۳۲۳۷۳۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

پيروزی اميد

شمارش آرا در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم روز گذشته به پایان رسید. به‌این‌ترتیب رقابت ١٣٦ نفر برای به‌دست‌آوردن ٦٨ کرسی خاتمه یافت. در این دور از رقابت‌ها ٢١ استان در قالب ٥٥ حوزه انتخابیه خود را برای برگزاری دور دوم انتخابات آماده کرده بودند.

روزنامه شرق: شمارش آرا در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم روز گذشته به پایان رسید. به‌این‌ترتیب رقابت ١٣٦ نفر برای به‌دست‌آوردن ٦٨ کرسی خاتمه یافت. در این دور از رقابت‌ها ٢١ استان در قالب ٥٥ حوزه انتخابیه خود را برای برگزاری دور دوم انتخابات آماده کرده بودند.

با پایان‌یافتن شمارش آرا سهم ائتلاف امید کسب ٣٨ کرسی از ٦٨ کرسی باقی‌مانده مجلس بود. مابقی کرسی‌ها را اصولگرایان و مستقلین از آن خود کردند.ائتلاف امید در مجموع دور اول و دور دوم انتخابات توانست ١٢٦ کرسی را از آن خود کند. اصولگرايان از ١٦٣ كرسي باقي‌مانده، حدود ٨٠ كرسي را به دست آوردند؛ بنابراین اصلاح‌طلبان برای تشکیل فراکسیون اکثریت ناگزیر به ائتلاف با جریان مستقل خواهند بود. البته بنا بر سنت و عرف سياسي موجود در كشور اغلب مستقلين در چنين شرايطي به اردوگاه اصلاح‌طلبان متمايل مي‌شوند.

این در حالی است که خبرگزاری‌های فارس و تسنیم آمار را به صورت متفاوت منتشر کردند؛ به‌طوری‌كه براساس آمار این خبرگزاری‌ها، تعداد کرسی‌هایی که اصولگرایان به دست آوردند، بیشتر از کرسی‌های ائتلاف امید است و براین‌اساس هم اصولگرایان را پیروز انتخابات اعلام کردند! به عنوان نمونه خبرگزاری فارس، در خبری که به بررسی نتایج انتخابات اختصاص داده، نوشته است: «اصولگرایان ١٢٦ کرسی، اصلاح‌طلبان ١١٢ کرسی، مستقلین ٤٢ کرسی و اعتدال‌گرایان نیز ٩ کرسی را در انتخابات مجلس دهم از آن خود کردند».

خبرگزاری تسنیم هم در خبری به تحلیل نتایج این انتخابات پرداخته و نوشته است: «اصولگرایان با کسب حدود ۱۱۸ کرسی حائز اکثریت مجلس دهم شدند». این گزارش در ادامه آورده است: «اصلاح‌طلبان نیز که با عنوان لیست امید وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده‌ بودند، موفق شدند حدود ٩٦ کرسی از مجلس دهم را در اختیار بگیرند که با این توصیف باید گفت، اصلاح‌طلبان دومین جریان سیاسی غالب در بین چهار جریان سیاسی حاضر در مجلس دهم خواهند بود.

برخی نمایندگان منتخب نیز با عنوان اعتدال و حامی دولت (دولت یازدهم) وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده بودند که این جریان حدود ٢٠ کرسی را در مجلس دهم خواهد داشت که با این حساب حامیان دولت یازدهم در مجلس دهم اقلیت محض خواهند بود و بعد از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، مستقلین، چهارمین جریان سیاسی حاضر در مجلس دهم خواهند بود».

این خبرگزاری‌ها در اقدامی مشابه در مرحله نخست انتخابات اعلام کردند اصولگرایان در شهرستان‌ها پیروز شده‌اند. اگرچه به نظر می‌رسید این اقدام پوششی برای ناكامي اصولگرایان است، اما در اقدامی عجیب و جالب اعلام کردند اصلاح‌طلبان در تهران با اختلاف جزئی به پیروزی رسیده‌اند. محمد کیانوش‌راد قبلا دلیل این اقدام را ترس اصولگرایان از پذیرش شکست عنوان کرده بود.

افزایش مشارکت

همچنین به گفته سخنگوی وزارت کشور، میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ٥٩ درصد است. به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری گفت: میزان مشارکت نسبت به مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی سه درصد رشد داشته است. او با اشاره به اینکه ٤٧ درصد شرکت‌کنندگان خانم و ٥٣ درصد آنها آقا بوده‌اند، افزود: در بین منتخبان چهار خانم و ٦٤ آقا حضور دارند. سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت: بیشترین میانگین سنی منتخبان ٤٦ تا ٥٠ سال بوده و ١٧ نفر در این بازه سنی حضور دارند.

بر اساس آمار، تعداد زنان حاضر در مجلس دهم ١٧ نفر است که در مقابل زنان مجلس نهم، هشت نفر به این تعداد اضافه شده است. همچنین این مجلس کمترین تعداد روحانیون را به خود دیده است. تعداد روحانیون این مجلس ١٦ نفر است که در مقایسه با مجلس نهم این تعداد، ١١ نفر کاهش یافته است.

تشکیل فراکسیون امید در مجلس دهم به‌زودي

اما محمدرضا عارف، معاون رئیس دولت اصلاحات هم در اولین اظهارنظر بعد از کسب نتایج دور دوم انتخابات گفت: با نهایی‌شدن نتایج دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، در روزهای آینده فراکسیون امید برای مجلس آینده تشکیل خواهد شد. به گزارش ایلنا، عارف گفت: بحمدالله شاهد موفقیت لیست امید در دور دوم بودیم و در این شرایط امیدواریم مجلس آینده بر اساس اولویت‌های ترسیمی در حوزه اقتصادی و معیشتی و بر اساس برنامه ۱۲۸بندی که در گذشته اعلام شده بود و همچنین ساماندهی برخی آسیب‌های اجتماعی، عملکرد مثبتی داشته باشد. و ان‌شاءالله روال عملیاتی این برنامه‌ها نیز در هفته آینده و پس از تشکیل فراکسیون امید تبیین می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ریاست مجلس آینده گفت: تعیین ریاست مجلس حق مجلس است و پرداختن زودهنگام به این موضوعات شاید به صلاح نباشد، اما با تشکیل فراکسیون‌ها و سیاست‌های مرتبط با این فراکسیون‌های مختلف این موضوعات نیز امکان بررسی دارد و ان‌شاءالله با یک تعامل مطلوب با فراکسیون‌های مختلف و پس از مشخص‌شدن نتایج نهایی انتخابات در دور دوم، فراکسیون‌ها این موضوع را نیز در دستور کار خود قرار خواهند داد.

عارف درباره امکان اجماع با لاریجانی درباره سیاست مجلس گفت: اولویت ما برای مجلس آینده تعامل با فراکسیون‌های مختلف در جهت رسیدن به اهداف کلان و ترسیمی است و قصد نداریم در مجلس آینده تقابل فراکسیون‌ها را ایجاد کنیم، بلکه با تعامل و همفکری در مسیر اهداف کلان کشور گام بر‌می‌داریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج