جاباما
۲۹۷۴۸۴
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

چند درصد زنان ایرانی خانه دار هستند؟

معاون بررسی‎های راهبردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری گفت: ۸۰ درصد زنان کشور خانه‌دار هستند.

خبرگزاری ایسنا: معاون بررسی‎های راهبردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری گفت: ۸۰ درصد زنان کشور خانه‌دار هستند.

سوسن باستانی در همایش استانی "بررسی موانع مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی زنان" که امروز (۲۴ بهمن) با حضور جمعی از بانوان استان کرمانشاه برگزار شد، به نقش مشارکت زنان و حضور آنها در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: بدون حضور زنان که نیمی از جمعیت کشورند، امکان دست‌یابی به توسعه پایدار فراهم نخواهد شد.

وی با ناموفق خواندن مدل‌های توسعه‌ای گذشته جهان، عنوان کرد: مدل جدید که بر مبنای مشارکت زنان است از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۹۵ سازمان ملل گزارشی از وضعیت زنان در جمعه جهانی منتشر کرد که بر اساس آن زنان و مردان فرصت‌های برابری نداشتند.

عضوهیات علمی دانشگاه الزهرا (س) افزود: بر اساس این گزارش سالانه نیم میلیون زن در دنیا به خاطرعوارض بارداری می‌مردند، از۱.۳ میلیارد انسان فقیر حدود ۷۰ درصد زن بودند، میانگین دستمزد زنان ازمردان کمتر و نرخ بیکاری آنها بیشتر بود و زنان نقش بسیار ناچیزی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی داشتند.

وی با بیان اینکه این گزارش باعث شد مشارکت زنان به عنوان محور و اصل در توسعه دیده شوند، خاطرنشان کرد: در کشور ما هم در دو دهه اخیر در حوزه‌های مختلف مشارکت زنان بسیار گسترده شد.

باستانی از رشد ۱۴ درصدی حضور زنان و دختران در دانشگاه‌های کشور طی دو دهه اخیر خبر داد و یادآوری کرد: در این مدت دو میلیون دانشجوی دختر از دانشگاه‌های ما فارغ‌التحصیل شدند.

به گفته این مسئول، اکنون سهم زنان از جمعیت دانشجوی کشور ۴۹ درصد است.

معاون بررسی‎های راهبردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان نیز در دو دهه اخیر شرایط برای زنان و مادران بهتر شده، افزود: مرگ و میر مادران باردار در این مدت ۷۵ درصد کمتر شده است.

وی در ادامه از سهم کم مشارکت اقتصادی زنان یاد کرد و ادامه داد: با وجود اینکه سهم زنان در آموزش بیشتر شده، نرخ بیکاری آنها در بازه زمانی سال‌های ۸۶ تا ۹۰ از ۲۹.۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

باستانی خاطرنشان کرد: مشارکت اقتصادی زنان در بخش عمومی هم در دو دهه اخیر از ۳۹.۵ درصد به ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده، اما در مقابل شاهد رشد قابل توجهی در مشارکت اقتصادی زنان در بخش خصوصی هستیم و از ۱۴.۵ درصد به ۷۲ درصد رسیده که رشد پنج برابری را نشان می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) تاکید کرد: همین امر باعث شد که در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تمرکز بیشتری بر اشتغال زنان در بخش خصوصی، مشاغل خانگی و کارآفرینی داشته باشیم و حتی بسته سیاستی هم برای اشتغال زنان در این بخش تهیه و به شورای اشتغال ارسال کنیم.

وی گفت: عمده تمرکز ما برای اشتغال و کارآفرینی زنان نیز برای زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ‌التحصیل دانشگاه است.

باستانی با بیان اینکه از زنان خانه‌دار هم غافل نشده‌ایم، به سهم ۸۰ درصدی زنان خانه‌دار از کل جمعیت زنان کشور اشاره کرد.

معاون بررسی‎های راهبردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری تصریح کرد: اگرچه عده‌ای با ما مخالفت کردند که هدف شما این است که زنان را به خانه‌ها برگردانید، اما هدف ما این بود که مشارکت اقتصادی زنان خانه‌دار و سهم آنان در تولید ناخالص ملی به حساب آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشارکت اجتماعی زنان در سال‌های اخیرهم اشاره و اظهارکرد: بیشتر مشارکت‌های اجتماعی زنان در حوزه فعالیت‌های داوطلبانه و سازمان‌های مردم نهاد است.

به گفته این مسئول، حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد سازمان‌های مردم نهادی که زنان در آنها فعالیت دارند، از نوع اجتماعی و فرهنگی است.

باستانی از سهم ۱۸ درصدی سمن‌های صنفی و تخصصی در حوزه زنان هم خبر داد و تاکید کرد: متاسفانه با وجود افزایش زنان تحصیل کرده، تغییر چشمگیری در سهم سمن‌های تخصصی و صنفی نداشته‌ایم.

معاون بررسی‎های راهبردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشارکت سیاسی زنان نیز افزود: قطعا این مشارکت به معنای رأی دادن آنها نیست، بلکه به معنای رأی گرفتن و انتخاب شدن زنان است که در این روند نوسانات روبه کاهشی در سال‌های اخیر داشته‌ایم.

وی به سهم ثبت نام و انتخاب شدن زنان در انتخابات مجلس طی چند دوره اخیر اشاره کرد و ادامه داد: همواره تقریبا کمتر از ۱۰ درصد زنانی که کاندیدا می‌شوند به مجلس راه پیدا کردند و بیشترین درصد را فقط در مجلس دوم با ۱۴ درصد و در مجلس چهارم با یازده درصد داشتیم.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) یادآوری کرد: به علاوه ما هیچ نماینده‌ای هم در مجلس خبرگان نداریم.

باستانی گفت: اگر چه در سطح ملی و کلان مشارکت سیاسی زنان نوسانات نزولی داشته، اما در بعد کوچک مثلا دهیاری و شورایاری مشارکت زنان بسیار بیشتر شده که این موضوع قابل تامل است.

وی افزود: برای مثال در دوره سوم انتخابات دهیاری و شورایاری ۷۰۵۳ زن شرکت کردند و این رقم در دور چهارم به بیش از ۱۲ هزار نفر رسید.

معاون بررسی‎های راهبردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در تمام دنیا با افزایش تحصیلات، مشارکت سیاسی زنان هم بیشتر شده، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما تغییر محسوسی در این بخش صورت نگرفته و شاید یکی از دلایل این امر ناچیز بودن سازمان یافتگی نهادهای سیاسی زنان است.

وی به سهم بسیار کم ایران از توانمندسازی جنسیتی زنان در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، آموزشی و ... اشاره کرد و گفت: از این نظر جزو پنج کشور پایین دنیا هستیم.

به گفته وی اگرچه ایران در حوزه بهداشت و آموزش زنان بسیار پیشرفت کرده، اما کشورهای دیگر هم همزمان با ما در حال پیشرفت بوده‌اند.

باستانی در پایان خواستار توجه ویژه به زنان و قانون‌گذاری مناسب برای آنها شد و تاکید کرد: نباید فراموش کنیم دست یابی به توسعه پایدار بدون استفاده از ظرفیت زنان دشوار یا نا ممکن است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خانه دارند؟ ....یا ....خانه دارند؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج