۳۲۷۸۹۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

تکرار رکوردزنی معکوس بورس

بورس اوراق بهادار تهران در هفته جاری شاهد غلبه عرضه بر تقاضا و افت یکپارچه قیمت سهام بود. موضوعی که منجر به رقم خوردن زیان‌ده‌ترین هفته بازار سهام از هفته پایانی فروردین ماه ۹۴ (پس از ۵۵ هفته) شد. نماگر بازار سهام که معاملات ابتدای هفته خود را در کانال ۷۸‌هزار واحدی شروع کرد، پس از شکستن پیاپی سه کانال و با ثبت افت ۶/ ۲ درصدی (در مقیاس هفتگی) معاملات خود را به پایان برد.

روزنامه دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران در هفته جاری شاهد غلبه عرضه بر تقاضا و افت یکپارچه قیمت سهام بود. موضوعی که منجر به رقم خوردن زیان‌ده‌ترین هفته بازار سهام از هفته پایانی فروردین ماه ۹۴ (پس از ۵۵ هفته) شد. نماگر بازار سهام که معاملات ابتدای هفته خود را در کانال ۷۸‌هزار واحدی شروع کرد، پس از شکستن پیاپی سه کانال و با ثبت افت ۶/ ۲ درصدی (در مقیاس هفتگی) معاملات خود را به پایان برد.

بورس تهران که در سه ماه پایانی سال گذشته شاهد افزایش خریدها در بسیاری از گروه‌های بورسی بود، در جریان معاملات هفته گذشته رفتار هیجانی حقیقی‌ها در صف‌های فروش و حمایت نسبی حقوقی‌ها در صف‌های خرید را به خود دید. این امر دو موضوع را نشان می‌دهد: اول آنکه سطوح فعلی قیمت‌ها برای برخی معامله‌گران، به‌ویژه حقوقی‌ها ارقام جذابی است و این معامله‌گران به دنبال کسب سود وارد معاملات بازار شده‌اند. دوم اینکه معامله‌گران حقوقی به هدف حمایت از بازار سهام اقدام به خرید می‌کنند. اقدام این معامله‌گران با هر هدف و انگیزه‌ای می‌تواند عاملی برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت سهام باشد. موضوعی که در ادوار مختلف در روزهای منفی یا رکودی بازار سهام کشور مشاهده شده است.

حقیقی‌ها در حال عقب‌نشینی

همانطور که اشاره شد در جریان معاملات هفته گذشته حقوقی‌ها در سمت خرید فعالیت مناسبی داشتند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در هفته معاملاتي اخير رقمي بالغ بر ۷۰ ميليارد تومان از پرتفوی سهامداران حقيقي به سبد سهام حقوقي‌ها منتقل شده است، این موضوع از خروج تدريجي سهامداران حقيقي از بازار سهام حكايت دارد. به نظر می‌رسد با ریزش‌های اخیر، قیمت‌‌های کنونی سهام به سطوح جذابی نزدیک شده‌اند. موضوعی که در تحرکات معامله‌گران حقوقی در هفته معاملاتی اخیر به خوبی مشهود بود. به اعتقاد کارشناسان در صورت افت‌های بیشتر، قیمت سهام برای برخی معامله‌گران و به‌خصوص حقوقی‌ها ارقام جذابی خواهد بود. این موضوع به دلیل چشم‌انداز اقتصادی کشور به سبب رفع تحریم‌ها در مقایسه با دیگر مقاطع بورس تقویت می‌شود، ضمن اینکه عوامل دیگری چشم‌انداز آتی این بازار را نزد سهامداران پررنگ‌تر می‌کند. به این ترتیب، با ایجاد گشایش‌های بیشتر در فضای اقتصادی کشور، احتمال بهبود شرایط و حرکت ملایم رو‌به بالا در بورس تهران وجود دارد.

«سخاش» زیان‌ده‌ترین نماد در هفته جاری

در جریان معاملات هفته جاری از بین ۲۹۸ نماد فعال در بورس تهران، حدود ۲۰۸ نماد با زیان مواجه شدند.در صدر این نماد‌ها، «سخاش»، «خگستر»، «خودرو» و «خاور» قرار داشتند. در سمت دیگر و در بین نمادهای با بازدهی مثبت نیز شاهد صدرنشینی «خزر» بودیم. پس از آن نیز دو نماد «فروس» و «چکاوه» حضور داشتند.

تشدید ریزش شاخص با «خودرو»

درحالی که روزهای گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر موافقت هیات‌مدیره ایران‌خودرو با افزایش سرمایه ۱۷۰ درصدی شنیده شد اما مدیرعامل ایران‌خودرو به شایعات و انتظارات روزهای گذشته پایان داد و از عدم امکان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی با توجه به آیین‌نامه جدید خبر داد.در گزارش منتشر شده این شرکت روی سامانه کدال آمده است: شرکت ایران‌خودرو در نظر داشت در سال ۹۵ از محل تجدید ارزیابی‌ها اقدام به افزایش سرمایه کند اما با اعمال مالیات بر افزایش سرمایه از این محل، امکان این افزایش سرمایه میسر نیست. البته در ادامه این خبر مدیر‌عامل شرکت ایران‌خودرو خواستار ایجاد تمهیداتی برای معافیت مالیاتی کلیه شرکت‌ها در تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال ۹۵ مطابق اختیار هیات وزیران در آیین نامه اجرایی مربوطه شده است.

در بازار چه گذشت؟

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افت ۶۴۸ واحدی(معادل ۸/ ۰ درصد) مواجه شد.به این ترتیب زیان بازار از ابتدای سال به ۳/ ۵ درصد رسید. سه نماد «خودرو»، «شبندر» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را بر جا گذاشتند. در مقابل اما بانک صادرات با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر آن شد. دربازار دیروز در گروه خودرویی در ساعات ابتدایی معاملات شاهد صفوف فروش بودیم اما در نهایت این صف‌ها جمع‌آوری شد با این حال به نظر می‌رسد این گروه همچنان با فشار فروش مواجه باشد.

در بازار دیروز بیش از ۱۴۶۰ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۸۱ میلیارد تومان در بازار داد و ستد شد که نسبت به میانگین یک ماه اخیر در این دو متغیر شاهد رشد بیش از ۲۰ درصدی در حجم و افت حدود ۳ درصدی در ارزش معاملات هستیم. بیشترین حجم و ارزش معاملات در اختیار نماد «خودرو» بود. بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای صنایع کاغذ‌سازی کاوه، لعابیران، صنعتی بهشهر، فنرسازی زر، سرامیک صنعتی اردکان، قند مرودشت و لامپ پارس شهاب بود. در مقابل نمادهای پتروشیمی فارابی، سخت آژند، لوله و ماشین‌سازی ایران، فرآورده‌های نسوز پارس، بیمه پارسیان، تکنوتار و بیمه آسیا با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات ایستادند.در جریان معاملات دیروز همچنین اوراق مشارکت ملی نفت ایران با نماد «مپارس» با معاملاتی به ارزش ۶هزار میلیارد ریال معامله شد.

سهامداران روز چهارشنبه برای اوراق مشارکت ملی نفت ایران، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، سهام سرامیک صنعتی اردکان، سرمایه‌گذاری صنعت نفت و اوراق استصناع توسعه ملی بیشترین تقاضاها را ثبت کردند. در مقابل سهامداران نمادهای سایپاآذین، آهنگری تراکتورسازی ایران، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، داروسازی فارابی، جام دارو بیشترین عرضه‌ها را به خود اختصاص دادند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج