جاباما
۳۲۴۴۷۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

بعیدی نژاد: برجام مذاکره نظام بود نه دولت

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان تأکید کرد که هیچ دستورالعملی از سوی دولت مبنی بر اینکه به هر نحوی مذاکره باید ادامه پیدا کند به ما داده نشد و این مذاکرات، مذاکرات نظام بود.

خبرگزاری ایسنا: مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان تأکید کرد که هیچ دستورالعملی از سوی دولت مبنی بر اینکه به هر نحوی مذاکره باید ادامه پیدا کند به ما داده نشد و این مذاکرات، مذاکرات نظام بود.

حمید بعیدی نژاد مدیر کل امور سیاسی و بین الملل وزارت خارجه کشورمان در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق گفت: یکی از تجارب ما در مذاکرات هسته ای کسب اعتماد به نفس در عرصه بین المللی بود که تا این زمان برجسته نشده بود. در این مذاکرات پتانسیل کشور ما در یک مذاکرات سخت بین المللی با کشورهای ابر قدرت به نتیجه رسید.

او افزود: همیشه سوالی وجود داشت که چرا با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم. ترسی از مذاکره با آمریکا وجود داشت که این کشور بسیار خطرناک است و ما اصلا اشخاص مناسب را برای مذاکره با آمریکا در اختیار نداریم.

بعیدی نژاد در ادامه گفت: ما در این مذاکرات توانستیم با شش کشور ابر قدرت جهانی مذاکره کنیم و منافع خود را تأمین کنیم. یکی از آفات چنین مذاکرات حساسی پیش‌داوری قبل از ورود به مذاکره است. ما برای خود از ابتدا اصول و خطوط قرمزی تعریف کرده بودیم و به عنوان نماینده‌ی نظام وارد این مذاکرات شدیم.

او تأکید کرد: ما همواره در نظر داشتیم اگر اصول مورد نظر ما تأمین نشود مذاکرات به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

این مذاکره کننده ارشد کشورمان ادامه داد: روز اول مذاکره با آمریکا در عمان به آن‌ها اعلام کردیم که موضوع غنی سازی خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و آن‌ها نیز در یک تغییر سیاست آن را پذیرفتند. در ادامه با طرف مقابل بر روی موضوعات مورد اختلاف مثل میزان غنی‌سازی، تعداد سانتریفیوژها، رآکتور آب سنگین اراک و نیز تأسیسات فردو به مذاکره پرداختیم.

بعیدی نژاد افزود: وندی شرمن معاون وزیر خارجه‌ی آمریکا در اوایل مذاکرات تأکید داشت که تعداد سانتریفیوژهای ایران باید خیلی خیلی خیلی کمتر از تعداد حال حاضر باشد. حتی در اواخر مذاکرات نیز آمریکا بر روی ۵۰۰ سانتریفیوژ تأکید داشت که ما توانستیم این عدد را به ۵۰۶۰ سانتریفیوژ برسانیم.

مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه در ادامه گفت: ما در مذاکرات هسته ای روش تعادل را در پیش گرفتیم یعنی نه فقط به صورت ظاهری و بدون هدف مذاکره کردیم و نه آن که در برابر خواسته های طرف مقابل اغماض کردیم. تصمیم نظام وارد شدن به مذاکرات و تضمین اهداف جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و به نتیجه رساندن آن بود.

او ادامه داد: ما همه‌ی جزئیات و مطالب را در روند مذاکرات به سطوح عالی کشور و رهبری گزارش داده‌ایم. ما باید شأن رهبری را حفظ کنیم چرا که خود مقام معظم رهبری اجازه ورود را به مذاکرات دادند و اگر این مذاکرات برای کشور مفید نبود قطعاً با آن مخالفت می‌کردند.

بعیدی نژاد در ادامه گفت: ممکن است در جریان مذاکرات تنها در یکی مورد است که اختلافات اندکی با مصالحه آن هم در صورتی که مقام معظم رهبری در جریان آن بودند مذاکرات را ادامه داده باشیم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان همچنین ادامه داد: به عنوان کسی که در مذاکرات حضور داشتم تأکید می‌کنم که هیچ دستورالعملی از سوی دولت مبنی بر اینکه به هر نحوی مذاکرات را ادامه دهید به دستمان نرسید و انجام این مذاکرات تصمیم نظام بود.

او تأکید کرد: اگر طرف مقابل به خواسته های ما تن نمی‌داد و در صورتی که به یک نقطه‌ی کور می‌رسیدیم قطعا مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید.

بعیدی نژاد افزود: همانطور که می‌بینید امروز نظام از این توافق حمایت می‌کند چرا که مسیری بسیار دشوار برای رسیدن به برجام طی شده است و نظام آن را در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران می‌داند.

او گفت: ما تا لحظه‌ی آخر نمی‌دانستیم که به این توافق دست خواهیم یافت. اکنون هم موضع ما تداوم برجام در قبال پایبندی طرف مقابل به وعده‌های خود است. باید توجه داشت که آیا طرف آمریکایی نسبت به گذشته رفتار خود را در قبال ایران اصلاح کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج