۳۰۷۸۱۹
۶ نظر
۵۰۲۱
۶ نظر
۵۰۲۱
پ

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (۲)

اگر وضعیت جیب تان مشکل دارد و نمی توانید فعلا به سفر دور دنیا بروید، عجالتا منوی پیشنهادی ما را بخوانید. در این مطلب از هر قاره چند مکان دیدنی را انتخاب کرده ایم و نمونه مشابه وطنی اش را هم در کنارش آورده ایم.

هفته نامه همشهری جوان: قصد سفر دور دنیا دارید اما جیب هایتان از تهی سرشار است؟ اهل سفرید و در زاویه دیدتان به دنبال جاهایی فراتر از دوبی هستید؟ اصلا گیریم که جیب هایتان هم پرپول شد، سوال اساسی تری که به وجود می آید این است که اصلا ایران را دیده اید؟ زیر و زبر این گربه نشسته را زیرپا گذاشته اید که حالا قد سفر به دور دنیا را دارید؟

حالا چه سوالات ما باعث شده زندگی تان به دو نیمه تقسیم شود، چه اینکه وضعیت جیب تان مشکل دارد و نمی توانید فعلا به سفر دور دنیا بروید، عجالتا منوی پیشنهادی ما را بخوانید. در این صفحات به کمک ایرانگردان و جهانگردان کاربلدی مثل آرش نورآقایی و جواد قارایی از هر قاره چند مکان دیدنی را انتخاب کرده ایم و نمونه مشابه وطنی اش را هم در کنارش آورده ایم. رفتن به چنین جاهایی در عید نوروز مصداق بارز «چه خوش بود که برآید به یک کرشه دو کار» است.

حتی اگر خوب نگاه کنید می بینید که سه تا کار با یک کرشمه همزمان انجام شده چرا که هم یک منطقه کمتر شناخته شده را دیده اید، هم به خاطر اطلاعات این صفحه انگار از مشابه جهانی اش بازدید کرده اید و از همه مهم تر اینکه از شلوغی و راه بندان های عجیب نوروز نجات پیدا کرده اید و چند امتیاز از بقیه جلو افتاده اید. مزیت بزرگ تر این کار این است که اگر خدا خواست و در آینده به هر کدام از این نقاط دنیا سفر کردید، بتوانید با افتخار سرتان را بالا بگیرید و برای افراد محلی توضیح بدهید که در ایران هم نمونه مشابهی از این مکان وجوددارد.


آسیا

جزیره نوردی

نمونه خارجی: جزایر مالدیو

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

مالدیو یک کشور جزیره ای در اقیانوس هند است که کمترین فاصله آن تا کرانه های هندوستان ۶۰۰ کیلومتر است؛ جزایری که خیلی ها آرزوی رفتن و قدم زدن در سواحلش را دارند. مالدیو کشوری با ۱۱۹۲ جزیره مرجانی کوچک مسطح است که بیشتر درآمدش را از سفر گردشگران تامین می کند، البته اقامت در هتل های این منطقه خیلی گران تر از چیزی که فکرش را بکنید تمام می شود.

مشابه داخلی: جزیره هندورابی

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

جزیره هندورابی یک پیشنهاد عالی است تا بتوانید تجربه یک جزیره نوردی را داشته باشید. هندورابی یکی از معدود جزایری است که تقریبا طبیعت بکر خود را به کمک اهالی اش حفظ کرده است. جمعیت این جزیره نزدیک به ۷۰ نفر و مساحت کل آن حدود ۲۳ کیلومتر است. صخره ها و غارهای مرجانی زیبا، ماهی ها وس احل شنی باعث می شود که دور از هیاهو و شلوغی جزایر کیش و قشم فقط از طبیعت و سکوت لذت ببرید. روستای هندورابی در این جزیره خرابه هایی با نام الدورات دارد که تاریخی به حساب می آید و آثاری از دوره های گوناگون در آن یافت شده است.

نکته کنکوری

هندورابی حدودا در فاصله ۳۵۰ کیلومتری بندرعباس و در ۲۸ کیلومتری جزیره کیش و نه کیلومتری جنوب غرب چیرو قرار دارد. برای رفتن به این جزیره چند راه پیش رو دارید، مسیر اول از جزیره کیش است که با قایق می توانید خود را به آنجا برسانید. مسیر بعدی در انتهای جاده چیرویه در ۳۳۰ کیلومتری بندرعباس است که می توانید بعد از چهار ساعت به آنجا برسید و با قایق به هندورابی سفر کیند.

از بند چیرو هم حدود ۲۰ دقیقه تا آنجا فاصله است. اگر نیتتان برای سفر به این منطقه جدی شد و قصد رفتن کردید، حتما وسایل ضروری اعم از خوراکی و آب شیرین و لباس و غذای مناسب همراه ببرید. می توانید در کیش یا روستای چیرو هم کوله پشتی تان را پرکنید.


در دهان تمساح

نمونه خارجی: مزرعه تمساح تایلند

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

در ۲۵ کیلومتری جنوب پایتخت تایلند، نزدیک به ۶۰ هزار تمساح از حدود ۲۸ گلونه مختلف قرار دارد. کوچک ترین تمساح این مزرعه چند سانت است و طول بزرگ ترین به چند متر می رسد. همین قضیه باعث شده مردم از بسیاری نقاط دنیا فقط به خاطر دیدن تسماح به آنجا سفر کنند. البته تمساح ها تنها حیواناتی نیستند که در این منطقه زندگی می کنند. فیل، ببر، میمون، اسب و اسب های آبی را هم می توان در این منطقه دید.

مشابه داخلی: رودخانه منطقه حافظ شده باهو کلات

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

خیلی ها برای اینکه حیات وحش عجیب و غریب بینند، به آفریقا یا کمی نزدیک تر تایلند سفر می کنند. غافل از اینکه در ایران تمساح پوزه کوتاه ایرانی داریم که در «باهو کلات» زندگی می کند. «گاندو» نامی محلی است که اهالی منطقه به آن داده اند. زیستگاه این حویان ردخانه سرباز و باهو کلات و حاشیه سد پیشین است. منطقه ای زیبا که در آن می توانید با رعایت احتیاط هم تمساح از نزدیک ببینید هم از آب و هوای خوب لذت ببرید.

نکته کنکوری

منطقه محافظت شده باهو کلات حدود ۱۶۰ کیلومتر از چابهار و ۷۰ کیلومتر از روستای باهو کلات فاصله دارد. این منطقه در طول مرز ایران و پاکستان و در جنوب شرقی ترین نقطه ایران قرار دارد. از فرودگاه کنارک سیستان و بلوچستان تا باهو کلات حدود ۱۳۳ کیلومتر با زمان تقریبی یک ساعت و ۴۵ دقیقه راه است.


جنگ جویان کوهستان

نمونه خارجی: مجموعه قلعه های دیوار چین

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

در دیوار بزرگ چین مجموعه قلعه هایی وجود دارد که قلعه کج سر در شهرستان پیان گوان استان شان شی عجیب ترین آنها است. قلعه «شان های گوان» (قلعه دریا) نقطه آغاز دیوار چین است. این قلعه یکی از زیباترین قلعه های این مجموعه است و سازنده آن «شیو دای» ژنرال معروف چینی است. این قلعه آنقدر مهندسی و حساب شده ساخته شده که هم به کوه و هم به دریا احاطه دارد.

مشابه داخلی: قلعه الموت

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

برای دیدن یک قلعه تاریخی و لذت بردن از طبیعت زیبای اطراف آن حتما باید اینجا را ببنید؛ قلعه ای که در شمال شرقی روستای گازخان با همان قصر خان در ارتفاع حدود ۲۱۶۳ متر از سطح دریا قرار دارد. این قلعه در رشته کوه های البرز و در استان قزوین قرار دارد. الموت، دژی کاملا دفاعی، بدون هیچ راه نفوذی و محلی برای دفاع از خاک آن سرزمین بوده است. طول آن تقریبا ۱۲۰ متر است. قدمت این قلعه به قرن سوم هجری می رسید.

با اینکه یکبار در زمان هلاکوخان مغول به آتش کشیده شد و بعدها در زمان هلاکوخان مغول به آتش کشیده شد و بعدها در زمان قاجار برای یافتن گنج و حفاری، قسمت هایی از آن تخریب شد، اما هنوز از ابهت آن کم نشده. البته این تنها قلعه آن اطراف نیست و قلعه لمبسر دیگر قلعه مهم آن حوالی است که برای دفاع ساخته شده بوده است.

نکته کنکوری

در مدت زمانی حدود دو ساعت و ۱۵ دقیقه می توانید با طی مسافتی حدود ۱۰۴ کیلومتر از راه جاده الموت از قزوین به قلعه الموت برسید. همچنین می توانید با پشت سر گذاشتن ۱۲۲ کیلومتر از راه بهرام آباد و جاده الموت بعد از دو ساعت و ۴۰ دقیقه به آنجا برسید و با طی حدود یک ساعت و نیم و تقریبا ۷۰ کیلومتر می توانید از الموت به قلعه لسمبر و طبیعت زیبای آنجا هم سر بزنید.

علاوه بر قلعه، مناظر زیبایی در این منطقه وجود دارد که اگر خوش شانس باشید وقتی در بالاترین نقطه ایستاده اید، دریایی از مه زیر پایتان شما را غافلگیر می کند. دریاچه اوان هم حدود ۵۰ کیلومتری قلعه قرار دارد که می تواند در این سفر جزء جذابیت های آن باشد.


دیوارهای بی انتها

نمونه خارجی: دیوار چین

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

حتما وصف دیوار بزرگ چین، طولانی ترین دیوار دنیا به گوشتان خورده؛ سازه ای با کاربری نظامی که زمان ساختش به قرون پنج تا هشت قبل از میلاد باز می گردد.

طول بحث برانگیز این دیوار تا به امروز در نقشه چین حدود ۷ هزار کیلومتر درج شده است. این دیوار نماد کشور چین است و هنوز بسیاری از مردم جهان خیال می کنند واقعا از فضا قابل رویت است.

مشابه داخلی: دیوار گرگان

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

نه تنها مشابه قلعه های دیوار چین، که حتی شبیه خود دیوار را هم در ایران داریم. دیوار بزرگی که به مار سرخ معروف است، از کناره دریای خزر شروع می شود و تا کوه های گلیداغ و شمال شرق کلاله و پارک ملی و سومین دیوار بلند جهان بعد از دیوار سمیز آلمان است.

با اینکه قسمت زیادی از آن تخریب شده اما طول این دیوار ۲۰۰ کیلومتر است و ساخت آن احتمالا به دوره ساسانیان و انوشیروان ساسانی بر می گردد. ویژگی خاص این دیوار همان محافظت و دفاع در برابر حمله مهاجم ها بوده. بزرگ ترین دیوار خشتی جهان که به گفته باستان شناسان حدود ده ها میلیون آجر در ساخت آن استفاده شده ارتفاعی حدود شش تا ده متر دارد.

نکته کنکوری

حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه از گرگان و یک ساعت و ۱۸دقیقه از راه بجنورد- گرگان تا مار سرخ فاصله است. از مسیر علی آباد کتول و عرفان آباد هم با همین زمان تقریبی به آنجا خواهید رسید.


آمریکا

در دل دره ها

نمونه خارجی: دره گرند کنیون

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

دره ای در ایالت آریزونا بخشی ازپارک ملی گرند کنیون که توسط رودخانه کلورادو ساخته شده است. طول این دره ۴۴۶ کیلومتر و ارتفاع آن در بلندترین نقاط به ۱۹۰۰ متر می رسد. قدمت این دره به حدود ۲ میلیارد سال پیش می رسد. با اینکه این دره نه عمیق ترین دره جهان* و نه وسیع ترین دره جهان** است، جزو دره های جذاب برای گردشگران است؛ دره ای که به دلیل لایه های رنگارنگ و از نظر زمین شناسی ارزش زیادی دارد.

* دره کالی گانداکی جروج در نپال عمیق ترین دره جهان

** دره کاپیرتی با حدود یک کیلومتر طول، عریض ترین و طولانی ترین دره جهان سات.

مشابه داخلی: دره راگه رفسنجان

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

مسیر این دره ۲۰ کیلومتر است و در ۲۰ کیلومتری رفسنجان قرار دارد. بکر بودن و منطقه و مخروط های نوک تیز و کله قندی و ستون ها و ستونک های فرسایشی که ارتفاع آنها در بعضی نقاط به ۱۰۰ متر هم می رسد از خصوصیات این دره است و حدود دو ساعت و نیم طول می کشد شما تا انتهای دره بروید.

نکته کنکوری

جاده آن از پشت فرودگاه رفسنجان به خوبی مشخص است. جاده دسترسی به آن خاکی است و مسیر اصلی و ورودی به منطقه دره راگه از کیلومتر ۱۵ جاده کرمان- رفسنجان است. از فرودگاه کرمان تا رفسنجان حدود ۱۰۶ کیلومتر یعنی یک ساعت و ۱۸ دقیقه فاصله است. برای سفر به آنجا کاملا مجهز باشید از کفش مناسب پیاده روی گرفته تا ناهار را همراه داشته باشید. یک ساعت بعد از رفسنجان به آنجا می رسید. بهتر است به صورت دسته جمعی به آنجا بروید.


خانه ای از جنس چوب

نمونه خارجی: هتل های درختی جنگل های آمازون

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

برای خیلی از افراد استراحت کردن در هتل یا استراحتگاه های عجیب هیجان انگیز است. جنگل بزرگ آمازون پر است از این استراحتگاه ها. هتل های درختی آمازون شامل تعدادی برج در وسط جنگل های آمازون و مشرف به تمام مناطق اطراف است. برج ها به وسیله تعدادی پل پیاده روی چوبی که مجموعا هشت کیلومتر طول دارند، به یکدیگر مرتبط می شوند.

مشابه داخلی: مضیف های حزیره مینو

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

مضیف استراحتگاه هایی از جنس نی است که در بین عرب ها برای پذیرایی از مهمان درخارج از فضای خانه مرسوم است. این سازه ها تنها از جنس نی هستند که فقط با خود نی می توان آنها را به هم اتصال داد و سرپا نگه داشت. مضیف، مانند مکان های مقدس، آداب خاص خودش را دارد. در ورودی مضیف به سمت قبله است تا کسی که قصد ورود می شکند برای ادای احترام و سلام خم شود. یکی از مراسم جالب و پیچیده، آداب پذیرایی از مهمان با چای یا قهوه در این مضیف هاست.

نکته کنکوری

این استراحتگاه ها در نوروز در تمام شهرهای خوزستان برپا می شود و به نوعی نماد مهمان نوازی مردم خوزستان به حساب می آید. پیشنهاد ما برای دیدن این مضیف ها، جزیره مینوی شهر خرمشهر است. جزیره مینو تقریبا ۳۰ دقیقه از دو شهر خرمشهر یا آبادان فاصله دارد و تا فرودگاه بین المللی آبادان ده دقیقه فاصله دارد.


تار و پود تاریخی

نمونه خارجی: هاوانا کوبا

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

کشف کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ شمسی در دریای کارائیب، جزیره ای به نام کوبا بود.

کل کوبا به خاطر بافت قدیمی، اصالتی خاص دارد. هاوانا بزرگ ترین شهر و پایتخت کوبا در شمال غربی جزیره کوبا قرار دارد.این کشور به سه دوره هاوانای قدیم که بخش بسیار قدیمی به سبک اسپانیای است، هاوانای دوران دیکتاتوری باتیستا که ترکیبی از ساختمان های قدیمی و امروزی است و هاوانای جدید که به دوران بعد از انقلاب کوبا بر می گردد، تقسیم می شود.

مشابه داخلی: روستای نایبند

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

روستای نایبند، در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شهرستان طبس و در کنار جاده طبس- کرمان است. این روستا در منطقه ای کوهستانی و روی صخره ای سنگی در شیب کوه بنا شده است. کنگره های مثلثی شکل که در نماها و جداره های ساختمان هاست، فرم خاصی از بادگیر بوده که در جهت مطلوب روستا ساخته شده است.

این روستا در جریان بادها و باران های موسمی قرار دارد و همین باعث فرسایش آن شده است. بافت تاریخی با خشت و گل در چند طبقه با سقف های چوبی در دامنه کوه ساخته شده است. کسانی که نایبند رادیده اند آن را «ماسوله کویر» می دانند. نایبند جمعیت زیادی ندارد و حدود ۱۳۵ خانوار در آن زندگی می کنند. عمده ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان های این روستا، خشت و کاهگل است که به سبب استفاده از شن های تیره رنگ این نواحی، خانه های این روستا خاکستری رنگ هستند.

نکته کنکوری

نایبند حدود هشت ساعت از طبس فاصله دارد و اگر از مسیر نیشابور قصد سفر داشته باشید حدود ۶۱۹ کیلومتر راه در پیش دارید. از کرمان هم می توانید بعد از پنج ساعت رانندگی به نایبند برسید.


روز، سکوت، کویر

نمونه خارجی: صحرای آریزونا در آمریکا

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

آریزونا در جنوب غربی آمریکا قرار دارد و ششمین ایالت بزرگ آمریکاست. این صحرا به خاطر داشتن چشم اندازهای بیابانی و خشک، مشهور است و مقصد اول خیلی از توریست های علاقه مند به کویر و صحراست.

مشابه داخلی: دشت گندم بریان بیابان لوت

پیشنهادهای گردشگری بسیار متفاوت نوروزی (2)

چیزی که در ایران زیاد داریم کویر و بیایان است. گندم بریان یا ریگ سوخته، تپه ای پوشیده از گدازه های آتش فشانی است و همین پوشش سیاه باعث بالابودن دما در این منطقه است؛ تپه ای به مساحت ۴۸۰ کیلومترمربع که در کویر لوت در استان کرمان قرار دارد.

این منطقه پست ترین منطقه داخلی ایران است. با اینکه خیلی ها هنوز خیال می کنند گرم ترین نقطه جهان اینجاست اما چاله مرکزی لوت در ۷۵ کیلومتر شرق شهداد در سال ۲۰۰۵ با دمای ۷۰ درجه سانتیگراد رکورد گرم ترین نقطه جهان را به نام خود ثبت کرد.

نکته کنکوری

بهترین موقع برای رفتن به گندم بریال از لحاظ آب و هوایی عید است. از کرمان تا شهداد حدود ۹۰ کیلومتر راه است و از آنجا ۸۰ کیلومتر هم تا گندم بریان راه است. این منطقه تا فرودگاه کرمان هم حدود ۱۹۰کیلومتر فاصله دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالی

    • بدون نام

      چه شباهتی !!!!!

    • moho

      دقت کردین همیشه نمونه ی خارجی سر سبز تره

    • بدون نام

      افرین چیز جالبی رو مطرح کردید

    • محمد رضا

      سلام
      بنده در تابستان گذشته به شهر کاشان سفر کردم در منطقه کاشان به نام شهری برخورد کردم به اسم (نوش آباد) که این شهر دارای مجموعه شهر های دست کن زیرزمینی است که بزرگ ترین شهر زیر زمینی جهان است و هیچ نمونه دیگری ندارد.
      پیشنهاد میکنم از این شهر زیبا و کویری دیدار کنید

    • بدون نام

      درسته مشابه داخلی ...اما امکاناتش کو ؟؟؟ فکر کنم در برگشت از سفر داخلی فقط یک اعصاب خرد وخاکشیر تحفه بیاریم!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج