۳۲۲۴
۲۵ نظر
۵۲۰۳
۲۵ نظر
۵۲۰۳
پ

آیا دختران برتر از پسران هستند؟

تفاوت دختر و پسر تنها در علاقه به فوتبال یا خاله بازی و تفاوت های ظاهری خلاصه نمی شود. تفاوت های جنسیتی در سنین پایین اندک هستند، اما با بالا رفتن سن تفاوت ها به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می یابند.

از پیش از تولد، دختر و پسر با یکدیگر تفاوت هایی دارند و والدین تا حدی از این تفاوت ها مطلع هستند، اما بعد از تولد و هم زمان با بزرگتر شدن کودکان زمانی که پسرها عاشق ماشین و موتور شده و دختران رنگی جز صورتی را انتخاب نمی کنند، تفاوت ها کاملاً مشخص می شوند. در بعضی موارد دختر و پسرها کاملاً نقطه مقابل یکدیگرند. اما تفاوت آنها تنها در رفتار و ظاهر خلاصه نمی شود. آیا واقعاً پسرها خشن و دخترها احساساتی هستند و یا ما تنها آنچه را که خود انتظار داریم در آنها می بینیم. در اکثر موارد خانواده و جامعه مسبب اصلی ایجاد این تفاوت ها هستند اما بهترین مکان برای یافتن ریشه تفاوت ها مغز است. محققان تفاوت های شگفت انگیزی در ساختار مغز دختر و پسر کشف کرده اند. پسران از بدو تولد مغز و سر بزرگتری نسبت به دختران دارند. مغز دخترها زودتر از پسرها به رشد و تکامل می رسد. اما هنوز علت بسیاری از تفاوت ها ناشناخته مانده از جمله اینکه چرا پسرها پرجنب و جوش ترند و یا دخترها عاشق صحبت کردن. همچنین علت تفاوت این دو در خواندن، نوشتن و آزمونهای علمی هنوز کشف نشده است. بدون شک علت تمام تفاوت ها در ساختار مغزی خلاصه شده است.


آیا دختران برتر از پسران هستند؟

اما نکته جالب اینجاست که با تجربه و تمرین می توان این ساختار را تغییر داد، این عمل شکل پذیری نام دارد که پایه و اساس تمام یادگیری ها و تکامل ذهنی کودکان است.

مسلماً در لحظه تولد دختر و پسر تفاوت هایی با یکدیگر دارند، اما هورمون ها ژنتیک به مرور زمان تفاوت های مونث و مذکری را ایجاد می کنند.

از نظر فعالیت های فیزیکی و جسمانی پسران از زمان نوزادی و دوران کودکی پرتحرک تر و فعال تر از دخترها هستند. دست و پای خود را بیشتر حرکت می دهند و بیشتر از دخترها می دوند تا جایی که اکثر والدین از فعالیت های بیش از حد پسر خود کلافه می شوند. حتی جنین پسر در رحم مادر بیشتر حرکت می کند. در کل پسران حدود ۶۹ درصد بیش از دختران فعالیت فیزیکی دارند.

پسرها اتومبیل و ماشین دوست دارند و دخترها عروسک. در واقع اختلاف سلیقه دختر و پسر در انتخاب اسباب بازی های مختلف بارزترین نماد تفاوت شخصیتی آنهاست. البته نوزادان در انتخاب اسباب بازی های صورت دار را ترجیح می دهند. در انتهای دوران نوزادی کم کم تمایلات نوپایان در اسباب بازی های مختلف و متناسب با جنسیت بروز پیدا می کند. با ورود کودک به جامعه و مدرسه با توجه به باورهای پذیرفته شده در اجتماع دختران و پسران هرکدام به اسباب بازی های خاصی گرایش پیدا می کنند. از حدود سه سالگی به بعد والدین کودک را به بازی با وسایل خاصی ترغیب می کنند. معمولاً خانواده ها به خاطر باورهای خود و جامعه پسران را به بازی با ماشین، تفنگ و... و دختران را به بازی با عروسک و وسایل آشپزی تشویق و گاهی مجبور می کنند. البته امروزه شرایط دختران نسبت به گذشته تغییر کرده، آنها مجازند و حتی تشویق می شوند که همچون پسرها فعالیت ورزشی داشته باشند، شلوار بپوشند، با لگو خانه سازی کرده و دوچرخه سواری کنند.

بازی های دوران کودکی در شکل گیری شخصیت و بالا بردن توانایی های کودکان و آماده کردن آنها برای زندگی آینده بسیار موثرند. به طور کلی پسرها خشن تر از دخترها هستند. هورمون تستوسترون این تفاوت را از پیش از تولد در فرد ایجاد می کند. بعد از تولد با توجه به شرایط خانوادگی و جامعه این ویژگی در مردان، تقویت یا تضعیف می شود. اما جالب اینجاست که طبق تحقیقات دختران در سه سالگی سه برابر بیشتر از پسران هم سن خود اطرافیان را می زنند، فریاد می کشند و در کل خشن تر هستند. پسران بیش از دختران از رقابت لذت می برند و مایلند رقبای خود را شکست دهند. برای ترغیب دختران به رقابت می توان در مدارس دختران را به گروه های چند نفری تقسیم کرده و از آنها بخواهند در غالب مسابقه مسایل ریاضی، علمی یا تاریخی را پاسخ دهد.

دختران و زنان بیش از پسران و مردان قادر به ابراز احساس همدردی با اطرافیان هستند و می توانند احساسات سایرین را درک کنند. زنان چهار برابر بیشتر از مردان با دیگران همدردی کرده و در شرایط خاص احساسی با اطرافیان همراهی می کنند. البته همدردی کردن و درک احساسات سایرین در کودکان در سنین پایین بسیار کمتر از بزرگسالان دیده می شود. با بالا رفتن سن به علت بیشتر شدن تعاملات و آموزش های اجتماع توانایی های فرد در این زمینه بیشتر می شود. بازی با عروسک و تمرین آشپزی، دوخت و دوز و کارهای هنری به احساساتی تر شدن دختران کمک می کند.

در مورد تفاوت های مغزی در زمینه احساسات اطلاعات زیادی در دست نیست. اطلاعات محدود دانشمندان در زمینه احساسات به بخشی از مغز به نام ایمگدالا محدود می شود. امیگدالا در مغز مردان بزرگتر از زنان است، یکی از دلایل تفاوت در ابراز احساسات زنان و مردان همین مسأله است. وقتی مردان و زنان با مسأله ای احساسی برخورد می کنند سمت چپ امیگدالای مغز زنان فعال تر از سمت راست آن می شود. در مردان این امر کاملاً برعکس است. البته هنوز دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند که این تفاوت در احساسات بین زن و مرد مستقیماً متأثر از تفاوت در بخش های راست و چپ امیگدالا است یا نه. دختران و پسران در سنین پایین از لحاظ احساسی تا حد زیادی مشابه یکدیگرند. پسران در دوران نوزادی و نوپایی حتی از دختران بیشتر گریه می کنند، اما هر چه بزرگتر می شوند خانواده و جامعه به آنها می آموزد که احساسات، ترس ها، ناراحتی ها، خوشحالی ها و عشق خود را پنهان کنند. به هر حال باید به دختران آموخت که بر احساسات خود کنترل بیشتری داشته و پسران نیز بیاموزند که بیشتر احساسات خود را بروز دهند.

زنان سه برابر بیشتر از مردان صحبت می کنند حتی بیش از مردان مطالعه کرده و می نویسند. تفاوت زنان و مردان در این زمینه و در سنین مختلف متفاوت، اما به طور کلی زنان بیش از مردان به صحبت کردن و مطالعه و نوشتن علاقه دارند. دختران حدود یک ماه زودتر از پسرها صحبت کردن را آغاز می کنند و در خواندن و نوشتن دوازده درصد موفق تر از پسرها هستند. البته در این زمینه نیز نباید نقش والدین و خانواده را در تربیت و تشویق فرزندان خود به مطالعه نادیده گرفت. در مورد موضوع مطالعه نیز دختران و پسران سلایق متفاوتی دارند. پسران بیشتر خواهان مطالعه مطالب کمدی، واقعی، جدی و جنایی هستند و دختران در انتخاب مطلب در نقطه مقابل پسران قرار دارند.

پسران نسبت به دختران از قوه تخیل و تفکر بهتری برخوردارند و در این زمینه با یکدیگر بسیار متفاوتند. این مسأله به زمان پیش از تولد و هورمون ها بازمی گردد و در سنین پایین کمتر و در سنین بالاتر بیشتر است و علت اصلی این امر شیوه زندگی و فعالیت های دختران و پسران است که این تفاوت را در زنان و مردان روز به روز بیشتر و بیشتر می کند. قوه تخیل و تفکر را می توان با آموزش های مختلف و بعضی بازی های خاص و حل جدول و نیز ورزش هایی از قبیل بیس بال، تنیس و شطرنج تقویت کرد. دختران و پسران با یکدیگر متفاوتند اما تفاوت ها اندکند. در موارد ذکرشده طبق آمار، فاصله بین دختران و پسران محدود بوده و با انجام تمرینات خاص می توان فاصله را به حداقل رساند و حتی در مواردی از بین برد. اما به اعتقاد روانشناسان دلیلی برای از بین بردن تفاوت ها وجود ندارد، زیبایی جهان در همین تفاوت هاست.

منبع: مجله موفقیت

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حامد

      اقا این ک برسیدن نداره معلومه ک بسرا برترن اصلا شک نکنید تو این قضیه!!!1

      پاسخ ها

      • بی نام

        نگاه منم پسرم ولی فرقی بین پسر و دختر نی

    • mina

      بيشين بينيم بابا

    • پوپک

      آره آره همینمون مونده شما ها بگید کی برتره

      منم با مینا موافقم

    • کمال

      از نظر من زن و مرد یکی هستن

      پاسخ ها

      • majid

        چی مگی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        کمال

    • kami

      هيچكسي برتري نداره نسبت ب بنده ء ديگه خداوند. هركسي ي حسني داره ي عيبي. همه مخلوقات خوبه خداهستند

    • hamed

      سلام من مطالب این سایتو اصلا قبول ندارم شمایی که میگی دختر در مطالعه و نوشتن بهتر هستن پس باید کل دکتر مهندسا و دانشمندا دختر باشن ولی الان 70%دانشمندا پسر 30%هم دختر بعدشم شما میگی پسرا احساسات کمتری دارن این درست ولی من تا اونجایی که یادمه پسر بدبخت وقتی بدنیا میاد 60نفر باهم میگن مرد که گریه نمیکنه مرد که زیاد حرف نمیزنه مرد که این کار نمیکنه و ... خب نتیجش همینه
      این که میگی دخترا درس خون تر هستن من الان کلاس هشتمم خب 15 سالمه همیشه از لحاظ درس از دخترای اطرافم بهتر بودم توی کلاسمون هم اینقدر بچه ها خوب درس میخونن که نگو پس شما چرت نگو دخترا در ضمینه درس بهترن با تشکر.

    • hamed

      سلام من مطالب این سایتو اصلا قبول ندارم شمایی که میگی دختر در مطالعه و نوشتن بهتر هستن پس باید کل دکتر مهندسا و دانشمندا دختر باشن ولی الان 70%دانشمندا پسر 30%هم دختر بعدشم شما میگی پسرا احساسات کمتری دارن این درست ولی من تا اونجایی که یادمه پسر بدبخت وقتی بدنیا میاد 60نفر باهم میگن مرد که گریه نمیکنه مرد که زیاد حرف نمیزنه مرد که این کار نمیکنه و ... خب نتیجش همینه
      این که میگی دخترا درس خون تر هستن من الان کلاس هشتمم خب 15 سالمه همیشه از لحاظ درس از دخترای اطرافم بهتر بودم توی کلاسمون هم اینقدر بچه ها خوب درس میخونن که نگو پس شما چرت نگو دخترا در ضمینه درس بهترن با تشکر.

      پاسخ ها

      • بی نام

        کامل با نظر موافقم

    • زینب خانم

      دهن همتون سرویس وقتی پیامبر (ص) در حدیث میفرمایند بین پسر و دختر فرقی نیست اگر میخواستم فرق بزارم دخترها برتر بودند.

    • Elena

      به نظر من پسر ها خیلی نژاد پرستند. چون همش بین خودشون و دخترا فرق میزارن. مدرسه ی ما همه ی پسراش عنتر و درس نخون هستند. ولی دخترا خیلی باهوشند. درسته که پسرا کمی از دخترا قوی ترند ما عقل به زور نیستو به باهوش بودنته. و دخترا هم کاملا مشخصه که از پسرا باهوش تر هستند.

      پاسخ ها

      • پسر

        خخخخخخ بله مشخصه!!!!!!

      • بی نام

        به نظر من تو یه ذهن مریضی فرقی بین دخترا و پسرا نیس

    • Elena

      به نظر من پسر ها خیلی نژاد پرستند. چون همش بین خودشون و دخترا فرق میزارن. مدرسه ی ما همه ی پسراش عنتر و درس نخون هستند. ولی دخترا خیلی باهوشند. درسته که پسرا کمی از دخترا قوی ترند ما عقل به زور نیستو به باهوش بودنته. و دخترا هم کاملا مشخصه که از پسرا باهوش تر هستند.

    • بینام

      دختر موهبتی است که خدا زیبایی خود را در وجود دختر به تصویر کشیده و از اینکه چنین فرشته ای بر روی زمین خلق کرده به خود می بالد و افتخار می کند
      هنگام تنهایی دختر همدم و هنگام ناراحتی غمخوار نزدیکانش است در عین حال تاب دیدن بدبختی کسی را ندارد و زود میشکند و پژمرده میشود پس قدر دخترانمان که راستی فرشتگان خدا بر روی زمینند بدانیم و آنها را ارج نهیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چشم آنها را ارج می نهیم

    • Shahrzad

      دخترا عقلشون خیلی زیاد تر از پسرا است و با ورزش کردن قوی هم میشن

      پاسخ ها

      • بی نام

        یه دختر اینو نگه کی بگه

    • دکتر محمد عزیزی

      پسرها چه از نظر هوشی و چه عقلی از دخترها بهترند، در ضمن این مطلب که نوشتید دخترها بیشتر مطالعه میکنند و می نویسند اشتباهه خودتون گفتید دخترها بیشتر حرف میزنند دخترها بیشتر حرفهای خاله زنکی میزنند و اهل این چیزان اما پسرها واقعا بیشتر علاقه به مطالعه و نوشتن دارند این رو حتی به عینه مشاهده کردم و این هم که نوشتید دخترها زودتر مغزشان فعال تر میشه هم اشتباهه، اون 9 سال و 15 سال ربطی نداره استدلال اشتباه نکنید باز هم میگم پسرها باهوش تر و عاقل ترن

    • محمد

      در زمان قدیم چون جنگ بوده پسر خوب بوده ولی الان واقعا فرقی بینشون نیست . و از همه لحاظ برابرند .حتی از لحاظ هوشی .و کسایی که فرزند پسر دوست دارن واقعا تو زمان قدیمن . و حتی از لحاظ ژنتیکی نوه دختری و پسر برابرند . والا من که بیست سالمه و از همین الانم دوست دارم ده تا دختر کوچولو وناز ده قلو داشته باشم . الان دیگه تو این دوره زمونه دختر نعمته به شرطی که درست تربیتش کنی . موفق باشید

    • نورا

      چرتا
      معلومه دخترا بهترن

    • نورا

      آقا دکتر محمد متاستفم براتون خود خدا سوره کوثر و نسا
      برا خانما نازل کرده امام سجادم برای زنان و دختران حقوق گفتن درضمن روز دختر داریم ولی روز پسر نداریم فک نکن خودت بهتری دکتر محمد مثلا

    • نورا

      دخترا خیلی خوبن

    • یک عاشق

      دخترها و پسرها تو یک چیز فرق ندارن اونم عشققققققققق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج