جاباما
۳۰۱۱۴
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

وضعیت تهران در روزهای برگزاری اجلاس

در چند روز برگزاری اجلاس قرار است اقدامات خاص امنیتی و ترافیکی اجرا شود و بدون شک چهره شهر دگرگون خواهد شد

وضعیت تهران در روزهای برگزاری اجلاس

هفت صبح: قرار است 9 هزار نفر از 120 کشور جهان به پایتخت بیایند، برای مراسم اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد. با توجه به اینکه این اجلاس هر سه سال یکبار بر‌گزار می‌شود، 360 سال یکبار شانس میزبانی آن را داریم. بنابراین همه ارگان‌ها و سازمان‌ها این روزها بسیج شده‌اند تا بسترهای لازم برای برگزاری منظم این نشست را مهیا کنند. برخی برای زیباسازی شهر و فراهم آوردن مقدمات اجرایی تلاش می‌کنند و برخی دنبال تشریفات و پذیرایی از میهمانان اجلاس هستند.

از طرف دیگر با منتشر شدن خبر برگزاری اجلاس، برخی سوالات به دغدغه مردم تبدیل شده است. سوالاتی مانند سرنوشت بخش خصوصی در تعطیلی پنج روزه و محدودیت‌های امنیتی و ترافیکی که قرار است در روزهای برگزاری اجلاس سران اعمال شود. هفت‌صبح در گفت‌و‌گو با معاون تشریفات ستاد برگزاری اجلاس سران، رئیس پلیس راهور تهران و معاون اطلاع‌رسانی اجلاس سران به تمامی‌ این سوالات پاسخ داده است.

اجلاس از نمای نزدیک

سران جنبش عدم تعهد تا به حال 15 بار اجلاس برگزار کرده‌اند و اجلاس پیش رو که شانزدهمین آن است قرار است در تهران برگزار شود. این اجلاس هر سه سال یک بار به یکی از 120 عضو آن می‌رسد، بنابراین 360 سال طول می‌کشد تا ایران مجددا میزبان این اجلاس باشد و از این حیث یک پدیده مهم برای کشور ما به حساب می‌آید. همین نکته و همچنین سطح بالای دیپلماتیک شرکت‌کنندگان این اجلاس سبب شده تا تمامی‌ مسئولان برای برگزاری هرچه بهتر این اجلاس تلاش کنند. برآورد می‌شود در این اجلاس حدود 9 هزار نفر از 120 کشور دنیا به پایتخت کشورمان بیایند.

این اجلاس در سه سطح برگزار می‌گردد و از هفتم شهریور ماه آغاز و اختتامیه آن در روز یازدهم شهریورماه برگزار می‌شود. اجلاس سران غیر متعهدها پنجم و ششم شهریورماه در سطح کارشناسان، اجلاس وزرای خارجه در تاریخ هفتم و هشتم شهریور ماه، اجلاس سران و روسای جمهور در تاریخ نهم و دهم شهریور‌ماه برگزار خواهد شد. مکان برگزاری این اجلاس، سالن اجلاس سران مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی‌ ایران واقع در بزرگراه چمران، خیابان ولنجک است.


اقدامات ویژه برای روزهای ویژه

در چند روز برگزاری اجلاس قرار است اقدامات خاص امنیتی و ترافیکی اجرا شود و بدون شک چهره شهر دگرگون خواهد شد. مجتبی سروش پور، معاون تشریفات ستاد برگزاری اجلاس سران غیر متعهدها در گفت‌و‌گو با «هفت صبح» برخی از این قدامات را تشریح کرد. مهم‌ترین نکته امنیتی این اجلاس به قرنطینه رفتن خیابان ولنجک و محدوده اطراف سالن اجلاس سران مرکز همایش‌های بین‌المللی است

به گفته سروش پور قرار است برای ساکنین خیابان ولنجک تهران مسیرهای جداگانه ویژه عبور و مرور طراحی شود که جزئیات آن طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. معاون تشریفات ستاد برگزاری اجلاس از نام بردن هتل‌های محل اقامت ميهمانان به دلایل امنیتی خودداری می‌کند و فقط به ذکر این نکته بسنده می‌کند که اسکان ۹ هزار ميهمان خارجی قطعا در چند هتل امکان پذیر نیست و از ظرفیت تمامی‌ هتل‌های تهران استفاده خواهد شد. سروش‌پور همچنین در صحبت‌های خودش به رونق گرفتن صنعت توريسم اشاره کرد: «بر اساس تخمین‌ها بخش هتلداری و اجاره خودرو در حدود ۵۰ میلیارد تومان در جریان برگزاری این اجلاس سود خواهد برد.»


آیا همه مراکز تعطیل هستند؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مورد اجلاس به دغدغه مردم تبدیل شده تعطیلی‌هاي پیش رو است. بعد از اخبار ضد و نقیضی که مطرح شد بالاخره معلوم شد تهران پنج روز تعطیل خواهد بود اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا این تعطیلی یک اجبار برای همه شرکت‌ها و اصناف و مراکز خصوصی است؟ برای پاسخ به این سوال با محمد شیخان، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی اجلاس تماس می‌گیریم که او در گفت‌و‌گو با هفت‌صبح می‌گوید: «فقط مراکز دولتی تعطیل خواهند بود و هیچ اجباری برای سایر مراکز وجود ندارد. حتی شرایط این طور نیست که همه بانک‌ها هم تعطیل باشند.» به گفته این مقام مسئول برای اطلاع دقیق از جزئیات این تعطیلی‌ها باید چند روز دیگر صبر کرد تا آئین نامه اجرایی آن منتشر شود.

اگر می‌خواهید در مورد تعطیلی دانشگاه‌ها هم بدانید دیروز اعلام شد کلیه دانشگاه‌های تهران از تاریخ 6 تا 11 شهریور ماه تعطیل خواهد بود. جالب اینجاست که کلیه مراکز دانشگاه آزاد هم پیش از این از تاریخ 18 مرداد تا پایان تعطیلات عید فطر تعطیل شده‌اند و اگر واحد‌های دانشگاه آزاد 31 مرداد ماه دوباره باز شوند بلافاصله چهار روز بعد تعطیل خواهند شد. از سوی دیگر اعلام شده مجلس شورای اسلامی‌ هم همزمان با برگزاری اجلاس سران تعطیل خواهد بود.


محدودیت ترافیکی در کدام خیابان‌ها؟

سوال دوم مردم اما محدودیت ترافیکی در نظر گرفته شده در ایام برگزاری اجلاس است چون به طور طبیعی رفت و آمد خودروها در تهران تحت تاثیر این اجلاس قرار خواهد گرفت. برای اطلاع از محدودیت‌های ترافیکی در نظر گرفته شده در زمان برگزاری اجلاس سران با سردار رحیمی‌، رئیس پلیس راهور تهران تماس می‌گیریم. «برای اعلام محدودیت‌های ترافیکی ما منتظر هستیم تعداد دقیق شرکت‌کننده‌ها مشخص شود تا طرح ویژه ترافیکی را در جلسه‌ای به رسانه‌ها اعلام کنیم» این مقام مسئول در گفت‌وگو با «هفت صبح» می‌گوید در محدوده بزرگراه چمران-پارک وی تا پمپ بنزین ولنجک و خیابان مقدس اردبیلی و محدوده اطراف محدودیت‌های ویژه‌ای اعمال خواهد شد، چون هیات‌های شرکت‌کننده باید سر ساعت مقرر در جلسات حاضر شوند این تمهیدات در نظر گرفته خواهد شد و مردم برای اطلاع از جزئیات باید چند روز دیگر صبر کنند.»


چهره پایتخت تغییر می‌کند

«برای میزبانی اجلاس غیرمتعهد‌ها سنگ تمام می‌گذاریم» این جمله را دیروز جعفر تشکری‌هاشمی،‌معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران گفته است. آن‌طور که از گفته‌های این مقام مسئول برمی‌آید در دهه اول شهریور‌ماه چهره شهر تغییرات مثبتی خواهد کرد. «علاوه بر وضعیت ظاهری شهر و نظافت و زیبایی معابر شهری، بايد نسبت به مناسب‌سازی و رنگ‌آمیزی کارگاه‌های مترو نیز اقدام شود و همان زمان با توجه به ظاهر شهر، وضعیت ترافیک معابر شهری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.» ظاهرا همزمان با برگزاری این اجلاس وسواس مسئولان برای نظافت شهر بیشتر شده است. اگر در همین مدت اخیر در شهر دقت کرده باشید عملیات زیبا‌سازی شهر سرعت قابل توجهی گرفته است. مثلا محوطه تونل توحید این روزها در حال رنگ‌آمیزی است و جداول و پل‌هاي عابر هم تجهیز و نوسازی می‌شوند. قرار است اقداماتی انجام شود تا ترافیک شهر روان‌تر شود و تعطیلی این چند روز را هم باید در همین راستا دانست.

سالن همایش‌های برج میلاد و محوطه اطراف هم این روزها تغییرات محسوسی کرده است. تعویض مبلمان سالن و سنگفرش محوطه ورودی و خرید گوشی‌های مترجم‌دار برای ميهمانان گوشه‌ای از اقدامات انجام شده در این مکان است. از 15 مرداد برج میلاد میزبان هیچ مراسمی ‌نیست و عملیات عمرانی حاشیه برج هم برای مدتی متوقف شده است. اگر در روزهای اخیر به محوطه برج سر زده باشید لابد خودروهای لوکسی را دیده‌اید که برای رفت و آمد هیات‌های شرکت‌کننده در سطح سران در نظر گرفته شده‌اند.


انتقادها به تعطیلی چند روزه

با اعلام خبر تعطیلی پنج روزه تهران در زمان برگزاری اجلاس عدم تعهد، برخی از صاحبان مشاغل خصوصی نسبت به این امر انتقاد کردند.

عسگر اولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران یکی از آن افراد است که نسبت این موضوع واکنش نشان داده است. به گزارش مهر، اسدالله عسگراولادی با اشاره به اینکه اگر تهران تعطیل شود کشور تعطیل می‌شود، گفت: «با تعطیل کردن تهران به مدت چند روز به دلیل حضور سران کشورهای غیرمتعهد صدمات جبران‌ناپذیری به کسب و کار وارد خواهد شد. اگر سران می‌خواهند بیایند ایران قدم‌شان روی چشم ولی راهکار درست این است که محدودیت تردد در مناطق رفت و آمد آنها ایجاد کنیم و امنیت آن مناطق و هتل‌های محل اقامت آنها را بالا ببریم و بقیه شهر را از جمله ادارات، بانک‌ها، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی را به تعطیلی نکشانیم. در لندن با وجود برگزاری المپیک هیچ روزی را تعطیل اعلام نکرده‌اند، ضمن اینکه براساس ماده ۲۶ قانون بهبود محیط کسب و کار، دولت حق اعلام تعطیلات رسمی ‌تحت همچنین شرایطی را ندارد و کمیسیون کسب و کار اتاق تهران قویاً خواستار تجدید نظر در مورد تعطیلی پیش‌روی تهران است


12 روز تعطیلی در یک ماه!

علاوه بر تعطیلات پنج روزه تهران در زمان برگزاری اجلاس سران، چند تعطیلی دیگر هم در روزهای آتی خواهیم داشت. یکشنبه و دو‌شنبه، 29 و 30 مرداد‌ماه تعطیلات عید فطر را خواهیم داشت که با احتساب شنبه بین‌التعطیلی به مدت چهار روز کسب و کار تعطیل خواهد بود. ماجرای تعطیلی‌ها اما به همین جا ختم نمی‌شود. 22 شهریور‌ماه هم طبق تقویم به دلیل شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل خواهد بود که چون این مناسبت روز چهارشنبه است و پنجشنبه خیلی از ادارات و مراکز تعطیل است آن را هم می‌توان یک تعطیلی سه روزه به حساب آورد. با این احتساب طی یک ماه حدود 12 روز تعطیلی خواهیم داشت
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • همشهری

      این تعطیلات واسه تهران است نه کل کشور ما کارمندان بدبخت دیگر مراکز و شهرها باید سر کار حاضر شویم.لازم به ذکر اینکه پنجشنبه ها نیز تهران تعطیل است

    • بدون نام

      ما که 5 شنبه ها هم نیمه وقت باید سر کار باشیم

    • بدون نام

      چرا در حق ما خصوصی ها کم لطفی می کنید............................................

    • ناشناس

      بخش خصوصي با منع عبور و مرور در برخي مناطق چطور ميتواند رفت و آمد كاركنانش را تسهيل كند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج