جاباما
۳۲۸۶۱۷
۱ نظر
۵۰۳۴
۱ نظر
۵۰۳۴
پ

از سنگ سیاه تا كوچه‌باغ‌های قصر دشت

ناگفته‌هایی از شیراز

اردیبهشت‌ماه است و شیراز لبریز از بوی بهارنارنج. برای خیلی‌ها شیراز خلاصه می‌شود در حافظ و سعدی اما خشت به خشت این شهر با خود تاریخ و فرهنگی را همراه دارد كه شنیدنی است.

مجله منزل - سعید داورپناه: اردیبهشت‌ماه است و شیراز لبریز از بوی بهارنارنج. برای خیلی‌ها شیراز خلاصه می‌شود در حافظ و سعدی اما خشت به خشت این شهر با خود تاریخ و فرهنگی را همراه دارد كه شنیدنی است. در این گزارش سعی كرده‌ایم شیراز را از منظری بخوانیم كه كمتر دیده‌ شده و حكایتی بگوییم كه كمتر شنیده شده است.

ناگفته‌هایی از شیراز

گذر سنگ سیاه؛ گوهری كه می‌رفت در سایه شهرنشینی مدرن گم شود

شاید تا چندی پیش كمتر كسی تمایل داشت از این راسته دیدن كند، كمتر از آن شنیده می‌شد و كمتر گروه گردشگری را می‌شد آن حوالی دید اما اكنون اگر در این راسته قدم بزنید، حتما گروه‌های كوچك و بزرگ گردشگرانی را می بینید كه اگرچه ایرانی نیستند اما با شوق سنگ‌فرش كوچه را طی می‌كنند تا قسمتی از تاریخ برجای‌مانده این شهر را ببینند.

ناگفته‌هایی از شیراز

راسته را از خیابان منتهی به حرم شاه‌چراغ (ع) وارد می‌شویم؛ درست روبه‌روی ایستگاه اتوبوسرانی. ورودی مدرن است كمی پیش‌تر كه می‌رویم بافت كهن هویدا می‌شود. به ما یادآور شده‌اند كه از راسته خارج نشده و به كوچه‌ها و پیچ وخم‌های آنها وارد نشویم. بافت قدیمی، كوچه‌های بسیار پیچ‌درپیچ و خانه‌های مرمت نشده و گاه ناامن؛ همچنین خطر گم‌شدن در بافت مواردی بود كه به ما گوشزد شده بود.

ناگفته‌هایی از شیراز

راسته به‌خودی‌خود دارای خانه‌های مرمت‌شده، هتل، رستوران، موزه و. . . است؛ آن‌قدر كه حس كنجكاوی هر بیننده‌ای را اغنا كند.

راسته را تا رسیدن به مقبره سیبویه (دانشمند ایرانی در علم صرف و نحو) یك‌بار می‌رویم و بازمی‌گردیم.

مقبره بی‌بی دختران و مسجد مشیر. . .


ناگفته‌هایی از شیراز


مجموعه هتل نیایش؛ ‌مهمانداری به سبك ایرانی

هتل نیایش در یك مجموعه سه‌قسمتی و بافاصله كمی از هم در راسته «سنگ سیاه» قرار دارد؛ خانه‌های قدیمی بازمانده از دوره قاجار كه بازسازی‌شده و به شكل هتلی زیبا پذیرای ‌مهمانان است.‌ مهمانان این مجموعه اگرچه بیشتر گردشگران خارجی هستند اما فضای زیبا و خلوت دلنشین آن نوستالژیك روزهای دور است كه هر بیننده ایرانی‌ای را مجذوب می‌كند.

ناگفته‌هایی از شیراز

قیمت‌ هتل، رستوران، چایخانه و كافی‌شاپ اینجا شبیه هتل‌های دیگر شهر است. در این مجموعه از اتاق‌های مدرن تا سنتی‌ترین اتاق‌ها با امكاناتی به روز قابل‌ دیدن است. می‌شود زیر یك آلاچیق نشست یا در حیاط یك‌ خانه قدیمی قهوه خورد یا حتی در پشت‌بام هتل چای را زیر سایه سیاه‌چادرهای عشایر نوشید.

ناگفته‌هایی از شیراز


موزه مشكین‌فام و خانه فروغ‌الملك؛ اینجا موزه هنر معاصر شیراز است

موزه مشكین‌فام در خانه فروغ‌الملك برپاشده است؛ درست پشت مقبره بی‌بی دختران در راسته «سنگ سیاه». سال‌هاست كه این موزه با به نمایش درآوردن مجموعه بی‌نظیری از عكس، نقاشی، آثار حجاری و نقش برجسته، خوشنویسی از هنرمندان معاصر فارس و خانواده مشكین‌فام پذیرای هنردوستان است.

ناگفته‌هایی از شیراز

معماری خاص خانه كه به نظر از معدود خانه‌های با معماری به سبك اندرونی و بیرونی است از زیبایی و عظمت منحصربه‌فردی برخوردار است. بنا كه حدود یكهزار و ۱۰۰ متر است شامل طبقه همكف، دوم و زیرزمین و عمارت شاه‌نشین، حوض‌خانه، حمام، آشپزخانه، اتاق آینه و... است.

این مجموعه ارزشمند پیشنهاد ویژه ماست.

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز


خانه سعادت؛ مركز هنرهای دستی

مجموعه‌ای بی‌نظیر از كارگاه‌های خاتم، معرق، قلم‌زنی، پیكرتراشی، چرم، نگارگری و... . خانه‌ای بر جای مانده از دوران قاجاریه؛ اینجا خانه سعادت است.

ناگفته‌هایی از شیراز

خانه قدیمی است و مانند بسیاری از خانه‌های این مجموعه از جمله معماری خانه‌های حیاط مركز محسوب می‌شود. جنب و جوشی در جای‌جای این مجموعه قابل‌ دیدن است. در هر اتاق آن كارگاهی برپاست؛ كلاس‌های آموزشی پررونق و پویاست. یكی از اساتید می‌گوید بخشی از محصولات خاتم، معرق و چوب ارائه‌ شده در بازار در این محل تهیه می‌شود. كلاس آموزش خاتم رایگان است. همچنین امكان خرید محصولات و بازدید از كلاس‌ها و كارگاه‌ها وجود دارد.

ناگفته‌هایی از شیراز


ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز


خانه پرهامی؛ طعم كلم‌پلوی شیرازی

كلم‌پلوی خانم پرهامی بین مشتریان رستوران دنج و هتل كوچك خانه پرهامی زبانزد است. بعد از یك روز گشت‌وگذار در محله «سنگ سیاه» خوب است برای خوردن ناهار، فضای دنج و دلنشین و غذای خانگی خانه پرهامی را امتحان كنید. این خانه كوچك با قدمتی 200‌ساله در دوطبقه و شش اتاق به‌صورت هتل‌رستوران، فضایی آرام و دنج را فراهم می‌كند كه تنها در خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توان آن را تجربه كرد. عرقیات طبیعی شیراز، بستنی و فالوده شیرازی، كلم‌پلو و خورش ماست شیرازی را فراموش نكنید. هزینه‌های اینجا نیز كاملا مناسب است.

ناگفته‌هایی از شیراز

خیابان لطفعلی‌خان زند، روبه‌روی مسجد نصیرالملك.

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز


كارگاه روح چوب ؛ زیبایی هنر طبیعت

اگر گذرتان به بازار وكیل افتاد، پس از محصور شدن در مجموعه رنگ‌ها، پارچه‌ها، ادویه‌جات و صنایع‌دستی، خوب است به كارگاه روح چوب هم سری بزنید؛ هنر بكر و زیبایی كه به‌یقین روح‌تان را نوازش خواهد داد.

ناگفته‌هایی از شیراز

استفاده از چوب‌هایی كه به نظر دورریختنی هستند؛ هنر یافتن روح چوب نهفته در چوب...

بازار وكیل، روبه‌روی مدرسه آقا بابا خان، طبقه فوقانی، تیمچه نمازی.


شیراز، خیابان قصر دشت، كوچه‌باغ‌هایی به سبك دیروز

خیابان قصردشت شیراز به باغ‌هایی كه دو سمت خیابان را احاطه كرده‌اند، معروف است اما بی‌گمان كمتر كسی كه اهل شیراز نباشد می‌تواند تصور كند كه در انتهای بسیاری از این كوچه‌ها كوچه‌باغ‌هایی وجود دارد كه هوش از سر انسان می‌رباید. كافی است از خودروی‌تان پیاده شوید و میان این كوچه‌های خاكی راه بروید، فاصله شما از شیراز امروز كمتر از پنج دقیقه است.

شما هنوز در شیراز هستید...

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • 111111111

      10

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج