جاباما
۳۰۹۵۳۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اگر خودتان یا مهمانتان قند یا فشار خونش بالاست، بخوانید

دید و بازدید عید با دیابت، فشارخون و رژیم چه شود!

دید و بازدیدهای عید با تمام خوبی هایی که دارد، یک استرس بزرگ هم برای افرادی که رژیم لاغری دارند یا از بیماری های نسبتا رایجی مانند دیابت و فشار خون بالا رنج می برند، همراه می آورد. این استرس، چیزی جز رویارویی با انواع خوراکی های چرب و شور یا شیرین و پرکالری نیست.

هفته نامه سلامت - ترجمه لیلی افروغ: دید و بازدیدهای عید با تمام خوبی هایی که دارد، یک استرس بزرگ هم برای افرادی که رژیم لاغری دارند یا از بیماری های نسبتا رایجی مانند دیابت و فشار خون بالا رنج می برند، همراه می آورد. این استرس، چیزی جز رویارویی با انواع خوراکی های چرب و شور یا شیرین و پرکالری نیست. به همین دلیل در ادامه این مطلب، چند توصیه به افراد که باید رژیم های خاصی را دنبال کنند و می خواهند به مهمانی بروند و چند توصیه هم به میزبان های آنها داریم.

اگر فشار خون دارید و به مهمانی رفته اید...

دید و بازدید عید با دیابت، فشارخون و رژیم چه شود!

اگر فشار خون داشتید و به مهمانی عیدانه رفتید، حتما این نکارت را رعایت کنید:

۱- به طور حتم، آجیل های خام بهترین گزینه برای شما در مقایسه با آجیل های شور خواهندبود.

۲- نوشیدن قهوه یا چای دارای کافئین با محدودیت هایی برای شما همراه است. بهتر است بیش از ۲ تا ۳ فنجان چای یا قهوه در طول مهمانی ها مصرف نکنید. خوراکی های حاوی کافئین باعث افزایش فشار خون و تپش قلب می شوند.

۳- می توانید تا ۱۵ گرم در روز، شکلات تلخ بخورید. فلاونوییدها و آنتی اکسیدان های موجود در این نوع شکلات به کاهش تدریجی فشار خون کمک می کند.

۴- کشمش را جایگزین قند در مهمانی ها کنید. کشمش سرشار از پتاسیم است و برای افراد دچار فشار خون بالا توصیه می شود.

۵- از مصرف پرتقال در مهمانی غافل نشوید. ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال به کاهش فشار خونتان کمک زیادی می کند.

اگر مهمانتان فشار خون دارد...

اگر میزبان افراد دچار فشار خون بالا هستید، این نکات را رعایت کنید:

۱- برای آنها آجیل شور نیاورید.

۲- نمکدان را از میز پذیرایی حذف کنید.

۳- حتما موز و کیوی را سبد میوه تان قرار دهید. هردوی این میوه ها حاوی حجم قابل توجهی پتاسیم هستند و کمک بزرگی به تنظیم فشار خون می کنند. این افراد می توانند تا روزی ۳ کیوی کوچک هم میل کنند.

۴- به جای آنها مقداری چوب دارچین اضافه کنید زیرا دارچین باعث کاهش فشار خون می شود.


اگر دیابت دارید و به مهمانی رفته اید...

دید و بازدید عید با دیابت، فشارخون و رژیم چه شود!

اگر دیابت داشتید و به دید و بازدید رفتید، حتما این نکات را رعایت کنید:

۱- اولین و مهم ترین توصیه به شما این است که هرگز با شکم خالی به مهمانی نروید تا هوس پرخوری و مصرف انواع شیرینی ها به سرتان نزند. می توانید قبل از مهمانی یک لیوان آب بنوشید.

۲- آجیل را در حد اعتدال بخورید و این اعتدال به معنای محدود کردن مصرف آجیل ها به کمتر از یک مشت بسته در طول روز است.

۳- اگر هوس خوردن شیرینی به سرتان زد، کوچک ترین شیرینی را انتخاب کنید و در عوض، دور شکلات و قند خط بکشید. یادتان باشد که مصرف بی رویه خرما، کشمش، توت و انجیر هم تفاوتی با خوردن قند نمی کند.

۴- در مهمانی، اول میوه، بخورید تا میل به شیرینی خوردنتان فروکش کند و سپس تصمیم بگیرید، می خواهید شیرینی بخورید یا نه.

اگر مهمانتان دیابت دارد...

اگر میزبان افراد مبتلا به دیابت هستید، این نکات را رعایت کنید:

۱- کنار ظرف میوه آنها، کمی دارچین بگذارید. مصرف سیب و موز با دارچین به کنترل قند خون آنها کمک می کند و بسیار لذتبخش و هیجان انگیز است.

۲- شیرینی های خامه ای یا بزرگ به بیماران دیابتی تعارف نکنید.

۳-یک ظرف کوچک عسل یا کشمش کنار چای این افراد بگذارید.

۴- برای مهمان های مبتلا به دیابت خود، شکلات تلخ با خلوص بالای ۷.۵ درصد بخرید.


اگر رژیم لاغری دارید و به مهمانی رفته اید...

دید و بازدید عید با دیابت، فشارخون و رژیم چه شود!

اگر رژیم لاغری داشتید و به مهمانی رفتید، حتما این نکات را رعایت کنید:

۱- گرسنه به مهمانی نروید. اگر سعی کنید در ایام نوروز، تمام وعده های اصلی غذایی را براساس رژیم و کالری مورد نیاز بدنتان داشته باشید و هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنید، می توانید با هوس غذایی کمتری به مهمانی بروید و میان وعده های خود را در مهمانی میل کنید.

۲- سراغ کم کالری ها بروید. حتما در هر مهمانی، خوراکی های مختلفی وجود دارند که برخی کم کالری تر و در عین حال، مغذی تر هستند. مثلا اگر هم آجیل خام و هم آجیل شور در مهمانی بود، شما آجیل خام را انتخاب کنید. اگر هم میوه تازه و هم میوه خشک پیش رو داشتید، میوه های تازه را بردارید که در حجم مساوی، کالری کمتری نسبت به میوه های خشک دارند. چای و قهوه بدون شکر هم همواره نسبت به قهوه های فوری سرشار از شکر، ارجح اند. شکلات های تلخ هم گرینه های کم کالری تر و به مراتب مغذی تری نسبت به سایر شکلات ها هستند.

۳- خودتان را مشغول حرف زدن کنید. دید و بازدید عید، برای خبردار شدن از حال و روز دوستان و اطرافیان است. پس به جای تماشای تلویزیون و خوردن هر خوراکی ای که جلوی شما می گذارند، وقتتان را صرف حرف زدن و خوش گذراندن کنید. خود حرف زدن بین خوردن خوراکی ها، باعث کاهش اشتها می شود.

۴- خوراکی های پیش رویتان را محدود کنید. حتی اگر میزبان برای شما ظرف هایی پر از خوارکی های رنگارنگ گذاشت، خودتان براساس رژیم غذایی تان، بخشی از این خوراکی ها را نگه دارید و از صاحبخانه بخواهید نکه مابقی را از روی میز پذیرایی بردارد.

۵- قبل از رفتن به مهمانی و تا رسیدن به مقصد، آدامس بجوید. این استراتژی کمکی برای کاهش هوس و اشتهای شما خواهد بود.

۶- ابتدای مهمانی از میزبان خود، یک لیوان آب بخواهید. نوشیدن آب بین روز، علاوه بر پیشگیری از کم آب شدن بدن باعث کاهش اشتها هم می شود. مصرف چای یا میوه های آبدار و کم کالری مانند خیار در ابتدای مهمانی هم می تواند باعث کنترل اشتها شود.

۷ پیاده روی کنید. اگر برایتان امکان داشت و مسیر خانه تا مهمانی، کمتر از ۱ ساعت (پیاده) بود، پیاده به مهمانی بروید و برگردید.

۸- تعارف نکنید. از میزبان بخواهید تا خوراکی های ممنوعه در رژیم و پرکالری مانند شیرینی خامه ای را به شما تعارف نکند.

۹- شام و ناهار نمانید. اگر می خواهید تا پایان تعطیلات نوروزی دچار چند کیلو افزایش وزن نشوید، شام و ناهار را در خانه خودتان بمانید و براساس رژیم غذایی مورد نظرتان غذا بخورید. بهتر است زمان رفتن به مهمانی را بین ۱۰ تا ۱۲ صبج، ۵ تا ۷ عصر یا ۹ تا ۱۱ شب که زمان خوردن میان وعده هاست، اختصاص دهید.

۱۰- پرخوری شبانه نکنید. اگر مجبورید بین ساعت ۹ تا ۱۱ شب به مهمانی بروید، تنها به خوردن یکی- دو میوه و تنها یک فنجان چای کوچک در این ساعات بسنده کنید تا خواب راحتی داشته باشید. اگر با میزبان تعارف ندارید، بهتر است در این ساعت ها، درخواست یک فنجان شیر گرم به جای چای را از او داشته باشید. شیر با افزایش ترشح سروتونین باعث ایجاد آرامش و بهبود خواب شبانه تان خواهدشد.

اگر مهمانتان رژیم لاغری دارد...

اگر میزبان افرادی هستید که رژیم لاغری دارند، این نکات را رعایت کنید:

۱- بیش از اندازه به آنها اصرار و آنها را به خوردن خوراکی های پرکالری مجبور نکنید.

۲- برای آنها میوه های تازه به جای میوه های خشک بیاورید.

۳- قند و شکلات های شیرین را از روی میز بردارید و شکلات تلخ، توت، خرما و کشمش را جایگزین آنها کنید.

۴- اگر برایتان ممکن بود، برای آنها سالاد تهیه میوه کنید و به جی آجیل با ظرف رنگارنگی از سالاد میوه از مهمانتان پذیرایی کنید.

۵- برای اینکه مهمان شما در تعارف و خجالت رژیم لاغری خود قرار نگیرد و بتوانید خوراکی های مختلفی جلوی او بگذارید و هوس به خوردن را هم در او تحریک نکنید، از ظرف های کوچک تر برای سرو خوراکی هایی مانند آجیل استفاده کنید.

۶- برای اینکه حجم کمتری از خوراکی های پرکالری مانند آجیل را جلوی مهمان رژیمی خود بگذارید، از مغزهای پوست دار مانند بادام کاغذی یا بادام هندی باپوست استفاده کنید. هرگز آجیل پوست کنده و شور جلوی این مهمان ها نگذارید تا سد لاغری و رسیدن به سلامت آنها نشوید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج