جاباما
۳۰۹۹۵۴
۵۰۴۴
۵۰۴۴
پ

چگونه پول خود را دور بریزیم؟

به مانند تمام دوره های رونق و خرید، وجود پول به نسبت زیاد در این روزها نیز با آفات خاص خود مواجه است. آفت هایی که اگر به آنها بی توجهی کنید، ولخرجی و هدر دادن پول ممکن است منابع مالی را از بین برده و اقتصاد خانواده را تحت فشار قرار دهد.

مجله معیشت: به مانند تمام دوره های رونق و خرید، وجود پول به نسبت زیاد در این روزها نیز با آفات خاص خود مواجه است. آفت هایی که اگر به آنها بی توجهی کنید، ولخرجی و هدر دادن پول ممکن است منابع مالی را از بین برده و اقتصاد خانواده را تحت فشار قرار دهد.

چگونه پول خود را دور بریزیم؟

البته اگر نسبت به این هشدارها بی توجه هستید و می خواهید به هر قیمت پول خود را دور بریزید، توصیه می کنیم از روش های زیر استفاده کنید. انجام این خطاها باعث می شود در زمانی کوتاه هرچه به عنوان پاداش دریافت کرده اید، یک جا از دست برود!

۱- بودجه نداشته باشید

اصل اساسی و بنیادین در برنامه ریزی مالی تدوین بودجه است. بودجه بندی در تمام فعالیت های پولی نقش ویژه ایفا می کند و فرد را قادر می سازد براساس نیازهای واقعی به مدیریت منابع بپردازد.

طبیعی است که این عامل کلیدی در خصوص کنترل هزینه ها در دوره های پرهزینه نیز کارساز خواهدبود. برای تدوین بودجه، ابتدا زمانی را صرف کرده و نیازسنجی دقیقی را انجام دهید. سعی کنید نیازهای خانواده را به صورتی واقع بینانه در نظر بگیرید و از تجمل و ولخرجی پرهیز کنید.

پس از این گام می توانید میزان پول مورد نیاز را تعیین کرده و منابع مورد نیاز برای تامین آن را مشخص سازید. حال اگر به این بودجه وفادار بمانید، به سادگی مانع هدر رفتن منابع پولی خواهیدشد. از این رو، اگر می خواهید پول خود را دور بریزید، نداشتن بودجه کوتاه ترین مسیر برای شما است!

۲- در زمان نامناسب خرید کنید

در این روزها تعداد زیادی از افراد به سوی فروشگاه ها هجوم می برند و تقاضا برای کالا افزایش می یابد. براساس اصول ساده علم اقتصاد، افزایش تقاضا به طور مستقیم باعث افزایش قیمت ها می شود. از این رو انتخاب زمان نامناسب و خرید در شلوغی و ازدحام مسیری مستقیم به سوی هدر دادن منابع پولی است.

اگر می خواهید از درآمد خود حفاظت کنید، بهتر است پیش از آغاز فرآیند خرید، نیازها را مشخص نموده و به خرید کالاهای ضروری اقدام کنید. اگر قیمت خرید در این زمان را با قیمت های زمان دیگر مقایسه کنید، متوجه تفاوت چشم گیر و صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها خواهیدشد.

چگونه پول خود را دور بریزیم؟

۳- قیمت ها را با هم مقایسه نکنید

در کنار مساله زمان، فروشگاه مناسب نیز تاثیر بسیاری در کنترل هزینه ها خواهدداشت. در ایران به دلایل گوناگون، نوسان قیمتی زیادی میان فروشگاه ها به چشم می خورد، تا جایی که گاه قیمت یک کالای خاص و با کیفیت مشابه در دو محل تا ۵۰ درصد تفاوت دارد. به این جهت، انتخاب فروشگاه مطلوب و جستجوی برای بهترین قیمت از جمله اصول بهینه خرید است.

یکی از راه های مناسب برای یافتن چنین مراکزی آن است که به فروشگاه های طبقات بالاتر در مراکز خرید و یا سایر مناطق کمتر شناخته شده بروید. خرید از این مراکز می تواند صرفه جویی قابل توجهی را ایجاد کند. چرا که بخشی از گرانی کالاها در فروشگاه های در معرض دید و مشهور صرفا ناشی از نام تجاری و شهرت آنها است و هیچ ارتباطی به کیفیت کالا ندارد.

۴- قسطی خرید کنید

فروش قسطی کالاها و ارائه وام های زمان دار از جمله سیاست های اصلی فروشگاه ها است. بعضی روزها مراکز فروش برای بهبود وضعیت تجاری خود استفاده از این روش را شدت می بخشد. این مساله ویژه در خصوص مراکزی که کالاهای آنها به نسبت گران تر است، مانند فروشگاه های لوازم خانگی، بیشتر به چشم می خورد. اما این گونه خرید کردن از دو جهت می تواند منابع مالی خانواده را تحت فشار قرار دهد.

نخست آن که فروش قسطی کالاها اغلب با درصدی سود همراه است که این میزان در نهایت رقم قابل توجهی را ایجاد می کند. به این ترتیب شما کالا را با بهای بسیار بیشتر از نرخ معمول در بازار خریداری کرده اید. به علاوه فروش قسطی اغلب به عنوان نوعی دام و مشوق عمل می کند و خریداران را برای خرید کالا فریب می دهد.

چگونه پول خود را دور بریزیم؟

۵- بیش از حد به تجملات اهمیت دهید

تجمل گرایی در خرید، زیاده روی و ولخرجی می تواند منابع ارزشمند مالی را بر باد دهد. برای پرهیز از این اشتباه باید به دقت نیازسنجی کنید و صرفا کالاهایی را در لیست خرید قرار دهید که نیاز واقعی نسبت به آنها وجود دارد.

به طور مثال اگر کفش یا لباس شما به تازگی خریداری شده و کاملا سالم است، شاید نیازی به خرید مجدد آنها نباشد. چرا که با این کار هزینه زیادی را آن هم در دوران اوج قیمت ها به هدر خواهیدداد.

۶- هدایای گران قیمت بخرید

هدیه دادن در روزهای جدید سال نو باعث شادی اطرافیان و تحکیم روابط عاطفی خواهدشد. اما این به معنای صرف پول بی حساب برای خرید هدایای گران قیمت و بی فایده نیست. سعی کنید در دادن هدیه اسیر چشم و هم چشمی نشوید و روشی معتدل را در پیش بگیرید. ارزش معنوی هدیه برآمده از عشق و محبتی است که از طریق آن به دوستان و اعضای خانواده نثار می کنید. در غیر این صورت صرف یک هدیه گران بیان گر هیچ چیز نیست. در زمان خرید به ارزش کاربردی هدایا نیز توجه داشته باشید و از خرید کالاهای بیهوده و بلااستفاده پرهیز کنید. گاهی یک کارت تبریک یا شاخه گلی زیبا می تواند با گرانترین هدیه ها برابری کند.

چگونه پول خود را دور بریزیم؟

۷- کمک به دیگران را فراموش کنید

از هر دست بدهی، از همان دست خواهی گرفت. این ضرب المثل زیبای فارسی بیانگر بخش بسیار مهمی از مدیریت زندگی است. در بعضی روزها ، بسیاری از افراد و خانواده ها تحت فشار مالی قرار دارند و از تهیه مایحتاج خود ناتوان هستند. این گروه های فقیر را از یاد نبرید و سعی کنید با صرفه جویی، بخشی از درآمد و پاداش خود را با آنها سهیم شوید. مطمئن باشید که سود عاطفی و روانی حاصل از این کار بیشتر از خرید کالاهای بیهوده و تجملی خواهدبود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج