جاباما
۳۱۶۶۰۲
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

طوفان خورشیدی در راه است

دانشمندان درباره رسیدن اثرات طوفان بزرگ خورشیدی به زمین هشدار دادند.

پایگاه خبری شبکه العالم: دانشمندان درباره رسیدن اثرات طوفان بزرگ خورشیدی به زمین هشدار دادند.

روزنامه ایندیپندنت امروز دوشنبه در سایت اینترنتی خود نوشت: دانشمندان می گویند که طوفان خورشیدی بزرگی در آینده نه چندان دورآغاز خواهد شد و با رسیدن اثرات آن به زمین احتمالاً ارتباطات مخابراتی را به مدت چند سال مختل خواهد کرد.

ایندیپندنت افزود: دانشمندان معتقدند که خسارت ناشی از رسیدن طوفان خورشیدی به زمین بیش از ۲ تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

این روزنامه انگلیسی اعلام کرد: طوفان خورشیدی اگر به زمین برسد، می تواند ماهواره ها را از کار بیندازد، سیستم جی پی اس (سامانه موقعیت یابی جهانی) را مختل کند ، فعالیت های هواپیمائی را متوقف نماید و اثرات مخرب دراز مدتی خصوصاً حذف اطلاعات کامپیوترها برجای بگذارد.

«طوفان خورشیدی» (یا طوفان مغناطیسی) واژه­‌ای عام است و دانشمدان دو دیدگاه درباره آن مطرح کرده اند.در یک دیدگاه که بیشتر مورد توجه دانشمندان است، هر پدیده­‌ی انفجاری یا فورانی با منشاء مغناطیسی که در جّو خورشید رخ می­‌دهد و به آزاد شدن انرژی فراوان می­‌انجامد طوفان خورشیدی یا طوفان مغناطیسی نامیده می­‌شود. با این تعریف اتفاقات مختلف مانند زبانه­‌های پرانرژی، شراره­‌ها، فوران­‌های تاجی ماده و باد خورشیدی همگی به­‌نوعی طوفان خورشیدی به­‌حساب می­‌آیند (واژه­‌ی طوفان خورشیدی با این تعریف سازگاری بیشتری دارد).

از سوی دیگر تعریفی که عموماً پذیرش بیشتری دارد اندکی با دیدگاه اول متفاوت است. به­‌دنبال رخ دادن پدیده­ای انفجاری در خورشید، باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری می­‌وزد و ذرات باردار پرانرژی را روانه­ی فضای منظومه­‌ی شمسی می­‌کند. وقتی این ذرات به زمین می­‌رسند و با میدان مغناطیسیِ آن برهم­‌کنش می­‌کنند، طوفان خورشیدی رخ می‌­دهد. بر این اساس وقوع پدیده­ای مانند شفق قطبی به­‌معنی رخ دادن طوفان خورشیدی است و نشانه‎‌­ای از فعالیت مغناطیسی خورشید در یکی دو روز قبل است. برای این نوع پدیده‌­ها خوب است از اصطلاح طوفان ژئومغناطیسی استفاده کنیم.

شدیدترین نمونه­‌ی ثبت‌­شده‌­ی این طوفان‎­ها در سال ۱۸۵۹ میلادی مصادف با ۱۲۳۸ هجری شمسی رخ داد. در آن پدیده که به طوفان کارینگتون معروف شد، چنان سیل عظیمی از ذرات روانه‌­ی مغناط‌­کره‌­ی زمین گردید که شفق قطبی حاصل از آن از نزدیکی عرض‌­های استوایی نیز دیده می‌­شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج