۳۲۴۵۰۳
۷ نظر
۵۰۰۶
۷ نظر
۵۰۰۶
پ

عزم عربستان برای محرومیت ایرانیان از حج

خبر جدیدی از ماجرای حج تمتع ‌سال جاری به گوش نمی‌رسد. همین بی‌خبری باعث شده تا رئیس سازمان حج اعلام کند، «نتیجه تصمیمات عربستان، محروم‌کردن زائران، از خانه خداست.»

روزنامه شهروند: خبر جدیدی از ماجرای حج تمتع ‌سال جاری به گوش نمی‌رسد. همین بی‌خبری باعث شده تا رئیس سازمان حج اعلام کند، «نتیجه تصمیمات عربستان، محروم‌کردن زائران، از خانه خداست.»

سعید اوحدی که در روزهای گذشته، بارها از محدودیت‌های زمانی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات با سعودی‌ها حکایت کرده و حتی گفته بود که چهارماه از زمان انجام امور اجرایی عملیات حج درمقایسه با‌ سال گذشته عقب‌تر هستیم، این‌بار در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، نتیجه بی‌پاسخ گذاشتن مذاکرات ازسوی عربستانی‌ها را محرومیت ایرانی‌ها از حج معنا کرد.

او با اشاره به موانع ایجادشده ازسوی عربستان درمراسم حج امسال گفت: «تصمیم‌های عربستان باعث محروم‌شدن زائران از حق شرعی برای حضور در میهمانی خدا می‌شود و اگر این رفتار ادامه یابد، قطعا وارد خطوط قرمز می‌شویم.» رئیس سازمان حج و زیارت، در پاسخ به این‌که آیا موانع عربستان درواقع تعمدی برای به تأخیرانداختن تدابیر حج و درنهایت جلوگیری از مشارکت حجاج ایرانی در مراسم حج است، ادامه داد: «درباره این‌که یک اراده عمدی وجود دارد یا خیر، باید گفت آنچه نتیجه تصمیم‌های عربستان که ما آثارش را می‌بینیم، درواقع محروم‌کردن زائران مسلمان مستطیع از حق شرعی‌شان برای حضور درمیهمانی خداست. این نتیجه‌ عمل آنهاست که نتیجه بسیار سنگینی است و قطعا مجموعه دست‌اندرکاران حج عربستان باید خود پاسخگوی این رفتارشان در دنیای اسلام باشند.»

او درباره برداشت خود از برگزاری این مراسم در فرصت باقی‌مانده گفت: اگر این رفتار ادامه داشته باشد، قطعا ما وارد خطوط قرمز می‌شویم.

رئیس سازمان حج با بیان این‌که تصمیم‌گیری نهایی در داخل شورایعالی حج باید صورت گیرد، گفت: «طی نامه‌ای درخواست کرده‌ایم که جلسه شورایعالی حج تشکیل شود. اگر ما به دست‌اندرکاران سعودی اعلام کرده‌ایم که به چهار خط قرمز خود رسیده‌ایم، امروز اعلام می‌کنیم که خط قرمز پنجم هم زمان‌بندی اجرای مراسم حج امسال است که این خط قرمز به چهار مورد قبلی اضافه می‌شود. امیدواریم که شورایعالی حج به ‌زودی تشکیل جلسه بدهد و ان‌شاءالله تصمیم نهایی را حتما اتخاذ خواهیم کرد.»

او درباره فرصت باقی‌مانده برای مشارکت زائران ایرانی درحج امسال هم گفت: «ما خیلی فرصت نداریم، حداقل یک‌ماه.» اوحدی افزود: «محدوده قرمز اجرای زمان‌بندی عملیات حج به این معناست که کار اجرایی ما را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. ضمن این‌که عربستان درباره هیچ‌کدام از خطوط قرمزی که ما اعلام کرده‌ایم، نظرش را بیان نکرده که این امر نشان می‌دهد که اراده سیاسی جدی نمی‌خواهم بگویم برای پذیرش زائرین، بلکه برای محروم‌کردن زائران از این سفری که حق زائران مسلمان است، وجود دارد.» اوحدی به فاجعه منا و شهدای این فاجعه تلخ و غم‌انگیز اشاره کرد و گفت: «در این فاجعه، زائران واقعا مظلومانه شهید شدند. بیش از هفت‌هزار زائر کشورهای اسلامی مظلومانه در لباس احرام در روز عید قربان، قربانی سوءتدبیر و سوءمدیریت و قصور غیرقابل گذشت مسئولان سعودی شدند.»

رئیس سازمان حج، با اشاره به این‌که ما به مسئولان سعودی تأکید کردیم که خودتان بارها گفته‌اید که حج از روابط سیاسی جداست و حجاج میهمان خانه خدا هستند، یادآوری کرد: «به آنها گفته‌ایم اگر اعتقاد دارید که حج از رابطه سیاسی جداست، باید ویزا را در خود ایران بدهید، (زیرا) چیزی تغییر نکرده است. حق منطقی و حقوق شهروندی زائران ما است که ویزای زائر در ایران ارایه شود. بعد هم، وزارت امورخارجه و دستگاه‌های مختلف با ما هماهنگی دارند و سازمان حج و زیارت اعلام کرده که ما حاضر هستیم که همه‌گونه تمهیدات لازم را فراهم کنیم تا ویزاها در ایران حتما صادر شود؛ به این دلیل که خود سعودی‌ها هم اذعان داشتند که صدور ٦٤‌هزار ویزا درکشور ثالث، نه امکان‌پذیر است و با مشکلات و موانع جدی هم مواجه خواهد شد.»

اوحدی گفت: «اعتقاد ما این است که طرف سعودی اکنون باید پاسخگو باشد. ما شفاف مطالبات‌مان را مطرح کردیم و منتظر پاسخ عربستان هستیم که بتوانند پاسخگوی ناهماهنگی که در مجموعه دستگاه خودشان است، باشند. آنها باید پاسخگو باشند. آنها از ما خواستند که ظرف حداکثر یک هفته ویزا صادر می‌شود و مجددا هیأت ایرانی به عربستان می‌رود. تا به امروز، ١٢روز از برگشتن ما گذشته است، اما دولت عربستان پاسخگو نبوده است. این رفتار متاسفانه، نشانه‌هایی از عدم اراده جدی برای پذیرش میهمانان حرم امن الهی درحج ٩٥ دارد که این هم واقعا مسئولیت سنگینی است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا کنه راه ندن ما که خودمون عرضه نداریم که نریم

    • مهدی

      کمک به کودکان سرطانی کمک به کسانی که به نان شبشان محتاجند کمک به کسانی که دچار بیماریهای سخت هستند واز پرداخت هزینه ان عاجزند و....مطمئنا از رفتن به این حج شما قضاوت کنید بااین همه توهین وبی احترامی که باما ایرانیها می کنند با کدام امنیت جانی ایا باید رفت

    • صابر

      خدا رو شكر

      اينجوري يه عده ديگه اسباب فخر فروشيشون كم ميشه

    • مینا

      هر کشوری در این سطح کشور دیگه را خوار و خفیف می کرد خود مردم به طور خودجوش پاشونو اونجا نیم ذاشتن
      اینجا به التماس افتادیم مارو راه بدن
      به چه قیمت؟
      مگه کل کارهای خوب دنیا تو رفتن به حج خلاصه می شه؟؟

      پاسخ ها

      • سین میم

        راست میگه....
        خداوند از حق الله میگذره . ولی از حق الناس نه. تحقیر و خطر مرگ در حال حاضر تنها تصویر از حجه... کمی صبر کنن بلکه اوضاع روبراه بشه.

    • فرزند شهيد

      بزرگان مي فرمايند اگر خطر جاني در سفر به مكه شما را تهديد كرد مي توانيد ترك واجب كنيد يعني به حج نرويد ولي قربانت شوم امام حسين اگر هم در سفر به كربلا جان شما هم تهديد شود واجب است برويد من به تمام حجاج پيشنهاد مي كنم كه راهي ديار نجف و كربلا شوند تا عظمت امام علي (ع) و حضرت عباس به عينه ببينند

    • بدون نام

      کعبه یک نشانه اس .انشاالله که مردم ما در کشور خودمان حاجی شوند .!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج