۳۲۲۸۸۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ساكن كاخ آبی به ايران می آيد

رييس‌جمهور كره‌جنوبي دوازدهم ارديبهشت وارد ايران مي‌شود.

روزنامه اعتماد: رييس‌جمهور كره‌جنوبي دوازدهم ارديبهشت وارد ايران مي‌شود.

سفر با اهميت رييس‌جمهوري كره جنوبي، خانم «پارك گئون هي» به تهران در حالي صورت مي‌گيرد كه هنوز خياباني در تهران به نام پايتخت اين كشور و خياباني در سئول به نام تهران وجود دارد. جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور روزگاري كه بر راس وزارت صنعت و معدن تكيه زده بود، تاكيد كرد اين نامگذاري با اين هدف صورت گرفت كه كره‌اي‌ها آرزو داشتند روزگاري شبيه ايران شوند. حالا اما رييس‌جمهور كره در حالي به تهران مي‌آيد كه بخش مهمي از بازار خودروهاي وارداتي و لوازم خانگي ايراني در دستان شركت‌هاي كشورش است و بررسي‌ها نشان مي‌دهد به افزايش سطح مراودات در اين حوزه دلگرم و اميدوار هستند.

بدون ترديد رييس‌جمهور كره جنوبي در سفر چهار روزه‌اش به تهران از خيابان سئول عبور خواهد كرد، خياباني كه مسير تمام ميهمانان خارجي‌اي است كه شركت در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي را در دستور كار خود قرار مي‌دهند.

كره‌اي‌ها را مي‌توان شريك روزهاي تحريم در ايران خواند. هر چند تحريم‌هاي اقتصاد سطح واردات ايران و كره را كاهش داد اما اين كشور مشتري نفت ايران ماند و اتفاقا در قالب مذاكرات ژنو بخشي از دارايي‌هايي كه آزاد شد به بدهي كره‌اي بابت خريد نفت از ايران تعلق داشت. كره جنوبي يكي از بزرگ‌ترين خريداران نفت ايران است و دو كشور پيش از تحريم‌ها تعاملات تجاري گسترده‌اي با يكديگر داشتند.

مهم‌ترين وجه سفر خانم رييس‌جمهور البته حجم بالاي قراردادهايي است كه در سفر سه روزه ١٢ تا ١٥ ارديبهشت در زمينه‌هاي سد، ريل، پتروشيمي، بيمارستان و ساخت وساز بسته خواهد شد كه ارزشي بيش از ١٧ ميليارد دلار دارد. بزرگي اين عدد را هنگامي درمي‌يابيم كه بدانيم حجم مبادلات ايران با تركيه پيش از تحريم ٢٢ ميليارد دلار بود و در دوران تحريم به ١١ ميليارد دلار كاهش يافت.

عملكرد كره‌اي‌ها نشان مي‌دهد اين سفر تا چه اندازه براي‌شان حايز اهميت است. درست در نخستين روزهاي ارديبهشت بود كه مسوولان اقتصادي و بازرگاني كره جنوبي در همايشي بزرگ براي بررسي فرصت‌هاي تجاري با ايران در شهر سئول گردهم آمدند و ترجيع‌بند سخنان‌شان اهميت سفر رييس‌جمهوري كشورشان به ايران بود. همين اهميت سبب شده است خانم پارك در سفرش به ايران تنها نباشد. قرار است هياتي ٣٠٠ نفره با وي راهي تهران شوند تا روياي افزايش سهم كره از بازار ايران را تحقق بخشند. هيات تجاري كه پارك را در سفر به تهران همراهي مي‌كند بزرگ‌ترين هياتي است كه تاكنون همراه با وي به يك كشور خارجي مي‌رود. پيش از اين موسسات كره‌اي اخير بارها دولت خود را به دليل تعلل در انجام سفرهاي مقام‌هاي ارشد به ايران مورد انتقاد قرار داده‌اند.

آنها مي‌گويند كه طرح‌هاي مرتبط با توسعه ساختارهاي زيربنايي ايران كه بر اثر تحريم‌ها ضعيف شده و بعضا كارايي خود را از دست داده است، ميلياردها دلار ارزش دارد و كره مي‌تواند در اين بخش با ايران همكاري نزديك‌تري داشته باشد.

نكته جالب ديگر درباره رييس‌جمهوري كره جنوبي اين است كه او دختر ژنرال پارك است كه ٢٠ سال قدرت را در كره در اختيار داشت و كساني كه توسعه اقتصادي را بر توسعه سياسي مقدم مي‌دانند و مي‌دارند همين مثال را مي‌آورند تا نشان دهند براي توسعه اقتصادي ابتدا بايد با اقتدار عمل كرد و بسترها را فراهم ساخت و حتي دموكراسي را به تاخير انداخت.

كيم كيو هيون، دبير ارشد نهاد رياست‌جمهوري كره جنوبي در امور خارجي درباره سفر پارك گئون هي رييس‌جمهور اين كشور به ايران، ابراز اميدواري كرد كه اين سفر بتواند جهشي مناسب در روابط دو كشور در زمينه‌هاي مختلف ايجاد كند. وي تاكيد كرد كه اين سفر براي كره جنوبي داراي اهميت فوق‌العاده‌اي است. اين سفر كه در عرف ديپلماتيك سفري طولاني محسوب مي‌شود و قرار است يكشنبه آينده انجام شود و تا روز چهارشنبه به طول مي‌انجامد، بخشي از تلاش كره جنوبي براي بهره بردن از فرصت‌هاي تجاري در ايران پس از لغو تحريم‌هاي اين كشور است.

وي با بيان اينكه سفر عالي‌ترين مقام كره‌اي براي اين كشور بسيار خاص و ارزشمند است، افزود: نهاد رياست‌جمهوري تلاش دارد و بسيار علاقه‌مند است تا وي به عنوان اولين رييس‌جمهوري كره جنوبي كه به ايران مي‌رود، ديدارهايي را با مقامات عالي اين كشور در راستاي توسعه مناسبات داشته باشد. كيم همچنين گفت: ما به دنبال گسترش روابط و امضاي قراردادهايي با ايران در زمينه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، تجاري، ارتباطات، فناوري، مخابرات و انرژي هستيم و اميدواريم اين سفر فرصت مناسبي براي تحقق موارد ياد شده ايجاد كند.

دبير ارشد نهاد رياست‌جمهوري كره جنوبي گفت كه اين هيات متشكل از نمايندگاني از شركت‌ها و صاحبان صنايع بزرگ است كه فرصت اين سفر را براي خود مغتنم شمرده و اميدوارند به برنامه‌هايي كه از پيش آن را تدوين كرده‌اند، دست يابند.

كيم ابراز اميدواري كرد كه ارزش مبادلات تجاري ايران و كره جنوبي كه در سال ٢٠١١ بالغ بر ١٧ ميليارد بود و تحريم‌ها باعث كاهش آن شد، بار ديگر افزايش يابد.

وي گفت: با اجراي برجام و لغو تحريم‌هاي ايران، كره بسيار اميدوار است بار ديگر حجم مبادلات تجاري‌اش با تهران با افزايشي قابل توجه همراه باشد. از سوي ديگر جو هيونگ هوان، وزير بازرگاني كره جنوبي گفت: ما درباره ٣٠٠ قرارداد با ايران گفت‌وگو كرده‌ايم كه طيف وسيعي از همكاري‌ها از صنعت و ساختار زيربنايي گرفته تا انرژي و فولاد را شامل مي‌شود. وي گفته است: برگزاري كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي در ماه فوريه ٢٠١٦ (اسفند ماه ٩٤) در تهران اقدامي بسيار مهم براي پيشرفت روابط اقتصادي و بازرگاني كره جنوبي و ايران بوده است.

هونگ جو پيوم، محقق موسسه مطالعاتي هيوندا در كره جنوبي اظهار كرد: رييس‌جمهوري بايد در ايران به مسائل و طرح‌هايي چون ساخت بندر، سد سازي، احداث بيمارستان، طرح‌هاي زيربنايي و قراردادهاي انرژي توجه فراواني داشته باشد. با اين وصف مي‌توان انتظار داشت روابط تجاري ايران و كره از پس ٤٠ سال مراودت اقتصادي و فراز و نشيب تحريم وارد مرحله‌اي تازه شود. پيشينه روابط تجاري و اقتصادي ايران و كره جنوبي به حدود ۴٠ سال پيش باز مي‌گردد جايي كه در آبان ١٣۵۴ اولين كميسيون مشترك اقتصادي و فني دو كشور برگزار شد و به دنبال آن همكاري‌هاي تجاري و بازرگاني در زمينه‌هايي چون نساجي، شيلات، مخابرات، صنايع خودروسازي، نفت، گردشگري و... در آن دوران ميان دو كشور برقرار شد.

پس از انقلاب اسلامي نيز همكاري‌هاي دو كشور وارد ابعاد تازه‌اي شد و روابط و همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي فني و صنعتي ارتقا يافت، به گونه‌اي كه كره جنوبي و شركت‌هاي بزرگ آن از گسترش همكاري‌ها استقبال كردند و حجم مبادلات تجاري دو كشور از ۵٠٠ ميليون دلار در سال ١٣۵٧ در سال ١٣٧۶ به ١/٨ ميليارد دلار و در سال ١٣٨٩ به ٥/١١ ميليارد دلار افزايش يافت و اين روند افزايشي نيز در سال ٢٠١١ ادامه داشت و نهايتا به رقم ٥/١٨ ميليارد دلار بالغ شد.

پارك گئون هي كيست؟

پارك گئون‌ هي (Park Geun-hye)، دختر رييس‌جمهوري اسبق كره‌جنوبي است كه در سال ٢٠١٣ به قدرت رسيد. وي كه در فوريه سال ۱۹۵۲ به دنيا آمد، نخستين فرزند از سه فرزند پارك چونگ هي است كه در پي يك كودتا، قدرت را در كره جنوبي به مدت ۱۸ سال در دست داشت و سرانجام در سال ١٩٨٢ ترور شد.

پارك گئون ‌هي كانديداي حزب محافظه‌كار حاكم، در انتخابات رياست‌جمهوري سال ٢٠١٢ كره جنوبي شركت كرد و رقيب خود را شكست داد. وي عنوان اولين رييس‌جمهوري زن كره جنوبي را به دست آورد و پس از ٣٠ سال بار ديگر در ماه فوريه سال ٢٠١٣ به كاخ رياست‌جمهوري بازگشت. او يازدهمين رييس‌جمهور كره جنوبي است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج