۳۲۲۹۲۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ریاض آماده بازگشایی سفارت در تل آویو

یک ژنرال ارشد بازنشسته ارتش عربستان عنوان داشت اگر اسرائیل ابتکار صلح اعراب را که سال ۲۰۰۲ مطرح شد بپذیرد ، ریاض سفارت خود را در اراضی اشغالی دایر می کند.

خبرگزاری ایسنا: یک ژنرال ارشد بازنشسته ارتش عربستان عنوان داشت اگر اسرائیل ابتکار صلح اعراب را که سال ۲۰۰۲ مطرح شد بپذیرد ، ریاض سفارت خود را در اراضی اشغالی دایر می کند.

روزنامه اورشلیم پست نوشتانور عشقی که قبلا نیز با «دوری گلد» مدیر کل وزارت امور خارجه رژیم‌صهیونیستی دیدار علنی داشته است، در پاسخ به این سؤال مجری الجزیره قطر که "چقدر طول می کشد عربستان سفارت خود را در اسرائیل بگشاید"، اظهار داشت: "می توانید از آقای نتانیاهو بپرسید. اگر او اعلام کند که طرح صلح (عربی) را می پذیرد و همه حقوق فلسطینی ها را به آنان می دهد، عربستان سعودی ساخت سفارت خود در تل آویو را آغاز می‌کند."

دفتر نخست وزیری اسرائیل به این سخنان عشقی واکنشی نشان نداده است.

طرح صلح عربی خواستار تشکیل دو کشور بر اساس عقب نشینی اسرائیل به خطوط آتش بس سال ۱۹۶۷ و قرار گرفتن بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین در ازای برقراری روابط عادی در چارچوب صلح جامع با اسرائیل است. این طرح همچنین خواستار دستیابی به راه حلی عادلانه برای مشکل آوارگان فلسطینی است، راه حلی که باید بر اساس قطعنامه ۱۹۴ مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص آن توافق شود.

در جهان عرب، این تلقی در مورد این قطعنامه وجود دارد که به حق بازگشت آوارگان فلسطینی به مکان هایی در اسرائیل که آنها یا اجدادشان از آنجا فرار کرده اند یا در طول جنگ سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ از آنجا بیرون رانده شده اند اشاره می کند.

نتانیاهو موضع خود را درخصوص این طرح در مصاحبه سال ۲۰۱۴ با روزنامه جروزالم پست بیان کرد و گفت این ابتکار در برهه ای به طور قابل توجه متفاوت در خاور میانه (غرب آسیا) تدوین شد و دیگر ربطی به اوضاع فعلی ندارد.

وی از آن زمان موضعی متفاوت در مورد این طرح بیان نکرده است.

انور عشقی درپاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا عربستان از فلسطینیها حمایت نمی کند، مدعی شد: "من به ایرانی‌ها درباره این موضوع گفتم که شما از فلسطینی‌ها حمایت تسلیحاتی می‌کنید، ولی ما به آنها پول می‌دهیم. وقتی ما به فلسطینیها پول می‌دهیم از آنان می‌خواهیم که خوب زندگی کنند، ولی شما به آنان سلاح می‌دهید، تا خودشان را نابود می‌کنند."

عشقی در پاسخ به این سؤال که "فکر می‌کنید، فلسطینی‌ها چه احساسی دارند وقتی شما بنیامین نتانیاهو را به عنوان یک رهبر قوی و قدرتمند می‌خوانید" مدعی شد که او درباره یک رهبر قدرتمند و منطقی صحبت کرده نه به این معنا که وی علیه اعراب قدرتمند است. بلکه او در سرزمین خود قدرتمند است.

انور عشقی، ۷۳ ساله رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و حقوقی خاورمیانه واقع در جده و مشاور سابق شاهزاده بندر بن سلطان سفیر پیشین عربستان در آمریکا بوده است.

عشقی پیش از نشست عمومی با گلد در نیویورک، شش بار با وی در پایتخت های مختلف دیدار کرده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج