۳۲۴۸۹۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

شنبه، رونمايی از فراكسيون اميد

شنبه هجدهم اردیبشهت‌ماه منتخبان «فهرست امید» رأس ساعت ١٤:٣٠ در «مجتمع رایزن» جمع خواهند شد تا به‌این‌ترتیب مقدمات تشکیل «فراکسیون امید» را کلید بزنند.

روزنامه شرق: شنبه هجدهم اردیبشهت‌ماه منتخبان «فهرست امید» رأس ساعت ١٤:٣٠ در «مجتمع رایزن» جمع خواهند شد تا به‌این‌ترتیب مقدمات تشکیل «فراکسیون امید» را کلید بزنند.

ساعت هشت صبح همين روز، آن‌سوتر هم در صحن مجلس مشروطه، علی لاریجانی منتخبان مجلس را با عنوان جلسه توجیهی فراخوانده است. جلسه‌ای که گفته شده با حضور مقامات دولتی و امنیتی، ازجمله سردار سلیمانی برگزار خواهد شد. ازاین‌سو هم «امیدی‌ها» ظریف و طیب‌نیا، وزیران امور خارجه و اقتصاد را دعوت کرده‌اند.

جلسه‌ای که هنوز کارت‌های دعوت آن صادر نشده است. ظاهرا بعد از آنکه مشخص شد امیدی‌ها جلسه خود را روز شنبه منعقد می‌کنند، روابط‌عمومی مجلس هم در پیامک‌هایی اعلام می‌کند، جلسه افتتاحیه مجلس را همان روز شنبه برگزار خواهد کرد.محمود صادقی از منتخبان «فهرست‌ امید» در تهران هم دراین‌باره به «فارس» گفته است: «بعد از اینکه برنامه ما اعلام شده، یکباره پیامک دریافت کردیم که روابط‌عمومی مجلس هم برنامه برگزار کرده است؛ اما باید در‌اين‌باره فکری كرد. در حال تصمیم‌گیری هستیم و چند احتمال وجود دارد و احتمال نخست این است که نصف روز برنامه منتخبان لیست امید در مجلس دهم باشد و نصف روز هم برنامه روابط‌عمومی مجلس. اما تصمیم‌گیری بر این است که حتما نشست منتخبان لیست امید در مجلس دهم برگزار شود».

احتمالا اشاره صادقی به همین تقسیم برنامه‌ها به صبح و بعدازظهر است. بااین‌حال اگرچه کارت دعوت برای منتخبان فهرست امید در حال صدور است؛ اما از آنجا که هنوز کارت‌های دعوت نشست علی لاریجانی صادر نشده، معلوم نیست که همه منتخبان مجلس دهم به این نشست دعوت هستند یا تنها هم‌طیفی‌های علی لاریجانی. همچنین تاکنون در بین اخبار غیررسمی، نامی از عارف به عنوان یکی از سخنران‌های جلسه افتتاحیه مجلس دهم دیده نشده است؛ اما ظاهرا با رایزنی‌های صورت‌گرفته قرار است تا منتخب اول تهران هم یکی از سخنرانان جلسه هشت صبح باشد.

طبیعتا اگر برای جلسه افتتاحیه مجلس همه منتخبان دعوت شوند و عارف هم در برنامه سخنران‌ها قرار بگیرد، اعضای فهرست امید هم در آن جلسه شرکت خواهند کرد. ازاین‌رو شاید نحوه برگزاری و مدعوینی که به این نشست‌ها دعوت می‌شوند، بتوانند جواب‌گوی بسیاری از احتمالات درباره نحوه تعامل در مجلس دهم باشد؛ زیرا تا به این لحظه، این نحوه چینش برنامه‌ها در یک روز، ممکن است تلویحا نشانی از وزن‌کشی نیروهای راه‌یافته به مجلس باشد. وزن‌کشی بین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت از یک طرف و طیف اصولگرا.

این در حالی است که قبل از انتخابات اصلاح‌طلبان تلاش کردند تا میان خود و حامیان علی لاریجانی به عنوان اصولگرایان حامی دولت ائتلاف برقرار کنند. به گونه‌اي كه نام علی لاریجانی در فهرست حمايت شده «فهرست اميد» در قم قرار گرفت. بنابراین به نظر می‌رسد ایجاد شکاف در همین آغاز کار به نفع هیچ‌کدام از جریان‌های راه‌یافته به جلس نخواهد بود، زیرا هریک از آنها برای رسیدن به اکثریت مطلق، نیازمند ائتلاف با دیگری است.

تلاش براي پرهيز از اختلاف

بااین‌حال در گفتار و نوشتار اعضای فهرست امید، چه اصلاح‌طلبان و چه حامیان دولت تلاش شده است تا به شکل‌گیری دوقطبی عارف- لاریجانی دامن زده نشود، چه در بحث ریاست و چه در بحث شکل‌گیری فراکسیون‌ها. از طرفی، شکل‌گیری فراکسیون‌ها در این مقطع خود می‌تواند نقشه مجلس دهم و مناسبات سیاسی و نحوه تعاملات آن را مشخص کند. براساس ‌این هر قدر که فراکسیون امید با تعداد بیشتری شکل بگیرد، قطعا وزن و نقش تعیین‌کننده‌ای در همه برنامه‌های مجلس آینده خواهد داشت؛ از تغییرات در هیأت‌رئیسه گرفته تا جایگاه ریاست و نیز دردست‌گرفتن کمیسیون‌های مهم و تأثیرگذار.

نقشی که الزاما به معنای اشغال کرسی‌های مهم نخواهد بود؛ بلکه می‌تواند با تبادل امتیاز به منویات بلندمدت خود جامه عمل بپوشاند.اما فصل‌الخطاب به نظر می‌رسد سخنان عارف در حاشیه سخنرانی در دانشگاه خوارزمی باشد که گفته است: «رقابتی در کار نیست، موضعمان را بارها اعلام کرده‌ایم که همان شکل‌گیری مجلس تعاملی‌ است و همه فراکسیون‌ها و تمامی نمایندگان باید در آن مشارکت داشته باشند».

لزوم تأكيد بر مشتركات

این سخنان در گفتار دیگر فعالان سیاسی همسو و نیز برخی از راه‌یافتگان به مجلس از فهرست امید که اصلاح‌طلب نبوده و از طیف لاریجانی هستند، هم دیده می‌شود. بر اساس این، علی شکوری‌راد دبیرکل اتحاد ملت هم تأکید کرده: «باید بر نقاط مشترک تأکید کنیم و اگر در گذشته به اختلافات توجه می‌کردیم، امروز به دنبال نقاط مشترک هستیم و به‌همین‌خاطر شمول اصلاح‌طلبی دائما در حال افزایش است و امروز نیروهای اعتدال‌گرا و برخی اصولگرایان عقلانی را در خود جای داده است و اصلاح‌طلبان توانستند بخش بزرگ‌تری را از جامعه نمایندگی کنند.

امیدواریم در مجلس دهم نیز فراکسیون امید بتواند همین مسیر را ادامه دهد و با حفظ انسجام برنامه‌های خود را اجرائی کند».شکوری‌راد درباره تشکیل فراکسیون امید به «ايلنا» گفت: «فراکسیون ظرفی برای تعامل و گفت‌وگو است و می‌تواند بر وجوه اشتراک بیشتر تأکید کند، البته ممکن است وجوه افراطی هم وجود داشته باشد که براساس آن چند فراکسیون کوچک‌تر تشکیل شود؛ اما نمایندگان مجلس دهم نباید اجازه دهند افتراق اندک بر اشتراک بیشتر سایه بیفکند».

دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره گزینه مناسب برای ریاست مجلس گفت: «ما عهد کرده بودیم تا قبل از مرحله دوم وارد بحث نشویم و آن را به مرحله دوم ارجاع می‌دادیم؛ اما نتایج درخشان این مرحله قابلیت‌های عارف را نشان داد. انتخاب دکتر عارف انتخاب اصلاح‌طلبان است و ایشان فرد مطلوب برای ریاست مجلس آینده است.

بااین‌حال فرایند رفتارهای اصلاح‌طلبان تاکنون تعاملی بوده و معتقدیم باید فراکسیون امید شکل بگیرد و سپس درباره گزینه ریاست تصمیم‌گیری شود».بهروز نعمتی، از منتخبان فهرست اميد در تهران و از حامیان لاریجانی، هم در همین رابطه و در پاسخ به این سؤال که آیا لاریجانی در تشکیل فراکسیونی به‌غیر از فراکسیون امید، همکاری خواهد کرد یا خیر، به ایلنا گفت: «تمام تلاش ما این است که همه افرادی که دل در گرو نظام دارند و از تندروی‌های دو جناح دوری می‌کنند، کنار یکدیگر قرار بگیرند و تمام تلاش ما از زمان پیش از انتخابات نیز تحقق این اتفاق بوده ‌است».

نماینده اسدآباد در مجلس نهم اعلام کرد: «بسیار سخت است که افراد دو طیف سیاسی مخالف با یکدیگر ائتلاف کنند و من سخنگوی کمیته هفت‌نفره نیستم و اما آنچه درباره توافق این کمیته با آقای لاریجانی برای تشکیل یک فراکسیون فراگیر مطرح می‌شود، چندان قابل‌باور نیست».نایب‌رئیس فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم یادآور شد: «آنچه با قطعیت می‌توان بیان کرد این است که آقای لاریجانی در مجلس دهم، قطعا رئیس هیچ فراکسیونی نخواهد بود».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج