جاباما
۳۱۴۵۹۳
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

روش های مرسوم تقویت حافظه (۲)

یکی از ساده ترین روش ها در فرایندهای به خاطرسپاری یا بخش هایی از یک تصویر بزرگ تر، استفاده از حرف اول هر واژه و تبدیل آن به یک واژه مخفف است. این روش به ویژه برای مواردی که نیاز به قرار گرفتن یک سری از مراحل متوالی دارد، بسیار موثر است.

ماهنامه انرژی مثبت: جدا از هنر تندخوانی و دقیق خوانی، ما باید روش ها و تکنیک های حفظ کردن را هم بلد باشیم. حفظ کردن آنقدرها هم که شایعه شده سخت نیست. اشکال اینجاست که خیلی ها فکر می کنند برای حفظ یک مطلب، کافی است فقط آن را بارها و بارها بخوانند.


۹- قطعه قطعه سازی

این تکنیک شامل شکستن یا خوشه بندی اطلاعات است. یک تکه بزرگ از اطلاعات را به زیرشاخه های کوچک تر تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر شما باید یک عدد بزرگ مثل ۷۸۰۵۹۲ را حفظ کنید، می توانید آن را به صورت ۹۲- ۰۵- ۷۸ بشکنید.

۱۰- اختصار

یکی از ساده ترین روش ها در فرایندهای به خاطرسپاری یا بخش هایی از یک تصویر بزرگ تر، استفاده از حرف اول هر واژه و تبدیل آن به یک واژه مخفف است. این روش به ویژه برای مواردی که نیاز به قرار گرفتن یک سری از مراحل متوالی دارد، بسیار موثر است. مثلا «کم را جم» که ترتیب قرار گرفتن صفات (کیفیت، مقدار، رنگ و...) در زبان انگلیسی قبل از اسم می باشد.

روش های مرسوم تقویت حافظه (2)

همین طور کلمه به ظاهر بی معنای بناس زنق (بنفش- نیلی- آبی- سبز- زرد- نارنجی- قرمز) برای حفظ توالی رنگ های رنگین کمان مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۱- پیش خوانی

آیا می توانید قضیه فیثاغورس را به یاد بیاورید؟ اگر واقعا تمایل دارید اطلاعات تان را بازیابی کنید، می توانید از این روش بهره بگیرید. یک معلم را تصور کنید که قبل از شروع هر جلسه درسی، مطالب را ورق می زند و مرور می کند. در این روش شما باید قبل از خواب، حتی هنگامی که در تختخواب هستید، در حدود نیم ساعت همانند یک معلم به مرور مطالب بپردازید و صبح هنگامی که از خواب بیدار می شوید، سعی کنید آنها را دوباره به یاد آورید. اگر اطلاعاتی را که در هر کلاس فرا می گیرید به همین روش به طور شبانه مرور کنید، برای امتحان نهایی از نتیجه عملکردتان شگفت زده خواهید شد.

۱۲- تکرار

اگر از مطالعه گروهی لذت می برید، مطمئن شوید که درست بعد از کلاس این کار را انجام می دهید. تکرار فوری، خواندن و بحث در مورد اطلاعاتی که آموخته اید، باعث می شود بسیار آسان تر، مفاهیم را در حافظه بلندمدت خود تثبیت کنید. با انجام تمرین ساده تکرار مطالب، می توانید از یکی از قدرتمندترین روش های به خاطرسپاری بهره ببرید.

علاوه بر این، هر فردی، برداشت متفاوتی از شنیدن و درک مفاهیم دارد، بنابراین شنیدن تحلیل های مختلف از یک مطلب باعث می شود درک کامل تری از آن ایجاد شود.

روش های مرسوم تقویت حافظه (2)

۱۳- زمان بندی و استراحت

همه افراد نمی توانند از طریق مطالعه گروهی یا مطالعات شبانه نتیجه مطلوب را کسب کنند. داشتن یک طرح برای مطالعه در فواصل زمانی دوساعته برای ۳ تا ۴ روز در هفته، می تواند نتیجه بهتری ایجاد کند. توجه داشته باشید که زمان بندی در فواصل مشابه مدت زمان کلاس (سی دقیقه مطالعه، یک استراحت ده دقیقه ای و سی دقیقه دیگر) باشد که مناسب ترین حالت به ویژه برای دانش آموزان است.

۱۴- حفظ صبحگاهی

در حالی که مرور مطالب را قبلا به طور کامل تمام کرده اید، یک روز آغاز می شود. استفاده از صبح و نور روز، به ویژه در تعطیلات آخر هفته، برای مطالعه مطالب مهم، بسیار مناسب است. مطالعه بعد از یک استراحت خوب می تواند میزان درک مطالب را افزایش دهد.

۱۵- یادداشت برداری و دوباره نویسی

آیا فکر می کنید اگر در کلاس و در هنگام گوش دادن به صحبت ها یادداشت برداری کنید باعث شود نتوانید مطالب را به خوبی درک کنید؟ یادداشت برداری در کلاس باعث می شود مطالبی را بنویسید که در حقیقت به آن گوش داده اید. این یادداشت ها می تواند به صورت نکته برداری یا یادداشت مستقیم از صحبت های گوینده باشد.

علاوه بر این، می توانید یادداشت های خود را دوباره نویسی یا تایپ کنید. این فرآیند توام با خواندن است که باعث می شود، نه تنها درک تازه ای از مطالب داشته باشید، حتی اطلاعات به گونه ای به ذهن تان منتقل شود که اثر ماندگارتری داشته باشد. به علاوه می توانید یادداشت های خود را در جاهای مختلفی مثل: کتاب، نوت بوک، راهنماهای مطالعه و... انجام دهید.

روش های مرسوم تقویت حافظه (2)

۱۶- محرک حافظه

از آنجایی که فراگیری علوم در ورزش و موسیقی نیاز به یادگیری فعالانه دارد، آمارها نشان می دهد که انجام حرکات فیزیکی هم به فراگیری علوم کمک می کند. برای به خاطرسپاری اطلاعات، می توانید با استفاده از حرکات دست آن را توضیح دهید. برای مثال، در حین صحبت کردن برای یک گروه، می توانید با راه رفتن به عقب و جلو و با استفاده از حرکات دست، مباحث و اطلاعات بعدی را در ذهن تان فعال کنید و به صحبت ادامه دهید. ثابت شده که این روش به خصوص در سخنرانی عمومی و ارائه پروژه ها بسیار موثر است.

۱۷- کاهش حواس پرتی

در حالی که مغز مشغول کارهای دیگری است، لازم است بر روی یک محرک تمرکز کنید. وسایل الکترونیکی و گوشی های هوشمند، هنگام مطالعه شما را از تمرکز بر روی مطالب دور می کنند. برای بهره وری بیشتر و به خاطرسپاری بهتر، تمام چیزهایی را که ممکن است حواس شما را پرت کند، از خود دور کرده یا آنها را خاموش کنید.

۱۸- ادغام روش های چندگانه

بیشتر تکنیک های حافظه، هنگامی که با تکنیک دیگری جفت می شوند، موثرتر عمل می کنند. با استفاده از تصاویر با ریتم آهنگ دار، با مخفف سازی، با زمان بندی مطالعه و کاهش حواس پرتی و... مطمئن باشید که می توانید هر مطلبی را به راحتی به خاطر بسپارید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج