۳۱۰۰۰۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

اشک‌ ها و لبخند‌های گیشه در سال ۹۴

سینمای ایران در سال ۹۴ با اکران ۵۵ فیلم بلند سینمایی (بدون احتساب اکران گروه هنر و تجربه) بیش از ۳۹ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان طبق آمار رسمی برای سینمای ایران در تهران عایدی داشته‌ است.

خبرگزاری ایسنا: سینمای ایران در سال ۹۴ با اکران ۵۵ فیلم بلند سینمایی (بدون احتساب اکران گروه هنر و تجربه) بیش از ۳۹ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان طبق آمار رسمی برای سینمای ایران در تهران عایدی داشته‌ است.

نیم نگاهی دارد به آمار و ارقام و کم و کیف اوضاع سینمای ایران در سال ۹۴ طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی.

پرفروش‌های سال

در میان فیلم‌های اکران‌شده در سال۹۴، به ترتیب «محمد رسول الله» ساخته‌ی مجید مجیدی با فروشی در حدود شش میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان، «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم با فروش حدود چهار میلیارد و ۹۲۳ میلیون، «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی با فروش نزدیک به دو میلیارد و ۹۶۹ میلیون، «در مدت معلوم» ساخته‌ی وحید امیرخانی با فروشی در حدوددو میلیارد و ۲۴۷ میلیون و «گینس»به کارگردانی محسن تنابنده با فروش نزدیک به دو میلیارد و ۵۸ میلیون تومان، فیلم‌هایی بودند که بیشترین درآمد را در گیشه‌ی سینماها داشتند.

کم‌فروش‌های سال

در میان فهرست فیلم‌های به نمایش در آمده در سالی که گذشت، هستند فیلمهایی که به دلایل مختلف نتوانستند نظر مخاطبان را جلب کنند و در گیشه شکست خوردند.

«عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» ساخته‌ی شهرام مسلخی با ۱۳ میلیون، «یاسین» به کارگردانی حامد امرایی با ۱۸ میلیون، «عشق و جنون» ساخته‌ی حسن نجفی با ۱۸ میلیون، «دریاکنار» ساخته‌ی آرش معیریان ۲۱ میلیون، «بوفالو کاوه» ساخته‌ی ساجدی حسینی با ۲۸ میلیون، «متل قو» به کارگردانی مسعود نوابی با ۳۵ میلیون، «ماهی سیاه کوچولو» ساخته‌ی مجید اسماعیلی با ۳۷ میلیون، «تُتُل و راز صندوقچه» ساخته‌ی وحید گلستان با ۵۲ میلیون، «روباه» ساخته‌ی بهروز افخمی با ۶۷ میلیون،«حکایت عاشقی» ساخته‌ی احمد رمضان‌زاده با ۶۷ میلیون، «پی۲۲» به کارگردانی حسین قاسمی جامی با ۷۰ میلیون و«بیداری» با ۷۵ میلیون و«خداحافظی طولانی» با ۹۸میلیون هردوساخته‌ی فرزاد مؤتمن، ۱۳ فیلمی بودند که با فروش کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بر پرده سینماها جان گرفتند.

میلیاردر‌های سینما

در میان فیلم‌های اکران شده در سال ۹۴، فیلم‌های «محمد رسول الله»، «نهنگ عنبر»، «ایران‌ برگر»، «در مدت معلوم»، «گینس»، «رخ دیوانه»، «دوران عاشقی»، «عصر یخبندان»، «استراحت مطلق»، «شیفت شب»، «قندون جهیزیه» و انیمیشن «شاهزاده‌ی روم»، ۱۲ فیلمی بودند که با فروش بالای یک میلیارد تومان،در گروه فیلم‌های میلیاردی قرار گرفتند.

۱۰ فیلم بادوام سال

«محمد رسول الله» با ۱۰۶ روز نمایش در سینماها، «شاهزاده‌ی روم» با ۹۷ روز، «نهنگ عنبر» با۹۴ روز، «ایران برگر» با ۸۹ روز، «دوران عاشقی» با ۸۳ روز، «این سیب هم برای تو» با ۸۲ روز، «در مدت معلوم» با ۸۰ روز (همچنان درحال اکران)، «قندون جهیزیه» با ۷۹ روز، «رخ دیوانه»، و «استراحت مطلق» نیز هردو با ۷۶ روز نمایش، ۱۰ فیلمی بودند که با اقبال مخاطبان مواجه شدند و اکرانی‌ طولانی داشتند.

دولت مستعجل ۱۴ فیلم

از میان فیلم‌هایی که نمایش آنها به پایان رسیده است، برخی فیلم‌ها در سرعت پایین آمدن پیشتاز سایر فیلم‌های سال هستند و در کمتر از یک ماه از پرده‌ی سینماها پایین آمده‌اند.

«عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» تنها پس از ۱۴ روز نمایش در سینماهای تهران جای خود را به فیلم دیگری داد و فیلم‌های «ماهی سیاه کوچولو» بعد از ۱۵ روز، «متل قو» ۲۰ روز، «چهارشنبه خون بپا می‌شود»، «حکایت عاشقی»، «پی۲۲»، «بوفالو» و «یاسین» هرکدام ۲۱ روز، «ارغوان» ۲۲ روز، «عشق و جنون» و «دریاکنار» ۲۶ روز، «خداحافظی طولانی» ۲۷ روز، «وروجک‌ها» و «من دیه‌گو مارادونا هستم» نیز هردو پس از ۲۸ روز نمایش در سینماهای تهران، از چرخه‌ی اکران کنار گذاشته شدند.

فیلم اولی‌ها

سینمای ایران علی‌رغم مشکلات و کاستی‌هایی که در راه تولید فیلم دارد، هرساله شاهد ظهور چهره‌های تازه‌ و البته متعددی در مقام کارگردان است. صفی یزدانیان، حامد امرایی، محسن تنابنده، علی ملاقلی‌پور، سام قریبیان، وحید جلیلوند، مجید اسماعیلی، هادی محمدیان، حمیدرضا قطبی، حماسه پارسا، آیدا پناهنده، وحید امیرخانی، حسین مهکام، حمید زرگرنژاد و مصطفی احمدی، ۱۵ فیلمسازی‌اند که اولین فیلم‌ بلند سینمایی‌شان را در سال ۹۴ روانه‌ی سینماها کردند.

کارگردانان پرکار

۵۵ فیلم اکران شده در سال گذشته توسط ۵۳ فیلمساز کارگردانی شدند، به عبارت ساده‌تر از میان فیلمسازانی که در سال ۹۴ فیلم‌های خود را روانه‌ی اکران کردند، سه فیلمساز، هرکدام با اکران دو فیلم، بیش از سایر کارگردانان در اکران سهم داشتند. کمال تبریزی «طعم شیرین خیال» و «پاداش» را اکران کرد، فرزاد مؤتمن «خداحافظی طولانی» و «بیداری» را به نمایش گذاشت و هاتف علیمردانی نیز با دو فیلم «مردن به وقت شهریور» و «کوچه‌ی‌ بی‌نام» در این گروه جای گرفت.

بازیگران پرکار و پولساز

در میان بازیگرانی که فیلمی از آنها در اکران سال ۹۴ به روی پرده رفت، برخی چهره‌ها بیش از دیگران دیده شدند که صابر ابر با حضور در شش فیلم (قندون جهیزیه، نزدیکتر، رخ دیوانه، قصه‌ها، من دیه‌گو مارادونا هستم و پاداش)، بیشترین حضور روی پرده را داشت.

دیگر چهره‌ی پرکار و البته پولساز سینما در سالی که گذشت رضا عطاران بود که با حضور در چهار فیلم پرفروش(نهنگ عنبر، استراحت مطلق، گینس و من سالوادور نیستم)، پولسازترین بازیگر سال گذشته بود، مجموع فروش فیلم‌هایی که عطاران در آنها یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده داشت، چیزی حدود هشت میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان بود.

اکبر عبدی، مهتاب کرامتی و بابک حمیدیان با حضور در چهار فیلم، باران کوثری، امین حیایی، فرهاد اصلانی، محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، بهرام رادان، ساره بیات، محسن تنابنده و هنگامه قاضیانی نیز هرکدام با حضور در نقش‌های اصلی یا فرعی سه فیلم از فیلم‌های اکران شده، جزو ‌چهره‌های پرکار سینما در سال ۹۴ بودند.

فیلم‌هایی برای هیچ‌کس

در میان این فیلم‌ها عنوان‌هایی به چشم می‌خورد که با فروششان به نظر نمی‌رسد حتی هزینه‌ی ایاب و ذهاب عوامل فیلم به صحنه‌ی فیلمبرداری را بازگردانده باشند. با در نظر گرفتن هزینه‌ی تقریبی ساخت یک فیلم معمولی و حسابی سرانگشتی، این پرسش به ذهن ‌می‌رسد که توجیه اقتصادی ساخت این فیلم‌ها چیست و اساساً برای چه کسی ساخته‌ می‌شوند!؟

«عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» بعد از ۱۴ روز نمایش تنها ۱۳ میلیون تومان فروخت، «عشق و جنون» ۲۶ روز روی پرده بود اما بیشتر از ۱۸ میلیون فروش نکرد، «یاسین» در ۲۱ روز اکران ۱۸ میلیون فروخت، «دریاکنار» ۲۶ روز مهمان سینماهای تهران بود و ۲۰ میلیون از گیشه به دست آورد، «متل قو» ۲۰ روز برپرده بود و ۳۵ میلیون فروش داشت و «ماهی سیاه کوچولو» که در ۱۵ روز ۳۷ میلیون تومان فروش داشت!

چند نکته درباره‌ی جدول:

پنج فیلم ابتدای این جدول که در آخرین‌روزهای اسفند ۹۳ اکران شدند، بخشی از مدت اکران و درآمد گیشه‌ی آنها مربوط به سال ۹۳ است که در آمار این جدول محاسبه و کسر شده است.

پنج فیلم انتهایی جدول نیز در اسفند ۹۴ روی پرده رفته‌اند و اکران آنها در سال ۹۵ نیز ادامه‌خواهد داشت. بنابراین طبعاً آمار فروش و مدت اکران آنها تا ۱۴ اسفند محاسبه شده است.

اعداد و عناوین مندرج در این جدول تنها مربوط به اکران فیلم‌ها در تهران است و با استناد به آمار بنیاد سینمایی فارابی گردآوری و تنظیم شده است.

نکته‌ی قابل تامل درباره‌ی اکران سال ۹۴، اکران یک روزه‌ی «رستاخیز»(احمدرضا درویش)، «خانه‌ی پدری»(کیانوش عیاری) بود که بنا بر "مصلحت‌ها" از پرده پایین کشیده شدند.

ردیف

فیلم

کارگردان

روزهای‌اکران

فروش(تومان )

۱

طعم شیرین خیال

کمال تبریزی

۵۵

۴۲۱.۹۸۱.۹۰۰

۲

روباه

بهروز افخمی

۴۲

۶۶.۹۵۰.۷۰۰

۳

ایران برگر

مسعود جعفرری‌جوزانی

۸۹

۲.۹۶۸.۴۵۹.۵۰۰

۴

رخ دیوانه

ابوالحسن داوودی

۷۶

۱.۷۸۳.۴۰۸.۷۰۰

۵

استراحت مطلق

عبدالرضا کاهانی

۷۶

۱.۰۹۸.۱۳۹.۹۰۰

۶

من دیه‌گو مارادونا هستم

بهرام توکلی

۲۸

۳۰۲.۰۹۷.۹۰۰

۷

متل قو

مسعود نوابی

۲۰

۳۴.۹۲۰.۰۰۰

۸

قصه‌ها

رخشان بنی‌اعتماد

۴۸

۶۴۴.۸۲۸.۰۰۰

۹

در دنیای تو ساعت‌ چند است؟

صفی یزدانیان

۴۱

۵۲۰.۴۲۸.۶۰۰

۱۰

اسب سفید پادشاه

محمد حسین لطیفی

۳۴

۱۵۵.۳۴۵.۵۰۰

۱۱

آتیش‌بازی

بهمن گودرزی

۴۱

۵۸۲.۹۶۴.۳۰۰

۱۲

نهنگ عنبر

سامان مقدم

۹۴

۴.۹۲۲.۶۸۵.۴۰۰

۱۳

عشق و جنون

حسن نجفی

۲۶

۱۸.۴۵۶.۷۰۰

۱۴

دریاکنار

آرش معیریان

۲۶

۲۰.۸۸۸.۵۰۰

۱۵

یاسین

حامد امرایی

۲۱

۱۷.۸۴۸.۶۰۰

۱۶

عصر یخبندان

مصطفی کیایی

۷۳

۱.۴۱۹.۸۱۷.۵۰۰

۱۷

گینس

محسن تنابنده

۶۰

۲.۰۵۷.۷۲۸.۹۰۰

۱۸

از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید

کمال تبریزی

۴۵

۳۰۰.۵۴۷.۳۰۰

۱۹

خداحافظی طولانی

فرزاد مؤتمن

۲۷

۹۸.۴۹۱.۲۰۰

۲۰

دوران عاشقی

علیرضا رئیسیان

۸۳

۱.۶۶۴.۳۸۰.۶۰۰


21

مردن به وقت شهریور

هاتف علیمردانی

69

892.422.000

22

قندون جهیزیه

علی ملاقلی‌پور

79

1.069.612.000

23

محمد رسول الله

مجید مجیدی

106

6.414.687.600

24

مزارشریف

عبدالحسین برزیده

43

188.584.800

25

دلتنگی‌های عاشقانه

رضا اعظمیان

36

123.430.500

26

دو دوست

محمد بانکی

37

177.287.800

27

360 درجه

سام قریبیان

37

323.490.900

28

چهارشنبه 19 اردیبهشت

وحید جلیلوند

36

384.786.200

29

ماهی سیاه کوچولو

مجید اسماعیلی

15

36.767.700

30

پدر آن دیگری

یدالله صمدی

46

452.852.100

31

عاشق‌ها ایستاده می‌میرند

شهرام مسلخی

14

12.784.000

32

ارغوان

امیدبنکدار-کیوان‌علی‌محمدی

22

155.659.200

33

شاهزاده‌ی روم

هادی محمدیان

97

1.439.163.800

34

جامه‌دران

حمیدرضا قطبی

53

797.677.400

35

چهارشنبه خون بپا می‌شود

حماسه پارسا

21

124.163.200

36

این سیب هم برای تو

سیروس الوند

82

605.429.700

37

ناهید

آیدا پناهنده

39

237.806.700

38

شیفت شب

نیکی کریمی

67

1.038.383.200

39

بچگیتو فراموش نکن

جلال فاطمی

39

229.081.900

40

در مدت معلوم

وحید امیرخانی

80

2.247.334.700


۴۱

حکایت عاشقی

احمد رمضان‌زاده

۲۱

۶۷.۱۰۶.۲۰۰

۴۲

پی۲۲

حسین قاسمی جامی

۲۱

۶۹.۹۰۶.۳۰۰

۴۳

بوفالو

کاوه سجادی‌حسینی

۲۱

۲۷.۶۱۷.۷۰۰

۴۴

شکاف

کیارش اسدی‌زاده

۴۹

۵۰۳.۷۵۴.۰۰۰

۴۵

خبرخاصی نیست

مصطفی شایسته

۵۹

۲۸۵.۷۶۳.۲۰۰

۴۶

آدم باش

مجید جوانمرد

۴۹

۴۷۳.۷۹۵.۵۰۰

۴۷

تتل و راز صندوقچه

وحید گلستان

۳۳

۵۱.۷۰۶.۳۰۰

۴۸

نقش نگار

علی عطشانی

۴۲

۱۸۴.۱۶۰.۰۰۰

۴۹

بیداری

فرزاد مؤتمن

۳۵

۷۵.۱۲۷.۳۰۰

۵۰

وروجک‌ها

فرزاد اژدری

۲۸

۱۱۳.۳۵۶.۵۰۰

۵۱

کوچه‌ی بی‌نام

هاتف علیمردانی

۲۳

۹۶۵.۸۶۲.۱۰۰

۵۲

آزادی مشروط

حسین مهکام

۱۷

۳۲.۷۰۰.۰۰۰

۵۳

پایان خدمت

حمید زرگرنژاد

۱۷

۱۲.۰۳۵.۰۰۰

۵۴

من سالوادور نیستم

منوچهر هادی

۱۰

۶۷۸.۷۵۳.۶۰۰

۵۵

نزدیکتر

مصطفی احمدی

۳

۲۶.۸۱۹.۴۰۰

جمع

-

-

-

۳۹.۶۲۰.۲۳۸.۲۰۰


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج