۳۲۳۲۹۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

واکنش سازمان ملل به نامه اعتراضی ظریف

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که نامه وزیر خارجه ایران که برای اعتراض به رأی دیوان عالی آمریکا برای مصادره اموال ایران نگاشته شده بود را بررسی خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: «استفان دوژاریک»، سخنگوی بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، به نامه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در اعتراض به رأی‌ دادگاه عالی آمریکا واکنش نشان داد.

ظریف در نامه‌ای به بان‌کی‌مون در روز جمعه از وی خواسته بود که سازمان ملل با به کارگیری « مساعی جمیله خود» از دولت آمریکا بخواهد به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد.

استفان دوژاریک، ضمن تأیید دریافت نامه ظریف، در جمع خبرنگاران گفت: «بدیهی است که ما آن را بررسی خواهیم کرد. مساعی جمیله سازمان ملل همواره طبق روال معمول برای حل هر تنش یا مسئله میان دو طرف، بنا به درخواست آنها در دسترس است.»

«مساعی جمیله»، روشی غیر از میانجی‌گری برای حل اختلافات بین‌المللی است که به موجب آن یک ناظر بی‌طرف طرفین منافشه را به مذاکره برای حل و فصل مسائل فیمابین دعوت می‌کند، بدون آنکه خود در آن مذاکرات مشارکت فعال داشته باشد.

دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته (اول اردیبهشت‌ماه) پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ از محل دارایی‌های مصادره شده ایران را تایید کرد.

دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۷ در حکمی خواستار پرداخت مبلغ ۲.۶۵ میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ بیروت و چند انفجار دیگر شده بود.

این حکم در سال ۲۰۱۴ تائید و قرار شد به بهانه پرداخت غرامت، نزدیک به ۲ میلیارد دلار از محل مبالغ بلوکه‌شده بانک مرکزی ایران برداشت شود. این مبلغ در حال حاضر در حسابی در سیتی بانک نیویورک نگهداری می‌شود.

بانک مرکزی، سپس با استناد به قراردادی بین ایران و آمریکا در سال ۱۹۵۵ که به موجب آن واشنگتن از برداشت از این حساب منع شده، درخواست تجدید نظر در حکم صادر شده را کرد.

اما از سوی دیگر، کنگره، سال ۲۰۱۲ با قانونی با عنوان «کاهش تهدیدهای حقوق بشر ایران و سوریه» صادر کرده که مجوز برداشت از حساب بانک مرکزی و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان این حمله را می‌دهد.

بانک مرکزی ایران می‌گوید کنگره با تصویب این قانون، بر خلاف اصل تفکیک قوا عمل کرده و بر نتیجه پرونده‌ای که در قوه قضائیه آمریکا در حال بررسی بوده، اثر گذاشته است.

دیوان علی آمریکا در حکم جدید، درخواست تجدید نظر بانک مرکزی را رد کرده و مدعی شده کنگره بر خلاف اصل تفکیک قوا در قانون اساسی که اختیارات قوای سه گانه آمریکا را مشخص می‌کند، عمل نکرده است.

ایران هر گونه دخالت در انفجار سال ۱۹۸۳ در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت که به مرگ ۲۴۱ سرباز آمریکایی منجر شد را رد کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آمریکا هم باید بابت ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرباس در سال 67 که منجر به کشته شدن 290 مسافر شد به خانواده قربانیان غرامت پرداخت کند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج