۳۲۴۵۴۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

سد محکم پرتغالی در مواجهه با منتقدانش

مروری داریم بر برخی درگیری های مربی محبوب پرتغالی با بازیکنان، دستیاران، مربیان و مدیران ارشد فوتبالی.

روزنامه قانون: با نزدیک شدن به انتخابات فدراسیون فوتبال در نوزدهم اردیبهشت و اینکه کاندیداهای آینده ریاست فدراسیون فوتبال همگی از ماندن کی‌روش حمایت کرده اند و با توجه به اینکه کی روش برای چندمین بار گفته اگر امکانات مناسب برای تیم ملی مهیا نشود از سمت خود استعفا خواهد کرد، مروری داشتیم بر برخی درگیری های مربی محبوب پرتغالی با بازیکنان، دستیاران، مربیان و مدیران ارشد فوتبالی.

استراحتی که همیشگی شد!

نخستین درگیری کی روش با سید مهدی رحمتی، دروازه بان شماره یک تیم ملی بود. جر‌و بحث های این دو نفر، بعد از تساوی تیم ملی در دیدار دوستانه با تونس رقم خورد. رحمتی روی ارسال ها ضعف نشان داد و کی روش از این اتفاق ناراضی بود. در اولین روز اسفند سال ۹۱، رحمتی در مصاحبه ای که بازتاب های زیادی داشت، خداحافظی موقتش از تیم ملی را برای «استراحت» تایید کرد. یک روز بعد، کی روش از این تصمیم حمایت کرد و نشان داد علاقه چندانی به ادامه همکاری با رحمتی نداشته است. بعد از اولین واکنش کی روش، رحمتی از خداحافظی پشیمان شده بود اما نه صحبت‌های او نه پادرمیانی دیگران، کمکی به بازگشت سید نکرد. بعدتر به ارتباط خاص کی روش و نکونام نیز اشاره کرد و به کنایه از لزوم آشنایی با زبان «اسپانیایی» در اردوی تیم سخن به میان آورد. کی روش پس از آن دیگر در مورد رحمتی صحبتی نکرد و در سه بازی پایانی تیم ملی در راه صعود به جام جهانی از رحمان احمدی درون چارچوب دروازه تیم ملی استفاده کرد. کنار گذاشتن رحمتی از تیم ملی البته به دلیل مبارزه با بازیکن سالاری مورد استقبال رسانه ها و کارشناسان قرار گرفت.

سید مهدی رحمتی تنها بازیکنی نبود که کی روش با او درگیری پیدا کرد . در اين زمينه مي‌توان به بازیکنانی چون هادی عقیلی که زمانی از ستون های اصلی خط دفاعی تیم ملی محسوب می‌شد، محمدرضا خلعتبری و میلاد فخرالدینی هم اشاره کرد.

استعفای عباس آقا!

در روزهایی که کی روش اصلا انتظارش را نداشت، امید نمازی دستیارش ناگهان طی نامه‌ای استعفایش را از تیم ملی اعلام کرد.

نمازی پس از استعفا از تیم ملی، سرمربی فوتبال بانوان آمریکا شد. کارلوس کي‌روش نیز که به شدت از این موضوع عصبانی بود عنوان کرد کار نمازی را در تیم ملی، عباس آقا (مسئول تدارکات تیم ملی) هم مي‌توانست انجام دهد. البته نحوه بیان کی روش نیز با انتقادات شدیدی از سوی حتی طرفدارانش رو به رو شد. کی روش در مصاحبه ای اعلام کرد:« نمازی تیم ملی را رها کرده و شما نظر من را درباره چنین افرادی مي‌دانید.»

دستیار یا آنالیزور؟

در خرداد ۹۳ تیم ملی از اردوی اتریش بازگشته بود تا مهیای سفر به برزیل و حضور در جام جهانی شود. رسیدن کاروان ایران به فرودگاه امام بعد از پرواز اتریش، فرصت ایده‌آل صحبت با اعضای تیم را در اختیار رسانه ها قرار داده بود. همه خبرنگارهایی که آن روز برای مصاحبه با چهره های سرشناس تیم ملی راهی فرودگاه شده بودند، از رفتار مجید صالح شوکه شدند. او آن روز از پاسخ دادن به سوال ها طفره رفت و کارلوس کی‌روش نیز تنها یک پاسخ در این ارتباط داشت:«اجازه بدهید صحبت نکنم!» اختلاف صالح و کی‌روش از زمانی شکل گرفت که دستیار ایرانی در یکی از سه دیدار دوستانه در اتریش، به عنوان آنالیزور روی سکوها فرستاده شد. صالح که با عنوان دستیار و نه آنالیزور به تیم ملی رفته بود، به شدت از این ماجرا دلخور شد و ترجیح داد به همکاری اش با کی روش در تیم ملی پایان دهد.

به خاطر یک مشت دلار؟!

بهانه قرارداد ۱۰۰ هزاردلاری است که کی‌روش پیش از جام جهانی از کمپانی آل‌اشپورت اسپانسر البسه تیم ملی دریافت کرده؛ قراردادی که البته در همه جای دنیا مرسوم است اما انتقادات قبلی کی‌روش از این کمپانی و سکوت ناگهانی اش، از این ماجرا مستمسکی ساخت تا به کی‌روش حمله کرده و به او اتهامات خارج عرف وارد کنند.

در مقابل این حملات تند و تیز،کی‌روش هم ساکت ننشست و منتقدان را به بدخواهان تیم ملی تعبیر کرد که نمی‌خواهند تیم ملی با او نتیجه بگیرد. او وعده داده که بعد از بازی برابر عمان (انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه) و در بازگشت به تهران پاسخ این اتهامات هولناک را خواهد داد.

پس از چند روز رضا حسنی خو، مدیر کل حراست وزارت ورزش، پرونده کی روش - آل‌اشپورت را دیگر یک پرونده حراستی ندانست و کفاشیان را مسئول پیگیری پرونده در کمیته اخلاق دانست. از صحبت های حسنی خو این‌طور برداشت شد که در آینده نه پرونده ای در کار خواهد بود نه سوال و جوابی. علی کفاشیان هم که از همان روز اول گفته بود در این ماجرا هیچ تخلفی صورت نگرفته و قرارداد آل اشپورت و کی‌روش یک اتفاق عادی در دنیای حرفه ای است.

آقای همیشه شاکی

رابطه تیره و تار مایلی کهن و کی روش بر کسی پوشیده نیست. مایلی کهن همیشه از غر‌زدن های کی روش نسبت به کمبود امکانات در ایران انتقاد کرده و معتقد است مگر زمانی که او سرمربی تیم ملی بود، تیم چه امکاناتی داشت؟ او معتقد است امکانات تیم ملی نسبت به دهه های قبل بسیار بیشتر و پیشرفته تر شده است. مایلی کهن در مصاحبه ای در سال ۹۱ گفت: «فکر می‌کنم آقای کی روش از امکانات زیاد اینجا مي‌نالد! ما در این مملکت سال‌ها کار کرده‌ایم. زمانی بود که مربی تیم ملی بودم و حتی زمین تمرین نداشتیم.‌ای‌کاش فیلم آن روز‌ها را داشتم البته عکس‌هایش هست. مجبور بودیم در تپه‌های ماهور ورزشگاه انقلاب که مخصوص گلف بود تمرین کنیم. ایشان هر دفعه که از سفر برمي‌گردد از امکانات می‌نالد و نهیبی به فدراسیون می‌زند درصورتی که اینجا به او خیلی هم خوش می‌گذرد و حتی سوارکاری هم می‌رود. ما الان امکانات فوق العاده‌ای برای تیم ملی داریم که نمونه‌اش همین کمپ تیم‌های ملی است. یادم هست که در زمان ما مسئولان می‌گفتند پزشک می‌خواهید چه کار و چرا با خود پزشک به سفر می‌برید؟!»
انتقادهای مایلی‌کهن پس از جام جهانی 2014 برزیل و کسب تنها یک امتیاز از سه بازی بیشتر شد. به اعتقاد او ایران در دوره های قبلی جام جهانی به خصوص در جام جهانی 1998 فرانسه نتایج بهتر و درخشان تری نسبت به دوره اخیر جام جهانی کسب کرده است اما رسانه ها و باند کی روش باخت یک بر صفر ایران مقابل آرژانتین را بزرگ‌نمایی کرده اند. محمد مایلی‌کهن پس از باخت مقابل عراق در ضربات پنالتی و حذف ایران از جام ملت های آسیا 2015 استرالیا، انتقادات خود علیه مربی پرتغالی را به اوج رساند و خواستار کناره گیری او از سمت سرمربیگری تیم ملی شد. اتفاقی که تا امروز رخ نداده است.

کی روش بنز، مربی ایرانی موتورگازی؟

بیانیه کانون مربیان ایران پس از حذف تیم ملی از جام جهانی که در رأس آن مجید جلالی حضور داشت، سر و صدای زیادی به پا کرد. در این بیانیه از شیوه بازی تیم ملی تا نحوه برخورد و دید از بالای کی روش نسبت به جامعه و فوتبال ایران مورد انتقاد مربیان ایرانی قرار گرفت. مجید جلالی از بیانیه کانون مربیان دفاع و عنوان کرد که بحث آنان فرد کی روش نبوده بلکه شیوه برخورد با مربیان ایرانی در قیاس با مربیان خارجی است. جلالی بر این عقیده بود که هجمه ها علیه مربیان ایرانی همیشه بیش از حد است و این‌طور تصور مي‌کنند که مربیان ایرانی موتورگازی هستند و کی روش بنز است، که این موضوع صحیح نیست. او در مصاحبه ای در همان زمان گفت: «بحث اصلی ما دراین بیانیه این است اگر ما مربی بزرگ با اسم بزرگ مي‌آوریم و قرارداد بزرگ با او منعقد مي‌کنیم باید انتظارات ما بزرگ باشد.»

ژنرال، پشت قلعه پرتغالی‌ها

پس از باخت تلخ ایران مقابل عراق در محله یک چهارم پایانی جام ملت های آسیا، امیر قلعه‌نویی در بیانیه ای انتقادات تندی نسبت به کی روش وارد کرد. قلعه نویی به کمبود امکانات تیم ملی واقف است اما او بر این عقیده بود که این بهانه خوبی نیست تا شکست مقابل عراق را گردن امکانات بیندازیم. قلعه نویی انتقادات صریحی نسبت به بي‌برنامگی تیم ملی در زمان 10‌نفره شدن تیم ملی مقابل عراق داشت. سرمربی وقت استقلال، همچنین از دعوت بازیکنانی که آمادگی لازم برای حضور در این رقابت ها را نداشتند انتقاد کرد و با اشاره به بازیکنانی چون غفوری و پورعلی گنجی که از دل لیگ برتر ایران بیرون آمده اند و ستاره شده اند، گفت: «حرف من این است که می‌توانستیم با نگاه منصفانه به بازیکنان و لیگ ایران، بازیکنان ملی بیشتری تولید کنیم.» به باور او به لیگ کم‌توجهی مي‌شود و کی روش همیشه سراغ گزینه هایی مي‌رود که آمادگی شان پایین است و فقط اسم و رسم دارند.

البته کی روش نیز این انتقادات را بی پاسخ نگذاشت و معتقد بود وقتی او رحمتي‌و آندو را برای استقلال نمي‌خواهد، او هم حق انتخاب دارد و مي‌تواند بازیکنانی را که مي‌خواهد به تیم ملی دعوت کند. کی روش مدتی بعد در برنامه تلویزیونی کسی که بزرگ‌ترین حامي‌رسانه ای او محسوب مي‌شود حاضر شد و گفت که نباید وارد مجادله لفظی با امیر قلعه نویی مي‌شد و به این ترتیب به اشتباه خود اعتراف کرد.

سریال اسدی-کی روش

اواخر بهمن ماه سال 93 بود که پس از جلسه‌ای چند ساعته میان کا‌ر‌لوس کی‌روش و علیرضا اسدی خبرها حاکی از مواضع متفاوت این دو علیه یکدیگر بود تا جایی که یک روز تصور می‌شد این صحبت‌ها و این اختلافات کار را به جاهای باریک بکشاند. هر چند سرمربی تیم ‌ملی معتقد بود که برخی علاقه‌مند به ادامه همکاری او با تیم ‌ملی نیستند اما اسدی هرگز این مسئله را تایید نکرد و تنها به این موضوع بسنده کرد که نتایج به دست آمده توسط تیم ‌ملی چندان رضایت بخش نبوده است. در هر حال علی‌رغم خبری شدن عدم همکاری کی‌روش با تیم ‌ملی همزمان توسط علی کفاشیان، در نهایت مربی پرتغالی در تیم ‌ملی ماندگار شد، هر چند که این ماندگاری باز هم با آرامش ادامه نیافت.

بعضا مصاحبه‌هایی توسط اسدی و کی‌روش عنوان می‌شد که حکایت از ادامه اختلافات میان این دو داشت. اما موضوع طی چند وقت اخیر حادتر از گذشته پیش رفته است. حتی درست زمانی که نتیجه‌ جلسه کی‌روش و اسدی پیش از سال جاری چندان رضایت بخش نبود اما کار تا به این حد در لبه پرتگاه قرار نگرفته بود. طرح موضوع پرونده کی‌روش در کمیته‌ اخلاق توسط رئيس و دبیر این کمیته‌، فو‌تبا‌ل ایران را با چالشی جدید مواجه کرد. هر چند محمدزاده و آبانگاه هرگز از جزيیات این پرونده پرده برنداشتند اما مدام از مسائلی علیه سرمربی تیم ‌ملی صحبت می‌کرد‌ند که کاملا کلی بود و اطلاعات جدیدی به جامعه فو‌تبا‌ل ارائه نمی‌کرد. این صحبت‌های رئيس و دبیر سابق کمیته‌ اخلاق هم از سوی سرمربی تیم ‌ملی بی پاسخ نمی‌ماند. کی‌روش که با اعلام بیانیه‌ای از افشای جزيیات این پرونده خبر داده بود، تهدید کرد که اگر از او عذرخواهی نکنند همه چیز را افشا خواهد کرد. کی‌روش به‌صراحت اعلام کرد که به زودی خواهد گفت چه کسی پشت پرونده او قرار گرفته و کار را پیش می‌برد؛ کسی که خودش را در پشت این پرونده مخفی کرده و برخی عوامل او «طوطی‌وار» صحبت‌هایش را منتقل می‌کنند.

اما روز گذشته باز هم دبیر سابق کمیته‌ اخلاق مصاحبه تندی را علیه سرمربی تیم ‌ملی انجام داد بی آن که باز هم جزيیات جدیدی را از پرونده بیان کند. شاید بیشتر تصور بر این بود که قصد آبانگاه مصاحبه علیه کی‌روش است تا صحبت درباره مسائلی که برای سرمربی تیم ‌ملی پرونده‌ای را در کمیته‌ اخلاق ایجاد کرده است. اما این صحبت‌های دبیر سابق کمیته‌ اخلاق توسط سرمربی تیم ‌ملی بی پاسخ نماند. کی‌روش چند ساعت بعد در مقابل دوربین‌ها و در میان خبرنگاران آبانگاه را شخصیتی «واهی و دروغین» خطاب کرد که جملات کسی را که پشت پرده این پرونده قرار گرفته است به صورت طوطی وار منتقل می‌کند. باز هم این موضوع ختم نشد؛ در يكي از برنامه‌هاي 90 سرمربی تیم ‌ملی به اصرار عادل فردوسی‌پور جدیدترین اطلاعات این پرونده را افشا کرد، این که دبیر کل فدراسیون فو‌تبا‌ل پشت پرونده او در کمیته‌ اخلاق قرار گرفته است. کی‌روش اظها‌ر کرد، کاملا مشهود و واضح است که دبیر سابق کمیته‌ اخلاق از طرف چه کسی صحبت‌هایی را که به او منتقل کرده‌اند مطرح می‌کند، آن شخص همان کسی است که پرونده را به کمیته‌ اخلاق ارجاع داده است و به طور مثال برای مارکار آقاجانیان هم پرونده درست کرده و پرونده مهرداد خانبان را نیز به کمیته‌ اخلاق ارجاع داده است. این که این شخص کسی نیست جز علیرضا اسدی، دبیر کل فدراسیون فو‌تبا‌ل. اسدی که این بار تصمیم گرفته با رویکردی جدید نسبت به مسئله نگاه کند، از صحبت با رسانه‌های تصویری و مکتوب سر باز زده و کی‌روش را به مناظره تلویزیونی در برنامه90 دعوت کرده است.

مسئله اساسی در مورد اتفاقات اخیر سرمربی تیم ‌ملی، دبیر کل فدراسیون فو‌تبا‌ل و اعضای مستعفی کمیته‌ اخلاق این است که چه کسی باید مسئولیت نظارت بر رفتار کارکنان مرتبط با فدراسیون فو‌تبا‌ل و کنترل اوضاع را بر عهده داشته باشد.رئيس فدراسیون فو‌تبا‌ل بالاترین مرجعی است که وظیفه آرام کردن اوضاع و کنترل پرسنلش را بر عهده دارد. این که او به‌عنوان فرد اصلی پایش را از ماجرا کنار بکشد و کارکنانش به جان یکدیگر بیفتند و مسائل متفاوتی را علیه یکدیگر مطرح کنند اصلا به‌صلاح نیست، چه معنایی دارد. همان طور که ساختار تنش‌زای فو‌تبا‌ل ایران شبیه هیچ یک از ساختارهای حر‌فه‌ای در فو‌تبا‌ل دنیا نیست، این بار هم ضعف مدیریتی باعث شده فو‌تبا‌ل ایران تنها به سمت حواشی هدایت شود تا باز هم دغدغه‌های اصلی برای پیشرفت در فو‌تبا‌ل مغفول واقع شود. کفاشیان خودش را در این پرونده کنار کشیده تا روز به روز مصاحبه‌های اعضای تحت کنترل و نظارت او تند و تندتر شود؛ صحبت‌هایی که از یک دعوای تمام نشدنی میان مسئولان اصلی فو‌تبا‌ل ایران خبر می‌دهد.

جدال بر سر لژیونر ها! آیا بدم؟! آیا ندم؟

اختلاف حبیب کاشانی با کی روش از آن‌جا بالا گرفت که کی روش، اجازه حضور جهانبخش و آزمون را در تیم ملی امید نمي‌داد. کی روش این دو بازیکن را برای بازی های دوستانه پیش روي تیم ملی مي‌خواست اما حبیب کاشانی معتقد بود که بازی هاي تیم امید در چارچوب رقابت های انتخابی المپیک مهم تر است و ارجحیت با تیم امید است. پس از مذاکرات طولانی و جلسات متعدد کی روش همچنان اصرار به حضور این دو بازیکن در اردوی تیم بزرگسالان را داشت و سر ناسازگاری با تیم امید بنا کرده بود. در نهایت با تصمیم فدراسیون فوتبال این دو لژیونر در اختیار تیم ملی امید قرار گرفتند.کی روش که بسیار از این موضوع عصبانی بود دیگر به تیم امید کمکی نکرد و روابطش با حبیب کاشانی نیز تیره تر شد.

دیروز کارگر، امروز سوگلی

یکی از جدی ترین منتقدان کی روش، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان بود. انتقادات او آن قدر تند و زننده بود که حتی بزرگ‌ترین منتقدان کی روش نیز این ادبیات را از سوی وزیر کشور ناپسند دانسته و از آن حمایت نکردند. گودرزی کی روش را کارگر و خود را کارفرمایی دانست که توسط کارمندش تحقیر مي‌شود. این سخنان بیشتر ضعف مدیریتی ایشان را نشان مي‌داد تا هر چیز دیگری. علت عمده این انتقاد از کی روش، حمایت آقای وزیر از اسدی بود که با کی روش مشکلات زیادی دارند. کی روش اما با هوش تر از آن بود که با شخص اول ورزش کشور وارد جدال لفظی شود. این سکوت کی روش اما بی نتیجه نماند و این اواخر گودرزی در چرخشی 180 درجه ای نسبت به سال گذشته، از حامیان اصلی کی روش شده است و قول های مساعدی برای تامین امکانات مورد نیاز تیم ملی برای حضور پر قدرت در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2018 روسیه را داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج