جاباما
۳۱۲۷
۴۴ نظر
۵۲۸۵
۴۴ نظر
۵۲۸۵
پ

همه‌چيز درباره عفونت ادراري كودكان

عفونت ادراري يكي از بيماري‌هايي است كه ممكن است شيوع آن در كودكان چندان زياد نباشد اما عواقبي كه مي‌تواند به‌دنبال داشته باشد آنقدر مهم است كه هر پدر يا مادري بايد براي سالم ماندن فرزندش و دور ماندن او از اين آسيب‌ها و عواقب، اين بيماري را بشناسد.

مجله سیب سبز: عفونت ادراري يكي از بيماري‌هايي است كه ممكن است شيوع آن در كودكان چندان زياد نباشد اما عواقبي كه مي‌تواند به‌دنبال داشته باشد آنقدر مهم است كه هر پدر يا مادري بايد براي سالم ماندن فرزندش و دور ماندن او از اين آسيب‌ها و عواقب، اين بيماري را بشناسد. وقتي عفونت ادراري در بچه‌ها رخ مي‌دهد، ممكن است خودش نشانه وجود يك اختلال مهم‌تر در دستگاه ادراري كودك باشد.
تقريبا شبيه به يك كوه يخ كه ما فقط سر آن را كه از آب بيرون زده مي‌بينيم. به همين دليل است كه در كودكان نمي‌توان مانند بزرگسالان فقط عفونت را با آنتي‌بيوتيك درمان كرد و پرونده بيماري را بست. كودكان بعد از اينكه عفونت‌شان درمان شد، بايد بررسي شوند تا علت ايجاد اين مشكل روشن شود. خلاصه براي آنكه خيال‌تان راحت شود، بايد به‌طوركامل قضيه عفونت ادراري كودك‌تان را جدي بگيريد و تا روشن شدن همه چيز صبر داشته باشيد. توضيحات بيشتر را از زبان دكتر محمدعلي فلاح، رزيدنت تخصصي اورولوژي بيمارستان لبافي‌نژاد بشنويد.

شيوع عفونت ادراري در كودكان

تقريبا 5 درصد نوزاداني كه به‌علت تب به پزشك مراجعه مي‌كنند، دچار عفونت ادراري هستند. قبل از يك سالگي شيوع عفونت ادراري در پسرها بيشتر است و جالب است بدانيد قبل از6 ماهگي شيوع عفونت ادراري در پسرهاي ختنه نشده 10 برابر پسرهاي ختنه شده است. بنابراين ختنه يكي از عواملي است كه به جلوگيري از عفونت ادراري كمك مي‌كند. در سنين زير يك سالگي، عفونت ادراري در پسرها بيشتر است اما در سنين بالاتر و به‌خصوص دوران مدرسه و در سنين بلوغ عفونت ادراري دردخترها بيشتر مي‌شود.

علت عفونت ادراري

چند عامل موجب عفونت ادراري در بچه‌ها مي‌شوند. يكي از اين عوامل سن است. به‌طوري كه سن كمتر از يك سال، شانس عفونت را بيشتر مي‌كند. دليل آن هم اين است كه در اين سن هنوز تكامل سيستم ايمني هنوز كامل نشده و بچه‌ها در برابر عفونت آسيب‌پذيرتر هستند. اختلالات ادرار كردن هم موجب عفونت ادراري در كودكان مي‌شوند. مثلا بچه‌هايي كه ادرارشان را زياد از حد نگه مي‌دارند بيشتر در معرض خطر عفونت ادراري هستند. اختلالات دستگاه ادراري مانند وجود مثانه نوروژنيك (مثانه عصبي) يا انسداد راه خروج ادرار هم مي‌تواند باعث ابتلا به عفونت ادراري شود.
همه‌چيز درباره عفونت ادراري كودكان
يكي ديگر از علل عفونت ادراري هم جمع شدن ميكروب‌ها در اطراف مجراي ادراري است كه به‌ويژه در پسرهاي ختنه نشده بيشتر اتفاق مي‌افتد. همچنين يكي از علل مهم عفونت ادراري برگشت ادرار يا ريفلاكس است كه بيشتر در دختربچه‌ها ديده مي‌شود. برگشت ادراري يا ريفلاكس به معناي آن است كه ادرار از مثانه به سمت بالا بر مي‌گردد. اين بيماري بسيار مهم است زيرا ممكن است باعث تخريب و از كار افتادن كليه‌ها شود.

راه‌هاي پيشگيري از عفونت ادراري

يكي از بهترين راه‌ها براي پيشگيري از عفونت ادراري در بچه‌ها، ختنه است. اگر قبل از يك سالگي پسرها را ختنه كنيم، به ميزان زيادي از بروز عفونت ادراري در آنها جلوگيري مي‌شود. راه ديگري براي پيشگيري از عفونت ادراري وجود دارد، دادن آموزش به بچه‌ها در مورد عادات صحيح دستشويي رفتن و رعايت بهداشت. كودكان بايد ياد بگيرند كه ادرارشان را براي مدت طولاني نگه ندارند. همچنين تغذيه سالم، مصرف مايعات و ميوه‌ها و سبزي‌ها به كاهش بروز يبوست كودكان (كه خود مي‌تواند عاملي براي عفونت ادراري باشد) و سلامت دستگاه ادراري و دستگاه ايمني بدن كمك مي‌كند.

علائم عفونت ادراري چيست؟

شناخت علائم عفونت ادراري در بچه‌ها خيلي مهم است چون بچه‌ها نمي‌توانند حرف بزنند و ما بايد از علائم ظاهري آن‌ها حدس بزنيم كه ممكن است دچار مشكلي باشند. حتي ممكن است گاهي علامت خاصي در اين گروه سني ديده نشود. در بچه‌هاي زير 2 سال علائم تب، بيقراري، بوي بد ادرار، درد شكم، بي‌حالي و خوب شير نخوردن و وزن نگرفتن مي‌توانند علائم عفونت ادراري باشند. در كودكان بالاي 2 سال علائم سوزش ادرار، تكرر ادرار، درد پهلو، تهوع و استفراغ و حتي اسهال هم به موارد فوق اضافه مي‌شود. يكي ديگر از علائم عفونت ادراري مي‌تواند تب‌هاي غيرقابل توجيه باشد. يعني كودكي كه دچار تب مي‌شود و هيچ علت ديگري براي آن پيدا نمي‌كنيم. اين كودك ممكن است به عفونت ادراري مبتلا باشد.

چگونه درمان مي‌شود؟

وقتي كودك با اين علائم مراجعه كرد و آزمايش ادرار داد، اگر جواب آزمايش عفونت را نشان بدهد درمان شروع مي‌شود كه عمدتا شامل آنتي‌بيوتيك است. البته اگر كودك تب داشته باشد و بدحال باشد بايد بستري شود و آنتي‌بيوتيك‌ها را به‌صورت تزريقي و از راه سرم دريافت كند اما اگر وضعيت وي به حدي بحراني نباشد كه نياز به بستري شدن داشته باشد، با تشخيص پزشك مي‌تواند درمان را در منزل و با آنتي‌بيوتيك‌هاي خوراكي ادامه دهد.
اگر كودك تب نداشته باشد ولي به هر دليلي قادر به خوردن شربت آنتي‌بيوتيك نباشد باز هم بايد بستري شود تا در بيمارستان آنتي‌بيوتيك‌ها را به‌صورت تزريقي دريافت كند. يكي از موارد ديگري كه پزشك صلاح مي‌داند كودك را بستري كند، زماني است كه احساس كند مادر به كودك خوب رسيدگي نمي‌كند و اگر كودك به منزل برود احتمالا مراقبت‌هاي خوبي دريافت نخواهد كرد. بنابراين تصميم مي‌گيرد كه كودك را بستري و از بهبود او اطمينان حاصل كند.
همه‌چيز درباره عفونت ادراري كودكان

پزشك چه اقداماتي انجام مي‌دهد؟

وقتي والدين به عفونت ادراري در فرزندشان شك مي‌كنند، بايد او را نزد پزشك ببرند؛ كاري كه حتما پزشك براي كودك انجام مي‌دهد درخواست آزمايش ادرار است البته اگر كودك بسيار بدحال و تبدار باشد پزشك او را بستري مي‌كند. ساير آزمايش‌هايي كه بنابر تشخيص پزشك در روزهاي آينده لازم است انجام شود تهيه عكس رنگي از مثانه (VCUG ) يا سونوگرافي كليه‌ها هستند كه براي بررسي سلامت دستگاه ادراري و كليه‌ها ضرورت دارند.

دروه درمان چقدر طول مي‌كشد؟

طول دوره درمان عفونت ادراري نسبتا زياد و بين ۱۰ روز تا ۲ هفته است. نكته مهم در مورد درمان عفونت ادراري آن است كه وقتي درمان به پايان رسيد حتما بايد پيگيري‌هاي لازم انجام شود تا علت اصلي عفونت ادراري روشن شود. به عبارت ديگر، پزشك از والدين مي‌‌خواهد كه حدودا بين يك تا ۶ هفته بعد از پايان درمان، مجددا كودك را براي پيگيري بياورند. سپس پزشك بايد بررسي كند كه آيا سيستم ادراري كودك مشكلي دارد يا خير.
آزمايش‌هايي مانند عكس رنگي مثانه بعد از اينكه كودك كاملا خوب شد و آزمايش ادرار ديگر عفونتي را نشان نداد، انجام مي‌شوند تا مشكلات احتمالي دستگاه ادراري مشخص شده و درمان شوند. وقتي مشكلات دستگاه ادراري مشخص شد، پزشك تصميم مي‌گيرد كه آيا اين مشكلات با بزرگ شدن كودك برطرف مي‌شوند يا نياز به جراحي دارند. اگر لازم باشد صبر كنيم تا كودك با بزرگ شدنش بهتر شود، پس در اين مدت بايد آنتي‌بيوتيك‌هايي را مصرف كند كه از ابتلاي مجدد او به عفونت ادراري جلوگيري كنند.

اين هشدار را جدي بگيريد

اگر كودك به موقع درمان نشود، ممكن است بافت‌هاي كليه آسيب ببينند و در آينده مشكلات بدي مثل نارسايي كليه و فشار خون بالا به سراغ كودك بيايد. بنابراين درمان عفونت ادراري در كودكان نبايد به تعويق انداخته شود يا ناتمام رها شود. همچنين بعد از اينكه كودك درمان شد بايد حتما پيگيري‌ها و مراجعات بعدي را جدي بگيريد. هدف از اين پيگيري‌ها و بررسي‌ها آن است كه از بروز عوارض آتي عفونت‌جلوگيري شود. اگر كودكي دچار عفونت ادراري شود و اين عفونت به كليه او آسيب بزند، اين كودك بايد تا بزرگسالي از نظر فشار خون و دفع پروتئين در ادرار مورد بررسي قرار بگيرد.

چه كودكاني آنتي‌بيوتيك مصرف كنند؟

بعد از اينكه عفونت ادراري درمان شد ممكن است لازم باشد كودك براي مدتي مصرف آنتي‌بيوتيك را ادامه دهد تا از ابتلاي مجدد او به عفونت اداري جلوگيري شود. به اين كار پيشگيري با آنتي‌بيوتيك يا پروفيلاكسي مي‌گوييم كه با همان آنتي‌بيوتيك‌هاي معمولي ولي با دوز كمتر انجام مي‌شود. كودكان به‌ويژه در سنين زير 5 سال تا وقتي به‌طور كامل از نظر اختلالات ساختاري دستگاه ادراري بررسي نشده‌اند بايد آنتي‌بيوتيك مصرف كنند و تا وقتي پزشك اطمينان حاصل كند، دستگاه ادراري هيچ مشكلي ندارد مصرف آنتي‌بيوتيك بايد ادامه پيدا كند.
اما اگر دستگاه ادراري مشكل داشت، بايد حتما آنتي‌بيوتيك ادامه پيدا كند. در بعضي كودكان مصرف آنتي‌بيوتيك براي پيشگيري از عفونت‌هاي بعدي اهميت ويژه‌اي دارد از جمله كودكان زير 6 ماه، كودكاني كه سابقه عفونت ادراري داشته باشند، كودكاني كه برگشت ادرار دارند، كودكاني كه بررسي دستگاه ادراري آنها نشان‌دهنده انسداد است، يا كودكاني كه به هر دليل سيستم ايمني ضعيفي دارند. به علاوه كودكاني كه مكررا مبتلا به عفونت ادراري مي‌شوند ولي در عين حال هيچ‌گونه مشكلي در سيستم ادراري شان ندارند، آنها هم بايد آنتي‌بيوتيك را براي مدت طولاني مصرف كنند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • abdullah ossmani

      besyar jaleb ,ama mataleb tekrarist

    • حسین

      با سلام
      خیلی خوب بود

    • سولماز

      ممنون مطلبتون خیلی کاربردی وخوب بود.

    • محیا

      سلام.مطلبتون خیلی کامل و خوب بود .ممنونم

    • ساره

      با سلام.
      مطالبتون خوب و آموزنده بود

    • مريم

      سلام خسته نباشين فرزندي دارم بنج سالشه عفونت ادرار داره هر دارويي مصرف ميكنه خوب نميشه لطفان راهنمايم كنيد ممنون

    • اکرم

      سلام دخترم 4 ساله هست تب شدید داشت آزمایش خون وادرار دادیم در ازمایش خون تعداد گلبلولهای سفید زیاد بود ولی کشت ادرار منفی بود 3 روز در بیمارستان بستری بود آزمایش خون خوب شد و کشت ادرار همچنان منفی به نظر شما اسکن یا عکس رنگی بگیریم یا نه؟ا

    • لیلا

      سلام دخترمن از سه ماهگی عفونت ادراری داشته الان 17ماهشه که سنگ کلیه هم داره که هرروز بیشتر میشه لطفا راهنماییم کنید

    • زهرا

      سلام.دخترم 6سالشه...از 10ماه پيش تب و شب ادراري پيدا كرده ..دكترا ميگفتن عفونته و با آنتي بيوتيك رفع ميشه تا اينكه گفتن يه عكس رنگي بگيرن با اسكن كه رفلاكس4 را نشان داده و برگشت ادرار به كليه ي چپ......سونوگرافي نيز انجام داده كه:ضخامت جداري مثانه افزايش يافته و در حدود5تا6ميلي متر و سطح مخاطي مثانه نامنظم و حجم ادرار باقي مانده در مثانه در حدود29تا30سانتي متر مكعب ميباشد...با توجه به اين نتيجه ها دكتر نظر به جراحي نوع بسته داده...ميخواستم نظر شما رو نيز بدونم.....اسكن هم نشون داده كه 60%كليه آسيب ديده.......لطف ميكنيد زودتر راهنماييم كنيد.......با تشكر.

    • زهرا

      سلام،دخترم 4سالشه تب داشت دکتر گفت عفونت لوزه است و بهش آمپول6ccتزریق کرد بعد که آزمایش داد مشخص شد عفونت ادرار داره خیلی از دل درد می ناله می خواستم سوال کنم آمپولی که زده براش مضر نبوده؟ممنون اگه زودتر جوابمو بدید.خیلی نگرانم

    • احمدی

      مطلبتون واقعا عالی بود مرسی تشکر بااین راهنمایتون

    • سمیرا

      سلام؛پسرم شبها بیدار میشه و بیقراری میکنه 1سال و نیمشه نمیدونم چیکار کنم

    • منا منادی

      خوب بود
      بچه من4 ماهشه هیچکدوم علایم عفونت ادراری رو نداره فقط بعضی وقتا قبل از ادرار گریه شدید میکنه لطفا راهنماییم کنین با تشکر

    • arezoo

      salam kodak 6 mahe daram mizane edraresh kam mitone elatesh ofonat edrar bashe

    • یاسین

      مطالبتون خیلی اموزنده و مفیدبودمتشکرم

    • مائده

      ممنون

    • مامان نگران

      با عرض سلام من پسر بچه ای 1ساله دارم با ازمایشات ادراری مشخص شد دفع پروتیین میکنه در ادرارش مقداریخون دیده شده ایا خطرناک است درمان میشود من خیلی نگرانم راهنماییم کنید ممنون

      پاسخ ها

      • عاطی

        حتما به متخصص کلیه اطفال مراجعه کن ممکنه دفع پروتوئئین خطرناک باشه دختر من چندبار تو بخش کلیه بستری بود متوجه این مطلب شدم

    • شیوا

      خوب بود ممنون

    • مادح

      مرسی از مطالبتون.خیلی استفاده کردیم.

    • فاطمه فتاحی

      پسر من 4ماهش بوی بد ادرار وتند تندادرار می کنه از دکتر مشورت می خواستم

    • مامان

      با سلام
      دختر من حدود يك سالشه بعد از يك دوره تب كه رفع شد و به تشخيص پزشك تب سنجاقكي بود دچار بي اشتهايي شد بعد از مدتي پيگيري برايش ازمايش ادرار و خون درخواست شد كه در آزمايش ادرار اورين اسيد بسيار زياد و كراتينين خون يك بود بعد 24 ساعت همه آزمايشها مجدد تكرار شد ديگر خبري از اورين و كراتينين نبود در ضمن دوبار سوني كليه و مجاري ادرار انجام شد كه الحمداله سالم بود ولي در ازمايش ادرار كريستال اگزالات كلسيم تعداد كمي وجود داشت، بعد از سه روز كه جواب كشت ادرار آماده شد كمي عفونت هم مشاهده شده كه پزشك كوتريموكسازول هر 12 ساعت تجويز كردند من خيلي نگرانم خيلي دخترم در اين يك سال هيچ مشكلي نداشته است ميخواستم بدونم بلاخره تفسير نهايي اين آزمايشها چيه مخصوصا كريستال اگزالات كلسيم در ضمن دخترم در آزمايشها مقدار بالاي آلكانن فسفات به همراه كمي افزايش در آيتم sgot داشت ممنون اگه جوابم رو بديد و از نگراني خلاص بشم

    • یوسف

      بسیار مفید و راهنما بود این مقاله
      ممنون

    • محبوبه

      سلام.امروز پوشک پسرموباز کردم..دیدم بلورهای ریز کوچیک ونرم داخل پوشکه وروی بدنشه..خیلی نگران شدم نه ماهشه نمیدونم چیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لمال پوشکه عزیزم

      • بدون نام

        پوشک که دیگه جا نداشته باشه یه چیزای ژله ای میزنه بیرون

    • بدون نام

      پسر من 5 ماهشه اسهال داره توی 19 روز هم 100 گرم وزن گرفته

    • کاظمی

      سلام،کاش همه مثل شمامطالب روکامل بنویسند.ازشماممنونم.

    • حیدری

      با سلام
      مطالبتون خیلی مفید بود
      دختر 7ماهه من 4 روز تب بالا داشت و بعد از اون از بدنش دونه های ریز ریخت بیرون که دکترا گفتن یه بیماری ویروسی به نام رزنول اگه اشتباه نگفته باشم گرفته........ اما در همین دوران آزمایش خون و ادرار و کشت ادرار داد در دو آزمایش که در دو روز متوالی گرفته شد عفونت ادراری شدید مشاهده شد که دکتر براش شربت سفکسین 100 تجویز نمودند بعد از خوردن 2روز، آزمایش مجدد تکرار شد و عفونت دیده نشد. دکتر گفته که برای اطمینان از اینکه دخترم واقعا عفونت ادراری داره یا نه دارو رو تا 10 روز ادامه بدیم و بعد از یک هفته از قطع دارو مجدد آزمایش تکرار شود. یکی از دوستان به ما گفت که خودمون رو از این دکتر به اون دکتر نکنیم و هر چه سریعتر به بیمارستان مرکز طبی کودکان واقع در انتهای بلوار کشاورز مراجعه کنیم چون فقط اونجا به طور ریشه ای این مسئله رو حل خواهند کرد. خواهش میکنم راهنماییم کنید. من و همسرم خیلی نگران هستیم.

    • سکینه

      دخترم دوساله هست و عفونت ادرار شدید داره و مقداری پروتین در ادرارش دیده شده این یعنی چی مشکلی براش پیش نمیاد؟

    • مریم

      سلام ممنون از اطلاع رسانیتون.من پسر 3ساله ای دارم که دوهفته ای مبتلا به عفونت ادراری شده خواستم بدونم از طریق داروهای گیاهی و غذا هم میتونیم جلوگیری کنیم.

    • Nasim

      Kheily Alyy Bud Mrc Az Rahnamayitun

    • سمیه

      سلام مطالب عالی بود
      دخترم 13 سالشه بر م دکتر آزمایش داده گفته تو ادرارش پروتئین دفع میشه یعنی چی آیا خطرناک یانه

    • نوشین

      سلام
      دختر من یکشال و نیمه س و از دو ماهگی خوب رشد نکرده اما هربار بردمش دکتر گفت جیز خاصی نیست
      تا جند روز پیش که ازمایش ادرار گرفتم و الان نوشته داخل ادرارش موکوس دیده شده
      ایا عفونت داره؟

    • حسن

      باسلام ، مطلب بسيار جالب بود ، آيا اين آنتي بيوتيكها ضرري براي كودك نداردكه دائم استفاده كنه .

    • محبوبه

      سلام خسته نباشید دختر من 6 ماهش بود عفونت ادراری داشته نزدیک دوهفته بیمارستان خوابیده انتوبیوتیک استفاده کرد درمان شده الان نزدیک 3 سالش هست از پوشاک گرفتم 4 ماه هست جیش خیلی خوب میگه ولی نزدیک دو روز تکرار ادرارخیلی زیاد شده تب اصلا نداره ولی ادرارخیلی بو میده اشتها به غذا خیلی کم شده ممنون میشم منو راهنمایی کنید چکار باید بکنم

    • دشینو

      خیلی خوبم نبود چون برای کودکان بالای نه سال هیچ مطلبی نبود

    • کامل

      سلام پسرم سه سالشه بعضی وقتها اول ادرارش کمی شیری رنگ و چرب است و هیچ ناراحتی هم ندارد لطفا راهنمایم کنید?

    • Raya

      با سلام . دختر من پنج سالشه یک ماهی هست که پشت سر هم تب میکنه آزمایش خون انجام داده و خداروشکر مشکلی نبوده لطفا راهنماییم کنید ممنون.

    • فاطمه

      سلام پسرم 7ماهشه ازادرارش یه چیز شیری رنگ و چرب بیرون میاد دلیلش چیه؟؟

    • بدون نام

      من خودم که عفونت ادراری داشتم با خوردن زغال اخته خوب شدم

    • سحر

      چرا جوابارو نمیدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      سلام خسته نباشین.دخترم وقتی هفت ماهش بودعفونت ادرارگرفت هشت روزبیمارستان بستری شد بعدکه خوب شد بعده دوماه دوباره گرفت ده روز سفیکسیم خوردخوب شدالان دوباره که ده ماهشه عفونت گرفته دلیلش چیه؟؟

    • هستی

      تشکراززحماتتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج