۳۱۹۰۴۷
۳۶ نظر
۵۰۰۷
۳۶ نظر
۵۰۰۷
پ

جنجال در قتل ستایش

انعکاس خبر جنایت اخیر در ورامین که در آن دختر شش‌ساله افغانستانی مورد تجاوز پسر ١٧‌ساله ایرانی قرار گرفته و سپس به قتل رسیده موجی از احساسات عصبی‌گونه در جامعه به‌ویژه در فضاهای مجازی ایجاد كرده است.

روزنامه شرق - عبدالصمد خرمشاهی؛ وکیل پایه‌یک دادگستری: انعکاس خبر جنایت اخیر در ورامین که در آن دختر شش‌ساله افغانستانی مورد تجاوز پسر ١٧‌ساله ایرانی قرار گرفته و سپس به قتل رسیده موجی از احساسات عصبی‌گونه در جامعه به‌ویژه در فضاهای مجازی ایجاد كرده است که ظاهرا هر لحظه شدت پیدا می‌کند. کار به آنجا رسیده است که حتی صدای نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان بلند شده که چرا خبر حادثه -چنانچه باید و شاید- در رسانه‌های ایرانی بازتاب پیدا نکرده است.

در اینکه جنایت یادشده بسیار دلخراش و غم‌انگیز است، شکی نیست و طبعا دل هر انسان پاک‌طینتی با شنیدن این خبر به درد خواهد آمد.

اما در همین راستا لازم است به چند نکته اشاره کنم.

اولا: هنوز جزئیات جنایت ارتکابی به صورت کمی و کیفی شفاف و روشن نیست. اندکی بردباری لازم است تا کُنه ماجرا به‌طور کامل مشخص شود.

ثانیا: به خاطر داشته باشیم متهم حادثه وصف‌شده، خود به‌نوعی کودک محسوب می‌شود و صرف‌نظر از اینکه فعلا از او به‌عنوان متهم می‌توانیم نام ببریم، نه مجرم یا جانی، چه‌بسا وی هنگام ارتکاب جنایت دچار جنون بوده و یا چه‌بسا در فرض اثبات اتهام، واقعا ماهیت جرم انجام‌شده و یا حرمت آن را درک نکرده و یا در رشد و کمال عقل وی شبهه وجود داشته؛ چراکه هنوز وی به پزشکی قانونی معرفی نشده و به صورت نفیی یا اثباتی چیزی در‌این‌باره مشخص نیست.

ثالثا: به‌ نظر می‌رسد بزرگ‌نمایی این جنایت به نحوی که مشاهده می‌کنیم، حاصلی جز ایجاد کینه و تفرقه میان اتباع مهاجران افغانستانی و شهروندان ایرانی به‌دنبال نداشته باشد؛ کما‌اینکه نگارنده این سطور در سال‌های گذشته که جرائم زیادی از سوی بعضی از مهاجران افغانستانی علیه تمامیت جسمانی هم‌وطنان ما صورت گرفته بود، عینا همین توصیه را به آنان کرده بود. با ایجاد جو و تنش پیرامون حادثه هیچ مشکلی حل نخواهد شد و چه‌بسا تبعات منفی نیز به دنبال خواهد داشت. آنچه مسلم است، درباره این جنایت، صرفا دادگاه صالحه قضائی است که می‌تواند نظر داده و فارغ از حواشی وجنجال‌های ایجاد‌شده حکم عادله را صادر کند.

رابعا: جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، آن‌هم کودک، جرم و گناهی است بسیار بزرگ و مذموم که فرقی نمی‌کند مرتکب جرم هم‌وطن باشد یا بیگانه. قطعا نزد دادگاه نوع جنسیت و تابعیت متهم ملاک نیست و موجب تبعیض نخواهد بود.

ماحصل کلام: به نظر می‌رسد بزرگ‌نمایی بیش‌از‌حد این حادثه و یا دامن‌زدن به حواشی آن، نه‌تنها نفعی به‌دنبال نخواهد داشت و مشکلی را حل نخواهد کرد؛ بلکه هرچه‌بیشتر مایه ایجاد تنش و اختلاف میان اتباع دو کشور خواهد شد.

اضافه کنم حادثه‌ای که اتفاق افتاده، آخرین حادثه از این نوع یا انواع مشابه آن نخواهد بود و تا زمانی که زمینه‌های ارتکاب جرم و علل و عواملی که باعث این‌گونه جنایت‌ها می‌شود، در جامعه از بین نرود، باز باید منتظر وقوع جنایت‌هایی از‌این‌دست باشیم. حال چه فرقی می‌کند قربانی حادثه ایرانی باشد یا افغانستانی یا تبعه کشوری دیگر. انسان، انسان است و جنایت هم جنایت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایران

      با تسلیت به خانواده ستایش
      ایجاد جو روانی فقط باعث سخت شدن کار می شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تبعات مهاجرتهاي بي حساب و كتاب !
        تبعات ول كردن دختر بچه توي خيابان !
        تبعات بي تربيتي و بي فرهنگي و بي اعتقادي پسر و خانواده اش !
        و . . .

    • امید

      شما الان وکیل این کودک 17 ساله!!! هستین که کودک شش ساله رو به اون طریق به قتل رسونده؟ یا قراره وکیل آینده ایشان معرفی بشوید؟ بی زحمت یک لحظه خودتو بذار جای پدر مادر ستایش! بعد رجوع کن به دانش حقوقی و اون مدرکی که گرفتی! ببین با کدام یک از اون مواد درسی جور میاد. و آیا اصلا میتونی خودتو راضی کنی و باهاش کنار بیای؟ خیلی راحت داری تفسیر قانون میکنی !!!

      پاسخ ها

      • saha

        چند سال پیش یه عده کارگر افغان که مشغول کار ساختمانی بودن پسر نوجوونی رو که با دست فروشی کمک خرج خانواده بوده رو میدزدن و بقدری بهش تجاوز میکنن که اون طفلک میمیره
        ولی اون زمان تلگرام نبود تا خبر انقدر بغرنج و اپیدمی بشه

      • سعید

        تیتر خبر و متن خبر رو خوب بخون بعد اینجوری نقد و تفسیر کن

    • فوژ

      موافقم...
      در ماهیت موضوع که عملی به شدت وحشیانه بوده و باید در مورد مجازاتش طبق قانون پیش بره هیچ شکی نیست..
      ولی کم نیستن افغانهایی که جرم و جنایت میکنند چه تجاوز چه قتل ولی چون رسانه ای نمیشه کسی خونش به جوش نمیاد....

    • بدون نام

      موافق جنایت نیستم چقدر این افغانیها تو ایران خیانت می‌کنن قتل تجاوز دوزدی این همه رسانی نمیشه قتل میکنن راست راست تو خیابون میگردن من خودم گوشیم چند وقت پیش توسط یه افغانی دوزدیده شد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان یعنی این قتل بخاطر تلافی ایرانی ها با افغانها اتفاق افتاده

    • بدون نام

      دقیقا درست میگن این همه بزرگ نمایی برای چیه ؟ افغانهای به اصطلاح میهمان هزار برابر بیشتر وبدتر از این قبیل جنایت در ایران انجام دادن

    • بدون نام

      این اتفاق یک فاجعه محسوب میشود در کشور ما چرا که چرا باید تربیت در جامعه بصورتی نباشد که چنین فاجعه ای اتفاق نیفتد تجاوز به دختر 6 ساله و کشتن او همچنین سوزاندن او با اسید توسط یک جوان 17 ساله که در قانون 15 ساله های ما می توانند ازدواج کنند چطور میشه که 17 ساله ما از لحاظ قانونی به سن بلوغ رسده باشد و به عنوان یک نفر بالغ می تواند از حقوق خود استفاده کند حال که جنایت مرتکب شده او را کودک بنامیم ... قانون بشدت با ایجور جایتها نباید کوته بیاید وبه شدت به عوامل آن بر خورد کند .

    • sara

      کار به آنجا رسیده است که حتی صدای نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان بلند شده که چرا خبر حادثه -چنانچه باید و شاید- در رسانه‌های ایرانی بازتاب پیدا نکرده است.!!!
      اون موقع که هموطنای عزیزشون به زنا و دخترای ایرانی تجاوز میکنن و سرشون و میبرن چرا صداشون درنمیاد؟

    • رهرا

      پارلمان افغانستان خیلی کار خوب و درستی کردن که جنجال کردن کاش بخاطر جریان فرودگاه جده ایرانیها هم همینقدر تعصب و غیرت بخرج میدادند...

    • علی

      زودتر اعدامش کنید تا این قدر رسانه ها بزرگش نکنند

    • بدون نام

      افغانها لطفا برن مشكلات كشور خودشونو حل كنند تا در روز روشن جلوي صدها نَفَر گوشي بدست يك دختر جوان و بيگناه رو بي دليل سنگسار نكنند و بعد از كشته شدنش جسدشو با افتخار به اتيش نكشن!

    • رهرا

      پارلمان افغانستان خیلی کار خوب و درستی کردن که جنجال کردن کاش بخاطر جریان فرودگاه جده ایرانیها هم همینقدر تعصب و غیرت بخرج میدادند...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

    • بدون نام

      افغانها لطفا برن مشكلات كشور خودشونو حل كنند تا در روز روشن جلوي صدها نَفَر گوشي بدست يك دختر جوان و بيگناه رو بي دليل سنگسار نكنند و بعد از كشته شدنش جسدشو با افتخار به اتيش نكشن!

    • بدون نام

      به برادران افغان تذکر بدم خودتون‌هم‌دست کمی ندارینااا حالا هی بگید جنایت فرخنده رو‌هنوز یادمون‌نرفته ،،،،،،شما که ادم‌کامل رو‌تو‌ملع عام کشتید ..... بزارید قانون تصمیم بگیره ....خون ستایش هدر نمیره قاتل باید اشد مجازات رو‌براش در نظر بگیره ما هم‌خنک شیم ....

    • قمچقای

      مشکلی نیست اینجا ایرا است با فرهنگ چند هزار ساله

    • بهروز

      این همه افغانی ها به زنان و دختران ایرانی تجاوز کردند...
      این همه وجدان بیدار کجا بود ؟؟؟؟!!!!!

    • نكته خوان

      جرم ازهركس چه ايراني باشد چه افغاني سربزند مجرم است وبايد به اشدمجازات برسد.ماهم ازاين جاني كثيف دفاع نمي كنيم ولي افغانيها اگر ناراحت شدند بايد دررفتارهاي به نسبت بدترشان با بعضي ازايرانيها تجديد نظركنند واين همه جرم وجنايت درايران انجام ميدهند ونمك ميخورند ونمكدان ميشكنند.ازمراجع قضايي خواستارمحاكمه اين مجرم واخراج مهاجرين غيرقانوني به كشورهستيم تاميزان جرم جنايات درجامعه كمترشود.

    • بدون نام

      در جامعه ای که نه کار برای جوانان است ونه شرایط برای تخلیه غرایز جنسی وجود دارد و نه تمایلات مذهبی در خانواده ها وجود داردوحتی نه آموزشهای لازم برای مسایل جنسی وجود دارد و حتی شرایط ازدواج برای جوانان مهیا است چگونه باید انتظار داشت مردم سالم زندگی کنند ومرتکب خطا نشوند در این اتفاق غم انگیز تنها قربانی جنایت دختر بچه معصوم ستایش غریشی بیگناه بود وگر نه همه آنهایی تصمیم گیرنده ونقش موثر در جامعه را دارند از این اتفاق سهمی دارنداین مورد وامثال آن که در کشور کم نیست زنگ خطری برای جامعه ما است امیدوارم یک روزی مسوولین بخود آیند وفکر کنند تا از این بدتر نشد ه ایم.

    • بدون نام

      انسان بودن تابعیت نمی شناسد . افغانهای زیادی در ایران جنایت کردند اما این دلیل نمی شود که کار این ایرانی را با آن توجیه کنیم . بهتر است از دامن زدن بیشتر به این قضیه جلوگیری شود و مطمئنا عدالت در مورد عامل این جنایت اجرا خواهد شد . و درگیری و جنجال در فضای مجازی و دیگر جاها مشکلی را حل نخواهد کرد و باعث زنده شدن و پاک کردن جنایت انجام شده در حق آن بیچاره هم نخواهد شد.

    • همت

      فراموش نکنید که جرم و جنایت به قوم ملیت و جنسیت ربطی نداره...هرکسی در هر مقامی که قانومن شکنی کنه باید مجازات شه

    • مریم

      فاجعه است که مردم ما اینطوری فرق میزارن
      مگه افغانی ایرانی داره اصل اینه که اون یه طفل معصوم بوده چه گناهی داشته که باید اینطور می شد اگه دختر خودتون هم بود اینطوری مینوشتین پس منصفانه قضاوت کنید تو هر قشری خوب و بد هست پس نمی تونیم بگیم چون افغانیها به ایرانیها اسیب رسوندن پس عادی برخورد کنیم باید باید قاتلش اعدام بشه

    • بدون نام

      افغانها لطفا برن مشكلات كشور خودشونو حل كنند تا در روز روشن جلوي صدها نَفَر گوشي بدست يك دختر جوان و بيگناه رو بي دليل سنگسار نكنند و بعد از كشته شدنش جسدشو با افتخار به اتيش نكشن!

      پاسخ ها

      • user

        این اتفاق ها میفته کسی ادعا می کنه که اون دختر قرآن رو به آتش کشیده و مردم متعصب اون بلا رو سر دختر بیچاره میارن و فکر می کنن به قرآن و خدا خدمت کردن قبل از افغانستان این اتفاق بار ها در پاکستان افتاده مثل سوزاندن اون زن و شوهر در کوره آجر که خبرش رو من در همین برترین ها خوندم

        کاش بجای دیندار بودن کمی انسان بودیم

    • آرش

      البته این کثیف ترین و شنیع ترین کاری است که کسی می تواند بکند و باید مسبب آن به شدت مجازات شود
      اما سالهاست که افاغنه به اشکال مختلف در ایران مرتکب این افعال می شوند و هیچ سر و صدایی نمی شود
      ولی نمی دانم چرا برای این مورد این سر و صدا برپا شده
      آیا جنایت وحشتناکی که افاغنه در طول این سالها در رابطه با زن و بچه های ایران مرتکب شده اند قابل این سر و صداها نبوده

    • رضا

      وکیل جان اگر آن پسر جنون داشته چرا با خواهر زاده های خودش اینکار رو نکرده ؟ اگر خودش کودک بوده و از حرمت کار آگاه نبوده پس چطور اول به او تجاوز کرده و برای اینکه صداش در نیاد او را کشته و بعد جسدش رو با اسید سوزانده که کوچکتر بشه و راحت تر حملش کنه؟ .

    • بدون نام

      دردتجاوزبه کودک افغان سخت وزشت هست ولی چراوقتی دسته جمعی به زن ایرانی تجاوزکردند یابه دخترایرانی ،نمینده هرات وکابل و... سروصداشون درنیامد ماعادت کردیم اگربهمون تجاوزکنند حالا چه افغانی چه عرب دهنمون راببندیم خدانکنه یک ایرانی یک تجاوزبکنه خودمون را به آب واتیش میزنیم

    • بدون نام

      پذیرش این همه مهاجر افغانی ....نمیدونم دلیل چیست ...... بیشتر جرم های جنایی هم توسط همین مهاجرهای افغان انجام میگیره ....سال 94 سه افغان به ظاهر مسافر سمت صفادشت شهریار یه راننده تاکسی رو به طرز فجیع به قتل رسوندن کجان این افغانهای به ظاهر ساده و مظلوم ...

    • هرمز درختچی

      اینهمه افغانی توی ایرن جنایت مرتکب شدن چرا همه ساکت موندن
      داخل ورامین اینقدر قتل کردن برین روزنامه های حوادث قدیم رو بخونید
      مردم ایران خیلی زود یادشون رفته ،،،مگه همین چندسال پیش یادتون نیست کرور کرو دختر وزنهای ایرانی را میدزدیدن تجاوزمیکردن و بعد به کشورخود فرار میکردند
      چرا مردم ایران ساکت موندن وهیچی نگفتند



      user خواهشن نظرمرو بزار بخونند تا بفهمند چه ظلمیبه ما شده و بی خبریم

    • مهری

      این ب معنی انتقام نیست یک انسان ازبین رفته ومجرم هم باید به سزاش برسه ولی پارلمان افغانستان کجا بود وقتی دو افغانی ب خانه یک نفر حمله میکنن و زن بدبخت ومیکشن ودستشو از آرنج میبرن بخاطر چند تا النگو.

    • بدون نام

      افغانی بی خود اومده تو ایران

    • صدای عدالت

      از ماست که بر ماست. نمیخوام از افغانی ها دفاع کنم. ولی چند تا نکته هست که باید بهش توجه کرد. یک: اول برو یقه اون برج ساز بگیر که بخاطر سود بیش تر و بخاطر اینکه اگه کارگر ایرانی استخدام کنه باید پول بیمه و .. بده، میاد کارگر افغانی استخدام میکنه در صورتی که خیلی جوان بیکار خودمون داریم. دو: برو یقه یه عده جوان بدرد نخور ایرانی رو بگیر که دوست دارن یه شبه ره صد ساله برن و به قول خودشون کارگری کردن براشون کسر شانه من خودم لیسانسم ولی کارگرم. سه: برو یقه وزارت علوم بگیر که کیلویی رشته بدون پشتوانه شغلی عرضه میکنه چهار: برو یقه بعضی مسوولین بگیر که گزینش استخدامیشون بر اساس سواد نیست بلکه براساس... و پارتی بازیه. بازم میخوای بگم!!! نتیجه این همه سوء مدیریت میشه همین

    • نگار

      این اصلا احتیاجی بع وکیل نداره حکمش هم مغلوم اعدام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج