۳۲۴۰۹۰
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

خداحافظی عارف با رياست مجلس دهم؟!

سایت اصولگرای صراط نیوز درباره انتخاب ریاست مجلس دهم نوشت: با برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دهم و مشخص شدن نتایج نهایی، شانس محمدرضا عارف برای ریاست پارلمان کاهش یافته است.

سایت اصولگرای صراط نیوز درباره انتخاب ریاست مجلس دهم نوشت: با برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دهم و مشخص شدن نتایج نهایی، شانس محمدرضا عارف برای ریاست پارلمان کاهش یافته است.

در میان ۲۸۹ نماینده راه یافته به مجلس، ۱۱۴ نفر اصلاح طلب، ۸ نفر اعتدالگرا، ۱۱۱ نفر اصولگرا و ۵۶ نفر مستقل هستند.

به این ترتیب وضعیت رقابت برای ریاست مجلس بین عارف و لاریجانی شفاف تر شده است. هر یک از این دو برای رسیدن به صندلی ریاست به ۱۴۵ رای نیاز دارند. به طور طبیعی، اصولگرایان مجلس لاریجانی را به عارف ترجیح خواهند داد و این بدان معناست که از هم اکنون ۱۱۱ رای قطعی از سبد عارف خارج شده. از طرفی، از میان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان نیز که در مجموع ۱۲۲ کرسی دارند، بسیاری از آنها ریاست لاریجانی را بر عارف ترجیح می دهند.

این افراد سه دسته اند: دسته اول اصلاح طلبان شناسنامه دار هستند که بر اساس اظهارنظرهای پیشین، برخی از آنها قصدی برای رای دادن به عارف ندارند. این نمایندگان منتخب، یا عارف را دارای توان مدیریت سیاسی بالایی نمی دانند، یا در شرایط کنونی ریاست یک اصلاح طلب تابلودار را به صلاح نمی بینند و حتی برخی از تندروهایشان اساسا عارف را اصلاح طلب بدلی می خوانند نه واقعی.

دسته دوم اصولگرایانی هستند که به هر دلیلی در "لیست امید" قرار گرفته بودند و به مجلس راه یافته اند. حتی در لیست منتخبان تهران نیز سه نفر از این دست اصولگرایان به چشم می خورد. رای قطعی این افراد به لاریجانی است نه عارف.

دسته سوم منتخبان اصلاح طلب و حامی دولت نیز افرادی هستند که اساسا خود را اصلاح طلب یا اصولگرا نمی دانند و برای خود هویت "اعتدالگرا" را تعریف کرده اند. مواضع این نمایندگان نیز نشان می دهد آنها تمایلی به ریاست عارف ندارند.

به این ترتیب، عارف حتی در میان ۱۲۲ نماینده اصلاح طلب و حامی دولت نیز تعدادی مخالف دارد که حاضر نیستند به ریاست او تن دهند. با این وجود، حتی با فرض اینکه تمامی ۱۲۲ رای مذکور به سبد عارف ریخته شود، باز هم تکلیف ریاست به دست ۵۶ نماینده مستقل مشخص خواهد شد.

بررسی سوابق این نمایندگان مستقل نیز نشان می دهد، اکثریت آنها گرایشی به اصلاح طلبان ندارند. برخی از این نمایندگان مستقل در دوره های گذشته انتخابات، در لیست اصولگرایان حاضر بودند؛ با این وجود در انتخابات اخیر به دلیل ضعف مدیریتی اصولگرایان در تهیه یک لیست واحد، در لیست نهایی قرار نگرفتند و به صورت مستقل وارد انتخابات شدند.

از طرفی، شرکت علی لاریجانی در انتخابات اخیر به صورت "مستقل"، تمایل این افراد برای رای دادن به او را افزایش داده است. نماینده ای که خود را مستقل و به دور از گرایش های سیاسی می داند، از میان دو گزینه عارف و لاریجانی به طور طبیعی، دومی را برخواهد گزید؛ چرا که عارف خود را یک اصلاح طلب شناسنامه دار می داند و در انتخابات اخیر نیز اصلاح طلبان - با وجود انتقاداتی که از او دارند - دقیقا به همین دلیل یعنی مارک اصلاح طلبی روی پیشانی او، به عارف رای دادند. در طرف مقابل، لاریجانی با وجود اینکه یک اصولگراست، اما وارد بازی های باندی نشد و حتی اصولگرایان - تحت مدیریت حداد عادل - حاضر نشدند او را در لیست نهایی خود قرار دهند.

رای تنها ۳۴ نماینده از ۵۶ نماینده مستقل به لاریجانی، به انضمام رای ۱۱۱ نماینده اصولگرا، ریاست لاریجانی را تحت هر شرایطی قطعی خواهد کرد. با این شرایط باید منتظر ماند و دید آیا عارف به رقابتی که شانسی برای پیروزی اش در آن قابل تصور نیست، وارد خواهد شد و یا به ریاست "فراکسیون امید" اکتفا خواهد کرد؛ اتفاقی که نشانه های آن نیز پس از مشخص شدن نتایج دور دوم انتخابات بروز کرد و عارف در اظهارنظری با اعلام تشکیل "فراکسیون امید طی روزهای آینده" گفت: "قصد نداریم در مجلس آینده تقابل فراکسیون‌ها را ایجاد کنیم، بلکه با تعامل و همفکری در مسیر اهداف کلان کشور گام بر می داریم."
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • user

      هیچ فرقی به حال ملت نمی کند چون هیچ کدام به فکر حل مشکلات مردم نیستند

    • بدون نام

      اصولگراهارو با چی شمردن؟؟؟

    • حسین امینی

      سلام بعضی اخبار چند بار تکرار مبشود چرا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج