۲۹۹۴۰
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

خبر خوش برای نسل دهه پنجاهی هل

کومودور و ‌آمیگا به بازار آی تی باز می گردند

اگر دهه پنجاهی یا دهه شصتی باشید، حتما نام رایانه‌های ابتدایی کومودور و آمیگا را به خاطر دارید؛ رایانه‌هایی که ۲۰ سال پیش، جعبه‌های جادویی به حساب می‌آمدند، خیلی زود از ميدان به در شدند؛ اگرچه حالا با حمایت مشتاقان‌شان دوباره وارد گود شده‌اند

کومودور و ‌آمیگا به بازار آی تی باز می گردند

هفت صبح: اگر دهه پنجاهی یا دهه شصتی باشید، حتما نام رایانه‌های ابتدایی کومودور و آمیگا را به خاطر دارید؛ رایانه‌هایی که 20 سال پیش، جعبه‌های جادویی به حساب می‌آمدند، خیلی زود از ميدان به در شدند؛ اگرچه حالا با حمایت مشتاقان‌شان دوباره وارد گود شده‌اند

اوایل دهه 70، اگر در بازار انفورماتیک ایران (البته بازار كم رونق آن زمان)، قدم می‌زدید پر بود از محصولاتی که شرکت‌هایی همچون کومودور، اپل و آتاری با برندهای مختلف راهی بازار می‌کردند. در حالی که عشاق بازی با آتاری در آرزوی میکرو و سگا بودند، آنهایی که امکان خرید کومودور 64 و کومودور 128 را داشتند، در حسرت جعبه جادویی آمیگا 500 و آمیگا 1000 بودند.

کومودور و ‌آمیگا به بازار آی تی باز می گردند

یک دهه پیش‌تر از آن، زمانی که کشور درگیر ۸ سال جنگ تحمیلی بود، کسی در آن سوی مرزها، استیو جابز و بیل گیتس را نمی‌شناخت. آن روزها نام جک ترامیل (Jack Tramiel) بر سر زبان‌ها بود؛ او که خود از موسسان شرکت کومودور بود، چند سال بعد از آن شرکت کنار گذاشته شد، درست مشابه اتفاقی که سال‌ها بعد برای استیو جابز هم رخ داد.

ترامیل اما بیکار ننشست و در سال ۱۳۶۳/ ۱۹۸۴آتاری را به چنگ آورد. در این میان شرکت آمیگا در سال‌های بین ۶۱ تا ۶۳ (۸۲ تا ۸۴ میلادی)، در فکر تامین منابع مالی لازم برای محقق کردن طرح رایانه شخصی آمیگا ۱۰۰۰ بود. جلسات متعدد آمیگا با مدیران اپل، آتاری و کومودور در نهایت منجر به نزدیکی میان شرکت آمیگا و کومودور شد؛ به طوری که کومودور رسما آمیگا را به چنگ آورد و در این میان فقط آمیگا هویت و نام و برند مستقل خود را حفظ کرد،

دقیقا مشابه با رابطه گوگل و یوتیوب و همچنین فیس‌بوک و اینستاگرام در عصر اینترنت. این قرار میان سران کومودور و آمیگا، در نهایت به نجات آمیگا در پی ورشکستگی شرکت کومودور انجامید و آمیگا گرچه در واقع به خاطره‌ها پیوست ولی همچنان هویت خود را حفظ کرد؛ حتی پس از مرگ جک ترامیل در ابتدای امسال (در ۸۳ سالگی)


عصر اینتل، تجدد کومودور و آمیگا

در سال 1391، به هر سو که بنگریم معماری رایانه‌ها مبتنی بر تراشه‌های ساخت شرکت اینتل است. تراشه‌هایی که از سال 2006، اپل را هم مجذوب خود کردند. حال در عصر اینتل و در اوج رقابت میان اپل و مایکروسافت در طراحی رایانه‌های خانگی و جدال میان گوگل، سامسونگ و آمازون بر سر تبلت‌ها و کتابخوان‌ها، چه کسی یادی از خاطره‌های کومودور، آمیگا و آتاری می‌کند؟

گویا هواداران و مشتاقان آن سال‌ها کم نیستند که هر سه شرکت به فکر بازیابی قدرت به همت هواداران خود افتاده‌اند. آتاری با سابقه خود نان بازی‌های شبکه‌های اجتماعی را می‌خورد و کومودور 64 و آمیگا 1000 جدید به بازار عرضه شده‌اند؛ با این تفاوت که شرکتی با نام کومودورUSA واقع در فلوریدا، حق طراحی و ساخت کومودور و آمیگاهای جدید با معماری تراشه‌های اینتل را به دست آورده است و آنها را به شکل رایانه‌های شخصی قدیمی‌ و با مشخصات امروزی راهی بازار کرده است.

کومودور و ‌آمیگا به بازار آی تی باز می گردند

کومودور ۶۴ جدید یا همان C۶۴x که ابتدای امسال عرضه شد، پردازنده دو هسته‌ای D۲۷۰۰ اتم ۶۴ بیتی دارد و نصب تراشه کارت گرافیکی nVidia GeForce GT ۵۲۰ روی آن باعث شده از لحاظ گرافیکی در محیط سه بعدی به ویژه در بازی‌ها توانایی خوبی داشته باشد. C۶۴x همچنین رم DDR۳ ۴ گیگابیتی دارد و با اتصالاتی همچون یو.اس.بی و بلوتوث ۰/ ۳ دل هواداران خود را می‌رباید. همچنین شبیه سازی محیط کومودور ۶۴ قدیمی‌در محیط لینوکس، فاصله با نوستالژی بازی‌های عصر ۸ بیتی را به کوتاهی چند کلیک رسانده است.

آمیگا هم نو شده است. آمیگاوان ایکس۱۰۰۰ (AmigaOne X۱۰۰۰) که سیستم عامل AmigaOS روی آن نصب است گرچه دو سالی است که از رونمایی آن می‌گذرد ولی با نسخه ۱/ ۴ سیستم عامل آن از زمستان گذشته راهی بازار شده است.‌ این آمیگا که قیمت نجومی‌۳۲۰۰ دلاری دارد، خاص آنهایی ساخته شده که نوستالژی کار در محیط آمیگا دارند. پردازنده نیمه دوهسته‌ای دوگیگاهرتزی، دو گیگابیت رم،۵۰۰ گیگابایت ‌هارد، ۱۰ درگاه یو.اس.بی و ... مشخصات کلی این دستگاه است که به ظاهر چندان برتری نسبت به نمونه کومودوری خود ندارد.

بازیابی این نام‌ها از پس چندین دهه نشان می‌دهد که جهان مصرفی با تمام بی‌رحمی‌هایش، هنوز هم جایی برای خاطره‌ها باز می‌گذارد وگرنه چه معنایی دارد که در عصر تبلت‌ها، کسی چند هزار دلار خرج دستگاه‌هایی کند که خاطره‌شان از خودشان مشهورتر است؟ شاید این بهانه‌ای شود برای بازگشت نام‌هایی که سه دهه گذشته حرف اول رایانه‌های شخصی جهان را می‌زدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج