۳۲۵۷۰۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

برگزاری انتخابات فدراسیون زیر سایه ابهامات

روز سرنوشت‌ساز برای فدراسیون فوتبال و علی کفاشیان فرا رسید. امروز صبح قرار است پس از ماه‌ها کش‌وقوس، انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود.

روزنامه شرق: روز سرنوشت‌ساز برای فدراسیون فوتبال و علی کفاشیان فرا رسید. امروز صبح قرار است پس از ماه‌ها کش‌وقوس، انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود. انتخاباتی که از همان ابتدا با حرف‌وحدیث‌های فراوانی همراه شد. این انتخابات قرار بود اسفندماه برگزار شود که با تأخیری دوماهه به ١١ اردیبهشت موکول شد. حاشیه اول اما در آخرین روز ثبت نام رخ داد زمانی که به علی کفاشیان گفته شد نباید برای پست ریاست فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کند. در نهایت چهار نامزد؛ مهدی تاج، عزیزاله محمدی، مصطفی آجورلو و شهاب‌الدین عزیزی‌خادم برای پست ریاست مدارک خود را تکمیل کردند و ١٠ امضای لازم را تحویل دادند که نفر آخر با وجود داشتن بخت بالا به دلیل کم‌بودن سابقه مدیریتی از سوی کمیته تأیید صلاحیت‌ها، احراز صلاحیت نشد.

در نهایت پس از دو بار تغییر زمان انتخابات، امروز قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال با سه نامزد؛ مهدی تاج، عزیزاله محمدی و مصطفی آجورلو برگزار شود، اما بازهم حاشیه‌های زیادی درباره این انتخابات پرحرف‌وحدیث وجود دارد و شاید این انتخابات به نتیجه نرسد. مانع اول، اساسنامه فدراسیون فوتبال است. اسفندماه اعلام شد اساسنامه کنونی فدراسیون فوتبال برخلاف اعلام مسئولان دولت قبل، تأیید دولت را ندارد و به همین دلیل سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به وزارت ورزش تأکید کرد تازمانی‌که اساسنامه فدراسیون فوتبال به تصویب هیأت دولت نرسد، نباید انتخابات برگزار شود. تا امروز این اساسنامه هنوز در دولت مصوب نشده است، اما وزارت ورزش عنوان کرده پس از انتخابات این فرایند طی خواهد شد. در روزهای گذشته علی کفاشیان و چند عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال عنوان کردند اگر وزارت ورزش ضمانت کتبی مبنی بر تصویب اساسنامه از سوی دولت ندهد، انتخابات برگزار نمی‌شود. باید دید امروز کفاشیان و همکارانش می‌توانند روی این شرطشان پافشاری کنند و مانع برگزاری انتخابات شوند یا نه. در همین رابطه هفته قبل محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در حضور سرزده‌اش در فدراسیون فوتبال بر برگزارشدن انتخابات تأکید کرد. اگر انتخابات برگزار و کار به رأی‌گیری کشیده شود، بازهم احتمال معرفی‌نشدن جانشین علی کفاشیان وجود دارد. طبق اساسنامه کنونی، فردی برنده انتخابات می‌شود که دوسوم آرا را به خود اختصاص دهد.

مجمع فدراسیون فوتبال ٧٤ عضو دارد که اکثر آنها رؤسای هیأت‌های استان‌ها و نمایندگان باشگاه‌ها هستند. اگر تمامی این افراد حاضر شوند و رأی دهند، برنده انتخابات باید ٥١ رأی بیاورد، حال می‌توان چند دور هم رأی‌گیری کرد تا به این دوسوم رسید. با توجه به رقابت نزدیک نامزدها، احتمال اینکه هیچ نامزدی به دوسوم آرا نرسد، زیاد است. در این حالت (نرسیدن به دوسوم آرا) باید هیأت‌رئیسه فدراسیون تصمیم بگیرد که یک دور رأی‌گیری با ٥٠ درصد به اضافه یک رأی برگزار شود یا اینکه انتخابات به آینده موکول شود و پس از نام‌نویسی مجدد و اصلاح اساسنامه، دوباره زمان انتخابات را اعلام کند. این حالت دومی است که می‌تواند کاری کند تا انتخابات امروز به نتیجه نرسد.

به‌هرحال احتمال اینکه انتخابات امروز نتواند به دوره هشت سال ریاست علی کفاشیان پایان دهد، کم نیست، اما در آن سو این احتمال هم هست که امروز صندلی ریاست کفاشیان به آجورلو، محمدی یا تاج برسد. به نظر می‌رسد این سه، رقابتی نزدیک خواهند داشت. در این میان دو نفر نقشی کلیدی برای معرفی پیروز انتخابات بازی خواهند کرد. نفر اول، کفاشیان است که در مجمع حامیانی دارد. او هم نایب‌رئیس تاج است و هم آجورلو و باید دید یاران او به کدام‌یک از این دو رأی می‌دهند، اما شاید نقش مهم‌تر را شهاب عزیزی‌خادم، نامزد ردصلاحیت‌شده انتخابات بازی کند. زمان ثبت‌نام گفته می‌شد عزیزی‌خادم سبد رأی قابل‌توجهی دارد. روانه‌شدن آرای عزیزی‌خادم در جیب هریک از سه نامزد می‌تواند آن نامزد را برنده کند. به همین دلیل است که شنیده شده در روزهای گذشته هر سه نامزد با عزیزی‌خادم جلسه داشته‌اند و به او وعده دبیرکلی فدراسیون فوتبال را داده‌اند. این موضوع را مهدی تاج در برنامه نود صراحتا عنوان کرد.

مهدی تاج

مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ برتر، بیش از هشت ‌سال است که در مدیریت فدراسیون فوتبال حضور دارد. در دوره اول ریاست علی کفاشیان، او نایب‌رئیس اول بود و پس از اختلاف‌نظرش با کفاشیان در انتخاب مجدد کفاشیان کنار رفت. تاج برای انتخابات سال ٩٠ هم نامزد شده بود اما به سود عزیزاله محمدی کنار کشید. مدیرمسئول روزنامه جهان فوتبال در اوایل دهه ٨٠ در سال ٩١ پس از حدود یک سال دوباره به فدراسیون بازگشت و این بار نایب‌رئیس دوم شد و رئیس سازمان لیگ. در آن مقطع گفته می‌شد فشار وزارت ورزش و نزدیکی تاج به وزارت و دولت وقت باعث ورود تاج شده است. تاج یکی از مدیران شناخته‌شده فوتبال ایران است که سال‌ها در هیأت‌مدیره دو باشگاه اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن حضور داشته است. تاج در زمینه اقتصادی هم فردی مجرب است. معاونت اداره کل صنایع استان اصفهان، مدیریت کل فروشگاه رفاه اصفهان، معاونت فروش و صادرات کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و... ازجمله سمت‌های اقتصادی اوست. به نظر می‌رسد علی کفاشیان و مهدی تاج برای این انتخابات در یک ائتلاف حضور دارند و به‌همین‌دلیل تاج را باید یک گزینه مهم برای انتخابات فدراسیون فوتبال دانست.

مصطفی آجورلو

مصطفی آجورلو را خیلی‌ها با مدیرعاملی پاس تهران به یاد می‌آورند. او در سال ١٣٨٦ هم قصد داشت نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شود؛ اما در نهایت به انتخابات وارد نشد. در کارنامه او مدیرکلی تربیت‌بدنی سپاه پاسداران، مدیرعاملی باشگاه‌های مقاومت شهیدسپاسی، پاس و استیل‌آذین تهران و البته مدیرعاملی سازمان ورزشی شهرداری تهران دیده می‌شود. او که سابقه نظامی درخورتوجهی دارد، بیشتر در باشگاه‌های نظامی فعالیت کرده است. آجورلو هم‌اکنون عضو هیأت‌مدیره باشگاه تراکتورسازی تبریز است. مدیرعامل پیشین پاس در امور رسانه‌ای هم سوابق زیادی دارد. آجورلو هم مثل مهدی تاج، علی کفاشیان را به‌عنوان نایب‌رئیس اول خود معرفی کرده است و اینکه امروز آرای یاران کفاشیان به تاج برسد یا آجورلو، نقش زیادی در معرفی برنده انتخابات دارد. نایب‌رئیس دوم آجورلو، منصور قنبرزاده، مدیرعامل نفت است و نایب‌رئیس دوم تاج، محمود اسلامیان.

عزیزاله محمدی

عزیزاله محمدی هم مانند مصطفی آجورلو از مدیران نظامی فوتبال است. او مسئول پرسنلی ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران بوده و در قرارگاه خاتم‌الانبیا و نیروی مقاومت بسیج فعال بوده است. محمدی با مدیریت در باشگاه فجر سپاسی شیراز در فوتبال ایران مطرح شد. در دوره اول ریاست فدراسیون فوتبال نایب‌رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ بود؛ اما در دوره دوم خودش نامزد ریاست شد و در نهایت رأی نیاورد. عزیزاله محمدی در سال‌های گذشته ریاست اتحادیه باشگاه‌ها را برعهده داشته است. او زمانی ‌که رئیس سازمان لیگ بود، قصد داشت با قوانینی مثل منشور اخلاقی و سقف قرارداد، رقم دستمزد بازیکنان را مهار کند و در منظم‌شدن تقویم مسابقات اقدامات مثبتی انجام داد. رئیس اتحادیه باشگاه‌ها در این سال‌ها همواره منتقد مدیریت فدراسیون فوتبال بوده و در انتخابات، یاران خودش را دارد که می‌تواند روی رأی آنها حساب باز کند. علی فتح‌الله‌زاده و منصور قنبرزاده، نواب اول و دوم محمدی هستند. ضمن اینکه الهه عرب‌عامری، نایب‌رئیس سوم هر سه نامزد است و در هر صورت او این پست را که هم‌اکنون هم در اختیار دارد، حفظ خواهد کرد.

فهرست نامزدها در پست‌های دیگر به شرح زیر است:

نامزدهای پست سایر اعضای هیأت‌رئیسه:

١- فریدون اصفهانیان ٢- حبیب‌الله ابوالحسن شیرازی ٣- حیدر بهاروند ٤- مراد حاج‌جعفری ٥- شهرام دبیری‌اسکوئی ٦- غلامرضا شاه‌کرمی ٧- عباس صوفی ٨- سعید عباسی ٩- ناصر غلامحسین گودرزی ١٠-هدایت الله ممبینی ١١- میرشاد ماجدی ١٢ - حسن کامرانی‌فر

نامزد عضو هیأت‌رئیسه نماینده هیأت‌های فوتبال استان‌ها: عبدالکاظم طالقانی

نامزد عضو هیأت‌رئیسه نماینده مدیران عامل باشگاه‌ها: محمود شیعی

انتخابات فدراسیون فوتبال امروز از ساعت ٩:٣٠ صبح در سالن اجتماعات آکادمی ملی المپیک برگزار می‌شود تا فوتبال، رئیس چهار سال آینده خود را بشناسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج