۳۲۲۸۰۱
۵ نظر
۵۰۴۱
۵ نظر
۵۰۴۱
پ

مشخصات جنگنده F۷ که در نائین سقوط کرد

یک فروند جنگنده‌ F۷ پایگاه هشتم شکاری اصفهان در پرواز آموزشی خود در حوالی نائین به علت نقص فنی سقوط کرده است. این جنگنده ساخت چین اما چه مشخصات فنی دارد؟

خبرآنلاین: یک فروند جنگنده‌ F۷ پایگاه هشتم شکاری اصفهان در پرواز آموزشی خود در حوالی نائین به علت نقص فنی سقوط کرده است. این جنگنده ساخت چین اما چه مشخصات فنی دارد؟

چنگدو جی-۷ با نام صادراتی اف-۷ هواپیمای ساخت چین بر اساس هواپیمای میکویان گورویچ میگ-۲۱ است. در سال ۱۹۶۱ دولت شوروی لیسانس کارخانه میگ-۲۱ را که با موتور R-۱۱ F۳۰۰ پیش می‌رفت به دولت چین تحویل داد.

هواپیمایJ-۷ یا جیان ۷ جنگنده ای مافوق صوت است که در واقع کپی چینی جنگنده میگ ۲۱ ساخت شوروی به حساب می آید. تا کنون بیش از ۱۰۰۰ فروند از نمونه های مختلف آن توسط صنایع هوایی شنیانگ ، چنگدو و گوئیژو به تولید رسیده است. J-۷ در اواخر دهه ۶۰ به تولید انبوه رسید و به کشور هایی مختلفی در جهان نظیر آلبانی ، برمه ، مصر ، ایران، بنگلادش ، عراق ، پاکستان ، کره شمالی ، سودان، تانزانیا ، زیمباوه و سریلانکا نیز صادر شد.این هواپیما در نیروی هوایی كشورهاي خريدار آن اغلب به عنوان یک رهگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.جیان ۷ علاوه بر ایفای نقش به عنوان رهگیر از قابلیت ثانویه حمله زمینی نیز برخوردار است. این جنگنده تک موتوره از طراحی دلتا شکل بالها بهره میبرد و از مانور پذیری بالایی برخوردار است اما ازجمله ضعف های آن نبود سیستم های الکترونیکی و کنترلی پیشرفته و همچنین دید محدود کابین خلبان است .وجود این ضعف ها جنگنده را صرفا برای نبرد های نزدیک هوایی و یا دفاع نقطه‌ای با استفاده از موشک های هوا به هوای حرارتی مناسب می‌سازد.

مشخصات جنگنده F7 که در نائین سقوط کرد

در ماه مارس سال ۱۹۶۱،جمهوری خلق چین و اتحاد جماهیر شوروی قراردادی در زمینه انتقال تکنولوژی ساخت جنگنده میگ ۲۱ را به امضا رساندند. به موجب این قرارداد امکان ساخت تحت لیسانس پیشرانه توربو جت مدل Tumansky R-۱۱F-۳۰۰ و همچنین موشک هوا به هوای K-۱۳ ( نامگذاری ناتو : AA-۲ Atoll) توسط چین فراهم می شد. صنایع هواپیما سازی شنیانگ ساخت این جنگنده و صنایع موتورهای هوایی شنیانگ ساخت پیشرانه توربوجت آن را بر عهده گرفتند. تعدادی جنگنده میگ ۲۱ به منظور آزمایش به چین تحویل شد علاوه بر این تعدادی از طرح های ساخت نیز در اختیار صنایع چینی قرار گرفت اما روند انتقال تکنولوژی با بروز مشکلات در روابط چین و اتحاد جماهیر شوروی متوقف شد. در همین زمان صنایع شنیانگ نسبت به بومی سازی کامل جنگنده میگ ۲۱ با استفاده از مهندسی معکوس بر روی نمونه های موجود اقدام کرد. این تصمیم هر چند روند تولید بومی این جنگنده را با تاخیر مواجه کرد اما شروعی بود بر دستیابی متخصصان چینی به فناوری ساخت جنگنده که نتایج آن در دهه های بعدی به خوبی مشخص شد.

مشخصات جنگنده F7 که در نائین سقوط کرد

مشخصات جنگنده F7 که در نائین سقوط کرد

در ابتدا نام تایپ ۶۲ برای کپی چینی جنگنده میگ ۲۱ انتخاب شد که پس از ورود به خدمت در نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق این نام به جیان ۷ ( به اختصار j-۷) تغییر پیدا کرد. یکی از مهمترین بخش هایی که چینی ها امکان مهندسی معکوس آن را یافتند پیشرانه توربوجت Tumansky R-۱۱F-۳۰۰ بود. اولین نمونه چینی از این پیشرانه تحت نام WP-۷ در اکتبر سال ۱۹۶۵ به تولید رسید و اولین آزمایشهای خود را با موفقیت پشت سر گذاشت . این پیشرانه در ماه دسامبر سال ۱۹۶۶ به منظور تولید انبود مورد تایید قرار گرفت. سرانجام در ماه ژوئن سال ۱۹۶۷ تولید انبود جنگنده جیان ۷ نیز تایید شد. از جمله موفقیت های این جنگنده سرنگونی شش فروند هواپیمای بدون سرنشین آمريكا با استفاده از توپ ۳۰ میلیمتری و راکت های هوا به هوا مابین سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ است. در چندین مورد جنگنده های چینی سعی در سرنگونی بی سرنشین ها با استفاده از موشک های هوا به هوای PL-۲ ( کپی چینی موشک K-۱۳/AA-۲ ) داشتند که هیچ‌کدام موفقیت آمیز نبود.

مشخصات فني

سرعت بیشینه: ۲ ماخ (محدود) (۲۱۲۰ کیلومتر بر ساعت)

برد عملیاتی: ۸۵۰ کیلومتر

برد ترابری: ۲٬۲۳۰ کیلومتر )

سقف پروازی: ۱۸٬۸۰۰ متر (۶۱٬۷۰۰ فیت)

نرخ اوج‌گیری: ۱۱٬۷۰۰ متر بر دقیقه (۳۸٬۴۰۰ فیت بر دقیقه)

بارگیری بال: Greater than ۳۷۹ کیلوگرم بر مترمربع (۷۷٫۸ پوند بر فیت مربع)

توپها: ۲ توپ ۳۰ میلیمتری تایپ ۳۰-۱ هر یک با ۶۰ گلوله

جایگاه‌ها: جمع ۵ جایگاه دو تا زیر هر بال

راکتها: تا ۱۲ راکت ۵۵ میلیمتری و تا ۷ راکت ۹۰ میلیمتری

موشکها: موشکهای هوابه‌هوای آیم-۹، مژیک آر-۵۵۰، پی‌ال-۹، پی‌ال-۸، پی‌ال-۷، پی‌ال-۵، پی‌ال-۲

بمبها: ۵۰-۵۰۰ کیلو بمبهای غیرهدایت‌شونده

رادار جی‌یی‌سی-مارکونی، رادار فیار گریفو-۷ ام‌کا.۲ (در مدل صادراتی)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هواپیما واسه ما قبل تاریخ دیگه ' ارزش تعریف کردن نداره

    • رسول

      امروز اتفاقا صدای این جنگنده رو که برای کاری اطراف اصفهان رفته بودم شنیدم و دیدم که حالت غیر طبیعی داشت ساعت 10 بود و وقتی ظهر اومدم خونه توی اخبار گفت که سقوط کرده.

    • علی

      چینی بود/؟؟؟

    • بدون نام

      خوب تعجبی نداره . جنس چینی همینه .

    • بابالنگ دراز

      یه چیزی در حد نیسان آبی یا خاور هستش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج