۳۲۳۶۹۷
۱۰ نظر
۵۰۰۵
۱۰ نظر
۵۰۰۵
پ

منتقد سینما:

«اژدها» توهین به شعور مخاطب است!

جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی گفت: این اثر به اصطلاح سینمایی نتیجه پشتک وارو زدن مانی حقیقی در سینمای ایران است و به دلایل متعدد «اژدها وارد می شود» رسماً توهین به شعور مخاطب و سینما محسوب می شود!

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی گفت: این اثر به اصطلاح سینمایی نتیجه پشتک وارو زدن مانی حقیقی در سینمای ایران است و به دلایل متعدد «اژدها وارد می شود» رسماً توهین به شعور مخاطب و سینما محسوب می شود!

این منتقد مطرح سینما در گفتگویی اظهار داشت: «اژدها وارد می شود» یک فیلم به نسبت غیر متعارف در فرم و مضمون و پرداخت سینمایی و حاصل دست و پا زدن مانی حقیقی برای رهایی از تنگناهای فکری و سلیقه ای خود و تمایل او به ایجاد سینمایی کاملاً شخصی و روشنفکرانه و غیر اجتماعی است؛ این فیلمساز که با ساخته های تجربه گرای خود نتوانست دیدگاه های مردمی و منتقدانه را به سوی آثارش جلب کند تنها توانسته به عنوان کارگردانی که به ظاهر سعی در نوآوری و بازی با فرم و ابداع سینمای شخصی دارد تا حدی خود را بنمایاند اما دستاوردهای او که شاید برای خودش جالب باشد با بی اعتنایی مردمی و سینمایی روبرو شده است.

وی ادامه داد: حقیقی که برای خودنمایی و به رخ کشیدن توانایی های ناقص اش فیلمفارسی بی در و پیکر، کلیشه ای و گیشه ای «پنجاه کیلو آلبالو» را با تقلید و کپی برداری از فیلم های سخیف و به قصد سوداگری در گیشه ساخته و با مدد از تبلیغات ممنوع ماهواره ای موفق شده برای فیلم به اصطلاح کمدی خود مشتری جمع کند این روزها فیلم آشفته و غیر جذاب «اژدها وارد می شود» را روی پرده سینماها دارد که این اثر سینمایی نتیجه پشتک و وارو زدن او در فضای سینمای ایران است.

آذین با بیان اینکه این فیلم که ماجراهایش را به گونه ای در دهه ۶۰ روایت می کند از نظر موضوعی حرف تازه و جذابی ندارد اظهار داشت: داستان پرداخت نشده در فیلمنامه ای قوام نیافته شکل گرفته و بعد از گذر از غربال کارگردانی تبدیل به فیلمی تجربی شده که می خواهد بدون هیچ گونه احترام و تشخصی برای شعور مخاطب و قواعد سینماهای کلاسیک و خرده پیرنگ و ضد پیرنگ در فضای غیر معمول میان این نوع گونه های ساختاری فیلم و سینما شناوری کند اما به دلایل فراوان و از جمله ضعف های اساسی در قصه پردازی، شخصیت سازی و بازی های متوسط و کارگردانی شلخته فیلمش غیر منسجم و غیر جذاب از کار در آمده و شمای سینمایی او در میان انواع ساختارهای مرسوم و غیر مرسوم سینمایی به جای نشان دادن تلاش موفق او در حرکت به سوی ایجاد سینمای شخصی و خصوصی حقیقی را در حال غرق شدن در این حال و هوای بحرانی می نمایاند.

این منتقد تأکید کرد: «اژدها وارد می شود» در ادا درآوردن از روی فیلم های به اصطلاح پسا مدرن و آثاری به سبک و سیاق برخی کارهای غلامحسین ساعدی و بهرام صادقی به دلیل نفهمیدن نوع داستان سرایی آن ها و گم شدن در فضاهای توهم زا و شیفتگی خام اندیشانه به تفکرات مستتر در داستان نویسی های مارکزی ناموفق است و با این روند از تفکر و دنیای مخاطب دور شده و معجونی غریب از وهم و خیال و مالیخولیا ارائه کرده است به طوری که جز فیلمی آشفته و درمانده نمی توان از آن یاد کرد.

وی افزود: البته «اژدها وارد می شود» به رغم نو نبودن مضمون از لحاظ موضوعی ظرفیت پردازش و پرداخت سینمایی در قالب فیلمی قصه گو را داشته که قربانی سلیقه گرایی و ندانم کاری فیلمساز شده است. این فیلم بیش از هر چیز نشانگر ندانم کاری سازنده اش در سامان بخشیدن به فیلم خود است.

آذین در خاتمه این گفتگو متذکر شد: «اژدها وارد می شود» با بضاعت فعلی نه تنها به اژدها که به قورباغه هم تبدیل نشده است؛ در هر صورت این فیلم برای سازنده اش امتیاز سینمایی و هنری خاصی به همراه ندارد و نمایشگر سوختن استعدادها و قابلیت های کارگردانی است که چنانچه به خود و جامعه اش احترام می گذاشت و برای پسند از ما بهتران فیلم می ساخت می توانست در جایگاهی شایسته در سینمای ایران بایستد و آلوده سوداگری، خود محوری و شهرت پرستی نشود.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: دوم بهمن ماه ١٣٤٣: یک شورلت ایمپالاى نارنجى رنگ از قبرستانى باستانى مى گذرد و به سمت کشتىِ به خاک نشسته اى مى راند. داخل کشتى یک زندانى تبعیدى حلق آویز شده. روى دیوارهاى کشتى خاطرات روزانه اش را نوشته بوده. آیا این نوشته ها به کارآگاه بابک حفیظى کمک خواهند کرد تا بفهمد چرا سال ها است هیچکس مرده اش را در این قبرستان دفن نکرده؟

عوامل تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: مانی حقیقی/ مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش/ مدیر تولید، / مجری طرح: مجید کریمی/ تدوین: هایده صفی یاری/ موسیقی: کریستف رضاعی/ طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی/ طراح صحنه: امیرحسین قدسی/ طراح لباس: نگار نعمتی/ صدابردار: داریوش صادقپور/صداگذاری و میکس: امیرحسین قاسمی/ دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: مهدی توکلی زانیانی/ منشی صحنه: حمیرا نعمت اله/ سرمایه گذاران: ترانه علیدوستی، مهدی داوری، علی باذل، لیلی گلستان، چاوش شیرانی. بازیگران: همایون غنی‌زاده، امیر جدیدی، احسان گودرزی، نادر فلاح، علی باقری، کیانا تجمل
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترسو

      نظرات ايشون بسيار خصمانه است و به نظر شخصي و كينه توزانه مياد تا يك نقد تخصصي و حرفه اي !

    • علی

      عجب نقدی؟؟؟!!
      خودت فهمیدی چی داری میگی.

      پاسخ ها

      • ابرا

        کلاس ادبیات بود انگار..

    • بدون نام

      من نمی فهمم قرار نیست هر فیلمس ی که رو پرده می ره مطابق میل بقیه باشه... من شاید خوشم بیاد شایدم نه مهم اینه که زحمت کشیدن پاش... یه فیلم رو من می فهمم یه فیلم رو نمی فهمم ولی دلیل نمی شه که به شعور مخاطب یخواد توهین شه... همین کارا رو کردین که کلا کسی فیلم نمی سازه.. به توچه!

    • بدون نام

      انقدر جمع نبندین کلی نگین تو هم داری به شعور همه توهین میکنی منتقد فیلم دیگه منسوخ شده مردم روزی چهارتا فیلم روز دنیا میبینن خودشون منتقدن

    • بدون نام

      ""این منتقد تأکید کرد: «اژدها وارد می شود» در ادا درآوردن از روی فیلم های به اصطلاح پسا مدرن و آثاری به سبک و سیاق برخی کارهای غلامحسین ساعدی و بهرام صادقی به دلیل نفهمیدن نوع داستان سرایی آن ها و گم شدن در فضاهای توهم زا و شیفتگی خام اندیشانه به تفکرات مستتر در داستان نویسی های مارکزی ناموفق است و با این روند از تفکر و دنیای مخاطب دور شده و معجونی غریب از وهم و خیال و مالیخولیا ارائه کرده است به طوری که جز فیلمی آشفته و درمانده نمی توان از آن یاد کرد""

      خداوکیلی خودش فهمیده چی گفته؟؟
      علت این همه خصومت چیه؟؟

      دریغ از 2 زار احترام

      تاسف!!!!!

    • ستاره

      این واقعا نقد بود یا قصد تخریب مانی حقیقی رو داشت!!!!چقدر تند،بی ادبانه...
      خودمون تشخیص میدیم به شعورمون توهین شده یا نه که نشده،شما زحمت نکشین!

    • بدون نام

      چقدر این آقای آذین عصبانی بود.. رد پای خصومت شخصی موج میزد در این نوشته

    • بدون نام

      به نظر من فیلم خیلی خوبی بود.به نسبت مزخرفاتی که بعضا به خورد مملکت میدن!!!

    • بدون نام

      دقت کردین یکی از سرمایه گذارا ترانه علیدوستیه؟بابا پولداررررررررر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج