جاباما
۳۱۵۱۷۷
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

افزایش آمار انتقال جنسی ایدز در ایران

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: انتقال جنسی ایدز در کشور رو به گسترش است و به همین دلیل آموزش روش‌های پیشگیری از آن جزو برنامه‌های پررنگ وزارت بهداشت، قرار گرفته است.

خبرگزاری ایسنا: رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از ارتقای برنامه‌های پیشگیری و کنترل ایدز در حوزه نوجوانان و جوانان و همچنین زنان آسیب پذیر با همکاری سایر ارگان‌ها خبر داد.

پروین افسر کازرونی گفت: انتقال جنسی ایدز در کشور رو به گسترش است و به همین دلیل آموزش روش‌های پیشگیری از آن جزو برنامه‌های پررنگ وزارت بهداشت، قرار گرفته است.

وی درباره آمار افراد مبتلا به ایدز در کشور، اظهار کرد: تا اول مهرماه ۹۴، ۳۰هزار و ۱۸۳ مورد شناسایی شده است که ۶۷ درصد انتقال از طریق اعتیاد تزریقی و ۱۸ درصد از طریق جنسی صورت گرفته است. از میان کل موارد ابتلا به ایدز در سال ۹۳ نیز،۴۱ درصد از طریق اعتیاد تزریقی و ۳۶ درصد از طریق جنسی صورت گرفته است. همچنین ۱۵ درصد از کل آمار افراد مبتلا به ایدز از سال ۶۷ تا ۹۴ را زنان و ۸۵ درصد را مردان تشکیل داده‌اند.

تحقق سه هدف اصلی تا پایان سال ۲۰۳۰

وی درباره برنامه‌های اداره ایدز وزارت بهداشت برای ارتقای مراقبت و درمان این بیماری گفت: ایران همراه با سایر کشورها در راستای اهداف بین المللی خود، برای رسیدن به پایان همه‌گیری ایدز تا سال ۲۰۳۰ متعهد به انجام سه هدف شده است. شناسایی ۹۰ درصد موارد آلوده به ایدز، مراقبت و درمان ۹۰ درصد موارد مبتلا و همچنین درمان ۹۰ درصد از افرادی که حجم ویروس در بدن آنها به حدی رسیده که قابلیت انتقال و عفونت‌زایی به دیگران را نداشته باشد؛ سه هدف اصلی این برنامه هستند.

کازرونی افزود: بازنگری دستورالعمل‌های مراقبت و درمان اچ آی وی ایدز و بیماری‌های آمیزشی با آخرین اطلاعات علمی روز و همچنین پیشنهاد بخش‌های علمی و بین المللی صورت گرفته است. بر این اساس اطلاعات به دست آمده از گزارشات اجرایی، تطبیق و تدوین شده است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، آموزش پیشرفته پزشکان درمانگر ایدز و ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و برنامه‌های کاهش آسیب را از برنامه‌های آینده برای پیشگیری از گسترش ایدز در کشور عنوان کرد که جمعیت‌های کلیدی مثل معتادان تزریقی که در معرض خطر انتقال جنسی اچی آی وی / ایدز هستند را هدف گرفته است.

به گفته وی، برنامه‌های ارتقای کیفیت کاهش آسیب، مراکز ماده ۱۶ که مربوط به ترک اجباری اعتیاد هستند، مراکز ماده ۱۵ که به عنوان مراکز اقامتی میان مدت فعالیت می‌کنند و همچنین DICها را در بر می‌گیرد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، ارزیابی وضعیت HIV و مشاوره، آموزش و وصل کردن موارد شناسایی شده جهت مراقبت و درمان جمعیت کارتن خواب، با همراهی سایر سازمان‌های متولی را بسیار مهم خواند.

کازرونی افزود: برنامه‌ریزی برای گسترش پایگاه‌ها و مراکز مشاوره، گسترش برنامه‌های آموزش و اطلاع رسانی با مشارکت گسترده سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی که این رسالت را برعهده دارند، از اولویت‌های این وزارتخانه برای پیشگیری از گسترش ایدز در کشور است.

برنامه ریزی برای ورود آموزش پیشگیری از ایدز به مدارس

کازرونی گفت: جلب مشارکت بخش‌های مختلف، تاکید بر برنامه‌های پیشگیری و کنترل ایدز در گروه نوجوانان و جوانان به صورت آموزش در مدارس و خارج از مدارس در قالب بسته‌های آموزشی که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش شروع شده نیز در دست اقدام است.

کازرونی همچنین به گسترش برنامه‌های پیشگیری از انتقال مادر به کودک به صورت پایلوت در ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این اقدامات در تمام مناطق حاشیه نشین نیز انجام می‌شود. در مراکز سلامت جامع، تمام زنان باردار این مناطق در زمینه ایدز آموزش می‌بینند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در صورت ابتلا، تشخیص و درمان دارویی آن آغاز شود و انتقال آن از ۳۰ تا ۴۰ درصد به کمتر از دو درصد کاهش دهد.

راه‌اندازی پنج مرکز پایلوت مشاوره ایدز، ویژه نوجوانان و جوانان

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت همچنین از راه‌اندازی پنج مرکز مشاوره ویژه نوجوانان و جوانان در مناطق پرخطر استان‌های تهران، کرمانشاه، شیراز و اهواز خبر داد و ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین آموزشی مثل تهیه کلیپ و فیلم‌های کوتاه که بتواند به طور گسترده در اختیار افراد خصوصا نوجوانان و جوانان قرار گیرد جزو برنامه‌های ما قرار دارد. امیدواریم بتوانیم این کلیپ‌ها را از دانشگاه تا پادگان‌ها و هرنقطه‌ای که این گروه سنی حضور داشته باشند و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی کنیم.

وی آموزش مهارت‌های مختلف به خانواده و خود نوجوانان را عنصری کلیدی در پیشگیری از ابتلای نوجوانان به ایدز عنوان کرد.

ارتقای برنامه مراقبت از زنان آسیب پذیر با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری

کازرونی هچنین اظهار کرد: یکی از اقدامات کلیدی ما که از قبل شروع شده و ادامه دارد، گسترش برنامه مراقبت از زنان آسیب پذیر به صورت آموزش و مشاوره و توانمند سازی است. این برنامه با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری در دست اجراست. دراین برنامه استراتژیک وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلفی همراهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بحث پیشگیری و کنترل اچ آی وی/ ایدز نه به عنوان یک بیماری، بلکه به عنوان معضلی اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی - بهداشتی مطرح است، پیشگیری و کنترل آن را نیازمند همکاری سایر سازمان‌ها و بخش‌های مختلف جامعه عنوان کرد.

ابلاغ چهارمین برنامه استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز به دستگاه‌ها

کازرونی در ادامه، با اشاره به تدوین برنامه پیشگیری و کنترل ایدز در قالب چهارمین برنامه استراتژیک از سال ۹۴ تا ۹۸، در خصوص جزییات آن گفت: این برنامه پنج هدف نهایی برای رسیدن به کاهش شیوع ابتلا در گروه‌های مختلف دارد. قرار است شیوع ابتلا به عفونت HIV در جمعیت عمومی به کمتر از ۰.۱۵، درسوء مصرف کنندگان تزریقی به کمتر از ۱۳ درصد و در افراد در معرض خطر انتقال جنسی به کمتر از پنج درصد برسد. همچنین بروز عفونت HIV در نوزادان زنده متولد از زنان باردار مبتلا به HIV به میزان ۹۰ درصد و مرگ منتسب به ایدز در مبتلایان به HIV نیز به میزان ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

وی افزود: این برنامه اسفند ماه سال گذشته با حضور رییس جمهورتصویب و ابلاغ شده است. یکی از مهم ترین اقدامات آن نیز تشکیل کمیته‌های اجرایی کردن برنامه استراتژیک، به خصوص کمیته پایش و ارزشیابی برای رصد فعالیت‌های آن‌ها است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مراکز
      آمار گیری در ایران یا بسیار مبتدی عمل میکنن یا تحت تاثیر سیاست هستند بنا براین غیر قابل باور می باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج