می‌تواند مفید باشد. به همین دلیل قرارگرفتن چهره‌های متین و منطقی در لیست اصلاح‌طلبان می‌تواند مثبت انگاشته شود.

در آخر باید اذعان داشت که اگر در شهر‌های مختلف امکان قرار دادن زنان در لیست اصلاح‌طلبان وجود دارد، باید این کار صورت گیرد. چرا که حتی اگر در مجلس آینده، مانند مجلس ششم بسیاری از آقایان مشکلات زنان را درک کنند، تجربه نشان داده است که وجود زنان در مجلس بسیار مفید و در ایجاد فضای عقلانی موثر است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج