۳۲۵۰۳۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

یک کمپانی چینی صاحب نام آیفون شد!

شاید تا‌کنون از مناقشه‌ی طولانی میان اپل و یک کمپانی چینی چیزی نشنیده باشید. اما به نظر می‌رسد رای دادگاه خیلی برای کوپرتینونشین‌ها خوشایند نیست و به جز اپل، کمپانی چینی Xintong Tiandi Technology نیز می‌تواند از نام «آیفون» برای محصولاتش استفاده کند.

zoomit.ir - حامی غفاری: شاید تا‌کنون از مناقشه‌ی طولانی میان اپل و یک کمپانی چینی چیزی نشنیده باشید. اما به نظر می‌رسد رای دادگاه خیلی برای کوپرتینونشین‌ها خوشایند نیست و به جز اپل، کمپانی چینی Xintong Tiandi Technology نیز می‌تواند از نام «آیفون» برای محصولاتش استفاده کند.

یک کمپانی چینی صاحب نام آیفون شد!

اپل مدتی است که با یک پرونده‌ی جدید در دادگاه روبرو شده و پس از یک مناقشه‌ی طولانی مدت، سرانجام دادگاه به نفع شاکی چینی اپل رای داده است. کمپانی زینتانگ تیاندی تکنولوژی که در پکن قرار دارد، در زمینه‌ی تولید محصولات چرمی مانند انوع کیف، کیف گوشی و محصولاتی دیگر با نام IPHONE فعالیت می‌کند. به گزارش کوارتز، براساس رای دادگاه حالا این کمپانی چینی نیز به جز اپل می‌تواند از نام آیفون استفاده کند.

جالب است بدانید مناقشه‌ی تجاری میان اپل و کمپانی چینی از سال ۲۰۱۲ همزمان با ادعای اپل مبنی بر حق استفاده‌ی اختصاصی از برند آیفون آغاز شده است. اما مقام قضایی چین علاوه بر دادگاه پکن این ادعای اپل را رد کردند. اپل ضمن نپذیرفتن رای دادگاه چین درخواست فرجام و استیناف خود را ارائه کرد که مجددا در تاریخ ۳۱ مارس دادگاه شهر پکن فرجام‌خواهی اپل را نپذیرفته و به گزارش رسانه‌ی چینی Legal Daily اعلام کرده که زینتانگ تیاندی می‌تواند محصولاتی با نام آیفون تولید کند.

اپل از سال ۲۰۰۲ نام تجاری آیفون را ثبت کرده ولی تا سال ۲۰۱۳ این برند زیرمجموعه‌ی کلاس ۹: دستگاه‌های الکتریکی و علمی نبوده است. ۵ سال بعد زمانی که اپل برای اولین بار از نام آیفون برای اولین سری گوشی خود در آمریکا استفاده کرد، زینتانگ تیاندی نیز از همین نام تجاری بهره می‌برد. در سال ۲۰۱۰، نام تجاری آیفون تحت کلاس ۱۸: محصولات چرمی پذیرفته شد.

دادگاه‌های چینی باطل کردن برند تجاری زینتانگ تیاندی را نپذیرفتند و اعلام کردند که وقتی این کمپانی در کشور خود درخواست استفاده از نام تجاری آیفون را ارائه کرده، خبری از آیفون اپل نبوده است. آیفون اپل سال ۲۰۰۹ وارد بازار اصلی چین شده، در نتیجه برند آیفون کوپرتینونشین‌ها پیش از ورود زینتانگ تیاندی در فضای بازار، اعتبار زیادی در این کشور نداشته است.

به نظر می‌رسد زینتانگ تیاندی از رای دادگاه استقبال کرده و اعلام کرده حاضر است در مورد آینده‌ی برند آیفون با اپل کار کند. وب‌سایت کوارتز به نقل از این وب‌سایت چینی نوشته:

ما نیز از نام تجاری آیفون منفعت کامل خواهیم برد و برای جذب مشتریان بیشتر آیفون با اپل همکاری می‌کنیم.
البته اپل هنوز هیچ واکنشی نشان نداده است.

این اولین باری نیست که کمپانی‌های آمریکایی در مورد حقوق خود در چین و حضور در بازار این کشور دچار مشکل می‌شوند. سال ۲۰۱۵ میلادی، مایکل جردن در مناقشه‌ با کمپانی چینی که از نام فامیل، شماره لباس و لوگوی منحصر به فرد Nike Air به نام jumpman در برند تجاری خود استفاده کرده بود، شکست خورد. اخیرا Under Armour نیز کمپانی چینی Uncle Martian را که در زمینه‌ی ورزش فعالیت می‌کند به دلیل استفاده از لوگوی این شرکت متهم کرد.

سال گذشته کمپانی کپی‌کار Ninebot شرکت Segway را با حمایت شیائومی تصاحب کرد. با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به گزینشی کار کردن اپل با شرکای تجاری خود، همکاری رسمی با اپل نمی‌تواند به آسانی برای زینتانگ تیاندی میسر باشد.

طی سال‌های گذشته، بازار چین همچون دریایی مواج و طوفانی برای غول‌های فناوری بوده است. سال ۲۰۱۲‌، اپل به دلیل استفاده از نام آیپد، ۶۰ میلیون دلار به کمپانی فناوری شنژن پرداخته است. سال گذشته نیز اپل به منظور متقاعد کردن دادگاه‌های چینی، اپلیکیشن خبری خود را در این کشور مسدود کرد.

با این وجود هنوز هم بازار چین برای اپل ارزش زیادی دارد. حتی اگر در سه ماهه‌ی اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، فروش این کمپانی در بازار اصلی چین ۱۱ درصد سقوط کرده باشد، همچنان تیم کوک به آینده خوش‌بین است. در سال مالی گذشته، اپل ۵۸ میلیارد دلار از بازار چین، هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان درآمد داشته که از تمام بازارهای خارجی این کمپانی بیشتر بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج