۳۰۴۹۸۴
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

اولین افشاگری ستاره های والیبال درباره کواچ

شهرام محمودی می گوید تیم ملی والیبال ایران با کواچ به بن بست رسیده بود و بهترین تصمیم برای شان جدایی بود.

خبرآنلاین: شهرام محمودی ستاره تیم ملی والیبال ایران می گوید وقت آن رسیده بود تا مسیر ملی پوشان والیبال ایران و اسلوبودان کواچ از هم جدا شود و تصمیم فدراسیون برای انتخاب مربی جدید ،تصمیمی درست و منطقی بود. او در گفت و گو با مجله دنیای والیبال از اتفاقات اخیر والیبال ملی سخن گفته است.

__متولد چه سالي هستيد؟ و چطور شد که به واليبال روي آورديد؟

نهم خرداد ۱۳۶۷ ؛ من از واليبال را از دوران پايه شروع کردم برادر بزرگترم والي بود من هم از نونهالي علاقه داشتم اولين دوره مسابقاتي که شرکت کردم چهارم ابتدايي بودم درکشوري دانش آموزان در رامسر بود با نام تيم توابع تهران. آرام آرام به تمريناتم ادامه دادم و به تيم نوجوانان پيکان رسيدم حتي در نونهالان پيکان هم سابقه دارم. با نوجوانان قهرمان ايران شديم. فرهاد اعرابي آيدانه چالدران ببرد در سال ۱۳۸۴ براي اولين بار در ليگ برتر حاضر شدم. در سال ۸۵ به عنوان بازيکن نوجوانان در تيم بزرگسالان چالدران بازي کردم.

__ از ابتدا فکر مي کرديد در واليبال به اينجا برسيد؟

گفتن اين حرف سخته ولي من از اول تصوير بازي در تيم ملي را داشتم. اين کمک بزرگي به من کرد.تيم ملي براي من يک رويا بود.من اين رويا را داشتم و پروراندم.

__ آيا خانواده پيگير بازيهاي شما هستند؟

الان آره. ولي در زمان گذشته زياد نه. آن موقع پولي در ورزش نبود. درست است برادرم بزرگم در تيم ملي بود، اما چون خانواده من از سطح پائين جامعه بودن و پدرم کشاورز بود و مي‌گفت از ورزش نان و آب در نمي‌آيد. وقتي مي گفتم بهنام هم رفت ،مي‌گفتند تو به درس و مشقت بچسب و کار کن تا براي خودت درآمد داشته باشي. ولي من خيلي علاقه داشتم که ورزشم را ادامه بدهم اوايل يک مقدار سخت بود اما وقتي ديدند که به تيم ملي جوانان رسيدم ديدگاه خانواده عوض شد و حمايتم کردند.

__ آيا تا به حال به خاطر اين مشکلات آستانه تحملتان تمام شده طوري که بخواهيد واليبال ملي را کنار بگذاريد؟

آره خيلي وقت ها اين اتفاق مي‌افتد. اين موضوع فقط براي من نيست براي اکثر ملي‌پوشان است بعضي وقت ها آنقدر فشار به ما وارد مي‌شود که فکر مي کني نمي‌شود ديگر کار را ادامه داد. در زندگي آنقدر فشار وارد مي‌شود که يک دفع به اين نتيجه مي‌رسي که نبايد ورزش را دنبال کني ولي آن عشقي که به واليبال داري همه را پوشش مي‌دهد، فشار رواني‌اش واقعا آدم را آزار مي‌دهد.

-- برادرتان چقدر در علاقمند شدنتان به واليبال نقش داشت؟

برادرم هيچ وقت به من زور نمي کرد که بايد واليباليست بشوي اما من يک برادر بزرگتر به نام بهزاد دارم که از فيزيک خوبي براي واليبال برخوردار است. بهنام خيلي به او فشار وارد کرد تا بهزاد واليبال را حرفه‌اي دنبال کند اما چون براي پرداختن به اين رشته در سطح بالا بايد قيد خيلي علايق و خواسته‌هايت بزني برادرم اين موضوع را نپذيرفت . من چون خودم علاقه زيادي داشتم وتصويرسازي مي کردم که به تيم ملي برسم تمرين کردم تا به هدفم برسم.

__ الگوي شما در واليبال کيست؟

نه الگوي خاصي ندارم. دوران نوجواني‌ام فيلم‌هاي بازي بهنام را زياد مي‌ديدم شايد آنقدر که من فيلم بازي بهنام را ديدم خودش نديده باشد. هنوز هم بازي ها ي ليگ هاي اروپا را دنبال مي‌کنم تا يکسري مسائل را براي استفاده ياد بگيرم.

__ نظر شما در مورد رقبايتان چيست؟

در اين ۴-۵ ساله گذشته من و امير غفور در تيم ملي بوديم و به نسبت هم بازي کرديم،رقابت هميشه هست اين نيست که نباشد بستگي به نگاه افراد دارد. من هيچ وقت اين موضوع را ناديده نگرفتم. اين سال ها با غفور فقط براي تيم ملي و رسيدن به اهداف به مانند ۲ رفيق باهم رقابت کرديم. تا زماني که بتوانيم به تيم ملي کمک کنيم هستيم.

__ تاثير کدام مربي روي عملکرد تيم ملي ايران زياد بوده است؟

تاثير ولاسکو خيلي زياد بود. او سيستمي را پياده کرد که ديدگاه‌مان به واليبال حرفه‌اي عضو شد.

__ مي گويند کواچ ديسيپليني که ولاسکو داشت را نداشت و همين عامل ناکامي تيم ايران در رقابت‌هاي زمان حضورش شد. شما هم با اين مقوله موافقيد؟

نه مخالفم. واقعا کواچ ديسيپلين ولاسکو را نداشت، چيزي که همه به واقع آن را درک کرده بودند، اما در دوران ولاسکو ما تنها به ليگ جهاني راه پيدا کرديم ولي در دوران کواچ ما توانستيم جايگاه چهارم ليگ جهاني، ششم جهان و قهرمان المپيک آسيايي را به دست آورديم. در زمان حضور خوليو طرز تفکر بازيکنان ايران حرفه‌اي‌تر شد.

__ پس علت اصلي رفتن کواچ چي بود؟

ماندنش جايز نبود چون شيرازه کار از دستش در رفته بود و همه چيز به هم ريخته بود و رفتنش به صلاح بهتر از ماندنش بود.

__ نظرتان در مورد لوزانو چيست؟

حقيقتاً من با وي کار نکردم و اطلاعات زيادي ندارم اما برخي بازيکنان خارجي در ليگ زير نظر اين مربي بازي کرده‌اند و به روحيات آشنا هستند آن‌ها مي‌گويند که خيلي مديريت خاصي دارد و خيلي جدي است.

__ آرژانتيني‌ها مربيان قانونمندي هستند خيلي اين موضوع را عامل پيشرفت آن‌ها مي‌دانند. شما چطور؟

اين موضوع مي‌تواندجواب عکس دهد. در زمان ولاسکو ما اين مشکل را داشتيم چون خيلي با بچه‌ها بد صحبت مي‌کرد و اتفاقات بدي در تيم مي‌افتاد. بايد اين ۲ مقوله با هم بالانس شوند نه خيلي خشک نه خيلي نرم.

__ نقد و نظرها در مورد تيم ملي زياد است اين مسائل چقدر براي شما مهم است و به آن اهميت مي‌دهيد؟

نه زياد. کارشناسان کارشان اين است که نقد کنند، اگر انتقادات سازنده باشد خوب است اما متاسفانه برخي کارشناسان ما جهت‌دار نقد مي‌کنند و اين به ضرر واليبال است.

__ براي دوران حرفه اي خود سن و سال خاصي در نظر گرفته‌ايد؟

نه حقيقتاً. تا جايي که بتوانم بازي کنم هستم. ولي ورزش قهرماني براي خودش سن خاصي دارد.

__‌ بعد از ليگ بدون هيچ استراحتيبايد در ارودهاي تيم ملي حار شويد و فرصت ريکاروي زياد نيست، اين به ضرر تيم ملي و اهدافش نيست؟

کم است ولي بايد ساخت. ليگ پرفشاري داريم و اين يکسري مشکلات را ايجاد کرده است ولي شرايط براي همه يکسان است و بايد خود را با آن وقف داد.

__ وضعيت تيم ايران را در مسابقات ژاپن چطور ارزيابي مي‌کنيد ما مي توانيم سهميه بگيريم؟

صددرصد مي‌گيريم. اگر واقعاً تيم خودمون باشيم و اتفاق خاصي نيافتد مي‌گيريم.

__ کدام بازي‌ها سخت‌تر خواهد بود؟

بازي با لهستان، ژاپن، کانادا، استراليا همه بازي‌ها خيلي سخت است اما سخت‌ترين آن‌ها فرانسه و لهستان است.

__ در مسابقات جام جهاني ژاپن کدام بازي خاطره‌انگيزتر بود؟

بازي با ژاپن که ۲ هيچ عقب بوديم و توانستيم در ست پنجم برنده از زمين بيرون بياييم خاطر‌انگيزترين بازي برايم بود. کلاً بازي‌هاي خوبي نبود و دوست ندارم در موردش حرف بزنم.

__ براي اولين بار مي‌خواهيم با مربيگري لوزانو در مسابقاتي شرکت کنيم که نتيجه سال‌ها تلاش واليبالي‌ها را نشان مي‌دهد، فکر نمي‌کني چون با رائول اين اولين بار بودن سخت باشد؟

مشکل هست. اما حضور سي‌چلو کمک بزرگي براي ماست. خداروشکر قبل از ژاپن چند بازي تدارکاتي داريم و اين آشنايي لوزانو و ما را بيشتر مي‌کند.

__ قطر‌پاسور خوب کم داريم چه بايد کرد که ما فقط يک امير غفور يا شهرام محمودي نداشته باشيم؟

امير غفور که فقط ۲۲ سال سن دارد و مي‌تواند حالا حالاها به واليبال کمک کند ولي مسئولان بايد به دنبال پشتوانه‌سازي باشند و مستعدين را حمايت کنند. مدارس و آموزش و پرورش بايد استعدادها را کشف کنند و آن‌ها را آموزش دهند تا اين خلاء برطرف شود.

__ امسال در تيم بانک سرمايه بازي مي‌کنيد حضور در مسابقات ليگ جهاني و تيم ملي چقدر در افزايش مبلغ قرارداد شما نقش داشت؟

مقوله ليگ برتر با تيم ملي خيلي فرق دارد. حضور در تيم ملي براي برخي‌ها خوب است چون مبلغ قراردادشان بالاتر مي‌رود، خيلي از بازيکن‌ها هم هستند که در ليگ رزومه قابل قبولي دارند و معمولاً مربيان باشگاه‌ها دنبال بازيکن‌هايي مي‌روند که کارنامه خوبي دارند.

__ تا به حال پيشنهاد خارجي داشتيد؟

آره ولي چون از نظر مالي خوب نبود قبول نکردم.

__ مي‌گويند پول عاملي است که بازيکنان ما ليگ ايران را به بازي در خارج ترجيح مي‌دهند شما هم موافقيد؟

بله. چون دوران قهرماني ما طولاني نيست و چند سال بيشتر نمي‌توانيم براي خودمان و آينده‌مان پول جمع کنيم و چون شغل ديگري هم نداريم ترجيحاً بايد الآن تا مي‌توانيم براي زندگي بعد از ورزش حرفه‌اي پول پس‌انداز کنيم.

__ برخي مي گویند مبلغ قراداد واليباليست‌ها زياد است نظرتون در اين خصوص چيست؟

نه زياد نيست. بايد اين مساله را با بازيکن‌هاي فعال در ليگ‌هاي مطرح دنيا مقايسه کرد. بازيکنان ما در تمام تورنمنت‌ها در رده بندي انفرادي جزو سه، چهار نفر برتر هستند ولي دستمزد اين تاپ استارها با بازيکنان مطرح جهان فاصله زيادي دارد چون آنها حداقل يک ميليون يورو پول مي‌گيرند.

اگر بخواهيم دستمزد واليباليست‌ ها را با فوتباليست‌ها مقايسه کيم ما يک سوم آن‌ها هم پول نمي‌گيريم البته نوش جانشان! ولي بايد ديد واليبال در ايران،‌آسيا و جهان چه جايگاهي دارد و فوتبال در کجاست.

__ به نظر شما مي‌توان گفت: واليباليست‌ها به لحاظ آشنايي با واليبال روز دنيا از داوران جلوتر هستند؟

بله. به جز يکي دوتا داور تمامي آن‌ها با دنياي مدرن فاصله دارند و نسبت به رشد واليبال در جهان پيشرفت نمي‌کنند. بعضي اوقات در طولليگ اشتباهات بچه‌گانه‌اي را مرتکب مي‌شوند که واقعاً خنده‌دار است اما برخي اوقت اندک داوران حرفه‌اي هم سوت‌هايي مي‌زنند که اگر ويديوچک هم بود ديده نمي‌شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام ، واقعا نويسنده اين مطلب حتي يكبار متن را نخوانده است !!!!!!!!!! در يك صفحه مطلب حدود ده تا پانزده غلط املايي وجود دارد واقعا خجالت آور است

    • گمنام

      واقعا بی چشم و رو هستید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج