۳۰۰۳۹
۱۶ نظر
۵۰۱۴
۱۶ نظر
۵۰۱۴
پ

ورزش متناسب با كودك شما چیست؟

صرف‌نظر از سن كودكتان، او یكسری اولویت‌ها دارد. برخی بچه‌ها از همان ابتدا به آب علاقه دارند درحالی‌كه ممكن است دیگران از آن بترسند و به آن واكنش نشان دهند. بعضی‌ها از بازی‌های خشن استقبال می‌كنند و برخی دیگر از بالا و پایین پریدن خوش‌شان می‌آید.


ورزش متناسب با كودك شما چیست؟

برترین ها: صرف‌نظر از سن كودكتان، او یكسری اولویت‌ها دارد. برخی بچه‌ها از همان ابتدا به آب علاقه دارند درحالی‌كه ممكن است دیگران از آن بترسند و به آن واكنش نشان دهند. بعضی‌ها از بازی‌های خشن استقبال می‌كنند و برخی دیگر از بالا و پایین پریدن خوش‌شان می‌آید. شما ممكن است ستاره تیم فوتبال خودتان باشید اما ممكن است فرزندتان شنا را ترجیح بدهد. بچه‌ها نیازی به ورزش‌های سازمان‌یافته ندارند تا بتوانند مهارت‌های ورزشی‌شان را توسعه دهند. ادوارد لاسكوسكی، پزشك ورزش مایوكلینیك می‌گوید: «سبك زندگی سالم حتما نباید شامل ورزش حرفه‌ای باشد. این مهم است كه فرزند شما در برخی فعالیت‌های بدنی دخیل باشد خواه هاكی باشد یا دوچرخه سواری با خانواده یا بازی بسكتبال با بچه‌های همسایه.» سرعت رشد كودكان با یكدیگر برابر نیست بنابراین بهتر است نسبت به سطح بلوغ جسمی و سطح مهارت فرزندتان عمل كنید. ورزش‌های متناسب با سن در ادامه معرفی می‌شوند:

ورزش متناسب با كودك شما چیست؟

۲ تـا ۳ سال

این بچه‌ها چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟

بچه‌های بسیار كوچك در این سن شروع به یادگیری حركات بسیار ابتدایی و اولیه می‌كنند؛ دویدن، گرفتن، پریدن و... . البته نكته حائز اهمیت این است كه آن‌ها برای ورزش‌های ساختاری بیش از حد جوان هستند. در این سن توجه به حرکات کودک و البته تشویق به موقع و مناسب اهمیت زیادی دارد. اگر مربی که با کودک کار می‌کند، مدام بر سر کودک فریاد بزند یا فقط اجازه دهد برخی از بچه‌های ماهر بازی كنند، كودك بی‌انگیزه خواهد شد. سعی كنید مربی را بشناسید و از عملکردش اطمینان حاصل کنید.

ورزش‌های مناسب این گروه چیست؟
  • دویدن و راه رفتن در حیاط خانه
  • بازی‌های آبی مثل استخر بادی و بازی با عروسك‌ها
  • ژیمناستیك همراه با مربیان مجرب

4 تـا 6 سال

این بچه‌ها چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟

در این سن كودكان می‌توانند ورزش‌های جهشی را انجام دهند اما همچنان نمی‌توانند ورزش حرفه‌ای انجام دهند. در این سن كودكان توانایی شركت در ورزش‌های سازمان‌یافته مثل فوتبال را ندارند. همچنین توانایی حركتی و تعادلی آنها كامل نیست و محدوده توجه كودكان محدود به مهارت‌هایی مانند طناب‌بازی و توپ‌بازی است. پس از ۶ سالگی مهارت‌های حركتی كودكان و احساس ایمنی‌شان تقویت می‌شود. فرزندتان بعد از این سن ممكن است برای ورزش‌های تیمی آماده باشد. هنگامی كه كودك وارد ورزش‌های سازمان‌یافته می‌شود باید اطمینان حاصل كنید كه فرزندتان در نهایت می‌خواهد بازی كند و هرگز او را وادار به پیوستن به یك تیم نكنید.

ورزش‌های مناسب این گروه چیست؟
  • بازی‌هایی مانند لی‌لی و بالابلندی
  • طناب‌بازی توپ‌بازی
  • سواری سه‌چرخه و دوچرخه با چرخ‌های آموزشی
  • شنا

7 تا 10 سال

این بچه‌ها چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟

در سنین مدرسه بچه‌ها كم‌كم با بهبود تعادل و حركت می‌توانند وارد ورزش‌های تیمی شوند و علاقه‌مندی‌شان را به یك رشته ورزشی نشان دهند. اما هنوز هماهنگی لازم بین دست و چشم به‌وجود نیامده است و بنابراین می‌توانند در ورزش‌های سازمان‌یافته محدودی شركت كنند. اگر می‌خواهید فرزندتان را برای یك ورزش ثبت‌نام كنید باید تفاوت بین ورزش‌ها را تشخیص دهید، نكاتی كه باید در نظر بگیرید شامل مواردی مانند میزان هزینه وسایل ورزشی، میزان تماس‌های فیزیكی، تاكید بر مهارت‌های فردی، تاكید بر عملكرد تیمی، اندازه تیم و فرصت هر كودك برای شركت در بازی است.


ورزش‌های مناسب این گروه چیست؟

  • بیسبال
  • ژیمناستیك
  • تنیس
  • دوچرخه‌سواری

ورزش متناسب با كودك شما چیست؟

10 سال و بالاتر

این بچه‌ها چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟

در این سنین سطح فهم كودك و توانایی یادگیری، تعادلی و حركتی او افزایش می‌یابد و كودك می‌تواند حركات پیچیده و تكنیك و تاكتیك را یاد بگیرد و در ورزش‌های سازمان‌یافته شركت كند. كودكان باید دقت داشته باشند كه تمرین‌ها متناسب با وزن‌شان باشد. اگر بین چند نوع ورزش می‌خواهید تصمیم بگیرید به كودكتان اجازه دهید، طیفی از فعالیت‌ها را امتحان كند. كودكان كوچك‌تر می‌توانند قبل از انتخاب بین یك یا دو ورزش گزینه‌های مختلف را امتحان كنند. هرچه كودك ورزش‌های بیشتری را امتحان كند و به این نتیجه برسد كه در یك رشته ورزشی خوب عمل می‌كند، به همان میزان لذت بیشتری از آن فعالیت خواهد برد. هم ورزش‌های تیمی مانند فوتبال را امتحان كنید و هم ورزش‌های انفرادی مانند تنیس و دوومیدانی.


ورزش‌های مناسب این گروه چیست؟

  • فوتبال
  • قایقرانی
  • والیبال
  • دوومیدانی

پیشنهاد ویژه

ژیمناستیك


ژیمناستیك ورزشی است كه حركات بدن را هماهنگ و موزون می‌كند. در حقیقت ژیمناستیك را می‌توان به‌عنوان یك هنر در نظر گرفت. در ژیمناستیك میزان توانایی، قدرت، هماهنگی و انعطاف بدنی افراد ارزیابی می‌شود. در تاریخچه ژیمناستیك ورزشكاران متعددی وجود دارند كه دنیا را با حركات و اجرای فوق‌العاده‌شان تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. بچه‌ها در این سن می‌توانند این ورزش را امتحان كنند.

برای كلاس‌های ژیمناستیك بهترین گزینه فدراسیون ژیمناستیك و هیات ژیمناستیك تهران است. با مراجعه به سایتhttp://gymnastic.ir می‌توانید اطلاعات كلاس‌های تابستان را دریافت كنید.

شنا


شنا از جمله ورزش‌های سازماندهی شده و مناسب برای كودكان است. وقتی كودك در سنین پایین شنا كردن را یاد می​گیرد، مهارت زنده ماندن را می‌آموزد و می‌تواند آن را برای نجات خود و دیگران به كار گیرد. اما كودكان زیر 3 سال به لحاظ رشدی، آمادگی آموزش به تنهایی را ندارند و نمی‌توانند به حرف مربی گوش دهند یا آموزش‌های او را دنبال كنند. آموزش شنا برای كودكان بالای 3 سال حول محور آمادگی مهارت‌های آبی است. در مورد آموزش شنا كودكان به چند گروه سنی تقسیم می‌شوند. آنها ابتدا با قوانین ساده ایمنی در آب و نگهداشتن نفس و حركات ابتدایی دست و پا آشنا می‌شوند و همین‌طور كه بزرگ‌تر می‌شوند، مهارت‌های سخت‌تر را می‌آموزند.

  • مجموعه ورزشی انقلاب واقع در انتهای اتوبان كردستان با داشتن ۲ استخر روباز و سرپوشیده كلاس‌های متنوعی را در ساعات متفاوت برای كودكان در نظر دارد.
  • مجموعه ورزشی آریان كه در انتهای خیابان فاطمی واقع شده با داشتن استخر شنا در ساعات مختلف روز پذیرای كودكان است.
  • مجموعه ورزشی سازمان آب در خیابان حجاب یكی از استانداردترین استخر‌های شنا را به لحاظ ابعاد دارد. این استخر برای آنهایی كه می‌خواهند در طول و عرض استاندارد استخر شنا كنند مناسب است.
تنیس

كودكان از ۷ سالگی می‌توانند بازی تنیس را شروع كنند . تنیس‌بازان باید بدنی نرم داشته باشند، زیرا تنیس نیاز به سرعت و مهارت دارد. حین انجام بازی تنیس، در هر بار استراحت باید مقداری آب نوشیده شود. تنیس به قوی شدن ماهیچه‌های پا و بازو كمك می‌كند و یك ورزش مناسب برای حفظ وزن مناسب در كودكان است. این ورزش در عین حال جزو ورزش‌های گران محسوب می‌شود زیرا هم راكت گرانقیمتی دارد و هم اجاره زمین تنیس هزینه مضاعفی دارد.در نهایت تنیس نیاز به یك روش مناسب دارد و باید توسط یك مربی مجرب آموزش داده شود.
  • مجموعه ورزشی انقلاب 30 زمین روباز با خاك رس دارد و كلاس‌های ویژه​ای برای كودكان برگزار می‌كند. شماره تماس با این باشگاه 2616352 است.
  • باشگاه تنیس استقلال واقع در میدان ونك 12 زمین روباز و 3 سالن سرپوشیده دارد. این باشگاه با زمین خاك رس كلاس‌های خصوصی تنیس برگزار می‌كند و والدین اگر بخواهند می‌توانند مربی مخصوص برای كودكشان بگیرند. شماره تماس با این باشگاه 88770216 است.
  • باشگاه ورزشی برق آلستوم واقع در بزرگراه شیخ فضل‌الله 4 زمین روباز تنیس با خاك رس دارد و والدینی كه در منطقه 2 زندگی می‌كنند می‌توانند به این باشگاه مراجعه كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • pari

      koodakane zire 7 sal hich no amozeshe mostaghimi nabayad dashte bashand,amozesh bayad GHEYRE MOSTAGHIM bashad.
      hata JIMNASTIK v ZABANE DOVOM.

    • سیادت

      سلام
      دختر من 7 ساله است. از کودکی شنا را شروع کرده و هنوز ادامه می دهد. از یک سال قبل نیز پینگ پنگ را شروع کرده. به ژیمناستیک هم علاقه دارد آیا اگر آن را هم شروع کند اشکالی ندارد؟
      آیا امکان آسیب دیدگی و یا کوتاهی قد دارد؟
      ممنون از راهنمائی شما

    • یاسمن

      به نظر من شنا بهترین ورزش است که من میتوانم بروم

    • آزاده

      سلام پسر 8 ساله من به والیبال علاقه زیادی دارد وامسال در کلاس والیبال شرکت کرده سال قبل ورزش تنیس وشنا را امتحان کردم متاسفانه هیچ کدام را دوست نداشت . آیا والیبال در این سن با توجه به اینکه روی عضلات ومفاصل فشار میاورد میتواند باعث اثر منفی در رشد قدی وی شود . ؟؟؟؟

    • بدون نام

      پسر 5 ساله دارم. چه ورزشی مناسب پسرم هست باشگاه بزارم خیلی ام انرژی داره

    • بدون نام

      وودووووک

      پاسخ ها

      • مهدی

        یعنی چه

    • عباس حفيظي

      با سلام پسرمن 7 سال دارد و علاقه زياد به فوتبال و پاركول دارد ضمن اينكه از لحاظ جسمي و استعداد نيز عالي ميباشد . لطفا راهنمائي فرمائيد.

    • بدون نام

      باسلام،دختر من هفت سالشه. ایا ورزش کیک بوکیینگ برای اون مناسبه؟

    • طاها

      سلام پسرم سه سالش است الان دوماهه میشه ژیمناستیک برشما برای قدش مناسب نیست

    • شقایق

      دخترم ۸سالشه چه ورزشے بذارمش

    • آرزو

      سلام به همه. دختر من 9 سالشه . باید چه ورزشی رو براش انتخاب کنم?خودش میگه میخوام بردم دفاع شخصی.

    • محمد

      باسلام من۲پسر ۵/۵ساله ویه پسر۳/۸ ماهه دارم پسربزرگم خیلی برادرکوچکترش کتک میزند وعلاقه زیادی به مشت ولگد دارد وانرژی زیادی هم دارد وجثه لاغروکشیده هم دارد یه دوره کلاس ژیم گزاشتمش وخوب بود یه چیزی هم یادگرفت میخواهم بدونم چه ورزشی براش مناسب هست ممنون

    • رادین برادران

      عالی

    • حدیث

      سلام پسرم۳.۱۰ماهشه اضافه وز ن داره چه ورزشی بزاش مناسب ممنون ؟

    • فریماه

      دختران زیر ۹ سال ورزش دوو میدانی و ورزش هایی که تحرک زیاد دارن رو نباید فرستاد چون موجب افتادگی رحم در بزرگسالی میشه و عوارضی از این نوع به دنبال داره وگرنه برای ورزش های کم تحرک هیچ ممانعتی وجود ندارد و خیلیم به رشد کودک کمک میکنه و یه موضوع دیگه که بگم اینه که تو هر رشته ورزشی اگر فشار زیادی بر روی فرزندان شما وارد بشه باعث کندی رشد کودک شما میشه و ربطی به ورزش خاصی ندارد در همه رشته ها یکسانه پس در انتخاب مربی برای ورزش فرزنداتون توجه خاصی داشته باشید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج