۳۲۲۵۲۶
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

منتقدان برجام در کار فروش نفت بودند؟!

یک استاد دانشگاه با اشاره به انتقادات برخی نسبت به برجام گفت: «بسیاری از کسانی که از ابتدای دولت روحانی جزو منتقدین وی و توافق برجام بودند و در این باره خیلی خیلی فعال عمل می کردند عموما دستی در کار فروش نفت داشتند و لذا مایل نبودند برجام به نتیجه برسد چون منافع خودشان به خطر می افتاد.»

فرارو: یک استاد دانشگاه با اشاره به انتقادات برخی نسبت به برجام گفت: «بسیاری از کسانی که از ابتدای دولت روحانی جزو منتقدین وی و توافق برجام بودند و در این باره خیلی خیلی فعال عمل می کردند عموما دستی در کار فروش نفت داشتند و لذا مایل نبودند برجام به نتیجه برسد چون منافع خودشان به خطر می افتاد.»

در حالی که اخیرا اسحاق جهانگیری معاون ‌اول رئیس‌جمهور گفته بود در دولت قبل نهادها و افراد زیادی از وزارتخانه، نفت گرفته‌اند اما یک دلار از پول فروش آن را به دولت برنگردانده‌اند، حمید حسینی، عضو هیأت ‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از فرد جدیدی در اینباره رونمایی کرد. طبق گفته های حسینی، بخشی از پول نفت فروخته ‌شده توسط بنیاد ناجا که در اختیار محمد‌سعید العقیلی بوده برنگشته و اکنون نیز چند ماهی از مرگ وی می گذرد و سرنوشت این پول ها مشخص نیست.

با اینکه فروش نفت در دوره تحریم چنین رویه ای داشته اما منتقدین برجام هنوز دست از انتقاد بر نمی دارند و معتقدند برجام هیچ دستاوردی نداشته است. آیا سر و سامان گرفتن فروش نفت و قطع شدن دست دلالان از این ثروت ملی دستاورد کوچکی است که توسط برجام عملی شد؟

دکتر علی خرم استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل گفت: «موضوع کاملا روشن است و اینکه در سال های تحریم چه گذشت و چگونه نفت ایران به فروش رفت و هویت کسانی که ادعا می کردند به فکر مردم هستند اما در واقع جیب خود را پُر می کردند حداقل بر خیلی ها پوشیده نیست.»

وی ادامه داد: «در آن زمان سیستم بسیار بسته بود و کسی حق ورود به چرخه فروش نفت را نداشت و اگر فردی می خواست وارد این چرخه شود باید مجوز می داشت تا نفت ایران را بفروشد و پول آن را تحویل دهد؛ اگرچه برخی ها نفت را فروختند و پول آن را هم تحویل ندادند.»

وی افزود: «در آن زمان ورود به این چرخه خیلی انحصاری بود و دلیل آن هم این بود که مدعی بودند اگر این چرخه باز شود لو می رود. لذا شرکت هایی در داخل و خارج دایر کردند که کار فروش نفت را انجام دهند و اگرچه ظاهر این اقدام دلسوزی برای کشور و مردم و دور زدن تحریم ها بود اما همانطور که گفته شد در واقع برای نفع شخصی چنین می کردند.»

خرم اظهار کرد: «بسیاری از کسانی که از ابتدای دولت روحانی جزو منتقدین وی و توافق برجام بودند و در این باره خیلی خیلی فعال عمل می کردند عموما دستی در کار فروش نفت داشتند و لذا مایل نبودند برجام به نتیجه برسد چون منافع خودشان به خطر می افتاد.»

وی ادامه داد: «از این موضوع سفارت خانه ها و برخی رسانه های ما باخبر هستند اما چون چرخه، بسته بود افراد عادی خیلی از این موضوع خبر نداشتند. لذا باید گفت داستان بابک زنجانی شاید داستان بزرگی بود اما داستان های کوچکتری هم وجود دارد که ممکن است در آینده افشاء شود.»

این استاد دانشگاه درباره انتقادات به برجام گفت: «اگر فروش نفت به همان روند سابق ادامه می یافت همان فسادی که کشور عراق را در بر گرفت کشور ما را هم در بر می گرفت. اواخر دوره صدام مقامات این کشور صرفا برای منافع خود کار می کردند. لذا یکی از نعمت هایی که برجام برای ایران داشت این است که از دخالت های بی مورد کسانی که در لباس دلسوزی ظاهر می شدند اما فقط به پُر کردن جیب و منافع خود می پرداختند جلوگیری کرد.»

وی با بیان اینکه برجام دکان کاسبان تحریم را بست گفت: «حتی در سطح بین المللی نیز برخی کشورها از قِبَل تحریم ایران بهره های میلیاردی می بردند که در این سه سال جزو مخالفین توافق هسته ای بوده و هستند و حتی اوباما به این موضوع چند بار اشاره کرد که مخالفین برجام دارند کارشکنی می کنند.»

وی ادامه داد: «در کشور ما هم افرادی بودند که چون امین دولت نهم و دهم بودند توانستند مجوز فروش مخفیانه نفت را بدست آوردند و ۱۰ تا ۲۰ درصد مبلغ را هم به عنوان کارمزد دریافت می کردند. آنها با ایجاد یک دفتر صوری به فروش نفت ایران اقدام می کردند و اکنون تلاش می کنند که تحریم ها لغو نشود.»

وی افزود: «نفت فروختن در کشور نفتی ایران بسیار پر منفعت است و لذا باید خدا را شکر کرد این دکان بسته شد و خرید و فروش ها شفاف شد و اکنون دیوان محاسبات و مجلس از روند کار مطلع هستند.»

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: «لذا با برجام فقط تحریم ها لغو نشد؛ بلکه از این فساد عمیق جلوگیری شد تا ما سرنوشتی همچون عراق نداشته باشیم.»

خرم در پاسخ به این سوال که چرا دولت و وزارت نفت اسامی این افراد را اعلام نمی کند؟، گفت:«پیچیدگی هایی در کار وجود دارد که تنش هایی ایجاد می کند و اگرچه وزارت نفت و دولت دل پُر خونی دارند اما نمی خواهند در سطح جامعه تنش ایجاد شود.»

وی ادامه داد: «دولت به اندازه کافی مشکلات دارد که بخواهد بعد از برجام آنها را حل کند و اگر بخواهد درباره آنچه در دولت قبل اتفاق افتاده جنگ کند فرصت حال و آینده را از دست می دهد. لذا می خواهد در صلح و آرامش و عدم ایجاد مشکل مسیر آینده را طی کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قربان، وقتی بیایید اینجا، به شما می گویند ما هندی‌ها همه چیز را از اینترنت گرفته تا تخم مرغ آب پز و سفینه فضایی اختراع کرده‌ایم و بعد انگلیسی‌ها همهٔ آنها را از ما دزدیده‌اند. مزخرف می گویند. مهم‌ترین چیزی که طی ده هزار سال تاریخ از این مملکت بیرون آمده، قفس مرغ و خروس است. بروید به دهلی کهنه پشت مسجد جامع و ببینید آنجا مرغ و خروس‌ها را توی بازار چطور نگه می‌دارند. صدها مرغ پریده رنگ و خروس رنگ و وارنگ را تنگ هم توی قفس‌های تور سیمی چپانده‌اند و مثل کرمهای داخل شکم توی هم می‌لولند، همدیگر را نوک می‌زنند و روی هم می‌رینند، و همدیگر را هل می‌دهند تا بلکه جایی برای نفس کشیدن باز شود؛ تمام قفس بوی گند وحشتناکی می دهد—بوی گند گوشت پردارِ وحشت زده. روی میز چوبی بالای این قفس، قصاب جوانی با نیش باز می‌نشیند و گوشت و دل و جگر مرغی را که تازه تکه تکه شده و هنوز آغشته به خون تیره رنگ است، با افتخار نشان می‌دهد. خروس‌های توی قفس بوی خون را از بالای سرشان احساس می‌کنند. دل و جگر برادرهایشان را می‌بینند که دور و برشان ریخته. می‌دانند بعد نوبت خودشان است. ولی شورش نمی‌کنند. سعی نمی‌کنند از قفس بیرون بیایند. توی این مملکت دقیقاً همین بلا را سر آدم می‌آورند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج