۳۱۵۵۹
۵۸ نظر
۱۸۲۱۲
۵۸ نظر
۱۸۲۱۲
پ

شرایط دریافت تجهیزات دفاع شخصی

شاید برای خیلی از مردم سوال باشد که استفاده از تجهیزات دفاع شخصی مثل شوکر و افشانه فلفل و ... مجاز است یا خیر. اگر نیاز به مجوز دارد شرایط دریافت آن چیست؟

شرایط دریافت تجهیزات دفاع شخصی
هفت صبح: به گفته رئیس پلیس پیشگیری ناجا، افراد حقیقی هم می‌توانند با ارائه درخواست،‌‌تجهیزات دفاع شخصی مثل افشانه فلفل و شوکر دریافت کنند .

نیروی انتظامی‌ به جواهر فروشان، صرافان، داروخانه‌ها، وکلا، جامعه پزشکی و پرستاری افشانه داده است» این جمله را دیروز رئیس مرکز پلیس پیشگیری ناجا گفته است.

شاید برای خیلی از مردم سوال باشد که استفاده از تجهیزات دفاع شخصی مثل شوکر و افشانه فلفل و ... مجاز است یا خیر. اگر نیاز به مجوز دارد شرایط دریافت آن چیست؟

حالا سرهنگ سیفیان در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا به این سوالات پاسخ داده است. این مقام مسئول در درجه اول تاکید کرده که ناجا تنها مرجع ارائه تجهیزات دفاع شخصی است، بنابراین ابزارهایی که در بازار سیاه و سایت‌های اینترنتی به فروش می‌رسد غیرقانونی هستند. حتی استفاده از آنها شرایط خاصی دارد. مثلا اسپری‌های اشک‌آوری که در بازار سیاه به فروش می‌رسد برای بازدارندگی حیوانات وحشی است و سبب خفگی و سوختگی صورت و نابینایی فرد می‌شود.

شرایط دریافت تجهیزات دفاع شخصی

شرایط دریافت تجهیزات دفاع شخصی چیست؟

سرهنگ سیفیان در مورد ساماندهی و ممنوعیت استفاده و فروش تجهیزات نظامی‌گفته «شوراي امنيت كشور به منظور سامان‌دهي و سازمان‌دهي استفاده، فروش، خريد، توزيع و نگهداري تجهيزات مانند شوكر، افشانه و ... مقرر كرده است، توزيع و فروش اين تجهيزات از سوي نيروي انتظامي صورت گيرد كه به طبع آن مركز انتظام پليس پيشگيري مسئوليت اين مهم را به تعدادي از موسسات خدمات حفاظتي - مراقبتي در سطح كشور واگذار كرد.»

رئيس مركز انتظام ناجا با بيان اينكه چهار بخش لشكري، كشوري و صنوف و اشخاص حقيقي مي‌توانند درخواست‌كننده اين تجهيزات دفاع ‌شخصي افشانه باشند، گفته: «نيروي انتظامي به صنوف و سازمان‌هايي كه درصد بيشتري در بحث وقوع جرم دارند از جمله جواهر فروشان طلا و جواهر، صرافان، داروخانه‌ها به خصوص شبانه‌روزي، وكلا، دادگستري، جامعه‌پزشكي، پرستاري، افشانه داده است.»

او در مورد چگونگي واگذاري افشانه به صنوف خاص هم توضیح داده است: «اعضاي صنوف عنوان‌ شده مي‌توانند از طريق اتحاديه مربوطه درخواست خود را براي دريافت افشانه اعلام كنند.»

از کجا افشانه بگیریم؟

به گفته رئیس موسسه انتظام ناجا افراد حقیقی که تابع هیچ صنف یا سازمان خاصی نیستند هم می‌توانند ضمن درخواست افشانه، دلايل نياز خود به تجهيزات دفاعي را عنوان كنند و به پليس پيشگيري استان خود دلالت داده كه پس از ارائه درخواست در كميسيون‌هايي خاص بررسي مي‌شود و در صورت تاييد درخواست برابر روند كاري تجهيزات به آن فرد حقيقي تعلق مي‌گيرد.

او با بيان اينكه اين تجهيزات واگذار شده به افراد تنها بايد در حوزه كاري و نوع خواسته داوطلبان مورد استفاده قرار گيرد گفت: «به عنوان مثال براي پزشكان استفاده از افشانه در صورت تعرض در حوزه كاري قابل استفاده است و اگر اين فرد در محلي ديگر بر سر موضوع خاصي نزاع داشت حق‌استفاده از اين تجهيزات را ندارد.»

سرهنگ سيفيان در مورد سوءاستفاده از اين تجهيزات گفته: «استفاده از اين تجهيزات داراي مقررات خاصي است و اگر افرادي از اين تجهيزات دفاع‌شخصي سوءاستفاده كنند از هرگونه استفاده از تجهيزات محروم شده و در صورت عدم‌التزام به اين امر فرد خاطي به مراجع‌ قضايي معرفي مي‌شود چرا كه اين افراد تنها مجاز به استفاده از اين تجهيزات در بحث شغلي خود هستند.»

او درباره اينكه آيا آموزش‌هاي خاص نيز به افراد متقاضي ارائه مي‌شود هم توضیح داده: «اين تجهيزات از سوي وزارت دفاع دريافت مي‌شود و اين سازمان بروشورهاي آموزشي تعبيه كرده است كه همراه با اين تجهيزات به متقاضي ارائه مي‌شود كه بر اساس آن نحوه استفاده از اين تجهيزات به متقاضي بيان شده و در زمان تحويل اين تجهيزات توصيه و تذكراتي از سوي افراد مستقر در موسسات به متقاضي ارائه شده و متقاضيان پس از آن اقدام به تكميل تعهدنامه مي‌كنند.»

اشک‌ آور فقط ۲۴۵۰۰ تومان!

سيفيان با بيان اينكه در صورت انقضاي تجهيزات (افشانه - شوكر) وسايل قبلي بازپس گرفته مي‌شود گفته عمر مفيد افشانه‌ها يك سال و نيم است. او با بيان اينكه كليه تجهيزات دفاع‌شخصي ساخت داخل و وزارت دفاع است تاکید کرده: «اين سازمان بنا به خواسته ناجا، اقدام به تهيه شوكر و افشانه مي‌كند و اين افشانه‌ها از دوز پاييني برخوردار است و تاثيرات و عوارض آنها روي بينايي و صورت كم بوده و صرفا اثر بازدارندگي دارد.»

سيفيان با بيان اينكه تجهيزاتي كه خارج از چرخه ناجا و به صورت تبليغات اينترنتي و سوءاستفاده از نام‌هاي خاص به فروش مي‌رسد عوارض ناگواري بر جسم افراد مي‌گذارد هشدار داد: «به عنوان مثال شوكرهايي كه در بازارها به فروش مي‌رسد داراي ولتاژ برق ۱۸۰۰، ۲۰۰۰، ۲۵۰۰ هستند.

اين در حالي است كه برق ۲۲۰ ولت پس از چند ثانيه فرد را به حالت كما مي‌برد و بيش از اين بدن انسان را با مشكلات عديده روبه‌رو كرده و ممكن است موجب مرگ افراد شود.» این مقام مسئول در مورد قیمت این تجهیزات هم صحبت کرده و اعلام کرده اسپری گاز اشک‌آور حداکثر ۲۴۵۰۰ و شوکر ۷۴ هزار تومان قیمت دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • edvin

      من 5 سالی هست تو ماشینم اسپره فلفلی دارم تا حالا 1 بار مجبور شدم ازش استفاده کنم

      پاسخ ها

      • صالح

        سلام
        از کجا می توانم اسپری فلفل تهیه کنم.

    • hamed

      قدرت شوکر باید1800به بالا باشه تابتونه حداقل در فاصله های کم اثر کنه.برق 220 ولت فقط در برخورد مستقیم میتونه اثر کنه.

      پاسخ ها

      • Reza

        اخه نوکرتم چراحرف بی خود وبی اساس میزنید برق 220 ولت چه ربطی به شوکر 1800 داره.شما اول فرق بین ولتاژ و امپراژ ووات وتوان رویاد بگیر بعد اظها لطف کنید

    • بدون نام

      باید برخورد قانونی شود اسپر برای زورگیران استفاده میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی گفته؟ تا بوده همشون با چاقو خفت کردن بی سلاح هم باشی دخلت اومده

      • ارش

        راست میگه بالایی

    • تعتنعغا

      2222222222222222220000000000000000

    • كيانوش

      قدرت اسپري فلفل بستگي به مارك دارد

    • كيانوش

      به نظر شما اسپري فلفل بهتره يا شوكر

      پاسخ ها

      • محمد

        شوکر

      • محخد

        شوکر

      • محمد

        شوکر

      • بدون نام

        اسپری چون با فاصله میشه استفاده کرد و تاثیر زیادی داره

    • میلاد

      برد مفید شوکر چند متر است خواهشن بهم بگید

      پاسخ ها

      • س

        برد مفید بستگی به نوع دارد اگر تفنگی باشه تا سه متر و اگر معمولی باشه تا 10 سانته

      • ارش

        بستگی دارد چه باشد

    • ارشیا

      به نظر من شوکر برای دفاع شخصی باید حدود۲۰۰یا ۵۰۰ باشه

    • بدون نام

      سلام

    • محمد

      سلام گر فردی نظامی بخواهد این وسایل را دریافت کند باید از کجا درخواست کند

    • محمد

      سلام اگر فردی نظامی بخواهد این وسایل را دریافت کند باید از کجا درخواست کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از یگان حفاظت مربوطه یا موسسات حفاظتی و مراقبتی

      • ارش

        از دولت نظامی متحده

    • امید

      سلام اگر یک دانش آموز دوره ی متوسطه بخواهد ، می تواند تهیه کند

      پاسخ ها

      • reza

        نه عمو

      • ارش

        بالا یی مسخره کرده تو کرمانشاه بچه ی 1 سال هم استفاده میکه یا همه ی روستا ها

    • ناشناس

      نیروی انتظامی محترم این چیزا را راحت در اختیار مردم قرار بده بهتره تا اینکه هر کی دوتا قمه و خنجر همیشه یا تو ماشینش داشته باشه یا تو جیبش،ما تا حالا نشنیدیم کسی با شوکر و گاز اشک اور بمیره ،اما قتل با چاقو و قمه اینجور چیزا تا دلت بخواد فراوونه،بهتره ناجا در این زمینه سیاستشو تغییر بده و به جا برخورد با گاز و شوکر،با قمه و خنجر به جد برخورد کنه و حبسهای طولانی مدت به حاملان این چیزا بدن

      پاسخ ها

      • شاهرخ

        به نظر من برای دفوع شخصی واقعا نیاز هست مخصوصا برای افرادی که کار ویا محل سکونتشون حومه شهر هست یا ساعت رفت و آمدشون دیر وقت هست مخصوصا خانومها . بجای اینکه طرف توی کیفش یا خودروش مجبور باشه چوب و چماغ یا کاردو غمه بزاره بهتره از یک افشانه فلفل یا شوکر استفاده کنه که حتی خدای نکرده اگه نیاز شد استفاده کنه به کسی آسیب . جدی نزنه که ناخواسته باعث نقص عضو یا حتی قتل بشه
        ا

    • حمیدرضا

      سلام، من جزو بسیج فعال مسجد هستم، و گهگاهی گشت میرم، گواهینامه هم دارم سنمم 18 هست مجوز اسپری رو میخوام ولی شوکر واجب نیس از کجا میتونم بگیرم

    • به دلیل مسىله امنیتی ازاسم مستعاراستفاده میکنم،رامین،ف

      اینجانب جانشین گروهان امنیتی درتهران هستم،خوشبختانه،یامتٱسفانه،بامآموریت هایی که ازطریق یگان به گروهان ما محول میشود،باعث خجالت وسرافکندگی برای گروهان های امنیتی ونیروهاییامنیتی اعزام شونده چیزی دیگری برای ماندارد،چون باسلام که تنهاتجهیزات مامیباشد اعزام به مآموریت میشویم،وفقط خداوندمارا به خانواده هایمان برمیگرداند،کسانی که نه حقوق دارند،نه بیمه دارند،نه ازکارافتادگی،حتی حاضرنیستندبرای حفاظت ازجانمان مارابه یک گاز اشک آورتجهیزکنند،بعدش بیشترین جسارتهاوفحاشی هانصیب مامیشود،آیا وقت آن نشده برای حفاظت ازجان خودمان ازسرمایه شخصی خودمان ازجانمان محافظت کنیم،لطفامراراهنمایی کنید، ومن الله توفیق

    • سالار

      منم می خواهم اسپری فلفل وشوکر تهیه کنم ولی قانونی چون که زمین کشاورزی داریم وشب ها لازم میشه به خاطر حیوانات وحشی ممنون می شوم راهنمایم کنید

    • میثم

      سلام خسته نباشید بیزحمت از کجا میشه شوکر و اشک آور بخرم

    • نوید

      با سلام بنده راننده هستم و احتیاج مبرم به شوکر و اسپری برای دفاع از خود در شرایط بحرانی دارم چجوری میتونم با مجوز قانونی تهیه کنم مشهد ساکن هستم اگه کسی اطلاعی داره لطفا کمک کنه

      پاسخ ها

      • محمد علی

        سلام کسانی که افشانه وشوکر احتیاج دارند باید برن کلانتری و از اون جا سوال میکنی بعد میری جای اصلیش و اون جا درخواست میدی واگه موافق بودند بهت میدند وگر نه نمیدن به کسانی میدن که واقعا احتیاج داشته باشند یا علی سوال داشتید در خدمتم

    • Sepideh

      سلام .ببخشید چرا فقط استفاده از شوکر واسپری مال این اقشار خاصه مگه ادمهای عادی(مخصوصاخانوم ) ممکن نیست در معرض خطر قرار بگیرن مخصوصا با جامعه ی کثیفی که ما گرفتارش شدیم . هر نامردی به خودش اجازه تعرض وبی احترامی میده که البته الان امر عادی شده
      بعد اگه یه خانوم تو کیفش چاقو داشته باشه میشه مجرم؟!؟!؟!

    • میلاد

      این تنها نظر من نیس نظر تقریبا دو /سوم ایرانه که ناجا بیاد به مردم افشانه و شوکر بده که خیلی بهتره تا میبینی طرف یهو از تو ماشینش یاتو جیبش چاقو و قمه در میاره وحتما یک نفر اون وسط کشته میشه چه بهتر که دولت سیاست خودشو درمورد این موضوع تغییر بده تا آمار جرم و جنایت و قتل وزندان ودر نهایت اعدام و داغدار کردن چندین خانواده رو کاهش بده واینطوری آمار زندانیان جراعم عمد ما خیلی کاهش پیدا میکنه وتو عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم حدافل با این روش دگه کسی کشته نمیشه کسی هم بخاطر قتل اعدام نمیشه نهایتا طرف چند دقیقه از حال میره فکر میکنیم این خیلی بهتر از مردن و اعدام شدنه امید که ناجا اینکارو تا دیرتر نشده انجام بده با تشکر

    • سیامک

      بنظرمنم اگرگازوشوکرروازادکنن خیلی بهتره تاطرف بخواهدواسه یاسپره دوسال بره زندان من نمیدونم قانون گذارامون روچه حسابی ومنطقی قانون ومینویسن

    • رفیق

      اسپری وشوکرفقط بانه پیدامیشه باقیمت پایین ولی استفاده از آن ممنوعیت قانونی داره مواظب باشید درصورت استفاده ویاحمل ونگهداری براتون مشگل سازمیشه جریمه وزندان پس بی خیال این چیزهاباشید

    • بدون نام

      سلام با عرض خسته نباشید خدمت همه ی شما دوستان
      نیازمند هستم به یک دستگاه شوکر برقی لطفا بهم معرفی کنین از کجا بخرم

    • دانیال

      گاز اشکاور میخوام

    • حمیدرضا

      سلام ایاماموران اطلاعات میتوانندمجوزشوکربگیرنداگرمیشودباشرایتی

    • نا شناس

      حتما مردم ما لیاقت ندارند که این چیزارو آازاد نکردند اگه آزاد باشه خودتون بهتر از من میدونید که از حمان لحظه همه شروع به زور گفتن به یکدیگر میشوند بنده بسیجی فعال هستم شاهد چنین موارد زیاد بوده ام

    • قاضی

      بسمه تعالی
      افشانه دفاع شخصی جهت حفظ جان اشکالی ندارد مگر در موارد خاصی از این قبیل جریمه ای ناچیز است بهر است با هماهنگی پلیس پیشگیری ناجا مراتب صورتجلسه و در اختیارات افراد خذکور الوقوع الحاضره انجام میگرد در حیطه کاری در اختیارات است در غیر نذاح و درگیری که منجر گروهی یا سلاح سرد و گرم است البته با توجه به عدله که اول شخض اقدام نموده بازم بر دلالت شخص مدعیل ال عموم مشکل ندارد و بازم اندک چیزیت جریمه نزد قانون و توقیف افشانه

    • حسین

      من میخوام شوکرتهیه کنم بایدازکجاتهیه کنم؟؟؟؟لطفاجواب بدهید

    • حسین

      پدر من طلا فروشی دارد میتواند در مغازه اش از شوکر یا اسپری فلفل استفاده کند

    • مهدی

      سلام خسته نباشید دوستان.من بسیج فعال هستم و 18سالمه و درگردان های امنیتی خدمت میکنم میخوام بدونم میشه مجوز شوکر رو بگیرم ؟؟؟ چون از وقتی بسیجی شدم همه محله با من دشمن هستن و چند بار هم بهم حمله کردن لطفا راهنماییم کنید،ماکه حقوق نمیگریم و داریم خدمت میکنیم این درسته که امنیت جانی هم نداشته باشیم؟ لطفا راهنماییم کنید میشه از خود یگان بگیرم؟

    • رضا باقرپور اسكويي

      اين كار درست نيست يا بايد به همه بدن يا به هيشكى خدا ميدونه كه اين طرح نيروي انتظامي چقدر خطرناك است متاسفانه براى راحتى خودشون دست به هركارى ميزنن

      پاسخ ها

      • ارش

        خطر ناک نیست همه دارن تو نداری

    • رضا

      سلامتى همه زحمتكشا صلوات

    • متین

      سلام بنده کنار خیابان بساطیم حوله تیشرت میفروشم خداشاهد روز روشن ۳نفر امدن ۱۸تا حوله منو گرفتن با قمه چافو تهدید اگر پیشم گاز اشکاور داشتم میتونستم استفاده کنم وجنسمو ندم ۹۰۰ پول جنس بود .کلانتری هم رفتم بگیرم میگن صنف خاصی واشخاص خاصی ما بدبخت بیچاره هم ادم حساب نمیشیم باید بمیریم اگه قانون باشه برای هم یکی ونباشه ک اصلا ندن

    • بدون نام

      سلام افشانه یا شوکر در لحضات اصطراری جرم داره یانه خواهش میکنم جواب بدید

      پاسخ ها

      • ارش

        زیاد از اینا استفاده نمی کنند الان همه کینگ کیرینگ دارند یا نارنجک یا کبسول شارد

    • فری

      اومده میگه به مامور اطلاعاتم میدن یا نه چطو ماموری هستی

      پاسخ ها

      • ارش

        وقتی نمیدونی نگو

    • ارش

      قیمت گاز اشک اور چند است با قیمت شوکر به جز شوکر و گاز اشک اور چیزی داشتید اگر باتوم داشتید قیمت اونم بگید اگر تخفیف داشته باشید بهتره

    • ناشناس

      ببخشید دوستان من یک سوال دذشتم میخواستم بدونم اگر یکی از افراد که در متوسطه اول در کلاس 8 هس میتواند از شوکر استفاده کنند ایا؟!!!!؟!؟؟

    • Alireza

      من در پلیس ساختمان شهرداری کار میکنم ایا میتونم این وسیله هارو دریافت کنم

    • فرشته نوری

      سلام من فرزند ایثارگرهستم و پدرم به رحمت خدا رفته, آیا برای من که یه دختر هستم, برای امنیت و حفاظت ازخودم توی بیرون میشه استفاده کرد, گرگ زیاد خیابون مردا وپسراها مزاحمم میشن چون یکم ساده هستم اونا آزارم میدن فحش میدم ول نمیکنن باید چه کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج